شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


تبلیغات از طریق SMS


تبلیغات از طریق SMS
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه ابزاری توانمند در خدمت بشر قرار گرفته و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و کشورهای توسعه‌یافته صنعتی که از استفاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان اولیه آن بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، بیشترین بهره اقتصادی را برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. فاصله کشورهایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان محور توسعه برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ملی خود استفاده می‌کنند و کشورهایی که به صورت مناسب از این پدیده استفاده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، به شدت در حال افزایش است.
یکی از دلایل عدم رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی به نیاز فرهنگی در توسعه این پدیده ارزشمند است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهمترین نقش را در تغییر زندگی روزانه بشر داشته و در تغییر قوانین و هنجارهای سنتی زندگی، محیط کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار و تفریحات مردم تاثیر زیادی گذاشته و پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا سال ۲۰۱۰ افزون‌بر ۸۵ درصد از امور مرتبط با زندگی بشر در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دستخوش تغییر جدی کند.
این فناوری در حوزه تاثیر کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تبلیغات کاربردی تحت عنوان بازاریابی الکترونیک را به ارمغان آورده است تا با استفاده از آن، خدمات شرکت با سرعت و در سطح گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر در اختیار مشتریان قرار گیرد. میزان گستردگی پوشش این فناوری، آشکار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد که حتی موفق‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین کشورها تا زمان حاضر، موفق به استفاده از تمامی پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در این فناوری نشده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.
پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، دستاوردهایی را به ارمغان آورده است که بدیهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نتیجه آنها، صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در زمان، هزینه، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری، نیروهای انسانی و استفاده بهینه از ثروت بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتهای نهفته در اطلاعات است.
تکنولوژی ارتباطات، ورای همه فرهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، به عنوان پیشگام همه تحولات جهانی، حرکتی شتابان و شتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده دارد. تحولاتی که در اقتصاد جهانی، تکنولوژی، سیاست و شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کار و زندگی در حال شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتن هستند، تماماً بر این پیشگام، یعنی ارتباطات تکیه دارند.
با بیان یکی از کاربرد تکنولوژی ارتباطی در بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف جامعه، افزایش بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری را در ترویج فرهنگ هوشمندانه اندیشیدن و خردمندانه عمل کردن به یمن اطلاعات، تحرک اطلاعات، حرکت موج به جای حرکت انسان، توسعه فرهنگ زیربناها، یعنی ارتباطات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم.
فناوری اطلاعات که از سال ۱۸۴۵ با اختراع تلگراف مسیر خود را آغاز کرد، در سال ۱۸۷۵ با اختراع تلفن، مسیر خود را ادامه داد در سال ۱۹۸۵ که «ارنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌وایر» نخستین مکالمه را با تلفن همراه در بریتانیا انجام داد، کسی گمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد که این پدیده این اندازه بر زندگی و طرز رفتار انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پس از دو دهه تاثیر بگذارد. در حال‌‌‌‌‌‌‌‌‌حاضر، در جهان از هر ۶نفر، یک نفر صاحب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه است. حتی در کشورهای توسعه نیافته افریقایی نظیر کشور اتیوپی که تنها ۲۰هزار خط تلفن ثابت وجود دارد، ۱۵۰هزار نفر صاحب تلفن همراه هستند و این به معنی گسترش چشمگیر تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه در بین مردم جهان است.
این رشد سریع در عصر ارتباطات شامل حال کشور ما نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. براساس گزارش منتشره از شرکت مخابرات ایران تعداد مشترکان تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه در ابتدای سال ۱۳۸۳ رقمی برابر با ۸۷۶/۴۴۹/۳ نفر بوده است که با رشد ۹۱/۴۷درصدی در انتهای سال ۸۳ به ۷۴۹/۱۰۲/۵ مشترک افزایش یافته است. در سال ۸۵ با اضافه شدن سرویس پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوتاه تلفن همراه تمام مشترکین، رشد بیشتری در برداشت.
در دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، تبلیغات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در هر سیاست اقتصادی، تبلیغات نقشی را ایفا و چیزی را القاء می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تبلیغات از طریق تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه، فرصت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری را برای شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، در جهت تبلیغات تجاری و یا تداوم ارتباط با مشتریان به وجود آورده است. تبلیغ با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مثل SMS هم از نظر کمی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیار گسترش یابد و هم از نظر کیفی با سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعاملی اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی ارتقاء می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
● گسترهSMS
ایده اضافه کردن SMS یا سرویس پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوتاه به امکانات تلفن همراه، در دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ۱۹۸۰ شکل گرفت. اولین SMS در دسامبر ۱۹۹۲ به وسیله آقای ورث به آقای ریچارد در کشور انگلستان ارسال شد.
رشد و توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تلفن همراه در بین مردم جهان، رشد سریع SMS را نیز در پی داشت. در سال ۲۰۰۳ به طور متوسط هرماه در قاره اروپا ۱۶میلیارد SMS ارسال شده است. یعنی رقمی افزون بر ۱۹۰میلیارد SMS در سال.
میزان استقبال از SMS در قاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر از جمله امریکا نیز قابل توجه اما تا حدی کمتر از قاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آسیا و اروپاست. اما در این بین به رغم توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی روزافزون این تکنولوژی ارتباطی، SMS با تاخیر وارد ایران شد.
در اواخر سال ۱۳۸۱ (اوایل ۲۰۰۳میلادی) که حداکثرنقاط دنیا پیام کوتاه کاملا به عنوان یک سرویس جا افتاده و پرکاربرد مطرح بود، این سرویس در شبکه ایران راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی شد.
طبق گزارش عملکرد منتشره در سال ۱۳۸۳ از طرف شرکت ارتباطات سیار، در این سال ۸۱۷ میلیون پیام کوتاه از طریق شبکه تلفن همراه ارسال شده است. طبق آمار منتشره از همین شرکت، در سال ۱۳۸۳ هر مشترک ایرانی دارای سرویس پیام کوتاه، به طور متوسط دو پیام در روز ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده است. پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود با توجه به واگذاری تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه به مردم، رشد این تکنولوژی شدت بیشتری به خود گیرد.
● نقاط قوت و ضعف SMS
امروزه مدیران بازاریابی، SMS را به عنوان تکنولوژی نوینی برای ارایه سرویس بهتر به مشتریان به‌کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. در نتیجه این تفکر، ارایه خدمات متنوع به مشتریان به سهولت میسر بوده و شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با مشتریان بالفعل و بالقوه خود به سهولت ارتباط برقرار کند. اما اینکه آیا SMS توان به‌کارگیری به عنوان یک رسانه تبلیغاتی موثر را دارد یا خیر، به شناخت دقیق مزایا و معایب آن از یک طرف و مقایسه آن با سایر رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغات از طرف دیگر بستگی دارد. تا از این رهگذر امکان انتخاب و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارگیری صحیح آن فراهم آید.
● مزایای SMS
مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های SMS که آن را اغلب و نه همه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی متمایز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و مدیریت بازاریابی از آن بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود عبارتند از:
▪ دسترسی دائم:
صاحبان تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه، این وسیله را در اکثر اوقات شبانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز و در اکثر اماکن، همراه خود دارند. از این رو شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور دائم ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کند ودر مواقع اضطراری، پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را به مخاطبان ارسال کند.
▪ اثر ویروسی:
پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارسالی در صورت جذاب یا اثرگذار بودن، از اثر ویروسی برخوردار خواهند شد؛ به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که افراد آن را برای یکدیگر ارسال خواهند کرد، بدون آنکه شرکت هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را متحمل شود.
▪ تعامل دوطرفه:
با استفاده از تکنولوژی SMS امکان تعامل دوطرفه بین فرستنده و گیرنده پیام به‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجود خواهد آمد. بر این اساس امکان پیگیری و اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری نتایج حاصل از عملکرد بازاریابی شرکت را به وجود خواهد آورد.
▪ ارسال فوری پیام:
بسیاری از مواقع برای شرکت این الزام به وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید که پیامی را در لحظه به اطلاع مخاطبان برساند. SMS این قابلیت را دارد که از آن برای ارسال فوری پیام استفاده کرد.
▪ سطح پوشش بالا و فراوانی رویت:
با توجه به استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه از تلفن همراه، این تکنولوژی از سطح پوشش بالایی برخوردار است. به رغم اینکه برخی دیگر از رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی از این ویژگی برخوردارند اما باید در مورد SMS عنوان کرد که علاوه بر دسترسی بالا، ارسال کننده پیام از تعداد افراد دریافت‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده پیام اطمینان دارد؛ در حالی که پخش پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی در مورد تلویزیون یا رادیو اطمینان از رویت بالا را به همراه ندارد. هرچند که قابل قبول است که صفت فراوانی رویت بر رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نظیر تلویزیون یا رادیو نیز حمل شود.
▪ ایجاد پایگاه داده:
ارسال SMS و پاسخگویی افراد به پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت پایگاه داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را در ارتباط با مشتریان به وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد که شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از آن در برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغات خود استفاده کند. استفاده از پایگاه داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازاریابی امروزی جزو اصولی است که شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به سوی برقراری ارتباط فرد به فرد با بازار هدایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و ارزش پیام ارسالی برای افراد را با توجه به سفارشی بودن ارتقاء می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
▪ خوانده شدن پیام:
مردم ماهیتا علاقه دارند که پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رسیده را بخوانند. برعکس ایمیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ناخواسته را به راحتی حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. به تعبیری، پیام ارسالی شرکت، در اکثر مواقع خوانده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
▪ امکان ارسال پیام کوتاه آف‌‌‌‌‌‌‌‌‌لاین:
با توجه به اینکه شبکه مخابرات در صورت در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه مخاطبان، پیام کوتاه را در خود ذخیره کرده و سپس ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نیز به مقدص تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که فعلاً در دسترس نیست ارسال کرد.
● معایب SMS
این تکنولوژی نظیر هر رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تبلیغاتی دیگر ضمن بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی از مزایای خاص از معایبی نیز برخوردار است که باید در برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازاریابی شرکت و در زمان انتخاب رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی مورد لحاظ قرار گیرد.
▪ واکنش نامناسب افراد:
افراد گاه نسبت به SMSهای ناخواسته از خود واکنش نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. این‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه SMSها به مرور موجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا افراد واکنشی نظیر بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تفاوتی، ناراحتی، عصبانیت و... از خود بروز دهند.
▪ محدودیت تعداد حروف:
پیام ارسالی شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بایست حداکثر ۱۶۰کاراکتر یا حرف را شامل شود. اما پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود با پیشرفت سریع تکنولوژی این محدودیت به مرور برطرف شود.
▪ نگرانی از پاسخگویی:
افراد نسبت به پاسخگویی به SMS‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ناشناخته به دلیل افزایش پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلاهبردارانه بسیار محتاط عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند که فرستند پیام باید در پیام ارسالی به درستی خود را معرفی کند.
▪ محیط ناامن:
ممکن است پیام ارسالی به گیرنده نرسد و در بین راه عمداً یا سهواً توسط فردی دیگر دریافت شود. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود از این وسیله برای ارسال اطلاعات محرمانه استفاده نشود.
● SMS و دیگر رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی
جدول زیر، مقایسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است بین رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استاندارد ارتباطی که در دسترس مدیران بازاریابی به منظور نیل به اهداف مدون در استراتژی است.این مقایسه براساس سه عامل صورت پذیرفته است.
● نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری
با عنایت به آنچه گفته شد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به این نتیجه رسید که هیچ فعالیتی در حال‌‌‌‌‌‌‌‌‌حاضر بدون بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از خدمات ارتباطی بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری نخواهد داشت. تبلیغات الکترونیکی مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین و بارزترین تفاوت بین دنیای امروز و دنیای دیروز است. تبلیغات از طریق SMS قادر است در کلیه زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی با روش مدرن، کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزینه و اثربخش وظایف مختلف خود را انجام دهد.
راه رسیدن به بینش و تخصص در عصر حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
نویسنده : منصور عبداللهی
منابع
۱. فصلنامه توسعه مهندسی بازار
۲. ماهنامه بازاریابی الکترونیکی
۳. سرویس پیام کوتاه (SMS) و تبلیغات تجاری در ایران ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات (۱۳۸۴)
۴. کتاب مدیریت تکنولوژی اثر طارق خلیل ترجمه: دکتر سیدمحمد اعرابی و داوود ایزدی
۵. کاتلر، فلیپ. اصول بازاریابی، مترجم دکتر علی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پارسانیان
منبع : ماهنامه صنعت خودرو


همچنین مشاهده کنید