جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مریم مقدس در قرآن


مریم مقدس در قرآن
● مریم مقدس در قرآن
قرآن بعد از بیان سرگذشت زکریا و یحیی به بیان سرگذشت مریم مقدس می‌پردازد تا مردم مکه از سرگذشت پیامبران گذشته مطلع شوند و بدانند که نبوت، خاص جامعه مکه نبوده و معجزات الهی در گذشته نیز اتفاق افتاده است. خداوند می‌فرماید: ای پیامبر یاد کن در قرآن سرگذشت مریم، دختر عمران حذف پسر ماثان را آنگاه که از خانواده‌اش به جایی در جانب شرقی بیت‌المقدس کناره گرفت. مریم همیشه در معبد بیت‌المقدس به عبادت مشغول بود و برای رفع عذر به خانه خواهر خود الیزابت، زوجه زکریا می‌رفت و برای طهارت و شست‌وشو از آنها کناره‌گیری می‌کرد تا برای عبادت در معبد
آماده شود و برای اینکار بین آنان و خودش پرده‌ای آویخت و ما روح‌مان را به سوی او فرستادیم پس او به صورت انسانی کامل و بدون نقص در نزد مریم مجسم شد. مریم گفت: من از تو به خدای رحمان پناه می‌برم اگر تو پرهیزکار هستی. فرشته گفت: همانا من فرستاده پروردگار تو هستم تا پسری پاکیزه به تو ببخشم. مریم گفت: چگونه برای من پسری باشد در حالیکه بشری با من تماس نداشته است و من زناکار نبودم. فرشته گفت: همین‌طور است پروردگارت فرمود این کار (بارداری تو بدون تماس با جنس مخالف) برمن آسان است تا او را نشانه‌ای برای مردم و رحمتی از جانب ما قرار دهیم و چنین تصمیمی امری مقرر و پایان یافته است پس مریم باردار شد و به مکان دوری از اهل خودش کناره گرفت.
● ولادت عیسی(ع)
مریم پس از بارداری از خانواده‌اش دوری گزید اما او را درد زایمان فرا گرفت و به سوی تنه نخل رفت. مریم در ‌حال درد زایمان گفت: ای کاش قبل از این مرده بودم و بی‌توجه و فراموش شده می‌بودم. فرشته به مریم ندا داد که غمگین مباش پروردگارت پایین پای تو چشمه آبی قرار داد تو تنه درخت خرما را به سوی خودت تکانی بده تا برای تو خرمای تازه فرو ریزد و از خرما بخور و از آب بنوش و چشمت را روشن‌دار و بدین‌سان عیسی زیر پای درخت خرما کنار چشمه گوارا متولد شد و فرشته گفت: اگر از آدمیان کسی را ببینی پس بگو همانا من برای خدای رحمان روزه (سکوت) نذر کرده‌ام پس امروز هرگز سخن با انسانی نمی‌گویم.
● مریم در میان مردم
مریم، نوزاد را در حالی‌که بغل گرفته بود نزد قومش آورد آنان گفتند: ای مریم تو چیزی عجیب (ناپسند) آوردی، ای خواهر هارون پدرت عمران مرد بدی نبود و مادرت حنه دختر فاقود زناکار نبود برادرت هارون و پدرت عمران و مادرت همه از پرهیزکاران و پاکدامنان هستند این فرزند کیست که تو او را در آغوشت حمل می‌کنی.مریم با اشاره به نوزاد به آنان پاسخ داد آنها گفتند: ما چگونه با کسی که در گهواره و کودک است سخن بگوییم تو ما را به تمسخر گرفته‌ای؟!!
● سخن گفتن عیسی(ع)
عیسی، نوزاد نورس، لب به سخن گشود و گفت: من بنده خدایم و خدا به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده و مرا هر کجا که باشم با برکت قرار داده و مرا تا زمانی‌که زنده‌ام به نماز و زکات و نیکی به مادرم سفارش کرده است. و مرا گردنکش و بدبخت قرار نداده است و سلام و درود بر من روزی که متولد شدم و روزی که می‌میرم و روزی که زنده برانگیخته می‌شوم. این است ماجرای واقعی عیسی پسر مریم، گفتار حقی که یهودیان یا مسیحیان درباره آن تردید می‌کنند و بعضی از یهودیان نسبت ناروا به مریم می‌دهند و یا این‌که بعضی از مسیحیان عیسی را پسر خدا می‌خوانند و این تهمت‌های ناروا هرگز درباره عیسی نبی‌(ع) درست نیست.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید