جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تحلیل بیزینس ویک از صنعت آی‌تی در هند


تحلیل بیزینس ویک از صنعت آی‌تی در هند
بر کسی پوشیده نیست که کسب و کار در هند با چالش‌های فراوان روبه‌رو است: سازماندهی، دیوان سالاری مطلق، فساد اداری و نفوذ سیاسی چپ‌گرایان. اینها عواملی است که اغلب باعث می‌شود بسیاری از مردم از خود بپرسند آیا کسب و کار در هند ارزشش را دارد.
اما از آنچه مشاهده می‌شود مشخص است که اکثریت ۱۰۰۰ شرکت جهانی موافق هستند که هند ارزش کسب و کار را دارد. زمانی که مشکلاتی که شرکت‌ها با آن درگیر هستند و فرصت‌هایی که دنبال می‌کنند با آنچه هند می‌تواند برای آنها فراهم کند مطابقت دارد. می‌توان گفت هند ارزش کسب و کار را دارد. تخمین زده می‌شود هند به عنوان بزرگترین عرضه‌کننده خدمات آی‌تی سالانه ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کارمند استخدام خواهد کرد تا برای رشد سریع تقاضای جهانی در سال‌های بعد آماده باشد. تا این اواخر صنعت آی‌تی در هند داستانی شبیه به داستان دو پسر عمو با سرنوشتی کاملا متفاوت داشت. پسرعموی صادرات و پسرعمومی صنایع داخلی. اولی بسیار موفق بوده است و کاملا در سراسر کشور مورد تحسین قرار گرفته است و دومی به عنوان عقب مانده و چیزی که به زحمتش نمی‌ارزد به شمار می‌آید. این استنباط به دلیل تفاوت در موفقیت به دست آمده توسط صادرات و بخش‌های داخلی این صنعت است. کل صادرات خدمات آی‌تی هند که تحت تسلط شرکت‌های داخلی است نه شرکت‌هایی که توسط خارجی‌ها کنترل می‌شوند، در سال ۲۰۰۵، ۲۱میلیارد دلار بود.
در مقایسه با ارزش بازار داخلی هند، خدمات آی‌تی حدود ۷/۲میلیارد دلار در همان سال بود. این مبلغ در مقایسه با ارزش خدمات آی‌تی در سال ۲۰۰۵ در دیگر کشورهای منطقه مثل ژاپن (۸۳میلیارد دلار)، استرالیا (۱/۱۲میلیارد دلار) و حتی چین (۵/۴میلیارد دلار) بسیار ناچیز است. فعالیت‌های فشرده که از صنعت متمرکز بر صادرات حمایت می‌کند در اقتصاد هند نتیجه معکوس دارد. این فعالیت‌ها تمرکز شرکت‌های داخلی آی‌تی را تغییر می‌دهد، بر سیاست دولت اثر می‌گذارد (مثل مشوق‌ها و تاسیس پارک‌های فناوری اطلاعات) و مانع می‌شود کارفرمایان محلی که صادرکننده نیستند بتوانند کارکنان با کیفیت به دست آورند و یا آنها را حفظ کنند. در اوایل دهه ۱۹۹۰ بخش صادرات صنعت آی‌تی هند بیشترین آسیب را دید زیرا شرکت‌های آمریکایی شروع کردند به استخدام تعداد بسیاری از تحلیلگران سیستم ماهر و برنامه‌نویسان کامپیوتر تقاضا برای کارمندان شرکت‌های هندی در آمریکا به سه علت به سطح بالایی رسید: نگرانی در مورد ویروس‌های کامپیوتری هزاره، رونق دات‌‌کام و اشتیاق وافر شرکت‌ها برای نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع. فقط پنج شش سال است که صنعت آی‌تی هند از منبع استخدام کارمند به پیشرو در خدمات آی‌تی تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌های هندی وقت را تلف نکرده‌اند.
● مشارکت داخلی
سه اقدام در حال انجام است تا فرصت‌ها را برای شرکت‌های خارجی، صنعت داخلی و صنعت صادرات شرح دهد. شرکت امریکایی اینتل که هم‌اکنون ۳۰۰۰هندی را در مرکز توسعه و تحقیق خود در بنگلور استخدام کرده است، ۲۵۰میلیون دلار برای مشارکت با شرکت محلی زینتیس اینفوتک سرمایه‌گذاری کرده است. این دو شرکت قصد دارند کامپیوترهای ارزان‌قیمت با قیمت ۲۵۰دلار تولید کنند. این کامپیوترها ارزان‌ترین کامپیوترهای با ریزتراشه‌های اینتل هستند. بازار هدف این کامپیوترها مناطق روستایی در هند است. شرکت محلی بهارتی تل- ونچرز به رشد خود به شیوه مبتکرانه و غیرمنتظره ادامه می‌دهد. شرکت‌های بهارتی و آی‌بی‌ام در حال تاسیس دفتر خدمات آی‌تی هستند که به دنبال مشتریان داخلی است. در بخش صادرات همه برون‌سپاران اصلی صنعت آی‌تی هند در چین، کره و ژاپن دفاتری تاسیس کرده‌اند تا مهارت‌های خدمات آی‌تی خود را افزایش دهند.
● پتانسیل جهانی فوق‌العاده
این مثال‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های هندی می‌توانند در مناطقی که عموما به عنوان قدرت در نظر گرفته نمی‌شوند، ظرفیت ایجاد کنند و در توسعه در بازارهای آسیا بیشتر از آمریکا جسور هستند. این توانایی‌ها شرکت‌های هندی را در آستانه یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اقتصادی در سراسر منطقه آسیا قرار می‌دهد یعنی پتانسیل جهانی هند و چین با یکدیگر، نیروگاه خدمات آی‌تی جهان را به کارخانه جهان پیوند می‌دهد. شکی نیست که هند برای نشان دادن قابلیت خود باید فقط منابع صنعت آی‌تی خود را مورد توجه قرار دهد. در سال ۱۹۹۶ ارزش صادرات خدمات آی‌تی هند حود یک‌میلیون دلار بود. در سال ۲۰۰۴، این میزان ۱۳میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۰۰ ارزش سهم هندوستان در روند برون‌سپاری کسب‌وکار ۱۴۸میلیون دلار بود. در سال ۲۰۰۴ این میزان ۵/۳ میلیارد دلار بود. هر دانشجوی بازرگانی می‌داند که این نوع نرخ رشد به معنی: فشارهای مخرب و مبارزه‌طلبانه است که می‌تواند رقبا را از میدان به در کند و برنامه‌های کسب‌و‌کار را نابود کند.
● اولین گام‌ها برای ایجاد طرح «هندی چینی»
امروزه باید استراتژی چین و استراتژی هند را در پیش گرفت. لازم است مراقب بود چگونه چین و هند در بازارهای خاص متحد می‌شوند، اتحادی که به عنوان «بلوک هندی‌چینی» شناخته می‌شود. اولین نشانه‌های این اتحاد در زمینه خدمات آی‌تی، قطعات خودرو و برخی بخش‌های دیگر آشکار شده است. چین و هند به طور فزاینده بر اقتصاد جهان مسلط خواهند شد و این روندی است که طی قرن ۲۱ ادامه خواهد یافت. به‌رغم مبالغ فراوان سرمایه‌گذاری شده، کیفیت اطلاعات، تحقیق و مشاوره در مورد اتخاذ تصمیمات اساسی درباره مسائل مربوط به چین و هند، نامنظم است. مدیران نیازمند دیدگاه جامع برای شناخت چین و هند به طور جداگانه و با یکدیگر هستند و همچنین برای تخمین‌زدن خطرات آینده و فرصت‌هایی برای اقدامات مهم. چند نکته مهم وجود دارد که پیشگامان کسب‌و‌کار برای تصمیم‌گیری کارآمد باید در نظر داشته باشند.
- اطلاعات دقیق در مورد وضع کنونی رقابت جهانی آی‌تی در هند و چین در بازارهای داخلی آنها.
- سناریوهای واقع‌بینانه که نه تنها امکان ادامه رشد سریع اقتصاد را در هند و چین بررسی می‌کند بلکه پتانسیل اجتماعی، سیاسی و دیگر آشفتگی‌های این اقتصادها را نیز بررسی می‌نماید.
- یک سری نقاط عطف که مسائل محوری را در هر یک از سناریوها تعریف می‌کند، با گذشت زمان بازده نقاط عطف را نشان می‌دهد و به تعیین زمان و مکان سرمایه‌گذاری، مشارکت، رقابت، تحلیل یا نادیده گرفتن این کشورها، کمک می‌کند.
● برنامه‌ریزی برای آینده
آینده اقتصاد چین و هند، همکاری چین و هند با یکدیگر و در واقع تاثیر آینده چین و هند بر اقتصاد جهانی، پرسش‌های فراوان بی‌پاسخی را باقی می‌گذارد. آیا می‌توان نوآوری را برون‌سپاری کرد؟ آیا امکان دارد در بازارهای آسیا رقابت کرد بدون بهره‌برداری غیرمجاز از مالکیت معنوی که فرصت‌ها را از بین می‌برد؟ آیا موفقیت‌های فزاینده هند و چین در بازارهای جهان واکنش حمایت از محصولات داخلی را در اقتصادهای پیشرفته ایجاد خواهد کرد؟
پاسخ این پرسش‌ها برای تعیین دوره درازمدت و موفقیت اقدامات، بسیار مهم است. چگونگی دنبال کردن آنها مطمئنا کیفیت و شناخت از آنچه به دست می‌آورید را شکل می‌دهد. چین و هند در آینده تکنولوژی و نوآوری نقش بزرگی خواهد داشت. برای هر کسب‌و‌کاری پیدا کردن بهترین راه‌ برای شریک شدن در این آینده کلید موفقیت خواهد بود.
نویسنده: رفیعه هرات
دنیای اقتصاد
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید