جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اصرار حامیان دولت بر تخریب قالیباف


اصرار حامیان دولت بر تخریب قالیباف
شاید خیلی از مردم ایران گمان کنند که انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری پایان یافته باشد، اما به نظر می رسد برخی از حامیان افراطی دولت نهم چنین دیدگاهی ندارند.
برخی از مدعیان هواداری از دولت نهم در طول همه دو سال گذشته سعی کرده اند به هر طریق ممکن ماجرای انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم را به ریاست جمهوری دوره دهم و مجلس هشتم پیوند زنند.
لذا آنان که حمایت از فرد مورد علاقه خود را در تخریب دیگران می بینند، دست از شیوه های تخریبی خود بر نداشته اند و گویا تخریب های انتخاباتی همچنان ادامه دارد. این تخریبها هیچ حد و مرزی نمی شناسد، نه اصولگرا و اصلاح طلب. همه شهروندان به دو گروه " با ما " و " بر ما " تقسیم شده اند. آنها که در گروه " با ما " قرار دارند باید پله های رشد و ترقی را به سرعت و حتی چند تا در میان طی کنند. ماجرای انتصاب برخی نامزدهای شکست خورده "رایحه خوش خدمت " در سمت های مهم اجرایی را تنها با چنین منطقی می توان توجیه کرد. اما آنها که در گروه " بر ما " قرار می گیرند، طبیعتا مستحق هر گونه مجازاتی خواهند بود و باید به بدترین وجه ممکن تخریب شوند.
متاسفانه عدم برخورد دولت با برخی از سایت های کذاب و تخریبگر که مدعی حمایت از دولت هستند این شائبه را به وجود آورده که این سایتها به دولت نزدیک هستند. هر چند عملا دفاع بد این هواداران افراطی از رئیس جمهور و دولت به زیان آنان تمام شده است.
اما پس از موجهای گسترده و سازماندهی شده تخریب شخصیت هایی چون سید محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و... حالا به نظر می رسد که تخریب افراد یا رقبای احتمالی وارد فاز جدی تر و البته گسترده تری شده است. اگر برخی سایت های مدعی هواداری از دولت، مخاطبان اندکی داشتند حالا برنامه هایی تدارک دیده شده تا با تحت فشار گذاردن رسانه ملی، موج جدید تخریبها از این طریق پیگیری شود.
سانسور سخنان مهدی کروبی، حذف سید محمد خاتمی از برنامه های صدا و سیما و... تنها بخشی از پروژه تخریب گروه های رقیب بوده است که تا کنون در رسانه صدا و سیما پیگیری شده است. هر چند معلوم نیست که عزت الله ضرغامی در جریان این پروژه خاموش قرار دارد یا نه اما، اثبات این ادعا نیز کار چندان مشکلی نیست و کافی است مسوولان این رسانه، مناظره با منتقدان اصلاح طلب خود را بپذیرند تا زوایای حذف رسمی یک جناح سیاسی و حمایت بی شائبه از جناح سیاسی دیگر به اثبات برسد. این در حالی است که به عقیده منتقدان صدا و سیما، این رسانه هرگز تلاش نکرده امکاناتی برابر برای منتقدان دولت نهم و رئیس جمهور فراهم سازد و در واقع رسانه ملی تبدیل به تریبون تمام عیار دولتمردان شده است که همه مسائل یک طرفه و بعضا غیر واقعی به افکار عمومی ارائه می شود.
در همین حال گزارشها حکایت از این دارد که اقدامات تخریبی محدود به اصلاح طلبان نیست و در حال حاضر سانسور منتقدان اصولگرای دولت نهم و تخریب آنان نیز مد نظر قرار گرفته است.
سایت بازتاب که به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک است، مدعی شد، با تشدید تحرکات افراطی محافل قدرت در یک رسانه فراگیر و ملی علیه شهردار تهران، جهت گیری سیاسی این گروه و ارتباط آن با برخی طیف های سیاسی آشکار شد.
بنا به گزارشی که سایت بازتاب منتشر کرد، در برنامه "چراغ خاموش" که سه شب پیش، به صورت زنده از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، صداوسیما به طور بی سابقه و علنی، به تخریب شهردار تهران که میهمان این برنامه بود، پرداخت.در این برنامه، بیش از ۱۰ دقیقه گزارش از سطح شهر تهران پخش شد که تماما به فضاسازی علیه شهرداری و تخریب عملکرد آن اختصاص یافت که نمونه آن، چهار بار پخش تصویر چاله ای در یک خیابان شهر بود که به صورت تصاویر آهسته تکرار شد.
گزارشگر این برنامه که به صورت زننده ای به تمسخر و تخریب عملکرد شهردار تهران می پرداخت، با انجام حرکات نمایشی، سعی در تحریک افکار عمومی داشت.
پخش چندباره تصاویر مربوط به آب گرفتگی یک جوی آب، در حالی که مجری برنامه اعتراف کرد با تماس با ۱۳۷، ظرف کمتر از ۹۰ دقیقه این مشکل حل شده، در کنار نشان دادن زباله ها در کنار یک پروژه ساختمانی، از دیگر محورهای تخریب شهرداری تهران در "چراغ خاموش" بود.
در ادامه این برنامه، گزارشگر که ظاهرا خط خاص تخریب شهرداری را از یکی از محافل حامیان افراطی دولت دریافت کرده است، با اشاره پیاپی به غیرهم سطح بودن نقطه ای در بزرگراه یادگار امام(ره) و اعلام اطلاع آن به ۱۳۷، سعی در القای بی اثر بودن سیستم دریافت و پاسخ به شکایات شهروندان تهرانی ظرف ۲۴ ساعت داشت، در حالی که این موضوع بنا بر اعلام شهردار، جزو موارد هفده گانه شرح وظایف ۱۳۷ نبوده است.
تخریب شهرداری در این برنامه به گونه ای افراطی شد که مدرس، مجری برنامه، با اشاره به بزرگنمایی مسائل منفی افزود: نکات مثبت زیادی هم وجود دارد که نمایش داده نشده است.
شهردار تهران که تلاش می کرد با خونسردی با گزارش های تخریبی برنامه برخورد کند نیز سرانجام اظهار کرد: در این برنامه از نکات مثبت با چراغ خاموش عبور شده است.
قالیباف با اشاره به گزارش منفی پخش شده درباره جنگل لویزان گفت: اولا تصمیم درباره مسیر این بزرگراه در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۴ و شهردار قبلی گرفته شده است و ثانیا اکنون هجده ماه از این پروژه مهم به دلیل فضاسازی سیاسی تعطیل شده است، چه کسی پاسخ آسیب به... سرمایه و سلامت شهروندان تهرانی را می دهد؟
قالیباف همچنین درباره جوسازی گزارشگر راجع به آسفالت گفت: در پانزده ماه اخیر یک میلیون تن آسفالت در معابر شهر تهران اجرا شده که در پیش و پس از انقلاب بی سابقه بوده است.
حجم گسترده تخریب شهرداری تهران پیش از این در برنامه "نگاه یک" و اکنون در "چراغ خاموش"، در حالی رخ می دهد که در برنامه های مشابه با حضور مسوولان دولتی، مجریان و گزارشگران عمدتا به دفاع غلو آمیز از عملکرد مسوول مربوطه و گزارش های یک سویه از دستاوردها و سانسور انتقادات و نارضایتی های عمومی می پردازند، به گونه ای که در برنامه "کوله پشتی" که توسط مجری "چراغ خاموش" از شبکه سوم پخش می شود، تاکنون بیشتر مسئولان دولتی بدون طرح پرسشی انتقادی، به صورت یک سویه به اعلام موفقیت های خود پرداخته اند.
پیشتر نیز در برنامه های تبلیغاتی مخصوص منوریل، به صراحت مدیران شهرداری تهران به دلیل تن ندادن به خواسته های دولت، به نادانی متهم شده بودند و مورد اهانت قرار گرفته بودند.
این اولین بار است که از طریق برنامه های تبلیغاتی وابسته به دولت، گروهی دیگر از اصولگرایان رسما تخریب می شوند. گفتنی است، این رویه می تواند ناشی از ارتباطات ویژه! برخی برنامه سازان صداوسیما با محافل دولتی باشد که علاوه بر یکسویه کردن رسانه ملی و تنزل به عنوان ابزار تبلیغاتی در راستای منافع آنان، به وسیله ای برای تخریب عملکرد دیگر دستگاه ها و رقبای آینده آنها تبدیل شود."
گفتنی است محمد باقر قالیباف از ظرفیت های بالقوه رقابت با احمدی نژاد در انتخابات دوره آتی ریاست جمهوری برخوردار است و لذا تا کنون بسیاری از حامیان دولت، به شدت با او مخالفت کرده اند. سایت انصار نیوز که وابسته به حسین الله کرم است از جمله سایت هایی است که تخریب قالیباف را در دستور کار خود قرار داده است و هر بار به بهانه های مختلف او را مورد تخریب قرار می دهد.
در همین حال برخی نمایندگان مجلس نیز نسبت به نحوه برخورد رسانه ملی با هاشمی رفسنجانی رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری به شدت اعتراض کرده بودند. استفاده از لقب حجت الاسلام برای فردی که اجتهاد او به تایید بسیاری از مراجع و علمای قم رسیده است نوعی لجبازی سیاسی قلمداد می شود. این در حالی است که عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در افتتاحیه " پرس تی وی " ادعا کرده بود به دنبال فراهم کردن تریبونی برای صداهای خاموش جهانیان است.
حال ایشان باید توضیح دهد چرا برای صداهای خاموش ایرانیان خارج از قدرت و دولت فکری نمی کند ؟
آیا این خلاف قانون اساسی نیست که تنها یک گروه از گروه های سیاسی کشور به صورت بی سابقه ای از امکانات صدا و سیما بهره بگیرد و سایر گروه ها بی بهره باشند؟
آیا تبدیل شدن رسانه ای که ملی خوانده می شود به تریبون حامیان دولت، درست است؟
آیا می توان سانسور گروه ها و شخصیت های سیاسی این کشور را در راستای اتحاد ملی ارزیابی کرد؟
عباس پازوکی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید