جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جادوگر؛ در یک نگاه


جادوگر؛ در یک نگاه
رونالدینیو این روزها بازی های خوبی را به نمایش می گذارد. او كه چند صباحی می شد بازی های سؤال برانگیزی را از خود به نمایش می گذاشت این روزها حرف اول را در تیم بارسا می زند. بارسلونا با درخشش این بازیكن به دور حذفی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا هم راه یافته است.
● جزییات ورزشی زندگی رونالدینیو را از نظر می گذرانید:
▪۱۹۸۰ در ۲۱ ماه مارس این سال در پورتو الگره برزیل به دنیا می آید. نام كامل او رونالدو آسیس دوموریرا است.
▪ ۱۹۹۷ با برزیل فاتح جام جهانی نوجوانان می شود و خودش به مقام آقای گلی این رقابت ها می رسد.
▪ ۱۹۹۸ اولین بازی خود را در سطح حرفه ای با پیراهن گرمیو برزیل انجام می دهد و در ۵ مسابقه این تیم شركت می كند.
▪ ۱۹۹۹ اولین بازی ملی اش را برای برزیل در روز ۲۶ ژوئن این سال مقابل لتونی انجام می دهد و با این تیم فاتح كوپا آمه ریكا در آن سال می شود و اولین گل ملی اش را در مقابل ونزوئلا به ثمر می رساند.
▪ ۲۰۰۱ با پاری سن ژرمن فرانسه قراردادی ۵ ساله می بندد و از ماه مارس این سال به پاریس كوچ می كند، اما مجبور به صبری ۴ ماهه برای انجام اولین بازی اش برای این تیم می شود. زیرا اختلاف و ستیز مالی بین پاری سن ژرمن و گرمیو بر سر قیمت او ادامه دارد.
▪ ۲۰۰۲ با تیم ملی برزیل فاتح جام جهانی در شرق آسیا می شود و در این راه یك گل جالب از فاصله ۳۵ متری و با یك ضربه آزاد قوس دار و بلند به تیم انگلستان در مرحله یك چهارم نهایی می زند.
▪ ۲۰۰۳-:۲۰۰۲ به بازی برای پاری سن ژرمن ادامه می دهد، اما رابطه خوبی با لوییز فرناندز مربی این تیم ندارد.
▪ ۲۰۰۳ وقتی پاری سن ژرمن به پیكارهای اروپایی راه نمی یابد او از قصد خود برای ترك این تیم صحبت می كند. برادر او كه مدیر برنامه های وی نیز هست، بر سر انتقال او به منچستریونایتد با سران این باشگاه انگلیسی مذاكره می كند اما بارسلونا زرنگ تر است و با استفاده از تردید منچستر او را جذب خویش می كند.
▪ ۱۹ ژوئیه همان سال (۲۰۰۳): قرارداد ۵ ساله او با بارسا به بهای ۲۵ میلیون یورو امضا می شود.
▪ ۲ سپتامبر :۲۰۰۳ اولین گلش را برای این تیم كاتالونیایی در تساوی ۱بر۱ مقابل سویا می زند. او از درون زمین خودی به حركت در می آید و به پیش می رود و از ۲۵ متری با شوتی دقیق دروازه را باز می كند.
▪ ۱۵ اكتبر :۲۰۰۳ موقعی كه بارسلونا در جام یوفا تیم پوچوف اسلواكی را ۸ بر صفر در هم می كوبد۳، گل می زند. اولین فصل حضورش در نوكمپ با زدن ۱۴ گل پایان می گیرد و این تیم با بی شكست ماندن در ۱۷ بازی متوالی به مقام نایب قهرمانی لالیگا می رسد.
▪ ژوئیه :۲۰۰۴ به او استراحت داده می شود تا در كوپا آمه ریكا شركت نكند.
▪ دسامبر :۲۰۰۴ از سوی فیفا به عنوان مرد سال (۲۰۰۴) فوتبال جهان انتخاب می شود اما در انتخابات توپ طلا، پشت سر آندری شوچنكو و دكو قرار می گیرد.
▪ می :۲۰۰۵ بارسلونا را پس از ۶ سال فترت فاتح لالیگا می كند.
▪ ژوئن :۲۰۰۵ با برزیل جام كنفدراسیون ها را فتح می كند و در بازی فینال كه كشورش آن را با نتیجه ۴ بر۱ از آرژانتین می برد، گلزنی می كند.
▪ ۳۱ اوت :۲۰۰۵ موافقت می كند كه قراردادش با بارسا تا ۲۰۱۰ تمدید شود.
▪ سپتامبر :۲۰۰۶ از سوی اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای جهان (FiFpro) مرد سال شناخته می شود.سخنان بازیكنان سال های دور بارسا در مورد بردن توپ طلای اروپا توسط رونالدینیو:
● میشل پلاتینی (۱۹۸۳ ، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵)
رونالدینیو فوتبال را زیبا و هنرمندانه می كند. او خوشبختی را به همه هدیه و خنده اش او را زیباترمی كند. با وجود رونالدینیو، فوتبال یك بازی و یك هنر است و این همان تعریفی است كه من دوست دارم. او نه تنها درخششی فردی دارد، بلكه به فكر همه است. او پاسوری هنرمند است و فقط دریبل نمی زند؛ چرا كه بازیكنانی را دیده ام كه خوب دریبل می زنند و شیرین كاری می كنند اما پاس دادن بلد نیستند. آنها به درد سیرك می خورند. رونالدینیو اما برای فوتبال ساخته شده است.
● ژان پیرپاپن (۱۹۹۱)
رونالدینیو آخرین جادوگر است، نابغه ای پا به توپ. به علاوه، او خیلی متواضع است. او از بازی لذت می برد و تماشاگران روی سكوها را به وجد می آورد. رونالدینیو یك خنده دلنشین است. به دلیل پاس های فوق العاده ای كه می دهد، خیلی دوست داشتم كه در كنار او بازی كنم.
● زین الدین زیدان (۱۹۹۸)
آفرین به رونالدینیو، او شایسته توپ طلا بود. او فصلی فوق العاده را پشت سر گذاشت.
● لوییز فیگو (۲۰۰۰)
رونالدینیو بازیكنی است كه در آن واحد حركاتی انفرادی و گروهی انجام می دهد، درست مانند بارسا كه این روزها فوق العاده بازی می كند. تماشاگران از دیدن این نمایش لذت می برند و این خیلی به نفع فوتبال است كه او جایزه را می برد.
● یوهان كرایف (۱۹۷۱ ، ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴)
رونالدینیو خوب بازی می كند چون بازیكن بارسلونا است، چون نباید انرژی اش را در كارهای دفاعی صرف كند. تیم او تهاجمی بازی می كند و او توپ های زیادی در اختیار دارد. رونالدینیو وقتی خوب باشد بارسا نیز خوب است و بالعكس. او شایسته این توپ طلا است. نمایش فوق العاده ای ارایه می كند و همه از نمایش او لذت می برند. رونالدینیو نشان داده كه چه كارهایی بلد است. هر حركت او خطرساز است و مردم همین را می خواهند. امیدوارم كه این بازیكن عصر جدیدی رقم بزند.
● هریستو استویچكوف (۱۹۹۴)
همه خوشحال هستند كه چنین بازیكنی برنده توپ طلا شده است. رونالدینیو زمانی كه افراد حاضر در مراسم را دید، فهمید كه چه عنوان ارزشمندی را به دست آورده است. فقط و فقط ستارگان دنیای فوتبال برای تبریك به او به پا خاستند. این حتی باشكوه تر از زمانی است كه صدهزار تماشاگر نوكمپ تو را تشویق می كنند. رونالدینیو در این سطح بازی می كند، چون در بارسا است و فرانك ریكارد به او بازی می دهد.فراموش نكنید كه بارسلونا كارخانه ستاره سازی است. از لوییس سوارز تا كرایف، ریوالدو و من. متأسفم كه ما در یك دوره نبودیم. در فوتبال امروز، تنها او می تواند در زمین چنین كارهایی بكند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید