شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تمبری به رنگ خلیج همیشگی فارس


تمبری به رنگ خلیج همیشگی فارس
در روزگاری که از فرهنگ غنی کشورمان برخی کشورهای همسایه برای بالا بردن جایگاه فرهنگی خود از آن استفاده می‌کنند؛ در روزگاری که بزرگداشت مولانا را کشور ترکیه جشن می‌گیرد و به ناحق او را یک ترک معرفی می‌کنند و نامی از ایرانی بودن آن به میان نمی‌آورند؛ در روزگاری که «شهرزاد قصه گو» با تمام افسانه‌های کهن ایرانی‌اش در یک جشن اختتامیه یک عرب معرفی می‌شود.
در این روزگار است که نباید بنشینیم و شاهد تغییر نام کهن خلیج فارس به خلیج عربی باشیم که در پی اهداف مغرضانه کشورهای عربی و طراحان توطئه اندیش غربیان تلاش دارند بر ما تحمیل می شود.
نباید دست روی دست بگذاریم تنها نظاره‌گر آن باشیم که سودجویان غربی و برخی از محافل عربی وابسته به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با صرف مبالغ هنگفت نام جعلی«خلیج عربی» را به جای «خلیج فارس» برگزینند.
در حالی که آنان از هیچ تلاشی برای رسیدن به این هدف خود از چاپ کتاب با نام جعلی «خلیج عربی» گرفته تا صرف هزینه‌های بی‌حد و اندازه دریغ نمی‌ورزند.
امروز این ماییم؛ ملت مسلمان ایران که کهن‌ترین و غنی‌ترین فرهنگ‌ها را به ارث برده‌ایم و باید در تلاش باشیم تا آن را با تدبیر و شاید چنگ و دندان حفظ کنیم.
در این خصوص راه‌حل‌های کوچک گاهی می‌تواند تاثیرات بلندی بگذارد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این میان سهم خود را بایستی ایفاکند تا «خلیج فارس» که خوان نعمت و ثروت شگفت خود را بر روی تمامی همسایگان خود از فارسی و غیر فارسی گسترانده به همان نام کهن باقی بماند.
در این راستا پیشنهاد می‌شود شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از تمبر به عنوان «رسانه کوچک و پیام‌آور بزرگ» بهره‌برد و تمبرهای جاری که نام وزین «خلیج همیشگی فارس» به زبانهای مختلفی طراحی شده است چاپ کند تا سفر این رسانه کوچک به تمام قاره‌ها و کشورهای جهان پیام مردم ایران زمین را به گوش مغرب و مشرق زمین برساند.
شاید چاپ تمبر جاری با این موضوع رسالت بزرگتری به نسبت چاپ تمبرهای شخصی، یا تمبرهای یاد بود‌ی مانند حضور تیم‌ ملی فوتبال ایران در جام جهانی و یا انتشار تمبرهای مشترک با کشورهای مختلف داشته باشد.
تمبر ایران به گفته‌ی یکی از مجموعه‌داران (به نقل از فارس) در جهان سروصدای بسیاری راه انداخته است و خیلی از کشورها و بزرگترین کلکسیونرهای دنیا هم اکنون به دنبال تمبرهای ایرانی هستند.
پس چه فرصتی نیک‌تر از آن که بتوانیم از قابلیت‌ها و توانایی‌های خود بهره گرفته تا نام خلیج فارس را همیشه زنده نگه‌داریم.
اما در پایان در پاسخ به افرادی که لزوم توجه به این امر را بی ارزش تلقی می‌کنند باید گفت: این درست است که هر منطقه‌ای محق است که اراضی جغرافیایی خود را با اسامی بومی شان استفاده کند، اما تغییر نامی که قدمت آن به درازای تاریخ است در حقوق دیپلماتیک؛ تنهانشان از اهداف سودجویانه می‌کند که در قدم بعدی تمامیت ارضی سرزمینمان را نشانه خواهد رفت.
نام قلب زمین، همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند.
(سارا کروبی)
منبع : روزنامه هدف


همچنین مشاهده کنید