جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


درباره ریدلی اسکات و کارهایش پرواز در ۴۰ سالگی


درباره ریدلی اسکات و کارهایش پرواز در ۴۰ سالگی
ریدلی اسکات تا ۴۰ سالگی هیچ فیلمی نساخت، اما از آن زمان به بعد لیستی از فیلم های موفق را در کارنامه خود ثبت کرد، از "تلما و لوئیس" گرفته تا "گلادیاتور." فیلم جدید او، "گانگستر آمریکایی"، در آستانه تولد ۷۰ سالگی اش، نشان دهنده تلاش و علاقه بی پایان او به کار مداوم در زمینه سینماست؛ هرچند که او خیلی دیر شروع کرد. اسکات در این باره معتقد است: "درست است که من کار چندان زیادی نکرده ام و این کار هم یک فعالیت جوانانه قلمداد می شود، اما احتمالا تا ۲۰ ماه آینده، ۳ فیلم خواهم ساخت. این شوکه کننده خواهد بود.
" هر یک از این ۳ فیلم، به نوبه خود یک کار عظیم و سنگین است که شاید بسیاری از کارگردان ها، یک دهه از عمر خود را صرف آن کنند! اسکات به تازگی فیلم " گانگستر آمریکایی" را با بازی راسل کرو و دنزل واشنگتن به پایان رسانده که پخش آن از ۱۶ نوامبر شروع شده است. در عین حال، او در مراکش در حال ساخت فیلم "گروه دروغگویان Body of Liars(‌‌") است که در آن لئوناردو دی‌کاپریو و راسل کرو حضور دارند؛ یک فیلمبرداری ۹۰ روزه که شاید اسکات آن را در ۷۶ روز تمام کند. بعد از آن قرار است فیلم ناتینگهام را بسازد که بر اساس داستان رابین هود است و مجددا راسل کرو در آن حضور دارد که به ایفای نقش داروغه می پردازد.
به نظر می رسد که راسل کرو برای ریدلی اسکات همان نقشی را ایفا می کند که رابرت دنیرو زمانی برای مارتین اسکورسیزی ایفا می کرد و الان جای خود را به لئوناردو دی‌کاپریو داده است.‌وقتی اسکات در سال ۱۹۸۲ به هالیوود آمد تا "بلید رانر Blade Runner(‌‌") را بسازد، پس از آن که فیلم های دوئلیست ها و بیگانه را در انگلیس ساخته بود، کاملا بلاتکلیف و مردد بود. اکنون حدود ربع قرن از آن زمان گذشته و او تازه اجرای نهایی آن فیلم را به صورت ‌DVD‌ و در بیست و پنجمین سال ساخت فیلم تکمیل کرده است. اسکات در این باره می گوید "من در برابر استودیوها خیلی منفعل هستم. به همین خاطر هم هست که این کار، این قدر طول کشید." اسکات به مثابه یک هنرمند عملگرا است. از یک طرف او می گوید "استودیوها آن قدر به من پول نمی دهند که بروم و یک فیلم خوب بسازم" و از طرف دیگر درست موقعی که اکثر فیلم های هالیوودی به نسخه های بازی های ویدئویی تبدیل شده اند او به طور جدی کار فیلمسازی را دنبال می کند. فیلم می تواند به عنوان یک هنر باشد - اسکات می تواند این ادعا را برای بلید رانر داشته باشد - اما عینا، هنر باید آگاهی و هوشیاری بینندگانش را نمایش دهد. او معتقد است "وقتی یک رهبر ارکستر در مقابل گروه می ایستد، این خودش یک سرگرمی است."
دیوید تامسون <منتقد فیلم> او را یک شخصیت مخاطب پسند می خواند، اما اسکات دوست دارد چیزی بیش از این باشد. او می‌گوید: "استودیوهای فیلمسازی می دانند که چه چیزی خوب است اما آن ها برای خودشان یک خط قرمز دارند و معمولا از آن تجاوز نمی کنند. آن ها بعضی وقت ها اجازه می دهند شخصی مثل من برود و یک فیلم جدی بسازد، به همین خاطر من سعی می‌کنم سرم را از آب بیرون بیاورم و از حد استاندارد بالاتر بروم. این برای من خیلی مهم است."‌ریدلی اسکات یک فیلمساز مولف نیست اما در عین حال شخصیتش فراتر از یک تکنیک گرای محض است.
او می گوید: "من نسبت به اصطلاح مولف، احساس راحتی نمی کنم. برای من همیشه جالب است که چرا فیلمسازی از نظر هنری مثل نقاشی تصور نمی شود. این فقط یک فیلم است. تصمیمات هنری زیادی در آن دخالت داده شده اند." اسکات که هرازگاه نقاشی هم می کند، از هنر خود باخبر است. او که در شمال شرقی انگلیس به دنیا آمده، فارغ التحصیل رشته طراحی گرافیک از کالج هنر است و قبل از اینکه به عنوان طراح صحنه به ‌BBC‌ بپیوندد مدرک آن را از کالج سلطنتی هنر اخذ نمود. او در طول زندگی شخصی خود فراز و نشیب هایی نیز داشته است. دو ازدواج او به طلاق منجر شده اند. از همسر اول خود دو دختر و از همسر دوم خود یک پسر دارد که هر سه آن ها (جیک، لوک و جردن) کارگردان هستند. او اکنون با یک هنرپیشه اهل کاستاریکا به نام جیانینا فاچیو ازدواج کرده که در فیلم "گلادیاتور"، نقش خانم ماگزیموس را بازی می کرد.‌ فیلم " گانگستر آمریکایی"، داستان زندگی واقعی فرانک لوکاس (مربوط به تجارت مواد مخدر) و پلیسی که او را دستگیر کرد می باشد. کسانی که فیلم را دیده اند، از آن بسیار راضی بودند اما شواهد نشان می دهد که آن ها راضی تر می شدند اگر که پایان فیلم کمی رهایی بخش نیز بود. اسکات گفته که "نسخه اصلی پایان فیلم در صحنه های اضافی در ‌DVD‌ گنجانده خواهد شد." این فیلم که زمان آن ۱۵۰ دقیقه است، چیزی فراتر از یک اثر هالیوودی است.‌
‌ع
‌ماخذ: گاردین
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید