جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تنها و مطمئن در برنابئو


تنها و مطمئن در برنابئو
برند شوستر معروف و آلمانی كه دوشنبه شب سرانجام به عنوان مربی جدید تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا منصوب و مشغول به كار شد، دیروز اعتراف كرد كاری سخت در برنابئو دارد اما افزود كه راه غلبه بر مشكلات را می شناسد.شوستر ۴۷ ساله كه به جانشینی «فابیو كاپلوی» معروف و ۶۲ ساله و ایتالیایی مصدر كار شده است و در ایام جوانی برای رئالی ها بازی هم می كرد، گفت: «نگران نیستم، زیرا تیمی را تحویل گرفته ام كه به لحاظ فنی توانا است و من به آن اعتماد دارم. همه می دانیم كه كار پیش روی ما سخت است اما اصلاً غیرممكن نیست.»
● تكیه كلام
تأكید بر دانستن و پیش بینی آن چه برای او از راه می رسد مهمترین مشخصه و تكیه كلام شوستر در ۲۴ ساعتی بوده كه از انتصاب وی به سمت فوق می گذرد. با این حال او نباید فراموش كند كه مدیریت رئال در ۲ نوبت بیرحمانه ترین برخورد را با كاپلو داشته است. ابتدا در سال ۱۹۹۷ و سپس طی فصل گذشته رئال در حالی كاپلو را بركنار كرد كه در هر ۲ نوبت با طراحی و هدایت وی قهرمان فوتبال باشگاه های اسپانیا شده بود.
با این حال چیزی كه در نهایت زیر پای كاپلو را خالی و انتصاب شوستر را ممكن كرد بازیهای محتاطانه، فاقد جذابیت و بیش از حد خشك رئال در دوران كار وی بود. درست است كه رئالی ها فصل پیش به ۴ سال جام نبردن خود پایان دادند و لالیگا را فتح كردند و نحوه هدایت تیم توسط كاپلو بیشترین سهم را در این ماجرا داشت اما به اعتقاد اكثر هواداران رئال كه فقط بازیهای تهاجمی را می پسندند، این تیم آنچنان بازی نمی كرد كه باید و تهاجمی نبودنش و زیبا بازی نكردن آن، از هر شكستی در خاطر هواداران رئال تلخ تر و امری غیرقابل پذیرش بود.
● من می دانم
با این حال شوستر به دلش بد نمی آورد او در سایه بیش از یك ربع قرن كار در اسپانیا و ۱۰ سال مربیگری در اروپا و به ویژه در لالیگا شرایط و نیازهای كار را در آنجا به نیكی می شناسد و می داند كه چه باید كرد و همان طور كه پیشتر گفتیم این مسأله در اظهارات وی نمود دایمی و عجیبی دارد. «اینجا برای من جای تازه و ناآشنایی نیست.
خب من در ایام جوانی ۲ سال هم در اینجا بازی كرده ام. بنابراین می دانم به كجا آمده ام و انتظارات از من چیست و چه كارهایی را باید انجام بدهم. اصلاً راستش را بخواهید از همان روز اول كه وارد كار مربیگری شدم این اطمینان و آگاهی های مربوطه را داشتم.» از همان نخستین روزهای مربیگری شوستر، وی به اعتراف خودش آرزو داشته است كه روزی رهبر و هدایتگر یك باشگاه بزرگ شود و رئال چنین فرصتی را سرانجام به وی بخشید.
گمان می رود كه او به حقش در این زمینه رسیده، زیرا ختافه كه فصل پیش با هدایت وی درخشش قابل توجهی در اسپانیا داشت و نایب قهرمان جام حذفی این كشور شد و در لیگ هم به رتبه نهم رسید، تیمی است كه پرسنل و نیروی انسانی اش به حد كمال نمی رسد و سقف پرواز با آن همان بود كه از شوستر مشاهد شد. با این حساب جا داشت او به تیمی برود كه امكانات و سقف پرواز بلندتری را برایش فراهم آورد و رئال چنین تیمی است.
● مسأله دشمن ابدی!
شوستر كه در دهه ۱۹۸۰ اضافه بر رئال مادرید در بارسلونا و اتلتیكومادرید هم بازی كرد می گوید: كه از تحولات اخیر در بارسلونا نگران نشده است، دشمن (!) ابدی رئال برای پس گرفتن عنوان قهرمانی اش در لالیگا طی هفته های اخیر یحیی توره و فراتر از وی تیری آنری بزرگ را استخدام كرده و قرار گرفتن كاپیتان سابق آرسنال در كنار رونالدینیو، اتوئو و مسی، بارسا را صاحب یكی از توانمندترین خطوط حمله لیگ می كند اما شوستر اینجا هم بدبینی را به خود راه نمی دهد: «من كاری به وقایع نوكمپ و رفت و آمدها در آنجا ندارم زیرا ابتدا باید به تیم خودم بپردازم.
تمركز و توجه من فقط بر روی رئال است و حول این نكته كه در این تیم چه كارهایی باید انجام شود. ما همین حالا مهره های خوبی را در اختیار داریم و من به توان آنها اطمینان دارم. درست است كه كارمان سخت خواهد بود و بارسا هجوم سختی به ما خواهد برد اما من از آن چه در برنابئو جریان دارد، راضی ام و در این فضا و محیط احساس آرامش و آسایش می كنم.»
● فقط متزلدر
با این حال تنها مهره قابل ذكر جذب شده به رئال طی روزها و هفته های اخیر كریستوف متزلدر مدافع ملی پوش آلمانی بوده است. در نقطه مقابل تلاش رئال برای استخدام كاكا ستاره برزیلی میلان به اقرار شخص رامون كالدرون (رییس باشگاه) بی اثر مانده و گفت وگوی سران تیم با مدیران آرسنال پیرامون موضوع انتقال سسك فابرگاس به برنابئو نیز تا این لحظه بی نتیجه مانده است.
حرف های شوستر در مورد این مسائل هم فاكتور اعتماد به نفس و اطمینان از آن چه انتظار رئال را می كشد در بردارد و هم برخی افسو س های او را. «كاكا رؤیای ما و هر تیم دیگری در سطح جهان است اما او نمی آید و در نتیجه باید با این شرایط كنار آمد و با نفراتی كار كرد كه در اختیار داریم. من بیش از هر كسی روی فابرگاس حساس هستم و او بازیكنی است كه بیش از هركسی می پسندم.
او در همان نقطه و پستی بازی می كند كه من در ایام جوانی ام بازی می كردم و در نتیجه مرا به یاد جوانی ام می اندازد. حتی شكل و نوع بازی وی نیز مثل من و از جنس من است و باید اعتراف كنم كه در سال های اخیر پیشرفت شگرفی در انگلیس داشته و مشخص است كه آرسن ونگر (مربی فرانسوی آرسنال) تأثیر عمده ای بر روی او داشته است. در همین جا باید از ونگر تمجید كنم. زیرا او در سال های اخیر جوانان مستعد زیادی را پرورانده و تحویل جامعه جهانی فوتبال داده و یكی از بارزترین آنها فابرگاس است.»
● رائول ماندنی است
اخبار فعلی مشخص نمی سازد كه آیا فابرگاس سرانجام به برنابئو خواهد آمد یا نه اما این نكته تقریباً قطعی شده است كه در تضاد با باورهای اوایل فصل رائول گونزالز مهاجم مشهور و كاپیتان دیرپای رئال از این تیم نخواهد رفت و در نظام كاری شوستر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شوستر كه در سال ۱۹۸۰ با تیم ملی آلمان غربی فاتح جام ملت های اروپا شد و پس از آن قهری پرسروصدا با تیم ملی و مسؤولان آن داشت و هرگز حاضر نشد برای آن تیم دوباره به میدان آید، می گوید: «همه ما می دانیم كه رائول چیزی مثل یك سمبل در برنابئو است و مردم رئال را با نام و وصف وی می شناسند و بنابراین صلاح این است كه با همین روش به كارش ادامه دهد.
من قطعاً به كمك های او در این فصل نیاز دارم و معتقدم كه باز هم می تواند بازیكنی كلیدی برای تیم و در سیستم های كاری مورد نظر من باشد.»
● بهترین گزینه
كالدرون هم كه پس از به قدرت رسیدن در رئال سعی كرد سیاست های سلف خود فلورن تینو پرس در جمع آوری ستاره ها در برنابئو و ساختن تیمی پرطمطراق اما كم تأثیر به نام كهكشانی ها را زایل كند و یك تیم نو و جنگنده تر را از طریق باورهای كاپلو بسازد، روز سه شنبه از رویكرد خود به شوستر و دلایل واگذاری پست مربیگری تیم به این مرد آشنای آلمانی دفاع و دلایل آن را عنوان كرد: «ما مربی را می خواستیم كه هم اهداف و آرمان های باشگاه را در نظر بگیرد و هم روحی تهاجمی و زیبا را به بازیهای تیم ببخشد و این چیزی است كه ما فصل پیش نداشتیم و جای خالی اش را به شدت حس می كردیم.
شوستر از بهترین بازیكنانی است كه رئال در تاریخ حیاتش داشته و حالا او تبدیل به یكی از بهترین مربیان و یك انسان شاخص هم شده است.
به او گفته ام كه ما تیمی را از وی می طلبیم كه هم فوق العاده بازی كند و هم در كسب نتیجه موفق باشد و چیزی را در برنابئو بسازد كه همگان بابت آن احساس غرور كنیم.از قضا همین مسأله است كه می تواند باعث نگرانی شوستر شود و او را مثل كاپلو به مردی تنها و در معرض خطر در برنابئو بدل كند. حتی اگر خود او به دفعات بگوید كه بهتر و پیشتر از هر كسی می داند كه برای موفقیت در پست تازه اش چه باید كرد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید