پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


چند نکته برای خرید خانه دلخواه


چند نکته برای خرید خانه دلخواه
برای خرید یك خانه چند نكته را باید در ذهن داشت كه این نكات در همه جای دنیا و برای خریدارانی از هر ملیت و كشوری صادق است. اول نكات را به نقل از یك گروه از مشاوران و متخصصان املاك در سایت یاهو می‌خوانید.
● از ارزش واقعی خانه مطمئن شوید
در زمینه قیمت خانه پیش از خرید آن باید از دو نكته اطمینان پیدا كنید. اول اینكه ارزش واقعی آن خانه یا ملك همانی است كه فروشنده می‌‌گوید. برای اطمینان پیدا كردن از این موضوع باید قیمت پیشنهادی فروشنده را با قیمت خانه‌های مشابه مقایسه كنید. نكته دوم این است كه خودتان و البته بعد از مشاوره با مشاور ملكی‌تان چه قیمتی برای خانه مورد معامله در نظر دارید. ممكن است خانه‌ مورد معامله برای بسیاری باارزش و پرفایده باشد. اما باید دید برای شمای خریدار این خانه تا چه اندازه ارزش دارد. در آمریكا برای مقایسه ارزش یك خانه به نسبت خانه‌ای در همسایگی و با موقعیتی مشابه، سایت‌های اینترنتی و اطلاعاتی خاصی وجود دارد. دانستن اینكه قیمت پیشنهادی فروشنده یك خانه برای آن خانه یا ملك منصفانه است یا نه نكته مهمی است. برای این منظور هم بهترین راه بررسی قیمت خانه در همان محل است. بهتر است برای آگاه شدن از این قیمت‌ها نباید حتی به بنگاه‌ها و مشاوران ملكی محل مراجعه كنید و بهترین و مطمئن‌ترین راه برای یك خرید آگاهانه جمع‌آوری اطلاعات به صورت فردی و بدون وابستگی به نهاد یا مشاور و كارشناس دیگر است. در اینجا منظور از قیمت خانه‌های مشابه در محل، قیمت خرید یا فروش خانه‌ها در شش ماه گذشته است نه بیشتر.
در اینجا اگر خانه مورد معامله طراحی خاصی داشته باشد آن وقت كار برای پیدا كردن اطلاعات مقایسه‌ای دشوار‌تر می‌شود. معمولا سرعت پیدا كردن یك ملك خوب برای خرید به شرایط بازار هم‌بستگی دارد. در یك بازار فعال پیدا كردن ملكی برای خرید بسیار آسان تر است تا یك بازار در حال ركود و منفعل.
چندی پیش یك برادر و خواهر آمریكایی به دنبال خانه‌ای برای خرید در هونولولو در هاوایی بودند. شرایط آنها برای خرید این خانه داشتن دو اتاق اضافی بود یكی برای مادرشان و دیگری برای برادر و همسرش. آنها خانه مورد نظرشان را در نزدیكی محل تحصیل و دانشگاهشان پیدا كردند، اما برای نهایی كردن قرارداد خرید مشكلی داشتند. این مشكل آن بود كه مشاور وام بانكی و مشاور مسكن آنها نتوانسته‌بودند خانه‌های مشابه در همان محله پیدا كنند كه به تازگی خرید یا فروش شده بود تا با مقایسه قیمت معامله آنها بتوانند ارزش واقعی ملك مورد معامله را محاسبه كنند. اینكه قیمت مسكن در هاوایی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر رو به افزایش گذاشته بود را همه می‌دانستند و نیاز به تحقیق نداشت، اما نكته اینجا بود كه آخرین ملكی كه در آن نزدیكی فروش رفته بود مربوط به سه سال پیش بود. به همین دلیل معیاری در دست كسی نبود. راه‌حلی كه مشاور بانكی این خریدار پیش پای آنها گذاشت این بود كه بانك پیشنهاد خرید چند خانه را به طور صوری در همان محله مطرح كند و بعد منتظر باشد تا ببیند چه قیمتی از سوی خریداران احتمالی پیشنهاد می‌شود. این كار انجام شد و نتیجه برای همه دلچسب بود.
برای مقایسه قیمت یك خانه با خانه‌های اطراف و محاسبه قیمت واقعی آن خانه چند نكته قابل توجه است. اولین آن منطقه و موقعیت خانه‌های مورد مقایسه است. گاهی لازم است برای پیدا كردن قیمت واقعی یك خانه از محله‌‌ای كه این خانه در آن واقع است فراتر رفته و به سراغ محله‌های مشابه و هم‌تراز دیگر برویم تا قیمت واقعی خانه مورد نظرمان را در آن محله‌ها پیدا كنیم.
اما گاهی این مقایسه به خوبی جواب نمی‌دهد چون انگیزه فروشنده‌ها از فروش خانه همیشه یكسان نیست. گاهی انگیزه فروش یك خانه ممكن است طلاق زوجین یا اتفاقی غیرمنتظره مانند مرگ صاحب خانه و یا سفر فوری باشد. آن وقت است كه قیمت چنین معامله‌ای با هیچ قانون و معیاری برابری نمی‌كند. نكته دیگر این است كه گاه دو خانه از نظر محلیت و موقعیت و شرایط دیگر كاملا با هم برابری كنند، اما مثلا از نظر یك اتاق اضافی یا كمتر و یا یك حیاط با موقعیت متفاوت و یا از نظر حتی تعداد سرویس بهداشتی با هم تفاوت داشته باشند. همین نكته‌های ریز است كه قیمت یك خانه را مشخص می‌كند.
زمان خرید خانه نكته مهم دیگری است كه برای خرید ملك باید در نظر داشت. متغیرها و شرایط بازار نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری درباره زمان خرید خانه دارد. همواره ارزش خانه از یك منطقه به منطقه دیگر متفاوت است. در آمریكا به دلیل وسعت و پراكندگی ایالات این تفاوت بسیار چشمگیر است. مثلا در شرایطی كه قیمت خانه در فلوریدا با افزایش همراه بوده‌است در اوهایو بازار دچار سقوط بوده است. اولین نكته در تعیین زمان خرید یك خانه این است كه خانه‌ای را كه گران می‌خرید نباید ارزان بفروشید.
چند نشانه وجود دارد كه به محض بروز آن باید برای خرید خانه دست نگه داشت:
۱) وقتی قرار است در پنج سال آینده از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر نقل مكان كنید.
۲) وقتی قرار است به زودی بچه دار شوید.
۳) وقتی قرار است تغییر شغلی داشته باشید.
۴) وقتی به تازگی از یك ورشكستگی خارج شده‌اید.
البته شرایط خرید یا فروش خانه در هر كشور با كشور دیگر متفاوت است.
نیلوفر قدیری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد