شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تحولات سال ۲۰۰۷ از بالاترین سطوح آغاز می شود


تحولات سال  ۲۰۰۷ از بالاترین سطوح آغاز می شود
سیر وقایع و تحولاتی كه در سال ۲۰۰۶ و سال های گذشته ریشه دارند، در سال جدید میلادی نیز ادامه خواهد یافت. در همین رابطه هفته نامه اكونومیست سلسله گزارش هایی را درباره عمده وقایع سال آینده میلادی تهیه كرده كه ترجمه این گزارش ها روزانه ارائه می شود. در بخش نخست به «جهان در سال ۲۰۰۷ »از نگاه سردبیر ویژه نامه این هفته نامه انگلیسی پرداخته شده است.
«تغییر و تحولات در سال ۲۰۰۷ از بالاترین سطوح آغاز خواهد شد. بریتانیا پس از ۱۰ سال زمامداری تونی بلر شاهد به قدرت رسیدن نخست وزیر جدیدی خواهد بود. فرانسه پس از نزدیك به ۱۲ سال سرانجام رییس جمهوری از نسل جدید خود را جانشین ژاك شیراك خواهد كرد. در سازمان ملل بان كی مون، وزیر امور خارجه كره جنوبی به عنوان جانشین كوفی عنان سكان هدایت این نهاد بین المللی را در دست خواهد گرفت.
شینزو آبه نیز كه از سپتامبر ۲۰۰۶ بر مسند قدرت در ژاپن تكیه زده نخستین سال فعالیتش را به عنوان نخست وزیر این كشور آغاز خواهد كرد. حتی در آمریكا با توجه به این كه جمهوریخواهان سلطه خود را بر واشنگتن از دست داده اند و جورج بوش هم وارد آخرین سال های دوره تصدی اش در كاخ سفید می شود، بوی تغییر و تحول به مشام می رسد.»به گزارش ایسنا ،دانیل فرانكلین، سردبیر ویژه نامه «جهان در سال ۲۰۰۷» اكونومیست نوشته است: «اما رهبران جهان چه برنامه ها و طرح هایی را در سال جدید میلادی در دستور كار خود قرار خواهند داد؟بحث تغییرات آب و هوایی یكی از موارد غیرقابل اغماضی است كه در دستور كار كلیه رهبران جهان قرار خواهد گرفت.
انتشار گزارش های علمی مهم و نفوذ افكار عمومی این اطمینان را می دهند كه جهان در سال ۲۰۰۷ شاهد تشدید نگرانی ها در خصوص گرمایش زمین و سایر موضوعات مرتبط با آن نظیر یافتن سوختی جایگزین برای نفت خواهد بود. نظر به اینكه موضوعات زیست محیطی و مباحثی از این دست بسیار نافذ و گیرا هستند لذا عمده مقالات مندرج در شماره ویژه نشریه اكونومیست به این موضوع اختصاص داده شده است.
كنترل جابجایی قدرت در عرصه بین المللی دومین دل مشغولی رهبران جهان در سال ۲۰۰۷ خواهد بود.»این گزارش می نویسد: «اقتصاد جهان با جلوگیری از بروز یك ركود ناگهانی در آمریكا، در سال جدید به طور قابل توجهی شاهد رشد خواهد بود. اما این رشد اقتصادی در كشورهای متمول در قیاس با رشد ۲۷ درصدی بازارهای اقتصادی رو به شكوفایی جهان نظیر چین به طور متوسط كمی بیش از ۱۲ درصد خواهد بود. تغییرات مشهود در توازن قدرت از نقطه نظر اقتصادی به روشنی بر این مطلب دلالت خواهد داشت كه پایه های پر سروصدای نظام سیاسی جهان نیازمند ترمیم و بهبود است. همچنین چنانچه رهبران جهان مانع از اشاعه تسلیحات هسته ای نشوند توازن قدرت به شكل نگران كننده ای بر هم خواهد خورد.
این مساله خود موجب طرح سومین برنامه مهم رهبران جهان در سال ۲۰۰۷ خواهد شد مبنی بر اینكه چگونه باید در جهت احیای روند پیشرفت هایی گام بر داشت كه تا همین اواخر بی اهمیت تلقی می شده و در ادامه متوقف و یا وارونه شدند. در این میان بنظر می رسد كه اتحادیه اروپا كه در مارس آینده وارد پنجاهمین سال تاسیس خود خواهد شد ازمعضل بحران میانسالی رنج می برد.
در این گیرودار آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كه كشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۷ بر عهده خواهد گرفت از طرح های خود جهت انجام رایزنی های فشرده سخن خواهد گفت با این هدف كه روح تازه ای را به كالبد روند تصویب قانون اساسی این اتحادیه بدمد. سالها پیشرفت موفقیت آمیز ولو نامنظم در زمینه آزادسازی تجارت جهانی در معرض خطر نابودی در اجلاس دوحه قرار دارد.در ادامه آمده است: «به نظر می رسید كه در پی فروپاشی دیوار برلین دست كم در یك زمینه می توان به حصول پیشرفت اطمینان داشت و آن چیزی نبوده جز گسترش دموكراسی در جهان.
ترویج آزادی در جهان همواره به عنوان مهمترین برنامه بوش در دوره تصدی اش مطرح بوده است. اما از قرار معلوم پیشرفت ها در این حیطه نیز متوقف شده است. تحقیقات اكونومیست در خصوص روند اشاعه دموكراسی در جهان حاكی از آن است كه در سال ۲۰۰۷ تعداد بیشتری از كشورها به جای حركت رو به جلو در مسیر دموكراسی سیر قهقرایی طی خواهند كرد. با این اوصاف به خوانندگان اطمینان خاطر داده می شود كه در سایر موضوعات روند پیشرفت سریع پیموده خواهد شد. اینترنت به شیوه های نوینی كه كاربران را شگفت زده و مشعوف خواهد ساخت به تبادل اطلاعات ادامه خواهد داد.
مردم بیشتری در جهان حتی در كشورهای فقیر به لطف گسترش تلفن های همراه امكان دسترسی به اینترنت را پیدا خواهند كرد. دانشمندان در جهان نیز برای تحقیقات و كنكاش های خود به ابزارهای جدیدی دست خواهند یافت. حتی اتحادیه اروپا دو كشور كمونیستی سابق قاره سبز یعنی بلغارستان و رومانی را به عنوان عضو جدید خود خواهد پذیرفت. همچون همیشه نشریه اكونومیست سرشارازپیش بینی ها در پایان سال است كه برخی از آنها به حقیقت می پیوندد.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید