جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هجوم برای چند لیتر بنزین بیشتر


هجوم برای چند لیتر بنزین بیشتر
تراکم فشرده خودروها که برخی کارشناسان آن را در نتیجه تلاش صاحبان خودرو برای خرید هر چه بیشتر بنزین و احتمالا ذخیره سازی آن پیش از آغاز اعمال سهمیه بندی عنوان می کنند، به طور طبیعی باید نشان دهد که میزان فروش بنزین در کشور و تهران به رقم بی سابقه‌ای رسیده باشد.
با نزدیک شدن به زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین که پیشتر ابتدای تیر ماه اعلام شده بود، خیابان‌های پایتخت شاهد صف‌های طولانی جلوی پمپ بنزین‌ها بود تا برخی شهروندان تهرانی از آن به عنوان یک رویداد کم سابقه یاد کنند.
اما نکته اینجاست که آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که میزان عرضه بنزین در روز یکشنبه (۲۷ خرداد) ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر و در روز دوشنبه (۲۸ خرداد) که یک روز تعطیل و مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بود، با پنج میلیون لیتر کاهش نسبت به روز گذشته آن، به ۷۴ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر رسیده که این میزان مصرف طبیعی روزانه کشور است.
همچنین میزان عرضه بنزین در تهران در روزهای یاد شده، به ترتیب ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر و ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر گزارش شده است که این میزان نیز تقریبا به طور طبیعی، در تهران روزانه مصرف می‌شود.
● تلاش برای دریافت سوخت اضافی پیش از اجرای سهمیه بندی
رئیس هیئت مدیره انجمن جایگاه داران سوخت در گفت‌وگویی دلیل ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه های سوخت را تلاش مردم برای دریافت سوخت اضافی پیش از زمان اجرای سهمیه بندی بنزین برشمرد.
ناصر رئیسی فر افزود: شهروندان تهرانی در روزهای اخیر، تب و تاب خاصی برای سوخت‌گیری خودروهای خود داشتند و ترجیح می‌دادند باک نیمه پر خودروی خود را حتی با ۵ یا ۱۰ لیتر بنزین کاملا لبریز کنند.
وی ادامه داد: وضعیت سوختگیری بیشتر خوردوها این‌چنین بود و صف‌های طولانی لزوما از افزایش مصرف بنزین به میزان ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر حکایت نمی‌کرد.
به عقیده رئیسی فر، هجوم مردم به جایگاه‌های بنزین در تهران، بیشتر مربوط به عوامل روانی ناشی از موضع گیری‌ها و اخبار متفاوت در مورد بنزین است.
وی گفت: مردم احساس می کنند اجرای طرح سهمیه بندی بنزین با سردرگمی رو به رو است و طرح روشنی برای سهمیه بندی بنزین وجود ندارد؛ از این رو این سردرگمی نیز اکنون به جامعه سرایت کرده و سبب نگرانی مردم شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن جایگاه داران سوخت بر اطلاع رسانی دقیق و صحیح تاکید کرد و افزود: مسئولان و نمایندگان مجلس باید به سیاست‌ها و مواضع خود در مورد این کالای مهم و راهبردی انسجام ببخشند.
اما با اعلام اخباری به نقل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مبنی بر تعویق شروع طرح سهمیه بندی و همچنین احتمال افزایش میزان سهمیه ها از میزان صف‌های طولانی کاسته شد و وضعیت سوختگیری تقریبا به شیوه پیشین خود برگشت.
حسین آفریده همچنین افزود: نظر دولت در باره سهمیه بنزین هر خودرو ، ۱۰۰ لیتر در ماه است، اما نمایندگان کمیسیون انرژی بر لزوم افزایش سهمیه به میزان ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر اصرار می‌ورزند.‌‌
وی تاکید کرد: تنها خط قرمز کمیسیون انرژی مجلس، افزایش نیافتن یارانه بنزین از میزان تعیین شده در قانون یعنی بیش از ۵/۲ میلیارد دلار و دولت موظف است با همین اعتبار، نیاز مردم در سال جاری را برطرف کند.
این سخنان نماینده مجلس شاید بتواند از تب و تاب اوضاع نابسامان عرضه بنزین و از فشار روانی بر جامعه که به بروز حوادث ناشی از احتکار بنزین از سوی مردم منجر شد، بکاهد.
هر چند سازمان ایمنی و آتش نشانی از مردم خواسته است از نگهداری و ذخیره بنزین و مایعات قابل اشتعال در منزل مسکونی و مکان‌های نا امن خودداری کنند، اما تاثیر این هشدارها به نظر می‌رسد اثر بخش تر از رفع بلاتکلیفی بنزین از سوی مسئولان نباشد.
اخیرا شخصی در زیر زمین خانه‌اش در شرق تهران یکهزار لیتر بنزین را در گالن‌های ۲۰۰ لیتری نزدیک آبگرمکن خانه خود ذخیره کرده بود که این گالن‌ها با روشن شدن آبگرمکن، آتش گرفت و دو نفر از ماموران آتش نشانی زخمی شدند
اما فارغ از موضوع اجرای سهمیه بندی و دخیره‌سازی بنزین، جایگاه‌داران افزایش ۳۰ ثانیه‌ای متوسط میزان زمان سوختگیری با استفاده از کارت هوشمند سوخت را نیز در ازدحام و ایجاد صف های طولانی در جایگاه های عرضه سوخت بی تاثیر نمی دانند.
هر چند رئیسی‌فر، استفاده از کارت هوشمند سوخت را در اعمال مدیریت صحیح مصرف بهینه سوخت اثر گذار می‌داند، اما با تاکید دوباره بر اطلاع رسانی گسترده، می افزاید: باید با آگاه کردن مردم به کمک رسانه‌های جمعی، آستانه تحمل آنان را افزایش داد.
به عقیده وی، مسئولان باید فرهنگ استفاده از کارت هوشمند سوخت را در جامعه هر چه سریع‌تر و پیش از زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین، نهادینه کنند.
مجتبی عوض زاده
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید