سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

استراتژی آمریکا در مورد حزب الله


استراتژی آمریکا در مورد حزب الله
تحولاتی که در سالهای اخیر در خاورمیانه شاهدش هستیم بدون توجه به استراتژی آمریکا در خاورمیانه قابل درک نیست.
سیاست خاورمیانه بوش پسرنیز براساس راهبرد امنیت ملی آمریکا تدوین شده است. استراتژی آمریکا پس از یازده سپتامبر بر تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه به عنوان هارتلند جهان قرار گرفت. تدوین کنندگان استراتژی امنیت ملی آمریکا در گونه شناسی تهدیدات، جنبشهای اسلامی را بزرگترین خطرمنافع حیاتی آمریکا معرفی کرده اند. در این راستا موسسه واشنگتن طی گزارشی در سال ۱۳۷۵ برای اولین بار تهدید سبز را در خصوص حرکتهای اسلامی بکاربرد و آن را جایگزین تهدید سرخ کرد.
ازنظر آمریکا این تهدید هم رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرارداده وهم منافع حیاتی آمریکا در ساماندهی یک نظم جهانی سلسله مراتبی را.
از این رو نیروهای چالشگر در خاورمیانه باید دگرگون شوند. از نظر مقامات آمریکا نیروهای چالشگر امنیت آمریکا در منطقه دو دسته اند. دولت ها و گروههای سازمان یافته. درمیان دولتها، ایران مهمترین وبزرگترین تهدید محسوب می شود. درعین حال به عنوان یک هدف سخت از آن یاد می کنند. موید این نکته جدیدترین استراتژی امنیت ملی آمریکا است که اخیرا منتشر شده است.
در میان گروههای سازمان یافته سازمان القاعده و حزب الله لبنان البته با دو نگاه متفاوت به عنوان محوری ترین گروه های چالشگرمطرح شده است. همانطورکه ملاحظه شد حزب الله در استراتژی خاورمیانه ای آمریکا به عنوان یک تهدید واسطه ای و خطر مستقیم علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می شود.
تهدیدکنندگی حزب الله در استراتژی امنیت ملی آمریکا از چند جهت می باشد:
۱) حزب الله دارای توانمندیهای نظامی و تاکتیکی است که امنیت و آرامش رژیم صهیونیستی را به هم زده است.
۲) حزب الله به الگوی موثر در رفتار فلسطینی ها برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
۳) حزب الله عقبه استراتژیک ایران می باشد. رابطه ویژه حزب الله با ایران هر نوع تحرک نظامی علیه ایران را مانع شده است .
۴) حزب الله نقطه قوت سوریه است و سوریه ای ها با پشتوانه چنین نیرویی درلبنان ضمن حفظ نفوذ خود در مقابل تهدیدات آمریکا ایستاده اند.
۵) موقعیت برتر حزب الله در لبنان باعث تشکیل مثلث سوریه ولبنان و ایران شده و باتوجه به پیروزی اسلام گرایان در عراق و در فلسطین ائتلاف ضد صهیونیستی از یک سو و اتحاد ضد آمریکایی از سوی دیگر شکل گرفته به گونه ای که سیاست خاورمیانه آمریکا را با چالش جدی مواجه ساخته است . با توجه به چنین روندی از نظر مقامات آمریکااکنون در خاورمیانه باید از خاورمیانه اسلامی بجای خاورمیانه آمریکایی سخن گفت.
ازاین رو در جمعبندی آمریکاییها ازتحولات خاورمیانه این نکته مهم وجود داشت که حزب الله لبنان حلقه وصل ائتلاف ضدآمریکایی است و باید هرچه سریعتر تکلیفش را مشخص کرد. برنامه آمریکایی ها این شدکه اولاً با اخراج نیروهای سوری از لبنان و به دنبال خلع سلاح حزب الله مسیر حمایت مبارزان فلسطینی را قطع کرده و به عبارت دیگر مبارزان فلسطینی را خلع سلاح نمایند و ثانیاً با کاهش نفوذ کشورهای ایران و سوریه در منطقه شرق مدیترانه، قدرت بازدارندگی آنها را در مقابل اسرائیل کاهش دهند. از سوی دیگر با کاهش اعتبار حزب الله و میزان طرفداران آن از نفوذ چالش برانگیز آنها در بافت سیاسی لبنان و تحولات منطقه جلوگیری به عمل آورند.
سیامک باقری
منبع : سایت بصیرت