جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سیاست پیش فروش زمین و اهداف آن


سیاست پیش فروش زمین و اهداف آن
هم اكنون وزارت مسكن و شهرسازی در اطراف بسیاری از شهرها و شهرهای اقماری، تعداد بسیاری قطعه زمین در اختیار دارد و برای اجرای عملیات آماده سازی این زمینها، با كمبود شدید بودجه مواجه است. از طرف دیگر تعداد بسیاری از شركتهای خصوصی آمادگی دارند كار آماده سازی زمینها را انجام دهند.
در صورتی كه زمین ها، آماده سازی و تفكیك شوند می توان آنها را به قیمت تخفیفی به فروش گذاشت. در این وضعیت، تعداد بسیاری از اقشار مردم حاضر به خرید آنها خواهند بود.
در واقع یكی از وظایف قانونی وزارت مسكن و شهرسازی، آماده سازی زمین های موات و توزیع عادلانه آنها میان مردم است.
هنگامی كه وزارت مسكن و شهرسازی و واحدهای تابعه آن در استانها از طریق آگهی اعلام كنند كه حاضر به واگذاری زمین به قیمت ارزان به مردم هستند و از مردم بخواهند كه قسمتی از پول زمین را به حساب معینی واریز كنند، بودجه لازم برای كار آماده سازی و تفكیك زمین ها فراهم می شود.
این وزارتخانه بدون آنكه نیاز به بودجه عمومی داشته باشد می تواند با شركتهای شهرسازی قرارداد آماده سازی زمینها را منعقد كند.از سوی دیگر وقتی وزارت مسكن و شهرسازی، زمین های آماده سازی شده در اطراف شهرها را واگذار كند، انگیزه برای ساخت و ساز افزایش می یابد و در بخش مسكن و صنایع ساختمانی، رونق ایجاد می شود.
با واگذاری زمینهای مناسب به آن دسته از ساكنان شهرها كه تاكنون به آنها زمین تحویل داده نشده است و همچنین با واگذاری زمینهای مناسب به شركتهای ساختمانی، عرضه زمین با كاربری مسكونی افزایش می یابد و قیمت زمین كاهش می یابد و در نتیجه قیمت مسكن كاهش می یابد. علاوه بر این وضعیت اقتصادی افرادی كه به آنها زمین واگذار شده است بهبود می یابد.
● تشریح سیاست پیش فروش زمین به قیمت ارزان
از آنجا كه در برخی از مناطق شهری، وضعیت زمین ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی به صورتی است كه بهتر است شهر در سطح گسترش یابد لازم است در این مناطق مساحت زیادی زمین به شخصی سازان واگذار شود. در بعضی مناطق دیگر وضعیت زمینها و شرایط اقتصادی و اجتماعی به صورتی است كه بهتر است شهر در ارتفاع گسترش یابد.
به همین دلیل لازم است در این مناطق مساحت زیادی زمین به مجتمع سازان واگذار شود.
بنابراین سیاست پیش فروش زمین به قیمت ارزان باید به دو شكل زیر انجام شود: .۱سیاست پیش فروش تدریجی زمین ها به ساكنان شهرها، به قیمت ۵۰درصد كارشناسی روز تحت شرایط معین
برای اجرای این سیاست، وزارت مسكن و شهرسازی و سازمانهای تابعه باید با شركتهای شهرسازی قرارداد آماده سازی زمین منعقد كنند تا آنها زمین های معینی را آماده سازی كرده و به قطعات تعیین شده تفكیك و به ساكنان شهرها واگذار كنند.
در اینجا سؤالی مطرح می شود كه مقصود از واگذاری زمین به ساكنان شهرها و شخصی سازان یا معماران محلی و تعاونی مسكن چیست؟ پاسخ این است كه باتوجه به قدرت خرید مردم، برای زمینها خریدار وجود داشته باشد.
در شرایط كنونی اقتصاد كشور كه در بخش مسكن و خرید و فروش زمین ركود نسبی به وجود آمده است، اگر زمین های آماده سازی شده را به قیمت واقعی به فروش بگذاریم، برای آنها خریدار نخواهد بود و بخش مسكن از ركود نسبی خارج نخواهد شد.
اگر بر طبق قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب سال ۱۳۷۳ و سایر قوانین و مقررات، زمین به قیمت ۵۰درصد كارشناسی روز به تعاونی های مسكن بفروشیم بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط قادر به خرید خواهند بود و وضعیت رفاهی كاركنان دولت بهبود خواهد یافت و توان دولت برای اجرای طرح های آماده سازی، بالا خواهد رفت و عرضه زمین با كاربری مسكونی افزایش خواهد یافت و به همین دلیل قیمت زمین دچار افزایش ناگهانی نخواهد شد.
.۲ سیاست پیش فروش زمین های مناسب در مناطق معینی از شهرها به شركتهای ساختمانی:
برای اجرای این سیاست وزارت مسكن و شهرسازی و سازمانهای تابعه آن در استانها می توانند با بازرسی های كارشناسی، زمین های موات را در مناطق مناسب برخی شهرها كه مستعد برای ارتفاع سازی هستند شناسایی كنند و پس از اخذ مجوزهای لازم، آنها را به مزایده گذارند سپس می توانند با شركتهای ساختمانی (انبوه سازان) متقاضی زمین كه در مزایده برنده می شوند قرارداد واگذاری زمین منعقد كنند و قسمتی از پول زمین را از آنها دریافت كنند.
از طرف دیگر با شركتهای شهرسازی قرارداد آماده سازی زمین را منعقد كنند و پولهای دریافت شده از شركتهای ساختمانی را به تدریج به شركتهای شهرسازی بپردازند.
وقتی زمین ها توسط شركتهای شهرسازی آماده سازی شد، با دریافت بقیه مبلغ قرارداد آنها را به شركتهای ساختمانی واگذار كنند و درآمد به دست آمده را به حساب معینی واریز كنند تا صرف پرداخت كمك یا وام بدون بهره به اقشار آسیب پذیر فاقد مسكن شود. در این صورت این اقشار می توانند با اخذ تسهیلات از بانكها به خرید مسكن ارزان قیمت اقدام كنند.
اردشیر نعمت پژوه
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید