شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / Saturday, 20 October, 2018

اردبیل شهری با آب های شفابخش


اردبیل شهری با آب های شفابخش
اردبیل از شهرهای بزرگ و آباد ایران در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شرق تبریز و حدود ۳۵ کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان واقع است.از شمال به مشکین شهر و دشت مغان و از شرق به جنگل های طوالش و آستارا محدود می شود.
برپایه آثار بدست آمده اردبیل از شهرهای باستانی ایران محسوب می شود. دو سنگ نبشته او را رتویی یافت شده در دامنه های جنوبی کوه سیلان به خط میخی ، بر قدمت این شهر و ناحیه پیرامونی آن تاکید دارد. اردبیل آثار تاریخی بسیاری دارد که اهم آن به شرح زیر است:
● بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
این مجموعه زیبا مدفن عارف ربانی شیخ صفی الدین اردبیلی است که توسط فرزندش شیخ صدرالدین موسی ساخته شده و در زمان صفویه توسعه و تزیین یافته است.
این مجموعه شامل سردر عالی با تزیینات کاشیکاری، برج بلند الله الله یا مقبره شیخ صفی با تزیینات زیبای کاشیکاری، قندیل خانه یا گچبری ها و نقاشی های دیدنی و مقبره شاه اسماعیل صفوی و چینی خانه است.
مجموعه بقعه شیخ صفی الدین یکی از ده اثر مهم و باستانی کشور است طی قرون گذشته بسیاری از آثار ارزشمند این بقعه به شیوه های گوناگون از محل خارج شده اند که از جمله این آثار می توان به قالی زیبای اردبیل اشاره کرد. این فرش هم اکنون در موزه آلبرت هال لندن نگهداری می شود بقیه آثار بقعه هم اکنون در موزه های مشهور جهان چون آرمیتاژمسکو، لندن و ... نگهداری می شود.
● مسجد جامع
ویرانه های مسجد جامع اردبیل باقی مانده از یک مسجد عظیم و کم نظیر است و در بین محله های پیر شمس الدین و عبدالله شاه قرار گرفته است.
● مسجد و مدرسه میرزا علی اکبر
این مجموعه در میدان ساعت اردبیل قرار دارد که در دوره قاجاریه توسط یکی از منتقذین شهر به نام حاج محمد حسین امین ساخته شده و شامل صحن وسیع، حجره های متعدد، شبستان و یک ستاره است.
● بازار
بازار اردبیل در قالب یک مجموعه کلی شامل تیمچه سرا، حمام و مسجد است که در وسط شهر و در طرفین خیابان امام خمینی (ره) قرار گرفته است.
● پل های تاریخی
اردبیل پل های تاریخی متعددی دارد که از آن جمله می توان به گیلانده، پل سیمان، پل نیر و پل های هفته چشمه، پنج چشمه و سه چشمه اشاره کرد که اغلب آنها مربوط به دوره صفویه هستند.
● خانه های قدیمی
تعداد زیادی از خانه های زیبا در اردبیل به یادگار مانده که از ارزش هنری تاریخی بالایی برخوردارند. مهمترین آنها عبارتند از؛ خانه سید هاشم ابراهیمی که در کوچه شهیدگاه اردبیل قرار گرفته و در سال ۱۲۹۵ هجری احداث شده است. این خانه دارای تالار بزرگ با ارسی های زیبا، مقرنها و گچبری های جالب توجه است. خانه حاج آقا صادقی نیز واقع در امتداد خیابان امام (ره)، کوچه (فانتازیا) قرار دارد و در سال ۱۳۴۰ هجری توسط حاج میرزا ابراهیم صادقی ساخته شده است.
● موزه چینی خانه
این موزه در مجموعه بقعه شیخ صفی است. این بنا با گنبدی بزرگ با انواع گچبری های بی نظیر طلاکاری، نقاشی و گچبری های شبیه کاخ عالی قاپوی اصفهان، آراسته شده است. این موزه با انواع قدح ها، بشقاب های چینی، تنگهای زیبا، گلدان های پرنقش و نگار، قرآن هایی خطی، فرامین مختلف و سکه های نقره ای مربوط به دوره صفوی به صورتی مناسب، زیبا و هماهنگ که چشم هر بیننده ای را خیره کرده و استان را به ذوق می آورد، مزین شده است.
● آب های معدنی
یکی از مهمترین جاذبه های توریستی اردبیل وجود چشمه های آب معدنی فراوان آن است شهرت این چشمه ها و آوازه شفابخشی آن هر ساله هزاران نفر را روانه این دیار می کنند مهمترین این آبگرم ها، گاومیش گولی سرعین است. آب گرم شورابیل، قوتورسوئی، زردابه و ده ها چشمه آب معدنی نیز در اطراف اردبیل هستند که به گفته اهالی نافع و موثر در رفع امراض پوستی، عصبی و ... هستند.
دریاچه شورابیل واقع در دو کیلومتری جنوب اردبیل نیز به خاطر شوری و لجن طبی خود مشهور است.


