سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

امداد به پوست


امداد به پوست
پوست آئینه درون و مانیتوری از فرهنگ و روشهای زندگی ما می‌تواند باشد، بیشتر ما وقتی زحمت رسیدگی به پوستمان را به خودمان می‌دهیم که کمی از وقتش گذشته و می‌توان گفت چین و چروک و کک‌مک‌ها تقریباً رو به تثبیت شدن بر روی پوستمان هستند. «البته با بالا رفتن اعداد سن نمی‌توان جنگید» ولی شرایط عود و تشدید عوامل را می‌توان کاست.
باید مراقبت و امداد به پوست را در نوجوانی آموخت. البته از همین امروز هم می‌توان شروع کرد و رسیدگی به پوستمان را جزء عادات‌مان قرار دهیم مثل مسواک زدن، نرمش و ورزش کردن. همه ما می‌دانیم که استفاده از لوازم آرایشی لایه‌هائی از مواد صنعتی خارجی و مصنوعی را بر روی پوست، قرار می‌دهد.
پس لازم است روزی ۲-۱ بار این مواد را از روی پوستمان پاک کنیم. پاک‌کننده‌هائی هستند که علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی، رطوبت پوست را هم نگه می‌دارند، چون به هیچ وجه نباید تحت شرایطی که از روی انتخاب ناآگاهانه ایجاد می‌شود رطوبت پوست را کاست. بهتر است با اطلاع از جنس پوستمان نوع پاک کننده را انتخاب کنیم چون غیر موادآرایشی، آلاینده‌های محیط، هوا و امواج نورهای مضر هم در آسیب به پوست ما، دخیل هستند و می‌بایست آنها هم بطور اصولی از روی پوستمان پاک شوند.
از شستشوی دائمی پوست با صابون خصوصاً صابون‌های ناشناخته و غیر پوستی برای تمیز کردن پوست جداً بپرهیزید، چون صابون‌ها معمولاً دارای مواد قلیایی است، در صورتیکه PH پوست، اسیدی یا نوع دیگر می‌باشد، در این شرایط ما پوست را دچار استرس و بحران می‌کنیم. پس در انتخاب نوع شوینده و پاک‌کننده‌ها توجه داشته باشیم
پوستمان را، خنک و مرطوب نگه داشته، تقویت کرده و تازه نگه داریم. برای این کار نهایتاً و حتی المقدور از آب ساده استفاده کنیم ولی ماسک‌های میوه می‌تواند در تقویت و تازه نگه داشتن پوست به ما کمک کند، البته مواد و ماسکهایی که الکل داشته باشند، شدیداً باعث خشکی و تقویت چروک‌های صورت خواهند شد
تحت شرایط و زیر نظر متخصصین، لایه‌های کهنه جوشگاه‌ها و کک مکهای ناجور را از روی پوست می‌توان زدود و بدین ترتیب پوست را شفاف‌تر کرد که البته نباید این ماده باعث صدمه به پوستمان شود.
استفاده از ضدآفتاب‌ها می‌توانند در آب‌رسانی و مرطوب نگه‌داشتن پوست، به ما کمک کند. البته این مرطوب‌کننده در طول روز و تحت اشعه‌های نوری مختلف با توجه به شرایط، ضروری است اما در شب لازم نیست که تمام سطح پوست را آغشته به ضدآفتاب نمائید، فقط روی گونه‌ها و دور چشم‌ها را کمی مرطوب نمائید و در انتخاب مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها با توجه به شناختی که از نوع پوست خود دارید حتماً دقت نمائید.
وقتی که صورتمان را با آب ساده می‌شوئیم با حرکات شدید و کشیدگی‌های خاصی پوست را به عادات غیرمعمول که منجر به چروک‌هایی در طولانی مدت روی پوست می شوند، دچار می‌کنیم. این حرکات را موقع خشک نمودن پوست با حوله و کرم زدن هم تکرار می‌کنیم. بنابراین می‌بینید که روزی چند بار و چه بی‌رحمانه دائماً به جنگ پوست خودمان می‌رویم و حتی با اخم و حرکات غیرضروری و حالات خاصی بر روی پوست خود خطوطی را ایجاد می‌کنیم و در نتیجه می‌بینیم فردی با داشتن سنی کم، به علت بی‌توجهی، دارای پوستی خسته و تکیده می‌باشد. داشتن تغذیه نامناسب، نقش صددرصد مستقیم بر روی پوست ما دارد.
استفاده از غذاهای سرشار از ویتامین و دارا بودن تغذیه از مواد آب‌دار به طراوت و شادابی پوستمان کمک می‌کند. اگر تهیه میوه‌جات مقدور نیست یا در دسترس نیست حتی‌المقدور از خوردن ماست و آب ساده غافل نباشیم و بدانیم که استفاده از الکل، دخانیات به هر شکل، قهوه و چای بر روی پوست چهره، لثه‌ها و ناخن‌ها اثر نامطلوب گذاشته و باز دشمنان سمجی برای پوست و چهرۀ ما می‌باشد. خواب‌های بد و ناکافی، استرس، نداشتن ورزش و رژیم غذائی چرب و پر از کربوهیدرات، برای سلامت پوست مضر می‌باشد.
مریم جهانی کارشناس پرستاری مرکز بهداشت و درمان دانشگاه
منبع : فصلنامه پزشکی اجتماعی هوم


همچنین مشاهده کنید