چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ / Wednesday, 23 January, 2019

قواعد ثابت شده یک کسب و کار


قواعد ثابت شده یک کسب و کار
در كسب و كار و تجارت آداب و قواعدی وجود دارند كه مبنا و پایه و اساس یك كسب و كار موفق را شكل می‌دهند. هیچ كارشناس و صاحب كسب و كار خبره‌ای نیست كه درستی همه این اصول را تایید نكند. این‌ها ظاهری بسیار ساده دارند و برای فهمشان به هیچ فن و تخصص ویژه‌ای نیاز نیست. ارتباطات با مردم و دنیای اطراف هنر ارزشمندی است كه در پی توجه و رعایت اصول زیر كسب می‌شود. خوب دقت كنید:
۱) خوب گوش دهید
به مراجع و آن مشتری احتمالی و مشتری كنونی به دقت گوش دهید. به حرف‌های كارمندانتان هم توجه كنید. كارمندان هستند كه از چند و چون كسب و كار خبر دارند و اگر آنها مشكلات، نقاط ضعف و نقاط قوت كسب و كار و بازار را به شما نگویند، نخواهید توانست بازاریابی و كسب و كار موفقی را پیش ببرید. مشتریان كنونی و احتمالی، عوامل رشد و افزایش درآمدتان‌ هستند. نیازها، خواسته‌ها و انتظاراتشان از خرید را درك نخواهید كرد مگر با گوش دادن دقیق و نكته بینانه به حرف‌های ‌آنان. اعتراض‌ها و ابراز رضایت‌های این گروه، هر دو راهنمای كار شمایند.
۲) پاسخگو باشید.
ابتدا گوش دهید و سپس دست به عمل بزنید. هر چه زودتر پاسخ بدهید، مشتری كنونی ناراضی و مشتری بالقوه بیشتر به شما اعتماد خواهند كرد. سریع، قوی و موثر، آشكار و برجسته پاسخ دهید.
۳) كار گروهی و استمرار فعالیت‌هایتان را حفظ نمایید.
اگر یك تیم بازاریابی دارید، همواره با آنها مشورت كنید و نظرات و ایده‌هایشان را جویا شده درباره‌شان بحث و تبادل نظر نمایید. پیشنهادات و ایده‌ها و توصیه‌های یكدیگر را بشنوید و در یك كار گروهی، طرحی مناسب برای خلق و تقویت بازاریابی و راهبری و توسعه كسب و كار، تدوین كنید و به اجرا گذارید.
۴) كاملا بر كارهایتان تمركز كنید.
ابتدا تا جایی كه می‌توانید در پی كسب دانش، معلومات و مهارت‌های لازم باشید. سپس درباره ایده بازاریابی و كسب و كارتان، فكر و تعمق كنید. تمامی جوانب مسئله را در نظر گرفته از زوایای گوناگون به آن بنگرید. كارها و فعالیت‌هایتان را در یك مسیر معلوم و اصلی قرار دهید و همیشه سعی كنید در همین مسیر و در راستای نیل به هدف‌هایتان جلو بروید. این مسیر را كانون توجه خود قرار دهید و همیشه برای چالش‌ها و مشكلات آمادگی داشته باشید. كسب معلومات و مهارت‌های به روز در یك كسب و كار، هرگز به پایان نمی‌رسد و راه اصلی آمادگی همیشگی است.
۵) مفهوم "موفقیت" را به تمامی بدانید
این مشتری است كه فروش را خلق می‌كند. شما به عنوان یك بازاریاب فقط به او كمك می‌كنید. او برای تكمیل موفقیت‌آمیز فرایند فروش، از شما جایزه می‌گیرد! این همان موفقیت حقیقی است. مشتری را فقط یك عامل كسب درآمد ندانید. خدمت‌رسانی به او و اعطای جایزه به خاطر موفقیت، روند كسب و كارتان را زیباتر و لذت‌بخش‌تر می‌كند.
۶) با مردم آشنا شوید و با آنها ارتباط برقرار كنید.
با هر كسی كه لازمست بشناسید، به تمامی آشنا شوید و او را از چگونگی كسب و كارتان آگاه كنید. هر قدر كه دایره و شبكه ارتباطات انسانی شما وسیعتر باشد، فرصت‌های بیشتر و بهتری پیش رویتان قرار خواهند گرفت.
۷) منصفانه برای كالاها یا خدماتتان قیمت‌گذاری كنید.
بهای هر كالا یا خدمات را عادلانه و منصفانه تعیین نمایید و درباره حقوق كارمندانتان نیز چنین باشید. آن مقداری كه لازمست از مشتری پول بگیرید. كاری كنید كه قیمت‌های عادلانه ویژگی مشخص كسب وكارتان باشد.
۸) شراكت و همكاری با دیگر كسب و كارها را همواره در نظر داشته باشید.
این شریك‌ها می‌توانند همان مشتریان بالقوه و دائمی شما باشند. در این حال از محصولات یا خدمات آنها استفاده كنید. این روش اعتمادی دو سویه خلق می‌‌كند.
۹) هر روز كه می‌گذرد، سعی كنید با اطرافیان، اعضای خانواده، كارمندان، مشتریان بالقوه و مشتریان كنونی، ارتباطات موثرتر، گسترده‌تر و مستحكمتر برقرار سازید.
۱۰) فراموش نكنید كه "افراد" بهترین منابع رشد و پیشرفت هستند. تلفن موبایل، فكس، اینترنت و ایمیل ابزارهای بسیار قوی و راحت هستند اما روابط و ملاقات‌های رودررو مجاری رشدی هستند كه قدرت و ارزششان به مراتب بیش از وسایل فوق است. اشخاص موردنظر را بیابید، در مكان و زمانی مناسب با آنها ملاقات نمایید. خواهید دید كه این دیدارها چقدر تعیین كننده خواهند بود.
۱۱) همواره حساب‌های پولی و مالیتان را نگه دارید و هیچوقت رسیدگی به آنها را بی‌اهمیت و ساده ندانید.
زمانی كه صاحب كسب وكاری از شرایط مالی خودش و كاستی‌ها و قوت‌های آن خبر داشته باشد و در ضمن از اوضاع بازار هم غافل نشود، می‌‌تواند در بحران‌های اقتصادی، كسب و كارش را از خطر سقوط نجات دهد.
۱۲) اجازه دهید كه كارمندان، مشتریان احتمالی و مشتریان كنونی بدانند كه شما به آنها علاقه‌مندید ومانند خودشان تلاش كرده در جهت پیشرفت كسب و كار قدم برمی‌دارید.
۱۳) مانند افراد موفق و همیشه پیروز فكر كنید.
و هرگز واقع‌گرایی را از یاد نبرید. خوش خیالی و بی‌توجهی و خوش‌بینی غیرواقع بینانه همان‌قدر زیانبار است كه بدبینی بیشتر از حد و احتیاط‌های وسواس گونه.
۱۴) هرگز از یاد نبرید كه شما تنها كسی نیستید كه در بازار حضور دارد.
تجارت و كسب و كار شبكه عظیمی از ارتباطات انسانی را در خود دارد و اگر بخواهید در این شبكه به تداوم حضور داشته باشید و فعال وموثر فعالیت كنید، باید جزیی از آن باشید.

مترجم: آذین صحابی

منبع : روزنامه تفاهم

مطالب مرتبط

نقش حیاتی شناخت خواست ها و نیاز مشتریان در موفقیت تجاری

نقش حیاتی شناخت خواست ها و نیاز مشتریان در موفقیت تجاری
برخی از دست اندرکاران تجارت اغلب خود را موفق می پندارند اما واقعیت ممکن است چنین نباشد، در واقع بسیاری از آنها هنوز از تمام ظرفیت های موجود استفاده ننموده و به موفقیت مطلوب تجاری نرسیده اند. آنها برای دستیابی به موفقیت بیشتر باید نیاز و خواست های مشتریان خود را به خوبی بشناسند تا برنامه بازاریابی مناسبی برای پاسخگوئی به نیازهای آنها تهیه نمایند. همچنین این مؤسسات باید از آمادگی و انعطاف پذیری سازمانی کافی برخوردار باشند تا برنامه بازاریابی خود را مستمراً بررسی کنند و براساس نتایج حاصله اهداف سازمان را جهت نیل به بازار فروش بهتر تغییر دهند. بسیاری از شرکتها تصور می کنند "مشتریان" خود و نیازهای آنها را به خوبی می شناسند، اما این احتمال وجود دارد که پس از بررسی وضعیت مشتریان به نتایج دیگر دست یابند.
از این رو، آن دسته از مؤسسات که مشتریانشان را شرکتهای مختلف تشکیل می دهند بهتر است در هر شرکت شخص مخاطب مناسبی را انتخاب کنند، و برای بازاریابی و فروش کالاهای خود، مستقیماَ با این شخص درتماس باشند، زیرا از این طریق بهتر می توانند از خواست و نیازهای مشتری شناخت کسب کنند. در نتیجه از یکسو امکان فروش کالا با قیمت مناسب فراهم می گردد و از سوی دیگر زمینه استمرار مبادلات بیشتر در آینده پدید می آید. افزون بر این صاحبان مؤسسات برای اینکه شناخت گسترده ای از قلمرو تجارت خویش بدست آورند، باید مشخصات مشتریان بالفعل و بالقوه خود یعنی خریداران واقعی را مستمراً بررسی کنند تا از این طریق بتوانند وجوه اشتراک بین مشتریان خود را بیابند و راهکاری ویژه را بسته به شرایط برای بازاریابی مناسب انتخاب نمایند.برای نمونه یک شرکت خدماتی را در نظر بگیرید که مدیر آن پس از چندی تصمیم می گیرد وضعیت مالی و خدمات شرکت خود را بررسی کند. این شرکت کارهای خدماتی شرکتها، بانکها و غیره را انجام می دهد. مدیر شرکت خدماتی با بررسی مشتریان خود متوجه می شود اغلب مشتریانش در منطقه بخصوصی از شهر قرار داشته و بیشتر آنان در صنعت خدمات مالی فعالیت می کنند. اطلاع از این موضوع موجب شگفتی وی می شود.
زیرا این شرکت تلاش های بازاریابی خود را بر روی صنعت خدمات مالی متمرکز نساخته بود در حالیکه به دلائلی نامعلوم این بخش تجاری در یک منطقه خاص به استفاده از خدماتش علاقه مند شده است. به همین دلیل این شرکت برای سال بعد تصمیم گرفت تبلیغات خود را برای این بازار تنظیم کند و بازارهای دیگر را موقتاً کنار بگذارد. این تصمیم بر درآمد وی تأثیر بسزائی داشت و موفقیت شرکت را دو چندان ساخت. رمز موفقیت شرکت مزبور این بود که وضعیت مشتریان خود را به دقت بررسی کرد و تصمیمات بعدی خود را بر اساس آن پایه گذاری نمود. برخلاف شرکتهائی که با اتکاء به شناخت و اطلاعات برای آینده برنامه ریزی می کنند، برخی از مؤسسات به اطلاعات روزآمد بازرگانی و اقتصادی کم بها می دهند و با حداقل شناخت حرکت می کنند در نتیجه فرصتهای تجاری فراوانی را از دست می دهند و از توان رقابتی در مقایسه با سایر رقبا برخوردار نیستند و احتمال دارد به شدت نیز متضرر شوند. استفاده از اطلاعات روزآمد تجاری مزیت عمده دیگری نیز برای شرکتها و مؤسسات تولیدی و بازرگانی دارد تا به کمک آن بتوانند به تنظیم استراتژی تجاری موفقیت آمیز در بلند مدت بپردازند.
نکته دیگری که باید برای کسب موفقیت در جلب مشتریان به آن توجه نمود، ضرورت ارزیابی دقیق از میزان همکاری مشتریان درصورت افزایش هزینه های تمام شده کالاهاوخدمات است. به عنوان نمونه، یکی از مؤسسات ایده جالبی برای ارائه یک نوع خدمات پیشنهاد می کند و برای ارزیابی این طرح با تعدادی از شرکتها که می توانستند از این خدمات استفاده کنند مشاوره می نماید. آن شرکتها ضمن استقبال از این طرح معتقد بودندکه این خدمات در ابتدا باید به صورت رایگان عرضه گردد. با این حال شرکت مذکور برنامه ای تجاری برای انجام این طرح تهیه دید که در آن درخواست حق الزحمه از مشتریان پیش بینی شده بود و با تحمل زحمت و صرف وقت فراوان، عرضه این خدمات را با حق الزحمه نسبتاً زیاد آغاز کرد اما مشتریان از پرداخت هزینه گزاف برای استفاده از این خدمات سرباز زدند و نهایتاً آن شرکت مجبور شد طرح خود را رها کند. این طرح به رغم سودمندبودن، در ابتدای کار با استقبال روبه رو نشد و هیچ یک از شرکتها برای استفاده از آن حاضر به پرداخت هزینه نشدند.
اشتباه شرکت مذکور آن بود که عدم استقبال و همکاری مشتریان از خدمات خود را پیش بینی نکرده بود و با این توهم حرکت می کرد که صرفاً سودمند بودن خدمات موجب بازاریابی برای آن می شود. در حالی که این گونه اطلاعات فقط بخشی از اطلاعات مورد نیاز افراد موفق را تشکیل می دهد و شخص باید داده های دیگری را که باعث شناخت بهتر از مشتریان می گردد گردآوری کند. مدیر مجرب فقط بعد از جمع آوری کامل اطلاعات می تواند استراتژی بازاریابی مناسبی تهیه و انتخاب کند. در واقع اتخاذ استراتژی مناسب است که به شرکتها در جذب مشتریان بیشتر کمک خواهد کرد. استراتژی موفق بازاریابی باید مشتریان تجارت مورد نظر و روشهای توزیع کالا و خدمات را مشخص کند، همچنین چگونگی ارائه اطلاعات بیشتر به مشتریان و روش تصمیم گیری آنان را برای خرید پیش بینی نماید.
برای نمونه مؤسسه ای را که می خواست به شرکتهای صنعت اتومبیل سازی قطعات بفروشد در نظر بگیرید. این شرکت از طریق ملاقات با مسئول خرید شرکتها توانست تولیدات خود را به آنها بشناساند. خریداران همگی از کالاهای او تعریف می کردند اما هیچ یک از شرکتها برای خرید سفارش نمی داد. مدیریت این شرکت دچار شگفتی شد چون در حالیکه خریداران از تولیدات او تعریف و تمجید می کردند اما حاضر به خرید تولیداتش نبودند. مدیر این شرکت پس از چند ماه مشورت با یکی از کارشناسان صنعت خودرو متوجه شد هر قلم کالا که توسط شرکتهای ماشین سازی استفاده می شودباید مطابق استاندارد ISO ۹۰۰۰ تولید شده باشد که کیفیت بالای اجناس خریداری شده را تضمین می کند. فروشنده پس ازتماس با خریداران مطلع شد که تضمین نشدن کیفیت جنس وی ازفروش آن جلوگیری کـرده است. این فروشنده قطعات خودرو پس از دریافت پروانه تولید مطابق با اصول استاندارد ISO ۹۰۰۰ توانست سریعـاً تولیـدات خـود را به شـرکتهای ماشیـن سـازی بفروشد. در این راستا توجه به این نکته ضروری است که برنامه بازاریابی باید به گونه ای تنظیم و پیگیری شود که مرتباً براساس تحولات خواسته ها و نیازهای مشتریان تغییر داده شود. زیرا آنچه که نباید فراموش شود تغییر دائم تمایلات و نیازهای مشتریان است. از این رو، ضروری است مشخصات مشتریان و خواسته های آنان را مستمراً بررسی کرد و برنامه بازاریابی را به موازات آن تغییر داد. در نتیجه اگر در حال تهیه یک برنامه بازاریابی هستید، لازم است خواست های مشتریان خود را بشناسید و اگر توزیع کننده هستید ضروریست تا شناخت دقیق تری از مصرف کننده نهایی کسب نموده و تبلیغات خود را متناسب با نیاز آنان تنظیم کنید.

وبگردی
تجمع بازنشستگان مقابل وزارت کار
تجمع بازنشستگان مقابل وزارت کار - صبح سه‌شنبه (۲ بهمن) جمعی از بازنشستگان کشور از جمله معلمان بازنشسته در اعتراض به وضعیت معیشتی و همچنین وضعیت نامشخص صندوق بازنشستگی، روبروی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند و همین مسأله هشتگ #بازنشستگان را در فضای مجازی پربازتاب کرد.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.