جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مرگ سکولاریسم در ترکیه


مرگ سکولاریسم در ترکیه
رای‌گیری برای انتخاب “عبدالله گل” وزیر امور خارجه ترکیه و تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور بخاطر به حد نصاب نرسیدن شمار اعضای پارلمان برگزار نشد.
“بولنت آرینچ” رئیس مجلس ترکیه دو بار و به فاصله ۱۰ دقیقه از هم شمار نمایندگان حاضر در پارلمان را اعلام کرد و پس از آن با اعلام این که شمار نمایندگان در شمارش اول ۳۵۶ نفر و در شمارش دوم ۳۵۸ نفر بوده، لغو جلسه را اعلام کرد.
بنا بر قانون اساسی ترکیه انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان به حضور ۳۶۷ نماینده که معادل دو سوم از شمار کل اعضای پارلمان خواهد بود، نیازمند است.
عبدالله گل نیز در پی آنچه در پارلمان ترکیه رخ داد از نامزدی خود انصراف داد.آنچه در این برهه حساس از حیات سیاسی آنکارا قابل اهمیت است چهره منفی و سلبی است که در جریان فعل و انفعالات اخیر از سکولار ها ترسیم شده استوارتش ترکیه و حزب جمهوریخواه خلق به همراه دادگاه قانون اساسی ترکیه در حال حاضر حکم سه نقض کننده اصلی حقوق ملت را دارند.حتی اتحادیه اروپا نیز که خود یکی از اصلی ترین نقض کنندگان دموکراسی در مقاطع مختلف محسوب می شود نسبت به آنچه در زیرساختهای سیاسی آنکارا می گذرد ابراز نارضایتی و تاسف نموده است.
نخست‌وزیر ترکیه اخیرا برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سیاسی در این کشور با فرمانده ارتش کشورش دیدار و تبادل‌نظر کرد. حدود یک هفته پیش بود که ارتش ترکیه همزمان با بالا رفتن شانس حضور عبدالله گل در کاخ ریاست جمهوری این کشور زبان به تهدید دولت گشود. رجب طیب اردوغان نیز بلافاصله دخالت ارتش در امور دولتی را محکوم کرد. در این راستا ارتش ترکیه به سنت گذشته اعلام کرد که در صورت به خطر افتادن اصول سکولاریسم در ترکیه وارد عمل خواهد شد.
دیدار اردوغان با رئیس ارتش ترکیه بیش از دو ساعت به طول انجامید. هیچ کدام از خبرنگاران داخلی و خارجی حق حضور در این جلسه دیدار اردوغان با یاشار بویوکانیت را نداشتند. جزئیات این دیدار نیز از طرف هیچ کدام از مقامات ارشد ترکیه فاش نشده است.
با وجود تلاش‌های رجب طیب اردوغان برای به قدرت رساندن عبدالله گل بسیاری از کارشناسان خارجی بر این باورند که این کار بسیار سخت خواهد بود.
واقعیت امر این است که اسلام گرایی در ترکیه در حال تبدیل شدن به یک جریان غالب است و همین مساله موجب برانگیخته شدن خشم ژنرال های ترک و طرفداران سکولاریسم و لائیسم در آنکارا شده است.ژنرال ها و هواداران آنها در طول دوران حضور رجب طیب اردوغان و اسلام گرایان در قدرت از هیچ کوششی در جهت تضعیف آنها فروگذار نکرده اند.
بر این اساس می توان ژنرالهای ترک و شخص احمد نجدت سزر را ناقضین اصلی دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه دانست.نظامیان و جمهوریخواهان ترک در محاسبه واقعیات جامعه خود دچار اشتباه و خطا شده اند.طی سالهای اخیر شاهد ایجاد نوعی همگرایی محسوس در بین اسلام گرایان ترک هستیم.بدون شک این همگرایی به گونه ای است که ژنرال ها و طرفداران سکولاریسم در آنکارا توانایی در هم شکستن ان را ندارند.استناد به راهکار نظامی وتهدید نیز موجب تخریب وجهه نظامیان و سکولارهای ترک در نظام بین الملل می شود.در این میان تنها راه باقیمانده برای ارتش و جمهوریخواهان ،پذیرش قدرت روبه رشد اسلام گرایان در معادلات سیاسی آنکارا است.
در نهایت این که کناره گیری عبدالله گل از نامزدی ریاست جمهوری ترکیه مترادف شکست سکولارها و نظامیان در ترکیهاست.مسلما اقدامات بازدارنده ژنرالهای ترک د رراستای عدم حضور عبدالله گل در مسند ریاست جمهوری در کارنامه به عنوان لکه ای ننگ درکارنامه سیاسی و بین المللی آنکارا باقی خواهد ماند.
هم اکنون ژنرال های ترک به نماد استکبار در کشوزشان تبدیل شده اندو مخالفت نظامیان ترک با برگزاری انتخابات آزاد در ترکیه ریشه در آگاهی آنها نسبت به عدم مقبولیت مردمیشان دارد.ژنرال ها وسکولارها در مقابل بیداری اسلامی بوجود آمده در ترکیه حرفی برای گفتن نخواهند داشت و سرانجام مجبور به پذیرش قدرت اسلام گرایان خواهند بود.
مهدی مروتی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید