سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چرا مردها نمی‌شنوند؟


چرا مردها نمی‌شنوند؟
«ای بابا! چرا هیچی نمی‌گی؟ ازت پرسیدم نظرت چیه؟ مثل اینكه ۲ساعته دارم با تو صحبت می‌كنم. اصلا به حرف‌هام گوش می‌دادی یا نه؟ حواست كجاست؟ اصلا به من توجه نمی‌كنی.
انگار با دیوار حرف می‌زنم. غیر از آهان و سر تكان دادن، كار دیگه‌ای نمی‌تونی بكنی؟ آخه، پس من حرف‌هام رو به كی بگم؟ اون وقت هی بگو چرا این قدر با شهلا و ماندانا حرف می‌زنی. مثلا تو همسر منی. من دوست دارم حرف‌ها و درد دل‌هامو قبل از هر كسی به تو بگم. خوابت برد؟ ما را ببین! ۲ ساعته داریم با كی صحبت می‌كنیم.»
اگر تا به حال فكر می‌كردید فقط شوهر شماست كه به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد و به اندازه كافی به صحبت‌هایتان اهمیت نمی‌دهد، سخت در اشتباهید. اتفاقا این موضوع خیلی هم شایع است و تا به حال، خانم‌های زیادی در سرتاسر دنیا از این بابت گله كرده‌اند.
شیوع این مشكل باعث شد كه محققان در تحقیقات و بررسی‌های وسیع به دنبال علت و پاسخی برای این سؤال باشند كه چرا مردها خوب گوش نمی‌دهند. محققان بعد از بررسی‌ها و تحقیقات، به نتایج جالبی رسیدند كه دانستن آن برای آقایان لازم است، تا وقتی همسرشان با عصبانیت فریاد می‌زند كه چرا به من توجه نمی‌كنی، پاسخی برای این سؤال اعتراض‌آمیز داشته باشند. عجله نكنید و جواب را در انتهای مقاله بخوانید.
● صدای تو سخت است
به نتایج یكی از این تحقیقات توجه كنید تا دیگر از همسرتان انتظار نداشته باشید به همه صحبت‌هایتان گوش بدهد و تمام كلماتی كه از حنجره مباركتان خارج می‌شود را كاملا درك كند و به‌خوبی بشنود.
این تحقیق كه توسط گروه روانپزشكی دانشگاه شفیلد انجام شد، نشان داد شنیدن صدای مردان و زنان باعث فعال شدن قسمت‌های جداگانه‌ای از مغز مردها می‌شود. دانشمندان فعالیت مغز ۱۲ مرد را بعد از شنیدن صدای زن مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند كه صدای زن‌ها در مردان باعث فعال شدن و تحریك قسمتی از مغز می‌شود كه برای پردازش صداهای پیچیده مانند موسیقی از آن استفاده می‌شود.
یا به عبارت دیگر صدای زنان قسمتی از مغز مردها را كه مربوط به ایجاد تصورات ذهنی است، فعال می‌كند. همین نشان می‌دهد شنیدن و فهمیدن صدای خانم‌ها برای آقایان سخت‌تر و مشكل‌تر است. نتیجه این تحقیق در سپتامبر سال ۲۰۰۶ در نشریه تصویر ذهنی به چاپ رسید.
● این رشته سر دراز دارد
یك وقت فكر نكنید فقط همین یك تحقیق انجام شده است؛ نه خیر. این تحقیقات پیش از این هم انجام شده و نتایج مشابهی هم به دست آمده كه همه بی‌گناهی آقایان محترم در نشنیدن حرف‌های همسر عزیزشان را به اثبات می‌رساند.
یك تحقیق دیگر كه در جولای ۲۰۰۱ در گروه رادیولوژی انجام شد هم نشان داد زنان و مردان به شكل‌های متفاوتی می‌شنوند و فرایند شنیدن در زنان و مردان با هم تفاوت دارد. در این تحقیق، محققان دانشگاه ایندیانا فعالیت مغز ۲۰ زن و ۲۰ مرد را بعد از شنیدن یك عبارت داستانی بررسی كردند.
آنها هنگام شنیدن صدا، عملكرد مغناطیسی تصویر و تجسم ذهنی مغز (FMRI) را مورد بررسی قرار دادند. پس از بررسی مشاهده شد در بیشتر آقایان نیمكره چپ مغز فعال شد اما در بیشتر خانم‌ها هر دو نیمكره مغزی هنگام شنیدن صدا فعالیت نشان داد. بنا بر این تحقیق، می‌توان گفت مردان اصولا از لحاظ درك محرك‌های شنیداری، كمی عقب‌تر از زنان هستند؛ حالا این صدا و محرك می‌خواهد از همسرشان باشد یا از منبع دیگری.
البته پیش از این هم مقایسه عملكردهای ذهنی پسران و دختران نشان داده‌بود كه پسرها محرك‌های بصری، یعنی همان تصاویر را بهتر می‌توانند پردازش كنند؛ یعنی اگر بخواهند چیزی را بفهمند، بهتر است تصویر آن مفهوم را ببینند تا اینكه بخواهند درباره آن توضیحی بشنوند.
این موضوع حتی در مورد روابط زناشویی هم صدق می‌كند، به طوری كه مردان در مسائل جنسی، بیشتر تحت تاثیر محرك‌های بصری همسرشان هستند تا هر محرك دیگری.
● جوابی در آستین
این تحقیقات توجیه خوبی برای كوتاهی بعضی آقایان در خوب نشنیدن حرف‌ها و صحبت‌های همسرشان محسوب می‌شود. طفلك آقایان! چقدر بیخود متهم می‌شوند، چه زجری می‌كشند وقتی همسرشان بارها و بارها بهشان می‌گوید: «چرا گوش نمی‌دهی؟ یا چرا به من توجه نمی‌كنی؟».
به همین خاطر، ما هم به این آقایان محترم كه بدون هیچ قصد و منظوری همسرشان را ناراحت می‌كنند، پیشنهاد می‌كنیم این جمله را به یاد داشته باشند تا دفعه بعد كه به نشنیدن و بی‌توجهی متهم شدند جوابی در آستین داشته باشند و به جای اینكه سكوت كنند و همسرشان را عصبانی‌تر كنند، از آن استفاده كنند.
این هم همان جوابی كه از اول قولش را داده بودیم. تجربه نشان داده استفاده از این جمله برای خیلی‌ها كارساز بوده اما مراقب باشید ممكن است این نسخه برای شما جواب ندهد؛ «عزیزم! من خیلی تلاش می‌كنم كه به حرف‌ها و صحبت‌هایت گوش بدهم اما چه كنم كه مغزم از درك خواسته قلبی‌ام عاجز است».
فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید