جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تجربه، حامی نیروی جوانی


تجربه، حامی نیروی جوانی
«هنریك لارسن» مهاجم كهنه كار و سوئدی را از جام جهانی ۱۹۹۴ آمریكا می شناسیم كه با سیمایی كاملاً متفاوت از امروز با موهایی بلند و بافته شده در كنار «بروكلین» مهاجم مشهور آن روزهای پارما ایتالیا در پیشانی خط حمله تیم ملی كشورش خودنمایی می كرد و شگفتی ساز بزرگ رقابت ها به همراه بلغارستان لقب گرفت.
«لارسن» از همان موقع نشان داده بود كه مهاجمی فرصت طلب و باهوش است و قدر موقعیت ها را به خوبی می داند. او از كوچكترین لحظات یك مسابقه استفاده كرده و با گلزنی مقابل حریفان باعث ثبت پیروزی به نفع تیم خودی می شد و هر بار نیز سرود شادی سر می داد.
هنریك بازی در لیگ اسكاتلند و تیم سلتیك را با آن همه هوادار پرشور و شوق به تمام پیشنهادات رسیده ترجیح داد و چندین فصل متمادی در این تیم بازی كرد و با گلزنی هایش مقام های درخور توجهی نیز كسب كرد اما قدرت سلتیك و كلاً سایر باشگاه های اسكاتلندی به اندازه ای نبود كه وی بتواند در سطح اروپا جام معتبری را به كلكسیون افتخاراتش بیفزاید.
در طول این سال ها یعنی از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ او در پیشانی خط حمله كشورش حضور داشت و بسیاری از بازیكنان نظیر «بروكلین» از صحنه ورزش محو شدند اما او با استمرار در تمرینات و جدیتی كه به خرج می داد، آمادگی خود را حفظ كرد و به یكی از محبوب ترین چهر ه های ورزشی كشورش تبدیل شد.
همان گونه كه اشاره كردیم به دلیل عدم دستیابی به عناوین مهم بین المللی ترجیح داد راهی اسپانیا و تیم متمول بارسلونا شود. در این تیم مجموعه ای از ستاره های تهاجمی دنیای توپ گرد حضور دارند و ریكارد، سرمربی فهیم و موفق بارسا با تقسیم وظایف بین شاگردانش هر یك را در بهترین زمان ممكن به بازی فرستاده و از توان آنها بهره می گیرد. «لارسن» اكثراً از روی نیمكت ذخیره ها نظاره گر گلزنی و درخشش ساموئل اتوئو بود كه بی تردید یكی از آماده ترین مهاجمان آن روزهای فوتبال دنیا لقب گرفت.
هرگاه روند بازی دچار مشكل می شد یا اتوئو در بند مدافعان حریف گرفتار می آمد، ریكارد كلید پیروزی را در ساق های این روباه تیزهوش و سوئدی جست وجو می كرد، به همین منوال لارسن در بعضی از دیدارها به عنوان یار جانشین به میدان آمده و سند پیروزی ستارگان كاتالان ها را امضا می كرد.كسب ۲ عنوان قهرمانی در لالیگا و تأثیرگذاری محض در كسب جام قهرمانان باشگاه های اروپا مقابل آرسنال و در آغوش گرفتن معتبرترین جام باشگاهی در سطح جهان او را به آرزوی دیرینه اش رساند و پس از آن ترجیح داد به شمال اروپا و موطنش بازگردد تا تجربیات چندین ساله را در اختیار نسل جوان قرار دهد و از این طریق نیز مثمر ثمر باشد و جالب اینكه سران بارسا قدر او را ندانسته و به راحتی اجازه دادند تصمیش را عملی سازد.
در چنین شرایطی او زندگی آرامی را كه طراحی كرده بود، دنبال می كرد و بارسلونا با مصدومیت اتوئو و مسی به فكر چاره افتاد تا لارسن را به نوكمپ بازگرداند اما یك مرد سرد و گرم چشیده با كوله باری از تجربه برایش پیغام فرستاد كه زندگی دوباره در جزیره بریتانیا و این بار بازی در اولدترافورد را به كتابچه زرین خاطراتش بیفزاید.
«فرگوسن» مربی اسكاتلندی و مجرب منچستریونایتد كه طی ۲ فصل قبل میدان رقابت داخلی و خارجی را به چلسی، لیورپول و آرسنال واگذار كرده بود، در این فصل تیم خوبی را تدارك دیده و هم اكنون با یك مسابقه بیشتر و ۷ امتیاز اختلاف نسبت به چلسی در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد و بازی های زیبا و هدفمندی را ارایه می كند.
به عقیده كارشناسان، تیم او با تلفیق جوانی و تجربه همان راهی را می رود كه یك دهه پیش رفت و آقای فوتبال جزیره و اروپا لقب گرفت.«فرگی» تیمش را در جام قهرمانان اروپا هم با موفقیت از بازی های مقدماتی عبور داده و باید در روزهای ابتدایی اسفندماه بازی های حذفی را دنبال كند و به درستی می داند كه ۳ ماه سخت و فشرده را در پیش خواهد داشت و دوست ندارد اتفاقات آتی را به قضا و قدر بسپارد، بخصوص در لیگ پرفشاری نظیر لیگ برتر كه احتمال آسیب دیدگی طولانی مدت بازیكنان زیاد است.
«فرگوسن» موفق شد رضایت لارسن را پیش از توافق او با سران بارسلونا جلب كند و احتمالاً تا ساعاتی دیگر لارسن را با پیراهن سرخ رنگ شیاطین سرخ خواهیم دید و او تجربه ای جدی و مهیج را پیش روی خود خواهد دید.منچستریونایتد در خط حمله اش از ۳ جوان باانگیزه و انرژیك سود می برد كه بسیار عالی كار كرده اند و یكی از رموز موفقیت این تیم در بازی های سپری شده هماهنگی و آمادگی بالای این ۳ نفر است.
رونالدو پرتغالی، ساها فرانسوی و وین رونی، جوان اول فوتبال انگلستان، مردان مورد نظر هستند كه سرمربی باهوش و مجرب این تیم می داند در صورت بروز آسیب دیدگی برای هر یك از این ۳ بازیكن تمامی برنامه های هجومی اش نظم ابتدایی را از دست خواهد داد و در این شرایط «سولشائر» مهاجم نروژی و باتجربه ای كه در آن فینال به یاد ماندنی فرشته نجات لقب گرفت و جام قهرمانی اروپا را برای هواداران منچستریونایتد به ارمغان آورد، تنها گزینه ای است كه در اردو باقی می ماند و بی تردید با فشار بالای مسابقات و مشكلاتی كه وجود دارد، به تنهایی قادر نیست جور مهاجم مصدوم را بكشد.
همین حالا به گفته پزشكان باشگاه «ساها» مهاجم فرانسوی و تأثیرگذار تیم تا ۲ هفته به دلیل آسیب دیدگی باید دور از میادین بماند و این مسأله نشان می دهد آینده نگری فرگوسن به موقع بوده؛ چرا كه مجوز كاری لارسن كسب شده و او مانعی برای بازی كردن احساس نمی كند، مگر آنكه سرمربی تشخیص دهد فعلاً نیمكت نشین باشد.
در چنین اوضاعی باید گفت نیروی اصلی خط حمله فرگوسن كه از جوانانی با اشتیاق و سرحال تشكیل شده از سوی ۲ مهاجم كهنه كار كه هر ۲ از منطقه اسكاندیناوی آمده اند، حمایت خواهد شد و در این میان لارسن نقشی به مراتب حساس تر و مهمتر خواهد داشت.
فرگوسن او را از دهان بارسلونا خارج كرد و قیمت مناسبی هم به عنوان حقوق هفتگی برایش در نظر گرفته، از طرفی این مهاجم با آن پیشینه درخشان و سابقه ای كه در اسكاتلند از خود به یادگار نهاده و حمایت شخصی سرمربی محبوب اولدترافورد را پشت سر خود دارد، باید از این آزمون بزرگ سربلند خارج شود و اثبات كند كه مثل همیشه فرگی در انتخاب ستاره هایش دچار مشكل و اشتباه نمی شود.
هنر او را باید در بازی های حذفی اروپایی و دیدارهای مهم جزیره نظاره كرد؛ مردی كه به مرد لحظه ها شهره شده و الحق نیز در ثانیه ای رنگ و بوی بازی را به نفع تیم خود تغییر می دهد، پس در این تجربه جدید هم می تواند محبوب دل هواداران اولدترافورد لقب گیرد؛ هوادارانی كه بی صبرانه در انتظار حضورش به عنوان یكی از نفرات اصلی در میدان هستند تا با گل هایش به هوا برخاسته و وی را تشویق كنند؛ البته نباید فراموش كرد كه طرفداران اولدترافورد باید صبور بوده و اجازه دهند این مهاجم باتجربه نسبت به محیط آشنایی پیدا كرده و با جو تیم هماهنگ شود؛ درست مثل زمان حضورش در بارسا كه هرگز در ابتدای كار خوب بازی نمی كرد اما به مرور همان مهاجم فرصت طلب لقب گرفت و در منچستریونایتد هم نیاز به زمان و اعتماد دارد تا با تزریق روحیه و اعتماد به نفس، گل های حساس و زیبایش را تقدیم هواداران نماید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید