پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

دولتمردان معلم


دولتمردان معلم
هشتم شهریور ، سالروز شهادت دو معلم و شخصیت فرهنگی برجسته نظام اسلامی رجایی و باهنر است.
ظاهرا به دلیل آنکه این دو چهره گرانقدر به هنگام عروج ملکوتی خویش عهده‌دار مقام ریاست جمهوری و نخست وزیری کشور بودند فضای غالب بر هشتم شهریور فضایی سیاسی است که عمدتا از دولت و دولتمردان و دستاوردهای دولت در این ایام یاد می‌شود و این البته در جای خود اتفاقی مبارک است که سالروز شهادت دو معلم به نام دولت نامگذاری شده است اما در عین حال آنچه که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه قرار گر فته است و جبران آن ضروری می‌باشد سهم آ‌موزش و پرورش از این ایام ا ست با توجه به اینکه شهادت آن دو بزرگوار فرصتی فراهم می‌آورد تا مسائل تعلیم و تربیت و آ‌موزش و پرورش خصوصا از منظر آنان در مقام عالی‌ترین مسئولان اجرایی کشور مورد بازبینی جانشینان امروز آنان قرار گیرد.
شهید رجایی یک معلم بود و نخستین بار انتصاب وی توسط شهید بهشتی پیشنهاد شد که ایشان خود نیز سی سال در کسوت معلمی برای آموزش و پرورش نسل آ‌ینده تلاش کرده بود و شگفت آنکه شهید رجایی برای تصدی پست نخست وزیری به سراغ شهید باهنر می‌رود که او نیز یک معلم و نظریه پرداز تعلیم و تربیت اسلامی است و استقرار وی در مقام نخست وزیری طبعا رویکرد کلان و جهت گیری کلی دولت را در دفاع از جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلم نشان می‌دهد.
واقعیت این است که فقدان این گونه شخصیت‌های فرهنگی از صحنه سیاسی و اجرایی کشور طبعا کاستی‌ها و خلاهایی را در عرصه فرهنگی خصوصا آموزش و پرورش به دنبال آورد و علی الاصول ریشه مظلومیت امروز مسایل فرهنگی و آموزش و پرورش را تا حد زیادی باید در این خلاء جستجو و برای جبران آن چاره اندیشی کرد.
از آنجا که نظام اسلامی با هدف غایی تربیت و تعالی انسان‌ها شکل گرفته است هر یک از دولتمردان و مسئولان نظام رسالتی سنگین در دستیابی به این هدف و تربیت جامعه بر عهده دارند و به سهم خود الگو و معلم مردم می‌باشند و باید به این وظیفه الهی در عرصه‌های گوناگون عمل کنند.
۱) در سلوک و رفتار شخصی توجه داشته باشند که حرکات،‌گفتار و رفتار آنان آثار تربیتی تعیین کننده‌ای بر جامعه دارد و وارستگی و مردم دوستی و صداقت و پرهیز از وابستگی‌های دنیایی و خویشاوندی و گروهی و نیز عدل و عقل و انصاف و تدبیر و در یک کلام اصولگرایی آنان ،‌الگوی مردم و موجب تعمیق باورهای دینی در آنان خواهد شد.
۲) در عرصه برنامه‌ریزی نیز دولتمردان نظام اسلامی باید در عین بهره‌مندی از تازه‌ترین دستاوردهای علمی با رویکردی معلمانه و نگاهی فرهنگی به تدبیر امور بپردازند و به آثار و پیامدهای تربیتی و دراز مدت تصمیمات و اقدامات خویش در جامعه توجه داشته باشند.
۳) اما مهمترین پیام شهدای هشتم شهریور تحقق آرمان‌های آنان در عرصه آموزش و پرورش است که عمر خویش را در این راه صرف کردند و پاسداشت میراث و دستاوردهایشان و دستیابی به اهداف بلند آن دو دولتمرد معلم ممکن نیست جز با احساس مسئولیت تمامی دولتمردان امروز برای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان و برداشتن گام‌های عملی در این زمینه به موازات تکریم و تعظیم مقام معلم
زیرا آموزش و پرورش می‌تواند به‌عنوان بزرگترین پشتیبان دولت ایفای نقش کند و شاهد مثال توانمندی‌ این دستگاه در حمایت از دولت دوران آن دو شهید بزرگوار می‌باشد و بارزترین جلوه آن تقدیم مدیرانی لایق و کارآ‌مد از سطوح عالی تا میانی به دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی کشور است که بیانگر بالندگی و پویایی این مجموعه عظیم طی آن سال‌ها و حضور انبوه نیروهای متعهد و پرشور در این وزارتخانه می‌باشد. در آن سال‌ها آموزش و پرورش همپای دیگر نهادهای انقلابی ،‌جولانگاه حضور شور آفرین نیروهای جوان بود. چندان که جمع قابل توجهی از مدیران و دولتمردان امروز فعالیت اجرایی خویش را در آن ایام از آموزش و پرورش آغاز کردند اگر چه به تدریج از ام‌القری خویش فاصله گرفتند امروز نیز آموزش و پرورش نیازمند نوآوری و نوپردازی است که با حضور معلمان جوان و بهره‌گیری از تجربیات معلمان فرهیخته تحقق آن ممکن است و همچنان که آن دو شهید تاکید داشتند باید جریان مستمر تربیت معلم با جذب و تربیت نیروی انسانی این حضور شورآفرین را تامین کند زیرا همچنان که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند : “ بیرون از آ‌موزش و پرورش کار زیادی برای آموزش و پرورش نمی‌شود کرد.”(۱) و در حقیقت کلید تحول بنیادین در این وزارتخانه در دست نیروهای این مجموعه است.
به منظور آشنایی بیشتر دولتمردان با زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این تولیدی‌ترین دستگاه کشور تقویت ارتباط ر یاست محترم جمهوری و وزرای محترم با معلمان و فرهنگیان یک ضرورت است که از جمله در سفرهای استانی دیدار ویژه با فرهنگیان که معمولا تاثیرگذارترین گروه در صحنه استان می‌باشند می‌تواند زمینه‌ساز این تعامل باشد.
محمود فرشیدی
پی‌نوشت:
۱) مقام معظم رهبری، ۸۶/۲/۱۲
منبع : روزنامه رسالت