پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ / Thursday, 22 February, 2018

کسروی و حمایت از دیکتاتور پهلوی


کسروی و حمایت از دیکتاتور پهلوی
● دشمنی کسروی با دین و علما
کسروی با اسلام و به تبع آن: با علمای دین دشمنی و عناد آشکار دارد و این امر بر هر کس که مروری کوتاه بر آثار او - اعم از تاریخی و غیر تاریخی - داشته باشد، کاملاً روشن است. شادروان جلال آل احمد، که خود زمانی از اعضا و نویسندگان مهم حزب توده بود، می نویسد: پس از شهریور ۱۳۲۰ «از هر صد نفر توده ای، ۸۰-۷۰ نفرشان قبلاً در کتابهای کسروی تمرین عناد با مذهب را کرده» بودند. (۵۰۲) احسان طبری، تئوریسین پیشین مارکسیسم، نیز سخن جلال را تأیید می کند: «آموزش کسروی، ای چه بسا حلقأ رابط بین مذهب و افکار انقلابی ] = بخوانید: کمونیسم[ قرار گرفت». (۳۵۰)
جلال و طبری، به درستی، آزادی عمل کسروی در زمان رضا خان را ناشی از همسویی او با سیاست استعماری و ضدّ دینی پهلوی می دانند. به گفتأ جلال: «اگر به خاطر کوبیدن مذهب یا به عنوان جانشین کردن چیزی به جای روشنفکری نبود، پیمان ] = مجلأ مشهور کسروی[ هم می توانست مثل هر مجله و مطبوعأ دیگری در توبرأ محرّم علی خان ] مأمور معروف سانسور[ جا بگیرد و فرصت نیافته باشد برای آن مذهب سازی قراضه(۴۰۵). . . کسروی در زمانی به اوج فعالیت خود رسیده بود که در سالهای پیش از ۰۲۳۱ حکومت وقت نسبت به روحانیت بدجوری سخت می گرفت». (۵۰۵) اظهارات طبری را در صفحات آینده خواهیم آورد.
سخن جلال و طبری کاملاً درست است و رمز حمایت کسروی از بنیادگذار سلسلأ پهلوی و اقدامات ضدّ اسلامی وی را، دقیقاً باید در ستیز آشکار او با اسلام و روحانیّت جستجو کرد. در این باره، بد نیست نخست با موضع «جانبدارانأ» کسروی نسبت به دیکتاتور پهلوی آشنا شویم و سپس رمز این جانبداری را معلوم سازیم.
‌● حمایت کسروی از دیکتاتور پهلوی
دو اثر مشهور کسروی: «تاریخ مشروطأ ایران» و «تاریخ هجده سالأ آذربایجان»، سالها پیش از آنکه با عنوان و به شکل کنونی منتشر شود، نخست به صورت پاورقی و با عنوان واحد «تاریخ هجده سالأ آذربایجان» در مجلأ پیمان (سالهای ۳۱۳۱ به بعد) درج و نشر یافت و سپس با افزود و کاستهای بسیار، به شکل چاپهای فعلی درآمد. کسروی در چاپهای پیشین و پسین تاریخ مشروطه، همه جا نسبت به دیکتاتور پهلوی (رضاخان) لحنی جانبدارانه دارد. برای نمونه، در دیباچأ «تاریخ هجده سالأ آذربایجان» (ضمیمأ پیمان ۳۱۳۱ ش، ص ۹) از بنیادگزار سلسلأ پهلوی به عنوان «یکی از سرداران نامدار تاریخی، اعلی حضرت شاهنشاه پهلوی» یاد کرده و در تاریخ مشروطأ ایران نیز وی را پادشاهی می شمارد که: «بیست سال با توانایی و کاردانی بسیار فرمانروایی کرد»!(۶۰۵) در همان دیباچه (ص ۸۲) وقتی از قتل میرزا آقا خان کرمانی به دست محمدعلی شاه سخن می گوید، خطاب به میرزا آقاخان (و با اشاره به عصر پهلوی) می نویسد:
«دریغ ای جوان غیرتمند دریغ!. . . دریغ که گرفتار دیو تیره درونی گردیدی!
دریغ که زود رفتی و روزهای خوش ایران را ندیدی»، و مقصودش از «روزهای خوش ایران»، با توجه به تنقید شدید کسروی از دوران حاکمیت قاجار و نگارش این مطلب در سالهای ۳۱۳۱-۴۱۳۱، «عصر پهلوی» است! به همین نمط، در اثر دیگرش: «تاریخ پانصد سالأ خوزستان» از «سردار نامی ایران (حضرت اشرف رئیس الوزرا) اعلیحضرت شاهنشاه امروزی» سخن می گوید که «قد مردانگی برافراشت»(۷۰۵) و سپس بر سرکوب قیامهای ضد استعماریی چون قیام جنگل توسط رضا خان صحّه گذاشته و آن را به چوب شورشهای کوری (نظیر فتنأ سیمیتقو) می راند: «آقای رئیس الوزرا چون از سال ۹۳۳۱ ] اشاره به کودتای سوم اسفند ۹۹۲۱ ش[ رشتأ کارها را به دست گرفته، به کندن ریشأ گردنکشان و خودسران پرداختند و در مدت دو سال، شورش امیر مؤیّد را در مازندران و آشوب ] ![ جنگلیان را در گیلان و فتنأ اسماعیل آقای سمتقو در آذربایجان و کردستان که هرکدام از سالها مایأ گرفتاری ایران ] ![ بود فرو نشاندند و پس از این فیروزیها، به سرکوب عشایر که از آغاز مشروطه سر به خودسری آورده و جز تاخت و تاز و راهزنی ] ![ کاری نداشتند، پرداختند»!(۸۰۵)
در جریان سرکوب خزعل توسط سردار سپه (که عملاً راه را بر دستیابی رضا خان به «سلطنت» گشود) کسروی رئیس عدلیأ خوزستان بود و در جشن پیروزی قشون پهلوی به ایراد نطق پرداخت و در آن از رضا خان به عنوان «بازوی نیرومندی» یاد کرد که «خدای ایران برای سرکوبی گردنکشان این مملکت و نجات رعایا آماده گردانیده است» و افزود که «باید. . . همه ساله در این روزها به شادی و جشن بپردازیم و فاتح آن، سردار باعظمت ایران را که امروز خود شخصاً به خوزستان آمده از درون جان و بن دندان دعا گفته و ثنا خوانیم»!(۹۰۵)
کسروی، در پیشگفتار «تاریخ مشروطأ ایران» (چاپ فعلی) اصولاً فلسفأ نگارش تاریخ را زمینه سازی برای روشن شدن ارج خدمات رژیم پهلوی دانسته و با اشاره به دوران قاجار می نویسد: «دسته های انبوهی آن زمانهای تیرأ گذشته را از یاد برده اند و از آسایشی که امروز می دارند خشنود نمی نمایند، و یک چیزی درباید که همیشه روزگار درهم و تیرأ گذشته را از پیش چشم اینان هویدا گرداند».

نویسنده :علی ابوالحسنی (منذر)
(۰۱۵) این سخن و نیز سخن پیشین را، کسروی در کتاب تاریخ مشروطه می زند که مقدمأ وی بر آن کتاب، تاریخ بهمن ۹۱۳۱ ش در زیر امضای خود دارد: یعنی آخرین سال دیکتاتوری رضا خانی، و به تعبیری، اوج دوران دیکتاتوری را!(۱۱۵)
۲۰۵ -در خدمت و خیانت روشنفکران، ص ۷۲۳.
۳۰۵ -جامعأ ایران در دورأ رضا شاه، احسان طبری، ص ۴۲۱. احمد منزوی، کتاب شناس مشهور معاصر، که در سالهای پس از شهریور بیست از اعضای پابرجا و استوار حزب توده بوده (ده چهره، ده نگاه. . . ، سید جلال قیامی میر حسینی، صص ۰۴۳-۶۴۳) راجع به کسروی می گوید: «من در همان زمان ] کسروی[ شاید قبل از آنکه عضو حزب توده بشوم اول به او جلب شدم. در چند جلسه هم که در خانه اش برگزار می شد شرکت کردم» (همان: ص ۷۴۳). این سخن کیانوری (رئیس حزب توده) را که می گوید: «. . . در میان کتب تاریخ مشروطه تا کنون هیچ کس نتوانسته بهتر از کسروی بنویسد. کار کسروی عمیق ترین، دقیق ترین و صحیح ترین تاریخ مشروطه است» (خاطرات نورالدین کیانوری)، شاید بتوان نوعی بازپرداخت وام حزب توده به کسروی به شمار آورد!
۴۰۵ -در خدمت و خیانت روشنفکران، ص ۷۲۳. و نیز ر. ک، پاورقی ص ۰۶۲. و نیز ر. ک، جامعأ ایران، ر زمان رضا شاه، طبری، ص ۵۰۱ به بعد.
۵۰۵ -در خدمت و خبانت روشنفکران، ص .۲۶۰
۶۰۵ -تاریخ مشروطأ ایران، کسروی، ص .۸۲۵
۷۰۵- تاریخ پانصد سالأ خوزستان، کسروی، ص ۴۷۱ و نیز صص ۸۷۱-۹۷۱.
۸۰۵- همان: صص ۸۷۱-۹۷۱. در بارأ تقبیح نهضت جنگل توسط کسروی و نقد آن ر. ک، سردار جنگل، ابراهیم فخرایی، ص ۴.
۹۰۵ برای نطق مزبور، ر. ک، تلاش آزادی، باستانی پاریزی، صص ۰۹۳ به بعد.
۰۱۵ -تاریخ مشروطأ ایران، ص ۵.
۱۵۱ -جالب است که آن همه تعریف کسروی از موجد و مسبّب دیکتاتوری ۰۲ ساله، در حالی است که خود وی در مقالاتش پس از عزل و سرنگونی رضاخان (همآوا با جوّ تند ضدّ رضاخانی حاکم بر کشور در آن روزها) صراحتاً به استبداد و دیکتاتوری آن شاه ستم پیشه اشاره دارد: «ده سال در ایران جز هرج و مرج نبود تا شاه پیشین (رضا شاه) برخاست و این نیز به جای هرج و مرج، دیکتاتوری و استبداد را برقرار گردانید»! (پرچم روزانه، شمارأ ۲۳-۴۳، ۱۱-۳۱ اسفند ۰۲۳۱ ش). نیز: «باید گفت آنچه در آن بیست ساله در ایران روی داده، نه مشروطأ با قانون، بلکه استبداد و دیکتاتوری بوده و باید کارهای آن زمان همه را از قانون بیرون شمرد و اثر قانونی به آنها نداد»! (امروز چه باید کرد؟، کسروی، ص ۴). مورد دیگر آنکه: کسروی، خود تصریح دارد که از سوی دولت رضا خان، «ژاندارمی در پشت سر» وی می ایستاد و از او در برابر مردم، محافظت می کرد (بخوانند و داوری کنند، کسروی، صص ۷۶- ۸۶). جالب آن است که همو بعدها، پس از سرنگونی رضاخان، ضمن تغییر لحن خود راجع به رضا خان، مدّعی شد که «در همان زمان رضا شاه که همأ زبانها بسته بود، من ترس به خود راه نداده ] ![ از کوشیدن و نوشتن باز نایستادم. . . »!
راز این تناقضها روشن است. چه، اکنون مملکت از وجود رضا خان تهی شده و جوّ کاملاً تغییر یافته بود! غافل از آنکه تاریخ، این دو نوع اظهارات متناقض را «توانایی و کاردانی بسیار» و «دیکتاتوری و استبداد» در کنار هم گذارده و مصداق «نفاق و زمانه بازی» خواهد شناخت.

منبع : روزنامه کیهان

مطالب مرتبط

مصاحبه سفیر آمریکا با آیت‌الله فیروزآبادی


مصاحبه سفیر آمریکا با آیت‌الله فیروزآبادی
آیت‌الله حاج سید‌رضا فیروز‌آبادی مؤسس و بنیانگذار بیمارستان فیروزآبادی واقع در شهرری می‌باشد. او در ۱۲۸۸ش. به دنیا آمد، در سالهای ۱۲۹۴ش. تا ۱۳۲۲ش. در دوره‌های سوم، ششم، هفتم و چهاردهم نماینده مجلس بود. او حقوق دریافتی از مجلس را صرف ساختن بیمارستان بزرگی در شهرری کرد که به نام خودش مشهور شد. وی در ۱۴ مرداد ۱۳۴۴در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
مجله خواندنیها در خرداد ۱۳۲۴ گزارشی از دیدار سفیر آمریکا از بیمارستان فیروزآبادی و گفت و گوی وی با آیت‌ الله فیروز‌آبادی به چاپ رسانده که توجه خوانندگان گرامی را به آن جلب می‌کنیم.
آقای فیروزآبادی می‌گفت یک روز سفیر امریکا با خانمش برای دیدن مریضخانه اینجا آمده بود (اسم سفیر کبیر را نگفت ولی گویا مقصودش دریفوس است) و از من پرسید که چه چیز باعث شده که شما این مریضخانه را تأسیس کردید. گفتم به امر پیغمبر (ص) اسلام این کار را کردم. دریفوس گفت در قرآن راجع به ساختن مریضخانه حکمی نیست و پیغمبر (ص)تکلیفی برای ساختن تعیین نکرده. گفتم پیغمبر (ص) فرموده حفظ و حراست نفس بر هر مسلمانی واجب است و من این مریضخانه را ساخته‌ام که از نفوس حفاظت کنم. بیماران در این مریضخانه معالجه شوند تا مرگ گریبان‌گیر مردم نشود و زنده بمانند. سفیر امریکا حرف مرا تصدیق کرد و بعد از من پرسید شما اجازه می‌دهید که ما از ایرانیها زن بگیریم و با خانم ایرانی ازدواج کنیم؟ گفتم خیر. پرسید چرا؟ گفتم شما باید با زنهای انگلیسی ازدواج کنید نه با زنهای ایرانی. زیرا انگلیسی‌ها خیلی حقه‌باز هستند و شما مردمان ساده‌ای هستید و اگر با انگلیسی‌ها ازدواج کنید یک نسل معتدلی بوجود خواهد آمد که نه خیلی ساده باشد و نه خیلی حقه‌‌باز‌. سفیر کبیر پرسید شما از کجا تشخیص داده‌اید که ما مردمان ساده‌ای هستیم؟ گفتم از اینجا که شما آن همه از اروپا و آ‌لمان دور هستید و تمام اطراف آمریکا را اقیانوسهای بزرگ فراگرفته. نه آلمان می‌تواند به شما حمله کند و نه مملکت دیگری، احتیاجی هم به مستعمره ندارید، پول و کارخانه و اقتدار و همه چیز دارید معهذا گول انگلیسی‌ها را خوردید و آمدید در اروپا به نفع انگلیس مشغول جنگ شُدید و این همه آدم کشتید. و این اقدام برای شما که می‌گویید همیشه طرفدار صلح و صفا هستید و در تمام عالم برای مردم مریضخانه می‌ساختید که مردم را از مرگ نجات بدهید، خوب نبود و شما هم خودتان برخلاف رویه‌تان داخل آدم‌کش‌ها گشتید.
