جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ایام نوروز را با آرامش و نشاط همراه کنیم


ایام نوروز را با آرامش و نشاط همراه کنیم
با نزدیك ‌شدن‌ ایام‌ نوروز همه‌ مضطرب‌ و نگران‌ می ‌شوند. ازدحام‌ و تراكم‌ كاری‌ نزدیك‌ عید چنان‌ همه‌ را به‌ تكاپو وا می ‌دارد كه‌ با فرا رسیدن‌ خود عید، بسیاری‌ از افراد و غالباً خانم ها آن‌ قدر خسته‌ شده‌اند كه‌ كمترین‌ لذتی‌ از نوروز و ایام‌ تعطیلی‌ نمی ‌برند.
تمام‌ دوندگی ها و تلاش ها برای‌ برگزاری‌ هرچه‌ بهتر مراسم‌ عید است، اما زمانی‌ كه‌ خستگی‌ و فشار كارها بر ما غلبه‌ می‌ كند، چه‌ باید كرد؟
● برای‌ حفظ‌ آرامش‌ خود و دیگران‌ و انجام‌ به موقع‌ و درست‌ كارها از توصیه‌ های‌ زیر كمك‌ بگیرید:
▪ كسب‌ آرامش‌
‌به‌ جای‌ این كه‌ با عجله‌ و نگرانی‌ به‌ این‌ فروشگاه‌ و آن‌ فروشگاه‌ سر بزنید تا بتوانید مناسب ترین‌ هدایا را خریداری‌ كنید، قدری‌ به‌ خود بیندیشید. سعی‌ كنید برای‌ دعا و نیایش‌ به‌ مسجد یا زیارتگاهی‌ بروید. چنانچه‌ رفتن‌ به‌ این‌ اماكن‌ برایتان‌ میسر نیست، به‌ اتاقی‌ تاریك‌ پناه‌ ببرید. سعی‌ كنید حدود بیست‌ دقیقه‌ در فضای‌ تاریك‌ اتاق‌ به‌ چیزی‌ فكر نكنید و فقط‌ در ذهن‌ خود دایره‌ای‌ سفید را روی‌ دیواری‌ سیاه‌ مجسم‌ كنید. به تدریج‌ به‌ آرامش‌ خواهید رسید.
▪ خیلی‌ سخت‌ نگیرید!
‌چه‌ لزومی‌ دارد كه‌ شیرینی‌ عید را حتماً خودتان‌ درست‌ كنید یا تمام‌ كارهای‌ نظافتی‌ را شخصاً انجام‌ دهید؟ سعی‌ كنید از میان‌ كارها، چیزی‌ را كه‌ به‌ آن‌ علاقه‌ دارید انجام‌ دهید. در این‌ صورت‌ هم‌ از انجام‌ كارها لذت‌ می ‌برید و هم‌ به خوبی‌ از عهده‌ آنها برخواهید آمد. شما باید از ایام‌ نوروز لذت‌ ببرید، نه‌ این كه‌ با فرا رسیدن‌ آن‌ از زندگی‌ سیر شوید! بهتر است‌ برخی‌ از كارها را متناسب‌ با نوع‌ آن‌ به‌ افراد خانواده‌ واگذار كنید. در این‌ حالت‌ همه‌ اعضای‌ خانواده‌ در تدارك‌ مراسم‌ و برنامه‌ها مشاركت‌ دارند و بهتر از هر سال‌ فرا رسیدن‌ ایام‌ نوروز را حس‌ خواهند كرد و حتی‌ از آن‌ لذت‌ بیشتری‌ خواهند برد. سعی‌ كنید با برنامه ‌ریزی، كارها را اولویت ‌بندی‌ كنید و آنها را متناسب‌ با علاقه ‌تان‌ انجام‌ دهید. خود را مجبور نكنید تا مثل‌ هر سال‌ همه‌ كارها را انجام‌ دهید. واجب‌ نیست‌ كه‌ خودتان‌ به ‌تنهایی‌ عهده‌دار تمام‌ برنامه‌ ها باشید.
▪ گرفتار رسم‌ و رسوم‌ اضافی‌ نشوید
‌مسلماً سنت ها بسیار ارزشمندند، اما بسیاری‌ از ما به‌ خاطر مشغله‌های‌ گوناگون‌ فرصت‌ نمی‌ كنیم‌ از عهده‌ همه‌ آنها برآییم؛ حتی‌ اگر به‌ آنها علاقه‌ داشته‌ باشیم. به‌ علاوه‌ زمانی‌ كه‌ احساس‌ می ‌كنیم‌ باید كاری‌ را به‌ اجبار انجام‌ دهیم، بیشتر نگران‌ می‌ شویم‌ و به‌ این‌ ترتیب‌ لذتی‌ از آن‌ نمی ‌بریم. همچنان‌ كه‌ پیش‌ از فرا رسیدن‌ ایام‌ عید غصه‌ می‌خوریم‌ كه‌ چطور به‌ این‌ همه‌ كار برسیم. نگرانی‌ را كنار بگذارید و سعی‌ كنید تا حد امكان‌ برنامه‌های‌ مرسوم‌ این‌ ایام‌ را بدون‌ تشریفات‌ زیاد برگزار كنید تا با خیال‌ راحت‌ و بدون‌ دغدغه‌ خاطر از اولین‌ روزهای‌ دلپذیر بهار لذت‌ ببرید.
▪ اجبار یا اختیار؟
‌البته‌ همیشه‌ نمی ‌توان‌ از انجام ‌دادن‌ رسم‌ و رسوم‌ شانه‌ خالی‌ كرد. به‌ هر حال‌ همه‌ ما مجبوریم‌ تا حدی‌ به‌ رفت ‌و آمدها و برنامه ‌های‌ مرسوم‌ توجه‌ كنیم. اما این‌ توصیه‌ را فراموش‌ نكنید: اگر نمی ‌توانید از انجام ‌دادن‌ كاری‌ شانه‌ خالی‌ كنید، با میل‌ و رغبت‌ به‌ آن‌ بپردازید!. به‌ عبارتی‌ سعی‌ كنید به‌ وظیفه‌ اجباری‌ خود، صورتی‌ دلخواه‌ بدهید و آن‌ را با میل‌ و علاقه‌ انجام‌ دهید. بپذیرید كه‌ همه‌ رسوم‌ بد نیستند و می‌ توان‌ در سخت ‌ترین‌ شرایط، از آنها لذت‌ برد. بنابراین‌ اگر به‌ كارها با دید مثبت‌ بنگرید، با آرامش‌ خاطر و به‌ بهترین‌ وجه‌ وظایف‌ خود را انجام‌ خواهید داد. ضمن‌ این كه‌ همه‌ از شما سپاسگزار خواهند شد.
▪ كمی‌ قناعت‌ كنید
‌برای‌ این كه‌ در آخرین‌ ماه‌ سال‌ با كمبود بودجه‌ روبرو نشوید، بسیاری‌ از هدایا و دیگر موارد لازم‌ برای‌ ایام‌ نوروز را به‌ مرور و در طول‌ سال‌ خریداری‌ كنید و آنها را نگه ‌دارید (در غیر این‌ صورت‌ در روزهای‌ پایانی‌ سال‌ كه‌ همه‌ چیز گران‌ می‌ شود، مجبور می ‌شوید با عجله، بدون‌ دقت‌ كافی‌ و نیز با صرف‌ پول‌ بسیار خرید كنید). به‌ علاوه‌ لازم‌ نیست‌ با دوستان‌ و اقوام‌ خود رقابت‌ كنید: پرده‌ نو، مبل های‌ جدید، خرید وسایل‌ اضافی‌ و... همه‌ در بودجه‌ آخر سال‌ تأثیر خواهند گذاشت، كمی‌ بیاندیشید و متعادل‌ عمل‌ كنید.
▪ این‌ ایام‌ را با كارهای‌ خیر و نیك‌ همراه‌ كنید
‌بسیاری‌ از افراد نیكوكار و خیر، در این‌ ایام‌ بیش‌ از آنكه‌ به‌ فكر خود باشند، سعی‌ می ‌كنند به‌ خانواده‌های‌ فقیر و بی ‌بضاعت‌ كمك‌ كنند. آنها به‌ این‌ شكل‌ احساس‌ رضایت‌ و خرسندی‌ بیشتری‌ می‌ كنند و از این‌ ایام‌ بهره‌ بیشتری‌ می‌ برند. با كمك‌ به‌ دیگران‌ می ‌توان‌ به راحتی‌ به‌ احساس‌ آرامش‌ رسید. با تمام‌ وجود به‌ دیگران‌ مهربانی‌ كنید. با خود نیز مهربان‌ باشید تا از این‌ ایام‌ به‌ بهترین‌ شكل‌ بهره‌ ببرید.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید