جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ / Friday, 21 September, 2018

مثبت نگری به رفتار دیگران از دیدگاه قرآن


مثبت نگری به رفتار دیگران از دیدگاه قرآن
آدمی همواره نسبت به كارهای خود خوش بین است و با توجه به نیت و آگاهی از خود به آسانی با رفتارها و كردارهایش كنار می آید. اگر اصل توجیه گری و عذرتراشی را نادیده بگیریم كه هركسی می كوشد رفتار ناهنجار خویش را توجیه كند، شخص، خود را متهم نمی سازد و هیچ گمان بد به خود نمی برد.
اما هنگامی كه به دیگری می رسد این نگرش به كلی متفاوت می شود. هر كار دیگری با هزاران اما و اگر روبه رو می شود و او به آسانی درستی كار دیگران را نمی پذیرد. با آن كه بسیار گفته و شنیده است كه آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند؛ ولی در مقام عمل به این دستور وقعی نمی نهند و گوش دل بدان نمی سپارد.
در آموزه های وحیانی كه بر پایه فطرت سالم قرار داده شده است به این مسئله از زوایای مختلف و ابعاد متنوع آن پرداخته شده است. از این رو قاعده ای در آموزه های وحیانی اسلام پدیدار شده كه به اصل صحت یا حمل بر صحت شهرت یافته است.
اصل صحت در حوزه قانون گذاری و حقوق فردی و اجتماعی مورد توجه قانونگذار اسلامی بوده است. چنان كه در حوزه اخلاق و هنجارهای شخصی و اجتماعی نیز به عنوان اصل حاكم مورد تایید و تأكید قرار گرفته است. در این نوشتار تلاش شده است نگرش اسلام و آموزه های وحیانی نسبت به این اصل واكاوی شده و مباحث و مسایل آن از جهات مختلف بازخوانی شود.
● گسترش معنایی اصالت صحت
اصل صحت از قواعدی است كه در كتاب های اصول فقه كه مبانی و روش استنباط احكام دینی را از منابع اصلی كتاب و سنت بیان می كند، مورد بحث قرارگرفته است. این اصل به نوع برخورد و قضاوت انسان درباره گفتار و كردار و عقاید دیگران (بدون توجه به دین آنان) مربوط می شود.
برخی از اصولی ها بر این باورند كه این اصل در دو معنا و اصطلاح مختلف به كار می رود:
۱) به معنای حمل فعل مؤمن بر وجه صحیح و جایز در مقابل قبیح (حرام و ممنوع). به این معنا كه هرگاه مردی مسلمان با زنی در خلوتگاهی دیده شد، بر این حمل می كنیم كه وی به جهتی درست و شرعی با وی خلوت كرده است و گناه و حرامی را مرتكب نشده است. مثلا شاید وی از محارم اوست و یا به هر عنوان درست دیگری این امكان را داشته است تا با او خلوت كند؛ زیرا شخص مسلمان با نامحرم خلوت نمی كند.
۲) معنای دیگر این است كه كار دیگران را به تمام و كامل بودن حمل كنیم و بگوییم كه آنان كاری را به درستی انجام داده اند. مانند زمانی كه از فردی مسلمان و متشرع بخواهیم نمازی بر میت بخواند و او چنین كند. ما در این زمان رفتارش را به درستی حمل كرده و می گوییم وی نماز میت را به درستی و تام و كامل خوانده و چیزی را فروگذار نكرده است.
تفاوت دو معنا در این است كه معنای نخست مختص مسلمانان و از احكام خاص اسلامی است و تنها نسبت به خودی یعنی مسلمانان به كار می رود و درباره اعمال و رفتار غیرمسلمانان چنین حكم و قضاوتی نخواهیم كرد.
اما معنای دوم اختصاصی به مسلمانان نداشته و نسبت به هر شخص دیگری از مسلمان و غیرمسلمان به كار می رود. به این معنا كه وقتی مالی را در دست شخصی حتی كافر می بینیم و یا او معامله ای را انجام می دهد در مقام داوری حكم می كنیم كه این معامله به صورت كامل انجام شده و نقص ندارد. (مصباح الاصول؛ ج ۳ ص ۳۲۲)
بر این اساس دو برداشت درباره اصل صحت وجود دارد كه برداشت نخست بر پایه حسن ظن و گمان نیكو بناگذاری شده و اصلی از اصول اخلاقی شمرده می شود. بدین معنا كه اگر در عمل مسلمان یا مؤمنی به لحاظ حكم تكلیفی، تردید حاصل شد كه آن چه از گفتار و كردار و عقیده نمود می كند، حلال و مشروع و یا حرام و قبیح است، باید عمل و كار وی را بر وجه مباح و جایز حمل كرد؛ به عنوان نمونه اگر كسی از دور سخنی گفت و شنونده شك كرد آیا سلام می كند و یا ناسزا می گوید یا شخصی مایعی می نوشد و مشخص نیست آب است یا نوشیدنی حرام، یا مردی به همراه زنی مشاهده شد و هر دو به زوجیت خود اقرار كردند، در این موارد و نظایر آن كه در جامعه فراوان اتفاق می افتد و می بایست اصل را مورد ملاحظه قرار داده و به اقتضای آن، فعل را بر امر مباح و جایز حمل كرد و گفتار و كردار و عقیده وی را بر شكل درست و نیكوی آن بار نمود.
ولی بنا به برداشت دوم، اصل صحت تنها قاعده ای فقهی است كه در كتاب های علم اصول از آن بحث می شود و به مسلمانان اختصاص ندارد.
از این رو اگر در فعل و كار كسی به لحاظ حكم وضعی، تردید شد كه آیا آن را به صورت درست و صحیح انجام داده یا نه، باید عملش را بر درستی بار كرد. به عنوان نمونه اگر معامله ای چون خرید و فروش، ازدوج و طلاق انجام دهد همه این موارد بر صحت حمل می شود و آثار عقود یا ایقاعات بر آن مترتب می گردد.
● قرآن و اصالت صحت
اصل صحت به عنوان یك اصل اخلاقی، اصلی عقلایی است. به این معنا كه جوامع انسانی بر پایه اصول عقلایی نسبت به رفتار دیگران چنین برخوردی را به كار می گیرد. بنابراین اگر سخن از اصل صحت در قرآن و آموزه های آن به میان می آید به معنای حكمی امضایی و تاییدی است و این گونه نیست كه اسلام آن را به عنوان یك اصل تأسیسی ابداع كرده و برای نخستین بار به مردم سفارش داده باشد.
سیره عقلایی مردمان بر این است كه در رفتار خویش نسبت به دیگران این گونه رفتار كنند و اصل را بر صحت قرار دهند. این گونه است كه در بسیاری از دستورها و ضرب المثل های اقوام مختلف با دستورهای مشابه اصل صحت مواجه می شویم.
در دستوری از كنفوسیوس به این مطلب برمی خوریم كه می گوید آن چه را به خود نمی پسندی بر دیگران مپسند و آن چه را برای خود می خواهی برای دیگران نیز بخواه.
قرآن نیز این اصل را به شیوه های مختلف تایید كرده است. در این جا به برخی از شواهد اشاره می شود.
خداوند در آیه ۸۳ سوره بقره دستور می دهد كه در برخورد گفتاری با دیگران اصل را بر گفتار نیكو و پسندیده قرار دهید: قولوا للناس حسنا. هرچند كه ظاهر این آیه آن است كه با مردم به نیكی سخن بگویید و گفتارتان سبب بغض و عداوت نگردد؛ ولی می توان با توجه به روایتی از امام صادق(ع) در تفسیر آیه، آن را به عنوان شاهدی بر تأیید اصل عقلایی دانست.
امام صادق با اشاره به آیه می فرماید: تا زمانی كه یقین ندارید كار دیگران شر و قبیح و ناپسند است درباره آن جز داوری خیر و نیكو نداشته باشید. (كافی ج ۲ ص ۱۶۴)
شیخ انصاری نیز در توضیح آن می نویسد: شاید مراد از قول در آیه و روایت همان ظن و اعتقاد باشد؛ بدین ترتیب آیه كریمه به كمك روایت، به حسن ظن و گمان نیكو در حق دیگران بردن ترغیب و تشویق می كند و بدگمانی را نسبت به مردم ناپسند می شمارد. (فرائدالاصول ج ۲ ص۷۱۵)
بدگمانی گناه است
در سوره حجرات آیه ۱۲ می فرماید: یا ایهاالذین آمنوا اجتنبوا كثیراً من الظن ان بعض الظن اثم؛ ای كسانی كه ایمان آورده اید از گمان بسیار پرهیز كنید؛ زیرا برخی از گمانها گناه هستند. در این آیه مؤمنان از بسیاری از گمان ها درباره دیگران منع شده اند كه مراد، گمان سوء است؛ نه گمان خیر؛ زیرا در آیه ۱۲ سوره نور قرآن به گمان خیر كه همان حسن ظن و گمان نیكو است، تشویق كرده است.
در این آیه سخن از گمان بد نكردن درباره دیگری است و هرچند كه گمان یكی از حالات چهارگانه یقین و گمان و شك و وهم است كه به طور غیر اختیاری بر انسان عارض می شود و نمی تواند مورد امر و نهی قرار گیرد ولی مراد آن است كه انسان آثار گمان را نباید بر آن بار كند و به چنین گمانی ترتیب اثر دهد و به گمان بدی كه در حق دیگران می كند اعتنایی كند.
بنابراین اگر گمانی بد در دل وی خطور كرد اشكالی ندارد ولی نباید بدان توجه كند و آثارش را بر آن مترتب سازد. در روایات آمده است كه یكی از چیزهایی كه برای مؤمن نیكوست و راه خلاصی آن را دارد سوءظن است كه راه رهایی از آن بی توجهی و جامه عمل نپوشاندن به آن است. (وسائل الشیعه ج ۸ ص ۲۶۳)
هدف از این كار آن است كه آبروی مؤمن حفظ شود؛ زیرا مؤمن در پیشگاه خداوند از منزلت و جایگاه والا برخوردار است و آبروی او از جمله سه گانه هایی است كه نمی توان متعرض آن شد، مؤمن جان و مال و عرضش در امان است و آبرو و حفظ آن یكی از مهم ترین مسایلی است كه نمی توان آن را بی ارزش كرد و با تعرض به آن شخص را به خطر انداخت.
قرآن پیامبر(ص) را به علت آبروداری مؤمنان ستوده است. آن حضرت (ص) چنان عمل می كرد كه منافقان وی را متهم به سادگی می كردند و می گفتند او شخص خوش باوری است. قرآن بیان می كند كه خوش باوری آن حضرت به نفع شماست كه حفظ آبروی شما را می كند و آن چه در دل دارید آشكار نمی سازد. (توبه آیه ۶۱)
زیرا اگر پیامبر(ص) می خواست، بی درنگ پرده ها را كنار می زد و شما را رسوا می ساخت و مشكلات فراوانی برای شما پدید می آمد.امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: كارهای برادر دینی ات را بر بهترین وجه حمل كن و در سخن وی براساس بدگمانی داوری نكن، مگر آن كه یقین به خلاف آن پیدا كنی. (كافی؛ ج ۲ص ۳۶۱)

منصور جواهری

منبع : روزنامه کیهان

مطالب مرتبط

سوره‌ ص‌

سوره‌ ص‌
● نزول‌ سوره‌ ص‌
سوره‌ ص‌ سی‌ و هشتمین‌ سوره‌ در نزول‌ است‌كه‌ با ۸۸ آیه‌ و ۷۳۲ کلمه و ۳۰۲۹ حرف بروجود مقدس‌ پیامبر (ص‌) در شهر مكه‌ نازل‌ شد.این‌ سوره‌ كه‌ به‌ سال‌های‌ پنجم‌ تا سیزدهم‌ بعثت‌در مكه‌ برمی‌گردد خداوند قصه‌ داود نبی‌،سلیمان‌ نبی‌ و ایوب‌ نبی‌ و ذوالكفل‌ نبی‌ و همچنین‌خلقت‌ آدم‌ و سجده‌ نكردن‌ شیطان‌ را برای‌ اولین‌بار حسب‌ نزول‌ بیان‌ فرمودند تا كافران‌ را به‌ روش‌برخورد خداوند با ملت‌های‌ گذشته‌ آشنا سازد واندكی‌ تاریخ‌ ادیان‌ را مستند و صحیح‌ به‌ اطلاع‌مردم‌ بی‌سواد مكه‌ برساند تا آنها پذیرش‌ اصول‌اعتقادی‌ توحید، نبوت‌ و معاد را جدی‌ بگیرند و به‌رسول‌ خداوند ایمان‌ بیاورند.
● معنای‌ ص‌
انسان‌ باعقل‌ خود به‌ تحلیل‌ و تجزیه‌ معلومات‌خود می‌پردازد سپس‌ به‌ روابطی‌ تحت‌ عنوان‌معارف‌ عقلی‌ می‌رسد اما قبل‌ از آن‌ ضروری‌ است‌از طریق‌ حس‌ به‌ علومی‌ در خارج‌ از ذهن‌ دست‌پیدا كند همین‌ قاعده‌ در علوم‌ ادیان‌، نیز جاری‌است‌ ما نسبت‌ به‌ بسیاری‌ از وقایع‌ تاریخ‌ ادیان‌آگاهی‌ دقیق‌ نداریم‌ چون‌ در زمان‌های‌ وقوع‌نبودیم‌ تا با احساسمان‌ علم‌ به‌ آن‌ وقایع‌ پیدامی‌كردیم‌ و آنچه‌ كه‌ برایمان‌ اكنون‌ باقیست‌اسنادی‌ است‌ كه‌ در طول‌ تاریخ‌ ثبت‌ و ضبط شده‌است‌ و به‌ غیر از آنها طریقی‌ برای‌ كسب‌ علم‌ درمعلومات‌ دینی‌ باقی‌ نمانده‌ است‌ و حروف‌ مقطعه‌قرآن‌ از این‌ دست‌ مطالب‌ است‌ كه‌ ما امروز به‌طور علمی‌ و یقینی‌ نمی‌دانیم‌ منظور حضرت‌ باری‌تعالی‌ چه‌ بوده‌ است‌ و تنها می‌توانیم‌ به‌روایت‌های‌ رسیده‌ از ائمه‌ معصومین‌ (ع‌) استنادكنیم‌ كه‌ اولا سند بعضی‌ از احادیث‌ یقینی‌ نیست‌ وثانیا فهم‌ عمیق‌ و دقیق‌ از الفاظ روایت‌ معتبر بسیارمشكل‌ و چند وجهی‌ است‌ به‌هر شكل‌ تعدادسوره‌هایی‌ كه‌ با حروف‌ مقطعه‌ در قرآن‌ آغازمی‌شوند ۲۹ سوره‌ است‌ كه‌ تنها دو سوره‌ بقره‌ وآل‌ عمران‌ از سوره‌های‌ مدنی‌ هستند كه‌ با حروف‌مقطعه‌ آغاز شدند.
۲۷ سوره‌ دیگر مربوط به‌ سیزده‌ سال‌ بعثت‌پیامبر(ص‌) در مكه‌ هستند.
از امام‌ صادق‌ (ع‌) روایت‌ شده‌ است‌ كه‌ «ص‌»اسمی‌ از اسماء الهی‌ است‌ و وجوه‌ دیگری‌ نیز گفته‌شده‌ است‌.
● قسم‌ و اخبار تهدیدی‌ خداوند
قسم‌ به‌ قرآنی‌ كه‌ صاحب‌ پند و اندرز است‌.قرآن‌ بهترین‌ معجزه‌ برترین‌ پیامبر (ص‌) است‌ كه‌سندی‌ اشرف‌ از حضرت‌ باری‌ تعالی‌ در دست‌اشرف‌ مخلوقات‌ است‌ و خداوند با سوگند به‌ این‌قرآن‌ خطاب‌ به‌ كافران‌ مكه‌ می‌فرماید، كسانیكه‌كفر پیشه‌ كردند در نهایت‌ تكبر و شقاوت‌ نسبت‌ به‌رسالت‌ پیامبر (ص‌) هستند و ما چه‌ بسا قبل‌ از آنهاشماری‌ از كافران‌ و گردنگشان‌ را هلاك‌ ساختیم‌ وبه‌ هنگام‌ نزدیكی‌ عذاب‌ كافران‌ ندا دادند ما توبه‌می‌كنیم‌ و به‌ خدای‌ بزرگ‌ و رسولش‌ ایمان‌می‌آوریم‌ ولی‌ خداوند در پاسخ‌ می‌فرماید و«لات‌ حین‌ مناص‌» و (هرگز هنگام‌ گریختن‌ نیست‌)«لا» به‌ معنای‌ لیس‌ است‌ و «تاء» برای‌ تاكید نفی‌است‌ و تنوین‌ مناص‌ عوض‌ از مضاف‌ الیه‌ است‌ كه‌مناصهم‌ بود و مناص‌ شد. عادت‌ كافران‌ براین‌ بودكه‌ هنگام‌ تنگ‌ شدن‌ كارزار «مناص‌، مناص‌» فرار،فرار می‌گفتند و خداوند بدان‌ رسم‌ و عادت‌ پاسخ‌می‌دهند كه‌ هرگز هنگام‌ گریختن‌ از عذاب‌ الهی‌نیست‌ زیرا هیچ‌ مفری‌ از حكومت‌ و عذاب‌خداوند نیست‌.
● تعجب‌ كافران‌
كافران‌ قریش‌ از اینكه‌ بیم‌ دهنده‌ای‌ از جنس‌خودشان‌ از قبیله‌شان‌ آمده‌ بود تعجب‌ كردند وگفتند این‌ یك‌ ساحر و دروغگو است‌ كه‌ با ادعای‌نبوت‌ می‌خواهد راس‌ هرم‌ حكومت‌ را به‌ دست‌بگیرد. آیا پیامبر(ص‌) تمام‌ خدایان‌ ما را به‌ یك‌خدا برگرداند به‌ واقع‌ و بدرستی‌كه‌ چنین‌ كاری‌تعجب‌ آور است‌ زیرا كفار مكه‌ سیصد و شصت‌ بت‌داشتند كه‌ كار مكه‌ راست‌ نمی‌شد و اینگونه‌استعجاب‌ می‌كردند كه‌ چگونه‌ با یك‌ خدا كارهاسامان‌ می‌یابد. شتابان‌ كفار مكه‌ به‌ این‌ دیدگاه‌روی‌ می‌آوردند اینكه‌ بروید و بر خدایانتان‌ صبركنید و آنچه‌ كه‌ از موعظه‌ و پند و اندرز پیامبر(ص‌)می‌رسد تحمل‌ كنید به‌ درستی‌ كه‌ مخالفت‌ باپیامبر(ص‌) و زیاد شدن‌ طرفداران‌ او چیز عجیبی‌است‌. زیرا حاكمان‌ كافر قریش‌ با هر ترفندی‌ مانع‌از گسترش‌ دعوت‌ پیامبر (ص‌) به‌ اسلام‌ می‌شوندولی‌ به‌ وضوح‌ می‌یافتند كه‌ افكار عمومی‌ رفته‌ رفته‌در اختیار ایشان‌ قرار می‌گیرد و این‌ مبنای‌ مهم‌قدرت‌ در دست‌ پیامبر (ص‌) می‌افتد و زعم‌ باطل‌فرهنگ‌ سازان‌ كفر این‌ بود كه‌ اگر مردم‌ ترك‌عبادت‌ بت‌ها كنند به‌ قحطی‌ و سختی‌ گرفتار شوندو به‌ همین‌ جهت‌ با دعوت‌ پیامبر (ص‌) به‌ امخالف- پرداختند و چنین‌ گفتند ما از ملت‌های‌ پشین‌ مانندملت‌ مسیح‌ از این‌ سخن‌ یعنی‌ توحید و وحدانیت‌خداوند چیزی‌ نشنیده‌ایم‌ این‌ دعوت‌ به‌ توحیدچیزی‌ جز امری‌ بافته‌ و پرداخته‌ پیامبر(ص‌)نیست‌.
● پاسخ‌ خداوند
ذكر قرآنی‌ از بین‌ جماعت‌ مردم‌ بر وجودمقدس‌ پیامبر(ص‌) نازل‌ شده‌ است‌؟ این‌ تعبیر به‌حسادت‌ كافران‌ قریش‌ اشاره‌ دارد كه‌ چرا وحی‌بر وجود پیامبر (ص‌) نازل‌ شد ولی‌ هیچ‌ توجهی‌ به‌دیگران‌ نشده‌ است‌ بلكه‌ آنان‌ در شك‌ و تردید ازوحی‌ من‌ (قرآن‌) هستند و اینگونه‌ نیست‌ كه‌ شك‌ وتردیدشان‌ با دلایل‌ و حجت‌ها زائل‌ شود بلكه‌زمانیكه‌ عذاب‌ مرا بچشند شك‌ وحسد از آنان‌زایل‌ شود و به‌ یقین‌ متوجه‌ می‌شوند كه‌ وجودخداوند واحد و نبوت‌ پیامبر(ص‌) و وحی‌ الهی‌هیچ‌ یك‌ دروغ‌ نبوده‌ است‌ آیا خزائن‌ رحمت‌پروردگار عزیز و بخشنده‌ تو، نزد كافران‌ است‌؟ آیاسلطنت‌ آسمان‌ها و زمین‌ و آنچه‌ كه‌ بین‌ آسمان‌هاو زمین‌ است‌ برای‌ كافران‌ است‌؟ و اگر اینچنین‌ادعا دارند به‌ اسباب‌ تصرف‌ و تحول‌ در جهان‌برسند در حالی‌كه‌ اینگونه‌ نیست‌ و كافران‌ هرگزچنین‌ قدرتی‌ ندارند. ارتشی‌ كه‌ از احزاب‌گوناگون‌ ساختند آنجا به‌ هزیمت‌ و شكست‌ روند وچیزی‌ از آنها باقی‌ نماند. این‌ آیه‌ اشاره‌ به‌ شكست‌كافران‌ در روز جنگ‌ بدر یا خندق‌ است‌ كه‌به‌زودی‌ پس‌ از هجرت‌ پیامبر (ص‌) به‌ مدینه‌ اتفاق‌می‌افتد.

وبگردی
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.