از آقای فیروز‌آبادی پرسیدم سفیر کبیر چه گفت؟ آقای فیرو‌زآبادی گفت سفیر امریکا و خانمش به هم نگاه کردند و خندیدند مثل اینکه حرف مرا تصدیق کردند. از آقای فیروزآبادی پرسیدم دیگر چه سئوالی از شما کرد؟ گفت سفیر کبیر به من گفت همه چیز مذهب شما خوب است ولی اینکه اجازه داده شده که چهار زن بگیرند خوب نیست. گفتم این هم دلیل دارد و من دلایل آن را برای شما می‌گویم:
اول آیا تصدیق دارید که در همه جای دنیا زن بیش از مرد است؟ گفت بله. گفتم آیا اگر به هر مرد یک زن بدهند سر یک عده از زنها بی‌کلاه نمی‌ماند؟ گفت چرا. گفتم پس تکلیف این زنهای بی‌شوهر چیست؟ تا آخر عمر که نمی‌توانند بی‌شوهر باشند اگر شوهر کنند آن وقت بعضی از مردها دارای دو زن و یا بیشتر می‌شوند و این همان هست که پیغمبر (ص) به ما اجازه داده. اگر از طریق غیرمشروع با مردها رابطه پیدا کنند که برخلاف مصلحت خودشان و مردم است بنابراین حکم پیغمبر (ص) ما درست است.
آقای فیروزآبادی گفت راجع به این موضوع هم سفیر کبیر و خانمش به هم نگاه کردند و خندیدند.
دوم ـ از شما می‌پرسم و خواهش می‌کنم چون می‌گویید مردمان راستگوئی هستید جواب درست بدهید ـ سفیر کبیر گفت بفرمایید ـ گفتم آیا واقعاً هر مردی در مدت عمرش به زنش تنها اکتفا می‌کند،‌ و یا گاهی هم شیطنت‌های دیگری می‌کند. سفیر کبیر گفت بله غالباً مردها به همسر خود قناعت نمی‌کنند. گفتم پس در این صورت خوب است همان شیطنت را از طریق شرعی و بر طبق حکم خدائی انجام دهند نه از طریق نامشروع و حرام. پس از این استدلال ظاهراً سفیرکبیر جواب قانع کننده‌ای نداشته و چون از طرز بیان ساده و بی‌آلایش آقای فیرو‌زآبادی خوشش آمده از ایشان خواهش کرده به خرج دولت امریکا دو سال به امریکا بروند و تبلیغ دین اسلام کنند ولی آقای فیروزآبادی برای اینکه مریضخانه‌اش بی‌سرپرست نشود قبول نکرد.
چندماهی از این مصاحبه گذشت یک روز آقای امین‌ الملک مجله‌ای آمریکائی به ایشان نشان داد که عکس آقای فیروز‌آبادی در آن چاپ شده و شرح مفصلی راجع به مریضخانه وی در آن نوشته شده بود. آقای فیروز‌آبادی می‌گفت من خیلی تعجب کردم عکس من در آمریکا چه کار می‌کرده و کی از من عکس برداشته و به امریکا فرستاده که در مجله چاپ کرده‌اند...


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
سیف و بازی تکراری غیر مجازها !
سیف و بازی تکراری غیر مجازها ! - حرفهای تکرای بانک مرکزی در مورد صرافی ها و موسسات مالی غیر مجاز با یک جستجوی ساده در اینترنت.
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    تاریخچه هشتگ و استراتژی هشتگ (1)
    علامت # در میان انگلیسی زبان‌ها، یک علامت جدید نیست. این علامت که Number Sign نامیده می‌شد و می‌شود، خصوصاً در میان آمریکایی‌ها، به عنوان جایگزین «عدد» به کار می‌رود. به عنوان مثال نفر اول را با ۱# نشان می‌دهند و می‌خوانند: Number One