جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هیدینگ مردی برای تمام فصول


هیدینگ مردی برای تمام فصول
مربیان فوتبال هلندی به طوركلی از محبوبیت زیادی در سطح فوتبال جهان برخوردار هستند. همانطور كه در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز دیدیم چهارمربی هلندی در این رقابت ها حضور داشتند، اما در این میان گاس هیدینگ یا گاس بزرگ كه با تیمهای كره جنوبی و هلند در جامهای جهانی و آیندهوون در جام قهرمانی باشگاههای اروپا در سالهای اخیر به موفقیتهای بزرگ رسیده است نشان داد كه یك تیم با یك مربی بزرگ هرگز دل به ستارگانش به تنهائی نمی تواند ببندد و یك تیم با بازیكنان متوسط و یك سرمربی بزرگ اندیش و دارای شخصیت بزرگ شانس موفقیت بیشتری نسبت به تیمی با ستارگان بزرگ و مربی متوسط داشته باشد.
در سال ۲۰۰۱ گاس هیدینگ مربی ۶۰ ساله هلندی رهبری كره جنوبی را با این هدف در دست گرفت تا این تیم رابه مرحله حذفی جام جهانی در خاك این كشور برساند. مربیان متعددی قبل از او هدایت این تیم را به عهده داشتند ولی به دلیل سیستم سلسله مراتبی و تمایل مردم این كشوربه اطاعت ازقدرت موفق نبودند.
او در برابر این سیستم ایستاد و حتی كمیته ای برای تصمیم گیری درباره تركیب تیم ایجادكرد. او به انتقادات اولیه توجه نكرد. بازیكنانش را تشویق كرد خلاق باشند و از شكست نهراسند. كره به تیمی جنگنده تبدیل شد و جایگاه چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ رابه دست آورد.
اما هیدینگ به تیم هلندی آیندهوون بازگشت؛ جایی كه برای اولین باردرمربیگری صاحب نام شد. باتیمی روبروشدكه موفقیت كمی دراروپاداشت. او عوامل شكست در تیم را زدود و دو سال طول كشید تا زمینه های موفقیت وپیشرفت در برخی از بازیكنان را شناسایی كرده و سامان دهد. چهار بازیكن جدید به تیم آورد كه همه درخشیدند و بالاخره در سال ۲۰۰۴ به تركیب دلخواهش رسید.
در سال ۲۰۰۵ با آیندهوون به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید و حتی برآث میلان برتری داشت، اما گل امبروسینی در دقیقه آخرشانس حضور در فینال را از او و تیمش گرفت. ماموریت غیرممكن بعدی او پذیرفتن مربیگری تیم استرالیا در سال ۲۰۰۵ بود در حالیكه هدایت تیم آیندهوون كه قهرمان فصل نیز بود را به عهده داشت. استرالیایی ها برخلاف كره ای ها بی خیال و نظم ناپذیر بودند.
در بازی این تیم با اروگوئه باشناختی كه از راه انداختن جنگ روانی توسط اروگوئه ای ها داشت تیمش را درآخرین لحظات به آنجابرد. استرالیایی ها با خونسردی در بازی برگشت و در ضربات پنالتی پیروز شدند و استرالیا پس از ۳۲ سال به جام جهانی راه یافت و به سرعت به یك افسانه تبدیل شد.
مجوز حضور آنها در مرحله دوم استرالیایی ها را ازشادی به مرز جنون كشاند، اما شكست آنها در برابر ایتالیا و حذف از جام جهانی برای هیدینگ بسیار تلخ بود. با این حال آنچه باقی ماندتاثیریك نمایش بزرگ تنهاپس ازیك سال كارباتیم استرالیابود.
در فوریه سال ۲۰۰۶ رومن آبراموویچ روس مالك باشگاه چلسی ازهیدینگ خواست تا او هدایت تیم ملی روسیه را به عهده گیرد. همزمان پیشنهاد جانشینی اسون گوران اریكسون در سمت مربیگری تیم انگلستان را داشت و از گزینه های این سمت در كنار استیومك لارن و مارتین اونیل بود.
اما در ذهن او موضوعات دیگری می گذشت. او در این باره معتقد است: «از روزنامه ها می ترسم. نه به خاطرخودم بلكه خانواده ام، چرا كه به زندگی شخصی فرد وارد می شوند. هر چند مربیگری از بهترین مشاغل در فوتبال است ولی در حقیقت برای من خیلی مهم نیست.»
در نهایت با تیم روسیه قرارداد بست كه به نظر او می تواند به بزرگترین تجربه شغلی اش منتهی شود. هیدینگ می گوید: در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ استعدادها در فوتبال علاقه ای به روسیه نداشتندچون ساختن زندگی حرفه ای درروسیه مشكل بود. حالا اوضاع با افزایش سطح دستمزدها بهتر شده است.
هیدینگ درصدد است تا شیوه مربیگری خاصی برای تیم روسیه به كار بندد تا جوانان این تیم كه بانظم مربیان قدیمی تر روس هماهنگی نداشتند به پیشرفت دست پیداكنند. گاس هیدینگ درباره برنامه آینده اش باتیم روسیه اضافه می كند: هدف ما بالا آمدن از گروه بسیار مشكل در مسابقات یورو ۲۰۰۸ است، جایی كه با كرواسی و انگلیس هم گروه هستیم. هر چند شاید احتمال آن كم به نظر برسد، اما این موفقیت سرعت زیادی به روند پیشرفت تیم می دهد.
مونا گل نبی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید