جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هفدهمین دوره جام جهانی فوتبال (۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن)


هفدهمین دوره جام جهانی فوتبال (۲۰۰۲  کره جنوبی و ژاپن)
برای اولین بار رقابت های جام جهانی در قاره آسیا و به طور مشترک توسط دو کشور برگزار شد. کره جنوبی و ژاپن جامی را برگزار کردند که چندان هم جذاب نبود.
رقابت های مقدماتی جام جهانی پر از شگفتی بود وبسیاری از تیم های خوب فوتبال جهان از رسیدن به دور نهایی جام بازماندند. هلند دارنده عنوان چهارم دوره قبل، جمهوری چک، رومانی و استرالیا از جمله تیم های قدرتمندی بودند که در دور انتخابی حذف شدند.
پیش از شروع جام، دو تیم فرانسه و آرژانتین بالاترین شانس های قهرمانی شناخته می شدند ولی وقتی دور اول رقابت ها به پایان رسید ستارگان این دو تیم مجبور به بازگشت به خانه شدند. دیدار افتتاحیه جام بین دو تیم فرانسه و سنگال در حالی برگزار شد که زین الدین پیش از شروع مسابقه ها در دیدار تدارکاتی برابر کره جنوبی آسیب دید و نتوانست در دو دیدار اول فرانسه در جام حضور یابد. سنگالی ها برای اولین بار در جام جهانی حضور یافته بودند در کمال شگفتی مدافع عنوان قهرمانی را یک بر صفر شکست دادند. اروگوئه و دانمارک دو تیم دیگر این گروه بودند که در برابر فرانسه نتایج خوبی گرفتند. تیم فرانسه در برابر اروگوئه به تساوی بدون گل رسید و در دیدار آخر خود هم در حالی که زیدان در میدان حضور داشت دو بر صفر مغلوب دانمارک شد. سنگال با کسب امتیاز برابر دانمارک و اروگوئه به همراه دانمارک که نماینده آمریکای جنوبی را هم ۲-صفر شکست داده بود، به مرحله دوم صعود نمود.
در گروه دوم، اسپانیا با کسب سه پیروزی برابر اسلوونی (۳-۰)، آفریقای جنوبی (۳-۲) و پاراگوئه (۳-۱) با اقتدار به مرحله دوم صعود نمود. پاراگوئه با تفاضل گل بهتر نسبت به آفریقای جنوبی به عنوان تیم دوم به یک هشتم نهایی راه یافت.
برزیل به همراه ترکیه، کاستاریکا و چین در گروه سوم قرار داشت. زردپوشان برزیل با رهبری فیلیپ اسکولاری موفق شدند با کسب سه پیروزی مقتدرانه به مرحله بعد راه یابند. این تیم در برابر ترکیه دچار مشکلاتی شد ولی با این حال از سد ترکیه که پس از سال ها به جام جهانی آمده گذشت. ترکیه با مربی گری گونش بسیار قوی تر از یورو ۲۰۰۰ نشان می داد و بالاخره توانست به عنوان تیم دوم، راهی مرحله بعد شود.
در گروه چهارم، کره جنوبی یکی از دو میزبان جام به همراه ایالات متحده شگفتی ساختند و با حذف تیم پرمدعای پرتقال که ستارگانی چون فیگو، روی کاستا، ژائو پینتو و ... را در خود داشت به مرحله بعد صعود نمودند.
آلمان، ایرلند، کامرون و عربستان در گروه پنجم قرار داشتند که آلمان و ایرلند صعود نمودند. رودی فولر مربی جوان ژرمن ها تیمی با انگیزه را به رقابت ها آورده بود که موفق به کسب پیروزی ۸-صفر (یکی از بهترین نتایج تاریخ جام جهانی) برابر عربستان شد. ایرلند که با پیروزی بر ایران در مرحله پلی اف به جام جهانی رسیده بود با خروج روی کین کاپیتان خود از اردوی تیم خیلی قدرتمند به نظر نمی رسید.
گروه ششمد مسابقه ها گروه مرگ بود که چهار تیم قدرتمند آرژانتین، انگلیس، سوئد و نیجریه در آن حضور داشتند. در روز اول، انگلیس و سوئد (۱-۱) مساوی نمودند و آرژانتین با تک گل باتیستوتا گل زن کهنه کار خود نیجریه را مغلوب کرد. دیدار انگلیس-آرژانتین به علت درگیری های سیاسی دو کشور جذابیت دو چندان داشت. حساسیت این دیدار به حدی بود که بهترین داور جهان (پیرلوئیجی کولینا) برای قضاوت در آن انتخاب شد. تیم آرژانتین که با کلکسیونی از بازیکنان باتکنیک از جمله آیمار، لوپز، گوانزالز، اورتگا، کرپسو، باتیستوتا و ... قدم به جام گذاشته بود، نتوانست خاطره جام ۹۸ را زنده کند و این بار مغلوب انگلیس شد. دیوید بکهام از روی نقطه پنالتی تنها گل انگلیسی ها را در دیداری که آرژانتین ۹۰ دقیقه حمله کرد به ثمر رساند. سوئد بر نیجریه غلبه کرد و با کسب تساوی برابر آرژانتین به همراه انگلیس به مرحله بعد صعود نمود تا ستارگان آرژانتنین وداعی تلخ با جام داشته باشند.
در گروه هفتم، تیم ایتالیا با رهبری تبراپاتونی چندان قدرتمند نشان نداد و با خوش اقبالی علی رغم شکست برابر کرواسی و تساوی با مکزیک با کسب تنها یک پیروزی مقابل اکوادور به دور بعد صعود کرد. تیم مکزیک با غلبه بر کرواسی و اکوادور با کسب هفت امتیاز به عنوان تیم اول به مرحله یک هشتم نهایی رسید.
دیگر میزبان جام در گروه هشتم بود که موفق شد با پیروزی مقابل روسیه و تونس و تساوی برابر بلژیک برای نخستین بار قدم به مرحله دوم جام جهانی گذارد. تیم بلژیک هم به عنوان تیم دوم این گروه به مرحله بعد راه یافت.
در مرحله یک هشتم نهایی، تیم انگلیس موفق شد دانمارک را سه بر صفر مغلوب کند. ترکیه با نتیجه یک بر صفر از سد ژاپن گذشت. ژاپنی ها در طی چهار دیدار نمایش قابل توجهی ارائه کردند ولی تیم ترکیه به قدری عالی بازی کرد که مستحق پیروزی بود. تیم برزیل با درخشش ریوالدو از سد بلژیک گذشت که داور یک گل صحیحشان را به اشتباه مردود اعلام کرده بود. اسپانیا و ایرلند در وقت های قانونی به تساوی یک بر یک رسیدند و اسپانیا در ضربات پنالی به پیروزی رسید. ایتالیا در دیداری که پر از اشتباهات داوری بود، مغلوب کره جنوبی شد تا کره ای ها نخستین تیم آسیایی باشند که در جمع هشت تیم برتر جهان قرار گرفتند. آلمان ها هم با پیروزی نزدیک یک-صفر از سد پاراگوئه گذشتند و ایالات متحده در دیداری تماشایی مکزیک را (۲-۱) مغلوب کرد.
در مرحله یک چهارم نهایی، ترکیه شگفتی ساز، با گل طلایی از سد سنگال دیگر شگفتی ساز جام گذشت تا آفریقای ها همچنان در حسرت حضور در جمع چهار تیم برتر جام جهانی بمانند. در عوض کره جنوبی در مسابقه ای که داور گل مسلم اسپانیایی ها را با اشتباهات خود نادیده گرفت با پیروزی در ضربات پنالتی تبدیل به نخستین نماینده آسیا شد که در جمع چهار تیم برتر جهان قرار می گیرد. برزیل در دیداری تماشایی با گل های ریوالدو ورونالدینیو برابر انگلیس (۲-۱) به پیروزی رسید تا رویاهای اریکسون و شاگردانش برای کسب مقام به پایان رسد. آلمان ها در دیداری نفس گیر موفق شدند ایالات متحده را شکست دهند تا پس از دوازده سال بار دیگر در جمع چهار تیم نهایی جام جهانی قرار گیرد.
در مرحله نیمه پایانی جام، تیم برزیل با درخشش رونالدو بر ترکیه غلبه کرد و آلمان با گل بالاک ژنرال جدید فوتبال خود میزبان بازی ها را شکست داد. ترکیه در دیدار رده بندی (۳-۲) بر کره جنوبی چیره شد و برزیل با دو گل رونالدو ژرمن ها را دیدار نهایی مغلوب کرد تا برای پنجمین بار، قهرمان جهان شود.
● تابلوی افتخار
▪ تعداد تیم‌های شرکت‌کننده : ۳۲ تیم
▪ رده‌بندی نهایی : ۱- برزیل ۲- آلمان ۳- ترکیه ۴- کره جنوبی
▪ تعداد مسابقات : ۶۴ مسابقه
▪ تعداد گل : ۱۵۹ گل
▪ بهترین خط حمله : برزیل (۱۶ گل)
▪ بهترین خط دفاع : آرژاانتین (۲ گل)
▪ آقای گل : رونالدو (برزیل) ۸ گل
▪ بهترین بازیکن : اولیور کان (آلمان)
▪ دیدار فینال ‌ـ ورزشگاه یوکوهاما (۱۱ ژوئو ۲۰۰۲ - ژاپن)
برزیل ۲ - آلمان ۰
▪ گل‌ها : رونالدو (۶۷، ۷۹)
▪ داور : پیرلوییجی کولینا (ایتالیا)
▪ تماشاگر : ۶۹۰۲۹ نفر
▪ برزیل : مارکوس، کافو، لوسیو، روکه جونیور، ادمیلسون، روبرتو کارلوس، گیلبرتو سیلوا، کلورسون، ریوالدو، رونالدینیو، رونالدو.
▪ آلمان : اولیور کان، توماس لینکه، کریستوف متزلدر، دیتمار هامان، کارستن راملو، ینس یرمیس، مارکو بوده، برن اشنایدر، اولیور نیوویل، میروسلاو کلوزه.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید