شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

موانع آموزش زبان عربی


موانع آموزش زبان عربی
با نگاهی به تاریخ زبان عربی در ایران متوجه می شویم كه با وجود قدمت این زبان و ددر حالی كه زبان های دیگر با توجه به حضور نه چندان دیر پای خود توانسته اند موفقیّت های بیشتری در مقایسه با زبان عربی بدست آورند .
در این مقاله سعی خواهیم كرد ، مسئله راقدری بشكافیم و روشن كنیم كه چه موانعی سر راه آموزش «زبان عربی »در پیش روی متعلمان وجود دارد و چرا دشمنان پاگیری از در مخالفت با این زبان بر آمده اند و برای اجرای سیاست های شیطانی خود چه ترفند هایی در پیش می گیرند و اصولا چرا غربی ها از تقویت زبان خود حمایت می كنند و دیگر اینكه ما با چه مشكلاتی روبرو هستیم ودر این زمینه بایدچه كار كنیم و…
ابتدا نگاهی می اندازیم به آغاز ورود زبان عربی به ایران و عكس العمل های ایرانیان در برخورد با آن.
● حمایت و تقویت زبان
از هنگامی كه ایرانیان اسلام را پذیرفتند در راه توسعه و تقویت زبان عربی از هیچ كوششی فروگذار نكردند در این راه حتی از خود عرب ها هم پیشی گرفتند. كارهایی كردند كه ایرانیان در جهت احیای زبان قرآن در زمینه های دستور، معانی و بیان و بدیع، لغت انجام داده اند . كه هیچ قوم دیگری حتی عربها هم انجام نداده اند.
با ورود اسلام به ایران و رسمی شدن زبان عربی كتّاب و شعرا به این زبان می گفتند و می نوشتند و تا قرن های متمادی دانشمندان و علمای ایرانی،كتاب ها ی خود را به این زبان می نوشتند. استفاده از زبان عربی حتی در هنگامی كه اجباری از سوی كسی در میان نبود رواج داشت و این بدان خاطر بود كه علماء و دانشمندان ایرانی، عربی را زبان علمی روز می یافتند و با آن انس و الفتی خاص داشتند زمانی كه در ایران سلسله های طاهریان و دیالمه و سامانیان حكومت های نیمه مستقلی را پایه نهاده بودند و زبان فارسی هم در طول این دوران حركتی جدید یافته بود زبان عربی باز هم به حركت خود ادامه می داد و هیچ گونه ستیز و كینه ای نسبت بدان مشاهده نمی شد و این كار علیرغم سیاست ضد عربی خلفای بنی عباس ادامه داشت .
بنی عباس به خاطر مبارزه با بنی امیه كه اساس سیاستشان را برتری عنصر عرب نهاده بودند و هر كه غیر عرب بود -از جمله ایرانیان را -حقیر و پست و ذلیل می شمردند، به مبارزه با هر چه رنگعربی داشت پرداختند و در این راه زبان عربی هم طبعا از تیغ حمله ی آنان در امان نبود می گویند ابراهیم امام پایه گذار سلسله ی بنی عباس به ابو مسلم نوشت: كاری بكن كه یك نفر در ایران به عربی صحبت نكند و هر كس را دیدی به عربی سخن می گوید بكش!
با وجود این سیاست های ضد عربی ما شاهد استفاده از این زبان از سوی ایرانیان هستیم، اگر به كتاب های تالیف شده از سوی ایرانیان در زمینه تنها ادبیات عرب نگریسته شود، متوجه خواهیم شد كه مردم ایران به دلیل عشق و علاقه به قرآن و اسلام زبان عربی را زبان بین المللی اسلامی تلقی می كردند و در تحكیم پایه های آن از جان و دل مایه می گذاشتند به همین دلیل بود كه امّهات كتب ادب عربی توسط دانشمندان ایرانی به رشته ی تحریر در آمد، برای نمونه برنامه گروهی از دانشمندان بزرگ ایرانی كه در ادبیات عرب تبحر داشته و تالیفات گرانبهایی در این زمینه فراهم آورده اند اشاره كنیم .
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید