شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


۴ ریسک بزرگ پیش روی اقتصادی جهانی


۴ ریسک بزرگ پیش روی اقتصادی جهانی
ریچارد مک کورماک نایب رئیس بانک مریل لینچ٬ در حاشیه نشست جهانی اقتصاد در ترکیه گفت : علت اصلی بی ثباتی ها در اقتصاد جهانی را می توان چهار عامل :
۱) افزایش تدریجی کمبود منابع مالی ایالات متحده٬
۲) افزایش بدهی های بانکی شهروندان ژاپنی٬
۳) رشد بیش از حد چین
۴) قیمت های سرسام آور مواد اولیه٬ دانست.
اردوگان نخست وزیر ترکیه طی سخنان خود در نشست یاد شده٬ اعلام کرد : دولت دیگر قصد به اجرا گذاشتن قانون اقتصاد گزینشی را ندارد. این تصمیم دولت ترکیه٬ مک کورماک را بسیار خوشنود ساخت. وی در واکنش به اظهارات نخست وزیر گفت : پیشرفت های صورت گرفته در ترکیه ما را شگفت زده و متحیر ساخته است.
اولین سفر مک کورماک به ترکیه به سال ۱۹۸۰ باز می گردد و اوضاع اقتصادی این کشور بر ایشان پوشیده نیست. مبادلات خارجی بیشتر کشورها همچنان بر مبنای دلار آمریکا صورت می گیرد. بنابر این هر حرکتی در ایالات متحده و یا در کشورهایی با ارز پایه دلار، منجر به نوسان در بازار این کشورها می شود. ترکیه از جمله این کشورهاست٬ بطوری که تاثیر پذیری بورس سهام و مبادلات خارجی ابن کشور از این امر بسیار بالاست.
بر مبنای آمار سال ۲۰۰۵ ٬ ایالات متحده با تولید ناخالص ملی ۱۲.۵تریلیون دلار بزرگترین اقتصاد جهان می باشد. ژاپن با ۴.۶ ٬ آلمان با ۲.۸ و چین و انگلیس با ۲.۲ تریلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند. ترکیه با ۳۶۲ میلیارد دلار در رتبه نوزدهم این رده بندی قرار دارد.
مک کورماک در گفتگو با خبرگزاری زمان به تشریح و بررسی روند آتی اقتصاد جهانی پرداخت. وی معتقد است روند حرکت اقتصاد جهانی طی آینده نزدیک شاهد تغییرات قابل توجهی نخواهد بود و چین با رشد ۱۰ درصدی به کار خود ادامه خواهد داد. اروپا نیز روند حال حاضر را حفظ خواهد کرد اما در میان مدت است که شاهد بروز مشکلات اساسی خواهیم بود.
اوج نشست اقتصاد جهانی استانبول٬ توافق نامه اتحادیه اروپا و ترکیه است. طی این توافق نامه روابط ترکیه با اتحادیه اروپا گسترش خواهد یافت که این امر سبب کاهش خطرات احتمالی متوجه اروپا است.
وظیفه اصلی ریچارد مک کورماک تقویت روابط بین دولت ها٬ شرکت ها وسرمایه گذاران است. همچنین وی سخنگوی بانک مریل لینچ٬ یکی از بزرکترین بانک های سرمایه گذاری جهان٬ است. این کارشناس زبده از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ جزو هیئت مشاوره موسسه تحقیقات استراتژیک و بین الملل ایالات متحده بوده است. وی در دوره ریاست جمهوری ریگان٬ یکی از سفیرهای موفق ایالات متحده بود و مفتخر به دریافت نشان درجه یک گردید. وی همچنین در زمان ریاست جمهوری بوش پدر٬ به سمت وزیر اقتصاد و کشاورزی منسوب گردید. در آن دوره نیز مک کورماک مفتخر به کسب برترین نشان دولت گشت.
حضور در کنگره آمریکا به عنوان کارشناس و حضور در مجلس سنا به عنوان مشاور از دیگر فعالیت های مک کورماک است.
از نظر این شخصیت اقتصادی٬ ترکیه پل ارتباطی بین اروپا و سایر نقاط جهان است. وی دراین باره می گوید :ترکیه کوریدور مرکزی انرژی جهان است و همین امر اهمیت استراتژیک این کشور را دو چند می کند.
وی آینده مذاکرات و همکاری ها با ترکیه را مثبت ارزیابی کرد.
مک کورماک در خصوص حضور ترکیه در اتحادیه اروپا گفت : ۱۵ سال برای تغییر و اصلاح اوضای سیاسی و اقتصادی یک کشور به منظور حضور در اتحادیه اروپا فرصت بسیار کمی است. این امر موجب توجه شرکت امریکایی مریل لینچ به ترکبه گشته است. ما همکنون درحال توسعه و گسترش فعالیت هایمان در این کشور هستیم.
در حالیکه صاحب نظران خواستار اقدامات جدید به منظور حل بحران عراق هستند، مک کورماک ایجاد صلح و ثبات در منطقه را تنها از طریق کشورهای همسایه میسر می داند. از نظر وی به جای راه حل های نظامی باید از دیپلوماسی و ابزار گفتگو استفاده شود. اقدامات غیر مسئولانه در راستای حفظ امنیت نفت عراق ممکن است منطقه را با چالش جدی روبرو کند.
مک کورماک افزود : از آنجاکه عراق از تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان به شمار نمی آید٬ وقوع چالش و بحران در این کشور بازار جهانی نفت و انرژی را با مشکل جدی روبرو نخواهد ساخت. اما این امر موجت
خسارت های جبران ناپذیر در منطقه خواهد شد. خطر اصلی انتشار جنگ و بحران به سایر کشورهای منطقه است. اگرچه این امر دور از انتظار می نماید٬ امکان وقوع آن نیز وجود دارد.
سجاد ولدی
منبع : خبرگزاری موج