منبع : روزنامه کارگزاران

مطالب مرتبط

سازندگان هویت ایرانی کیستند؟

سازندگان هویت ایرانی کیستند؟
با وجود اینکه <ایران> نام جدید کشورمان است، اما مردم این کشور از دیرباز خود را با تعابیر متعددی، یک ملت شناخته و برای بقا و دوام آن تلا‌ش کرده‌اند. کشور پارسیان، کشور مردم خراسان و کشور دولت‌هایی بزرگ و کوچک چون هخامنشیان، مادها، ساسانیان، آل‌بویه، خوارزمشاهیان، سلجوقیان، صفویه، زندیه، افشاریه، قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلا‌می عبارت‌های متعددی است که برای بیان وضعیت کشور و فرهنگ و ملت ایرانی به کار برده شده‌است.
به عبارتی، در زمان‌های گذشته هر کشوری را براساس زبان و فرهنگ و یا نوع حکومت آن تعریف می‌کردند و می‌شناختند. اما در دوره مدرن و با شکل‌گیری دولت‌های ملی، ضرورت نام‌گذاری دقیقی (که لزوما همسان با نام دولت و نظام سیاسی نباشد) به‌وجود آمده‌است. از این رو نام <ایران> را به جای نام دولت و نظام سیاسی آن به کار می‌برند. ‌
نکته آنکه همراه و همزمان با بروز جهان و فرهنگ و اقتصاد و سیاست مدرن، تمایزهای ملی و هویتی اهمیتی مضاعف یافته‌ است. خوب یا بد بودن این پدیده نیز خود جای بحث دارد. مدافعان جهان‌گرایی، غرب‌گرایی و در نهایت جهانی شدن قائل به حذف حد و مرزهای ملی هستند. هر چند که بعضی از دیدگاه‌های ملهم از مارکسیسم و ضدسرمایه‌داری نیز به جهان‌گرایی میل دارند. نتیجه آنکه دو رویکرد متفاوت به جهانی شدن را در میان مارکسیست‌ها می‌توان یافت که یکی از آنها جهانی شدن را نفی می‌کند، چراکه این تصور وجود دارد که جهانی شدن ابزاری برای تفوق سرمایه‌داری بر جهان و رسیدن به یک اقتصاد واحد است. مدافعان این رویکرد می‌گویند که سرمایه‌داری با تخریب تمایزات و تفاوت‌ها هیچ راهی برای بروز هویت‌های مستقل و ملی فراهم نمی‌گذارد. اما در طرف مقابل آنها هم طرفداران نظام‌های کمونیستی قرار دارند که به جهان واحد می‌اندیشند و مخالف تشکیل هویت‌های متکثر هستند. ‌
در چنین شرایطی نیروهای مستقل و هویت‌خواه در کشورهایی چون ایران، به نقد ‌جهان‌وطنی غربی و شرقی می‌پردازند و از جهان مستقل ایرانی سخن می‌گویند، جهانی که با اسلا‌م نیز پیوندی عمیق خورده ‌است و از این رو طبیعی است که گفتمان‌های مبتنی بر دینداری در این جهان محوریت یابند، مانند گفتمان روشنفکری دینی. ‌
برخلا‌ف ادعای کسانی که روشنفکری دینی را عامل تولید ایدئولوژی می‌دانند، روشنفکری دینی امکانی برای تحقق گفتمان‌های متکثر است. این جریان با تاکیدی که بر تشکیل هویت ایرانی و هویت اسلا‌می دارد، امکان گفت‌وگو با جریان‌های رقیب را فراهم می‌کند و جهان ایرانی را متکثر می‌سازد. بر این اساس، در این مسیر است که پدیده ایران تولید و بازتولید شده و ملت سازی و هویت سازی به شکل جدید آن تحقق می‌یابد. ‌
حال بازگردیم به سطرهای پیشین! گفتیم که نام وعنوان <ایران> و <ایرانی> برای مجموعه‌ای از مردم و فرهنگ‌ها با ویژگی‌های خاص اجتماعی و اقتصادی برگزیده شد و طی زمان به‌گونه‌ای همه‌جانبه مورد پذیرش عام قرار گرفت که گویی از قدیم کشور و فرهنگ و مردم این سرزمین را ایران می‌نامیده‌اند. باید توجه داشت که اگرچه در ادبیات و فرهنگ این سرزمین تعابیر <ایران> و <ایرانی> مصطلح بوده‌، اما همیشه این نظام‌های سیاسی و اجتماعی بودند که نام خود را بر این سرزمین تحمیل می‌کردند. این نوع نام‌گذاری و تاکید بر آن شاید حکایت از تقدم امر سیاسی بر امر اجتماعی داشته‌باشد. ایرانیان از قدیم آموخته‌اند که حوزه سیاسی مقدم بر حوزه‌های اجتماعی است. آنها آموخته‌اند که شاهان و مدیران و مسوولا‌ن کشورشان نقش عمده و اساسی در حیات و بقای کشور دارند. از طرف دیگر، همیشه دعوا و نزاع اصلی میان مدعیان قدرت بوده‌است تا مردم و گروه‌های متعدد اجتماعی. به عبارتی، حیات سیاسی و اجتماعی ایرانیان از گذشته تا امروز حول و حوش قدرت و حکومت بوده‌است. ‌
در فرآیند مدرنیت معاصر بود که <ایران> متمایز از دیگر کشورها و فرهنگ‌ها شد. البته منظورم این نیست که در روزگاران گذشته هیچ تمایز و جدایی بین ملت‌ها وجود نداشته‌است. در گذشته هم تمایز بوده‌است، ولی در دوره جدید این تمایزات قابل شمارش، ‌اندازه‌گیری و عینی است؛ اگرچه در گذشته این تمایزات به رسمیت شناخته نمی‌شد، مگر در زمان جنگ و نزاع، در دوره جدید راه‌های بسیاری افزون بر جنگ و نزاع به شکل‌گیری و تقویت این تمایزها کمک می‌کند. همین راه‌ها و شیوه‌ها هم هست که ضرورت جدایی و رابطه بین امور و ملت‌ها و فرهنگ‌ها را فراهم می‌آورد. به عبارتی، می‌توان مدعی شد که شکل‌گیری هویت‌های مدرن، هم راهی برای ایجاد تمایزات و تفاوت‌ها است و هم ‌راهی برای ارتباط و پیوستگی نهادی.
اما در جریان شکل‌گیری هویت‌های جدید، یک مناقشه عمده و اصلی هم به‌وجود آمده ‌است که نیاز به تامل و بررسی دارد. بسیاری مدعی شکل‌گیری هویت‌های چندگانه، تکه‌تکه شده و معارض با مدرنیته جهانی هستند. در مقابل، رویکرد دیگری هم مطرح است که از هویت‌های یکپارچه (که بیشتر محلی و سنتی است) سخن می‌گوید. من در این بحث سعی دارم تا بنیان‌ها و مبانی و عناصر طرح نظریه هویت‌های تکه‌تکه شده را معرفی کرده و در مقابل به دفاع از هویت‌های متعامل و متکثر بپردازم. نگاه اول متاثر از قبول پارادایم تضادی و نگاه دوم متاثر از پارادایم توافق است. هویت ایرانی از نظر مولف، هویتی مدرن و در تعامل با دیگر هویت‌ها است. این وضعیت راهی را برای توسعه فضاهای هویتی و ساحت‌های اجتماعی می‌گشاید یا شاید هم بهتر باشد اینگونه بگوییم که ایران راهی به جز تعامل در عرصه جهانی ندارد. ‌
نکته‌ای که در این میان باید مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد، نیروی سازنده این هویت است. عده‌ای متاثر از جار و جنجال سیاستمداران باور می‌کنند که فقط سیاستمداران و آن هم افرادی چون رضا شاه توانایی ساختن ایرانی جدید و هویتی ایرانی را دارند و تنها آدم‌هایی چون او هستند که شرایط و زمینه‌هایی برای شکل‌گیری گفتمان رقیب را فراهم می‌سازند، اما این واقعیت ساده را فراموش می‌کنند که عده‌ای در واکنش به رضاشاه و تاکید فراوان او بر ملیت مجبور شدند از هویت اسلا‌می سخن بگویند و در نهایت چنین شد که تعارض بین ملیت و دین و دینداران و ملی‌گراها به وجود آمد. ‌
حال از شما می‌پرسم، آیا واقعا آنچه در دوره پهلوی اول به وقوع پیوست اینگونه بوده‌است؟ آیا رضاشاه به‌عنوان یک فرد توانایی این نوع ساماندهی را داشته است؟ اگر چنین بود، اسناد ومدارکی که این وضعیت را تایید می‌کند، کجاست؟ ‌
به نظر می‌آید آنچه تحت عنوان هویت جدید ایرانی در عصر پهلوی ساخته شده‌بیشتر ناشی از شرایط اجتماعی است تا کنشگری رضاشاه و هواداران او. شرایط اجتماعی و نیروهای اجتماعی که در طی زمان به دریافت‌های مفهومی و نظری رسیدند، ‌نقش اساسی و عمده‌ای در این میان ایفا کردند. از این میان می‌توان به نقش روشنفکران اشاره کرد. روشنفکری برآمده از دوره قاجار توانایی برساختن هویت جدید برای ایران را داشته‌است. حال باید پرسید، ویژگی‌ها، خواسته‌ها و کنش این نیروی اجتماعی چگونه بوده است که در نهایت جریان هویت‌سازی ایرانی به این صورت شده است؟ ‌
شعرا و نویسندگان اصلی‌ترین این نیروها بوده‌اند. در دوره جدید بسیاری بر این نیرو اضافه شده‌اند. در جریان ساخته شدن ایران از نظر مفهومی، دولت‌ها و سیاستمداران نیز از این جریان تاثیر پذیرفته‌اند و به بازیگران این گفتمان تبدیل شده‌اند. این ادعا برخلا‌ف بیان کسانی است که روشنفکران و صاحبان اندیشه در ایران را نیروی دست دوم می‌دانند. به نظر می‌آید که روشنفکران در ایران نیروی دست اول هستند و سیاستمداران و مدیران، نیروی دست دوم. نکته‌ای که بسیاری از فهم آن غافلند، پیچیدگی عمل و تلا‌ش روشنفکران و سادگی عمل سیاستمداران از نظر معنایی و سختی کار سیاستمداران و سادگی کار روشنفکران از نظر عملی است.

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی