جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تهران ۱میلیون و ۸۰۰ هزار اتومبیل اضافی دارد


تهران ۱میلیون و ۸۰۰ هزار اتومبیل اضافی دارد
كارشناسان ترافیك معتقدند استفاده از خودروی شخصی نه یك حق، بلكه امتیازی است كه از سوی جامعه به افراد داده شده است.
بدیهی است در صورتی كه استفاده از این خودروها منافع جمعی را به مخاطره اندازد این امتیاز باید سلب شود و یا محدودیت هایی را برای استفاده از آن ایجاد كرد.
بنابر آمار و ارقام موجود در سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در سال گذشته ۵۲ درصد ترددها از كل سفرهای درون شهری پایتخت بصورت تك سرنشین صورت گرفته ، در حالی كه این رقم در سال ۷۲ معادل ۴۰ درصد بوده است.
نتایج نظرسنجی انجام شده از شهروندان تهرانی در سال جاری حاكی است: وجود نقصان در سیستم حمل و نقل عمومی، از دست رفتن زمان و عدم اختیار سلب آسایش و نیز به مخاطره افتادن امنیت از جمله دلایلی است كه پایتخت نشینان را به سمت استفاده از خودروهای تك سرنشین سوق داده است.
براین اساس، تنها ۲۱ درصد خانوارهای ایرانی برای تردد از تاكسی، اتوبوس، مینی بوس و خودروهای مسافربر شخصی استفاده می كنند.
این درحالی است كه تهران ماشین زده كه در آینده ای نه چندان دور قطعا به پاركینگ بزرگی تبدیل خواهد شد ، دیگر حتی ظرفیت پذیرش یك خودرو را هم ندارد.
هم اكنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در شهر تهران تردد می كنند كه بر اساس پیش بینی های انجام شده این رقم با ۳۰ درصد افزایش در سال آینده به مرز چهار میلیون دستگاه خواهد رسید.
ظرفیت فعلی معابر شهر تهران گنجایش تنها یك میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه را دارد كه به اعتقاد كارشناسان ترافیك در سال ۷۸ این ظرفیت تكمیل شده است.
نتایج بررسی ها نشان میLدهد در اكثر كشورهای پیشرفته حداكثر بهره وری از اتومبیل های شخصی از زمره پروژه هایی است كه به لحاظ محدودیت شبكه معابر و ناتوانی سیستم های حمل و نقل عمومی در جوابگویی به تقاضای سفر به منظور استفاده بهینه از امكانات موجود انجام می شود.
آنچه مسلم است در شهر تهران هم اقداماتی در خصوص طرح "هم پیمایی"برای آشنایی مسافران بطور آزمایشی انجام شد اما با توجه به جنبه های فرهنگی قوی پروژه هم پیمایی و وسایل نقلیه چند سرنشین ناموفق بود.
متاسفانه طرح مذكور عملا بطور پاراترانزیت و حمل و نقل مسافرو كالا با اتومبیل های شخصی و موتورسیكلت های مسافربر رشد پیدا كرد.
با این حال به نظر می رسد با ارایه راه حل هایی از جمله ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی، جلب رضایت و اعتماد مردم بتوان تردد خودروهای تك سرنشین را كنترل و از حجم ترافیك كاست.
«حسین شهیدزاده»، مدیر مركز نظارت و كنترل ترافیك تهران در ارتباط با میزان اثرگذاری تردد خودروهای تك سرنشین در ترافیك كلان شهر تهران به میراث خبر گفت:«بر اساس آمار حدود ۴۰ درصد سفرهای روزانه شهر تهران شغلی است و این بدین معنا است كه افراد زیادی از مبدا تا مقصد بصورت تك سرنشین در بزرگراههای اصلی درحال تردد هستند.»
وی با اشاره به اینكه كل سفرهای سواره روزمره شهر تهران بیش از ۱۲ میلیون سفر است، اظهار داشت: تنها ۵۵ درصد از این سفرهای سواره در پایتخت با وسایل نقلیه عمومی انجام می گیرد.
وی همچنین سهم سواری های شخصی كه سهمی در جابجایی سفرها به عهده دارند را در ساعات اوج ترافیك ۵/۳۱ درصد ذكر كرد.
به اعتقاد این مسوول؛ تنها راهكار ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ایجاد یك سامانه عمومی است به نحوی كه تمامی آن شرایط حمل و نقل عمومی را دارا باشد.
مدیر مركز نظارت و كنترل ترافیك، تعداد اتوبوس های فعال موجود در سطح شهر تهران را پنج هزار و ۳۰۰ دستگاه ذكر كرد و گفت: «نیاز فعلی تهران برای حمل و نقل عمومی سهل تر هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است كه موجود نیست.»
وی ادامه داد: «البته همزمان با این نیاز به حدود یكصد كیلومتر مسیر قطارهای شهری و توسعه خطوط مترو هم نیازمندیم.»
شهیدزاده یادآور شد: «در صورت تامین این نیازها می توان انتظار داشت مردم خودروهای شخصی را در پاركینگ خانه نگاه دارند و تنها برای استفاده اضطراری و یا تفریحی از آن استفاده كنند.»
وی در دسترس بودن، ارزانی، راحتی، كم هزینه بودن و قابلیت اعتماد را از ویژگی های یك وسیله نقلیه عمومی خوب عنوان كرد و افزود: «آیا حمل و نقل عمومی فعلی دارای این خاصیت هست؟»
وی بیان داشت:«برآیند هزینه از دست رفتن زمان و نبود سرویس دهی به موقع موجب بی اعتمادی مردم و انتقال تقاضا به حمل و نقل شخصی شده است.»
منبع : سازمان خبری خودرو و صنایع وابسته


همچنین مشاهده کنید