جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هیچ جادویی در کار نیست


هیچ جادویی در کار نیست
● ۱۰ قدم بردارید، شما تعیین می كنید
می توانید عادت های تازه ای در خود ایجاد كنید و عادت های قدیمی را از بین ببرید. می توانید همین امروز زندگی تان را تغییر دهید. آیا می خواهید اعتیاد خود به سیگار را ترك كنید؟ آیا می خواهید وزنتان را پایین بیاورید؟ اعتیاد به خوردن قهوه را؟ دعوا كردن و داد و بیداد با بچه هایتان را؟ آیا می خواهید در كار كمی فعال تر باشید؟ چه علتی را می خواهید وارد زندگی تان كرده یا از آن خارج كنید؟ بیشتر مردم وقتی می خواهند عادت جدیدی در خود ایجاد كنند، از یاد می برند كه این ۱۰ قدم را طی كنند.
▪ شناخت عادت:
در تشخیص عادت خود دقیق باشید. مثلا اگر می خواهید وزنتان را پایین بیاورید، مشخص كنید كه در چه مدت و چه میزان از وزنتان را می خواهید كم كنید. تحقیقات خود را انجام دهید. مثلا اگر می خواهید رژیم غذایی را امتحان كنید، باید ببینید از رژیم غذایی تان چه می خواهید. با برنامه درست این هدف محقق می شود. هیچ جادویی هم در كار نیست. همه چیز به خود شما بستگی دارد.
▪ میل به شروع یا شكستن آن عادت:
برای پیمودن این راه، شما نیاز به میل و رغبت فراوان دارید كه شما را به جلو هل بدهد و انگیزه لازم را برای شما فراهم كند. باید خودتان مشتاقانه بخواهید كه طریقه زندگی كنونی تان را تغییر دهید. این تنها راه ایجاد تغییر است. اگر از وضع كنونی زندگی تان راضی باشید، در تغییر دادن آن موفق نخواهید شد یا شاید هم چون دیگران به شما می گویند باید فلان عادتتان را تغییر دهید می خواهید دست به این كار بزنید، اما این برای انگیزه دادن به شما اصلا كافی نیست. باید از آن ها بپرسید چرا؟ آیا خودتان تاثیرات عادتتان را انكار می كنید؟ به حرف كسانی كه دوستتان دارند گوش دهید و بگذارید كه حرف هایشان در شما اثر كند و میل به تغییر عادتتان را در شما ایجاد كند. ببینید اگر این عادت جدید را در خود ایجاد نكنید چه چیزهایی را از دست می دهید یا اگر آن عادت قدیمی را در خود از بین ببرید چه چیز به دست می آورید. برای موفق شدن، باید اول بدانید كه اصلا برای چه می خواهید عادتتان را تغییر دهید. اگر برای موفق شدن برنامه ریزی كنید، حتما موفق خواهید شد اما اگر در برنامه ریزی كردن شكست بخورید، در واقع برای شكست برنامه ریزی كرده اید.
▪ ببینید چرا انجامش می دهید(یا نمی دهید):
از وضعیت كنونی چه چیز نصیبتان می شود؟ ببینید كدام نیازهای شما را برآورده می كند؟ آیا این عادت به شما كمك می كند تا با موقعیت های مختلف كنار بیایید یا استرس و بی حالی را از زندگی تان رفع می كند؟ شما می توانید به طریقی مثبت و سالم هم استرس زندگی تان را كنترل كنید و با یك تغییر سالم، به خوشبختی واقعی برسید. آیا عادت شما واكنشی مشروط به اتفاقاتی است كه برای ایجاد لذت و خوشی آنی در لحظات ناراحتی و خستگی انجام می گیرد؟
▪ پیام های مثبت را جایگزین پیام های منفی كنید:
همیشه به یاد داشته باشید آن لحظه ای كه یك عادت جدید را شروع كرده اید یا یك عادت قدیمی را كنار گذاشته اید، تغییر كرده اید. اگر واقعا باور داشته باشید كه تغییر كرده اید، تغییر خواهید كرد. هیچ وقت دوباره به عقب برنگردید. شما برای زندگی نیاز به شعار تازه دارید، شعاری كه شما را متوجه كند كه «می توانید» اگر باور نكنید كه می توانید، هیچ وقت نخواهید توانست. باور توانایی خود برای موفقیت، برای موفق شدنتان الزامی است.
▪ برنامه ای دقیق داشته باشید:
برای موفقیت برنامه ریزی كنید. برای موفق شدن شما نیاز به جزییات دارید. برای شروع یك برنامه ورزشی، تصمیم بگیرید كه دقیقا در چه روزها و چه ساعاتی می خواهید تمریناتتان را انجام دهید. آیا می خواهید با خرید تجهیزات لازم، تمریناتتان را در خانه دنبال كنید. یا می خواهید به باشگاه بروید. یك برنامه دقیق برای هفته خود تنظیم كنید. ببینید برای شروع نخستین هفته زندگی جدیدتان به چه جزییاتی نیاز دارید.
▪ مسوولیت قبول كنید:
اگر خودتان بخواهید می توانید همان آدمی شوید كه همیشه می خواستید وانگهی فقط این شما هستید كه می توانید ضمانت كنید كه این ده قدم را برمی دارید. كنترل همه امور دست شماست. چه نیاز باشد كه با چسباندن یك تكه كاغذ یادداشت روی یخچال یادتان بیفتد چه با زنگ زدن به دوستتان و یادآوری برنامه تان از طرف او، یا حتی نیاز به بستری شدن و درمان داشته باشید، انتخاب با شماست.
▪ رفتارتان را تقویت كنید:
شروع یا كنارگذاشتن یك عادت چه نتایج و عواقبی را برایتان در پیش خواهد داشت؟ سیستم پاداش خود را تغییر دهید.
صبح كه از خواب بیدار می شوید برای كسب پول از خانه بیرون می روید، چه چیز باعث می شود كه صبح زود از خواب بیدار شده و از خانه بیرون بزنید؟ چون دوست ندارید برق خانه قطع شود و می خواهید كه سقف بالای سرتان و سوخت اتومبیلتان هم تامین باشد. برای شروع یا قطع یك عادت، بهتر است همان سیستم شرطی- پاداشی را برای خود ایجاد كنید.
علاوه بر بستن یك قرارداد با خودتان كه اگر برای حرف خودتان ارزش قایلید، باید آن را سفت و سخت بگیرید، نباید با خودتان خیلی بی رحم و سختگیر باشید. اگر در نتیجه عملتان پاداشی وجود داشته باشد، بیشتر روی انجام آن متمركز خواهید شد.
▪ جوابگویی و سیستم پشتیبانی:
هیچ بهانه ای قابل قبول نیست. برای خود مهلت تعیین كنید. باید برای خود یك پشتیبان هم انتخاب كنید تا نتایج كار خود را به او گزارش كنید. از تجارب كسانی كه راه شما را پیموده اند استفاده كنید. وقتی محیط اطرافتان آرام و ساكت است با خود راز و نیاز كنید. به تصمیم خود پایبند باشید. برای جلوگیری از شكست، برای كارتان برنامه ریزی كنید.
▪ برنامه داشته باشید:
این یكی از اصلی ترین مولفه ها در شروع یا ترك یك عادت است. باید در قراردادی كه با خود بسته اید متعهد باشید. فهرستی از آیه های قرآن و جملات تشویق كننده دیگر تهیه كنید كه در این مواقع بخوانید. اگر فشار وارد بر شما برای دست كشیدن از قدمی كه برداشته اید ادامه پیدا كرد، با كسی درباره آن صحبت كنید. هیچ وقت خودتان را برای شكست توجیه نكنید. دوباره و دوباره این مطالب را بخوانید و فراموش نكنید كه «شما می توانید!».
▪ برای افسوس خوردن وقت بگذارید:
تغییر در عادت هایتان چه آن قدر برایتان خوب و عالی باشد كه چند دقیقه بیشتر به طول نینجامد و چه هرچند وقت یك بار روی آن كار كنید، باز هم نیاز به افسوس خوردن خواهید داشت. ۲۰ تا ۳۰ روز اول، روزهای بحرانی موفقیت شما خواهند بود. یكی از دلایل آن این است كه شما همین طور كه تغییر می كنید، افسوس می خورید. اگر عادتتان از نوع بسیار جدی باشد حتی ممكن است با گذشت یك سال هم باز غصه بخورید. برای هزینه هایی كه برای شما داشته است، برای آسیب هایی كه ممكن بوده به خودتان یا دیگران وارد كند و بر آن چه كه از دست می دهید افسوس بخورید.
زهرا قلی زاده
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید