جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


وزیری با موفقیت های ذهنی


وزیری با موفقیت های ذهنی
سی ام مرداد ماه ۱۳۸۴ و در پی رای گیری مجلس، ۱۷ وزیر پیشنهادی احمدی نژاد ردای وزارت بر تن کردند که یکی از آنان علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن بود که با ۱۸۲ رای مثبت به وزارت برگزیده شد. از میان این ۱۷ تن، طهماسبی اولین وزیری است که استعفا داد یا برکنار شد. در همان جلسه رای گیری مجلس، افراد پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و نفت نتوانستند رای اعتماد کسب کنند و عجیب آن که تا به حال از میان وزیران این ۴ وزارتخانه، سه نفر برکنار شده و تغییر کرده اند. بدین ترتیب با درگذشت مرحوم کریمی راد وزیر دادگستری تا به حال ۵ وزیر دولت ۲ ساله احمدی نژاد تغییر کرده که این نشان دهنده عدم ثبات مدیریت در مجموعه دولت است.
● علیرضا طهماسبی کیست؟
یکی از اولین سوالا تی که از طهماسبی پس از رسیدن به پست وزارت شد این بود که چطور با سوابق اندک اجرایی وزیر شده است و او در پاسخ با بیان این که دارای سوابق اجرایی و سیاست گذاری است، اعلا م کرد: «عضو شورای سیاستگذاری مرکز پژوهش های مجلس و همچنین معاونت گروه صنعتی جهاد را بر عهده داشتم.»
علیرضا طهماسبی متولد ۱۳۴۰ شیراز، متاهل، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز و دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه لا وال کانادا، در سوابق شغلی خود که در پایگاه رسمی اطلا ع رسانی دولت آمده، عناوینی را داشته که هیچ یک نمی تواند سابقه ای برای وزارت باشد. مهم ترین مشاغل او از سال ۱۳۶۴ تاکنون عبارت بوده از: مشاور قائم مقام وزیر صنایع و معادن (۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴)، عضو شورای پژوهش و سیاستگذاری مرکز پژوهش های مجلس (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴) و معاونت مهندسی گروه صنعتی جهاد تحقیقات (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲).
علیرضا طهماسبی همچنین پیشینه فعالیت در سپاه پاسداران راهم دارد اما به نظر صاحبنظران سیاسی آنچه او را به وزارت نزدیک کرد رفاقت و همراهی با احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس هفتم است. در حقیقت در زمان معرفی کابینه، بعضی از وزیران به نزدیکی با شخص احمدی نژاد معروف بودند، بعضی از شناخته شده های قدیمی جناح بودند، بعضی به نزدیکی با محمدرضا باهنر و بعضی دیگر هم به نزدیکی با احمدتوکلی اشتهار داشتند.
● وزارت طهماسبی
یکی از اولین سخنان طهماسبی در مقام وزیر وعده ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی بود. وی در جمع خبرنگاران با بیان این که سعی می کنیم فراتر از اهداف برنامه چهارم عمل کنیم و به یک جهش برسیم، گفت: «با توجه به برنامه هایی که داریم چهار میلیون فرصت شغلی ایجاد می کنیم.» اما در طول دو سال وزارت وی، چنین امری مشاهده نشد! وی در طول این دوران ستاد سیاستگذاری خودرو را منحل کرد. جلسات ماهانه با ۱۸ نفر از صنعتگران بخش خصوصی را لغو کرد. با بسیاری از تشکل های صنعتی رابطه خوبی نداشت. وی اجازه داد وام های اشتغال زایی دوباره داده شود که به نظر بسیاری از کارشناسان باعث افزایش نقدینگی و تورم شد و طرح مثبتی نبود و... اما مهم ترین خصوصیت دوره وزارت وی (که بین تمام وزیران اشتراک دارد) عزل و نصب مدیران زیرمجموعه وی بدون دخالت او بوده است، چنانچه آخرین آنها انتصاب بذرپاش به سمت مدیر عامل خودروسازی پارس خودرو بود که از طرف احمدی نژاد اعمال شد.
بذرپاش همان فردی است که ستاد رایحه خوش خدمت را رهبری می کرد و باعث اختلا ف میان محافظه کاران در انتخابات سومین دوره شوراها و شکست سنگین طرفداران احمدی نژاد در این انتخابات شد. با این حال آن قدر استحقاق داشت که در سن و سالی کمتر از ۳۰ سال مدیر عاملی یکی از بزرگترین کارخانجات خودروسازی دولتی را به دست آورد! پس از آن هم سخن از ادغام خودروسازان داخلی و سپردن مسوولیت آن به بذرپاش بود. همین مسایل بود که علیرضا طهماسبی در استعفانامه اش آن را یکی از دلا یل استعفا ذکر کرد.
● استعفای طهماسبی
طهماسبی در استعفانامه خود به احمدی نژاد نوشت: «وجود بعضی از مغایرت ها در هدف گذاری های میان مدت و مقطعی عملا موجب عدم استفاده از توان کامل بخش صنعت و معدن کشور در توسعه اقتصادی کشور شده است. اصرار بر تثبیت نرخ بعضی از اقلا م صنعتی نظیر سیمان، شکر، لبنیات، خودرو، لوازم خانگی و... علی رغم افزایش کلیه عوامل هزینه تمام شده محصول، عدم توان وزارت نیرو و وزارت نفت در تخصیص آب و برق صنعتی به صنعتگران که ناشی از عدم سرمایه گذاری مورد نیاز توسعه ای کشور در این بخش بوده است، عدم تخصیص کافی اعتبارات ریالی و ارزی بانکی مورد نیاز بخش صنعت و معدن، عدم هماهنگی سیاست های تجاری با سیاست های تولیدی، دخالت اجرایی بعضی از ستادهای ایجاد شده (نظیر ستاد تبصره ۱۳) در وظایف تعریف شده وزارت صنایع و معادن و عوامل دیگر همه مواردی می باشند که بر این موضوع (استعفا) تاثیر داشته اند.»
وی همچنین با اشاره به نقطه نظرات و پیشنهاداتش، به احمدی نژاد نوشت: «اکنون و در مقطع فعلی و با توجه به این که به نظر می آید بعضی از نقطه نظرات اینجانب به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد و همچنین با توجه به اصرار به بعضی تغییرات در ساختار ستادی و بنگاهی وزارت صنایع و معادن که به نظر اینجانب به مشکلا ت مدیریتی در بخش صنعت و معدن دامن خواهد زد، بدینوسیله استعفای خود را تقدیم آن برادر بزرگوار می کنم تا با فراغ بال نسبت به انتخاب مدیریتی همسوتر با نظرات جنابعالی اقدام فرمائید.»
طهماسبی پس از این استعفانامه در مراسم تودیع خود حاضر نشد ولی در این مراسم، پرویز داودی معاون اول احمدی نژاد گفت: رشد تولیدات وزارت صنایع ۸ درصد بوده که رشدی نیست که پاسخگوی اهداف سندچشم انداز ۲۰ ساله کشور باشد.
پیش از آن بانک مرکزی رشد تولیدات وزارت صنایع را ۴ درصد اعلا م کرده بود که نسبت به دوره پیش از طهماسبی خیلی کمتر بود اما وزارت صنایع آمار بانک مرکزی را قبول نداشت. به هر حال، هر چه بود این آمار نشان می داد که وعده طهماسبی نسبت به عمل فراتر از برنامه چهارم است و جهش در این زمینه اصلا امکان اجرا نداشت!
● تکمله
علیرضا طهماسبی پس از استعفا در گفت وگو با یک سایت خبری مربوط به محافظه کاران ضمن اشاره به اتفاقات و واکنش هایی که پس از اعلا م استعفای وی رخ داده، گفت: گروه ها و رسانه هایی که تا چندی پیش، شدیدترین حملا ت را علیه بنده و مجموعه وزارت صنایع و معادن بروز می دادند ناگهان یاد موفقیت های این مجموعه طی ۲ سال گذشته کرده اند... آنها می خواهند تفرقه افکنی کنند اما با هوشیاری تمامی اصولگرایان حتما تلا ششان ناموفق خواهد بود.
معلوم نیست منظور طهماسبی کدام گروه ها و رسانه ها است! فعلا کمتر کسی درباره موفقیت های احتمالی وزارت صنایع سخن می گوید. به همین دلیل به نظر می رسد این سخن وزیر سابق، بیشتر از این که برای دلسوزی و پیشگیری از تفرقه افکنی در میان اصولگرایان باشد، برای تبلیغ موفقیت های خویش است، آن هم با نقل قول کردن از رسانه های منتقد!
نویسنده : محمدحسین روانبخش
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید