جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


قلب جهـان


قلب جهـان
به این شهر قلب اروپا می‌گویند: فرانکفورت شهری بزرگ در مرکز آلمان... «فرانکفورت ماین» یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای آلمان است که در ایالت «هسن» قرار دارد. مرکز این ایالت شهر کوچک «ویسبادن» است. پسوند «ماین» که در انتهای شهر فرانکفورت آمده نام رودخانه‌ای است که از مرکز شهر می‌گذرد و «ماین» نام دارد. در آلمان دو شهر با نام «فرانکفورت» وجود دارد که شهر دوم با نام فرانکفورت‌اورا شهری کوچک و در کنار رودخانه مرزی اورا بین آلمان و لهستان می‌باشد. اما فرانکفورت ماین یکی از شهرهای فرهنگی، علمی آلمان به شمار می‌رود.
همچنین از لحاظ اقتصادی نیز جایگاه خاصی، نه تنها در آلمان بلکه در اروپا دارد و از سال ۱۹۹۸ تا به امروز بانک مرکزی اروپا در این شهر فعالیت می‌کند. این شهر با بافت معماری قدیمی و مدرن عنوان شهر نمایشگاه اتومبیل‌های مدرن را به خود اختصاص داده است و یکی از ثروتمندترین مراکز اروپا و مرکز فرهنگ و ادبیات اروپای مرکزی و جزو بزرگ‌ترین مناطق حمل و نقل اروپا نیز محسوب می‌شود. این شهر دارای وسایل نقلیه عمومی فوق مدرن از قبیل متروهای هوایی و زمینی، اتوبوس‌های برقی و قطارهای مدرن می‌باشد. آسمان‌خراش‌های فرانکفورت نیز شهرت جهانی دارد و جزو ۱۵ شهر آسمان خراش‌دار دنیا به حساب می‌آید و به فرانکفورتر معروف است. دانشگاه فرانکفورت به نام «گوته» شاعر معروف ‌زاده این شهر نامگذاری شده است و دانشسرای عالی صنعتی این شهر نیز شهرت جهانی دارد.
خانه‌هایی که در فرانکفورت به چشم می‌خورد هم قدیمی است و هم مدرن که خانه‌ها با معماری قدیمی گران‌تر از خانه‌های مدرن می‌باشد و صاحبخانه‌ها حق تغییر شکل و ساختار این نوع خانه‌ها را ندارند. به‌طور کلی آلمانی‌ها دارای خانه‌های کوچک می‌باشند و از مهمانان خود در بیرون از منزل و در رستوران‌ها پذیرایی می‌کنند حتی برای اعضای خانواده نیز در خانه به ندرت غذا تهیه می‌شود و اکثرا از غذاهای کنسروی و آماده استفاده می‌کنند.
● شهر سنگفرش
خیابان‌های فرانکفورت پوشیده از سنگفرش است و تابلوهای راهنمایی و رانندگی به وفور دیده می‌شود که اگر رانندگان به قوانین احترام نگذارند و خلاف مقررات عمل کنند گواهینامه‌شان سریعا باطل می‌شود. مردمان فرانکفورت، مردمانی تودار هستند و از صبح تا عصر سر کار می‌روند و تنها روزهای یکشنبه و یا در تعطیلات رسمی می‌‌توانند استراحتی داشته باشند. آنها معمولا روزهای تعطیل در صورتی که هوا ابری و بارانی نباشد به کنار رودخانه راین می‌روند و بر روی «باربیکیو»‌ها گوشت و سوسیس سرخ می‌کنند.
هوای بارانی باعث شده که مردم از معدود روزهایی که هوا آفتابی است، لذت ببرند. در خیابان‌های فرانکفورت به ویژه در نزدیکی مجتمع‌های تجاری دکه‌های خوراکی دیده می‌شود که در آن دکه‌ها اغذیه‌‌هایی از جمله سیب‌زمینی سرخ کرده، بستنی، شکلات و پاپ کورن یافت می‌شود. همچنین افراد دوره‌گرد برای جمع‌آوری اعانه، فلوت می‌زنند و یا حرکات نمایشی از خود نشان می‌دهند.
● شهر نمایشگاه
در هر فصل نمایشگاه خاصی در فرانکفورت بر پا می‌شود نمایشگاه کتاب فرانکفورت از مهم‌ترین نمایشگاه‌های آلمان به شمار می‌رود. سابقه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به حدود ۵۰۰ سال قبل می‌رسد. بعد از این‌که گوتنبرگ در شهر ماینز در نزدیکی فرانکفورت چاپ ماشینی را با استفاده از حروف متحرک اختراع کرد اولین نمایشگاه کتاب توسط کتابفروشان محلی برپا شد که تاکنون این نمایشگاه کتاب برقرار است. از سوی دیگر نمایشگاه اتومبیل و صنایع خودروسازی، سنگ و جواهر و مواد غذایی هر چند وقت یکبار برگزار می‌شود. مردم شهر فرانکفورت به داشتن اتومبیل‌های مدرن اهمیت زیادی می‌دهند، لذا نمایشگاه اتومبیل در فرانکفورت از حال و هوای خاصی برخوردار است. نمایشگاه نور و صدا ( ساعت وتجهیزات موسیقی) نیز جزو نمایشگاه‌های فرانکفورت می‌باشد. فرانکفورت دربرگیرنده انواع بانک‌های مهم نیز می‌باشد و از جهاتی نمایشگاه دائمی بانک‌های اروپاست، بانک مرکزی اروپا در مرکز شهر قرار گرفته که قلب مالی اروپا به شمار می‌رود. از طرفی فرانکفورت لقب «بانک فورت» را به خود گرفته است.
● فرانکفورت در یک نگاه
▪ به همراه برلین، هامبورگ و مونیخ از شهرهای بزرگ آلمان است.
▪ جمعیت این شهر و حومه، نزدیک به چهار میلیون نفر است.
▪ این شهر در سال ۷۹۴ میلادی با نام فرانکونوسفورد شکل گرفت.
▪ در سال ۱۷۴۹ میلادی معروف‌ترین شاعر آلمانی «یوهان ولفگانگ گوته» در این شهر متولد شد.
▪ بیش از ۱۴۰ هزار ورزشکار در قالب ۴۷۰ تیم در این شهر مشغول به ورزش هستند، باشگاه فوتبال این شهر اینتراخت فرانکفورت نام دارد که مهدی مهدوی‌کیا در آن بازی می‌کند.
▪ فرانکفورت محل استقرار اتحادیه ورزش‌های آلمان و کمیته ملی المپیک، فدراسیون فوتبال آلمان و اتحادیه ورزشکاران آلمان می‌باشد.
▪ ساعت آفتابی فرانکفورت قدمت ۵۰۰ ساله دارد.
▪ فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت در آلمان به فرودگاه راین ماین مشهور است که بزرگ‌ترین فرودگاه کشور آلمان و سومین فرودگاه بزرگ در کل اروپاست و زیباترین فرودگاه آلمان و پس از لندن زیباترین فرودگاه اروپا به شمار می‌آید.
▪ ساختمان اپرا و کنسرت فرانکفورت نه تنها قدمت تاریخی دارد و به سال ۱۸۸۰ میلادی باز می‌گردد بلکه مجمع هنرمندان می‌باشد.
▪ ساختمان برج کمرز بانک، بلندترین ساختمان اروپاست. این برج که در سال ۱۹۹۴ ساخته شد از همه جای فرانکفورت دیده می‌شود و در آن ۲۴۰۰ شغل وجود دارد.
▪ یکی از سینماهای معروف فرانکفورت سینما XAMI است، سینمایی که فیلم‌هایش را باید با عینک‌های مخصوص سه بعدی مشاهده کرد.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید