جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
برتری دعا و مناجات از تلاوت قرآن
● افضل بودن دعا از دیدگاه روایات :
۱) در روایتی آمده که فضالهٔ به واسطه معاویهٔ بن عمّار [یا: فضالهٔ بن معاویهٔ بن عمّار] می گوید :
به امام صادق (ع) عرض کردم : دو نفر در یک لحظه شروع به خواندن نماز می کنند، یکی در نماز قرآن می خواند و قرائتش بیشتر از دعاست و دیگری دعایش افزون از تلاوت قرآن و در یک لحظه نماز را به آخر می رسانند ، کدامیک از این دو افضل و برتر است ؛ حضرت فرمود : هر دو فضیلت دارد ، هر دو زیباست.
وی می گوید : عرض کردم می دانم که هر دو زیبا است و فضیلت دارد ؛ کدام برتر است ؟
حضرت فرمود : دعا برتر است. آیا فرمایش خداوند متعال را نشنیده ای که می فرماید :
وَقالَ رَبُّکُمْ: اءُدْعُونی ، اءَسْتَجِبْ لَکُمْ، إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِروُنَ عَنْ عِبادَتی ، سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ. (غافر ؛ ۶۰)
- و پروردگارتان فرمود که : مرا بخوانید تا دعایتان را برای شما اجابت کنم ، به راستی کسانی که از پرستش و عبادت من گردنکشی کنند ، با حالت خواری و ذلّت وارد جهنّم خواهند شد.
به خدا سوگند مقصود از عبادت در آیه شریفه دعاست ، به خدا سوگند آن افضل است.
آیا آن عبادت نیست ؟ و حضرت دوبار فرمود :
به خدا سوگند عبادت همان دعاست و بعد فرمود: آیا دعا استوارترین عبادت نیست ؟! سپس دوبار افزود :
به خدا سوگند دعا ، محکم ترین عبادت است.
۲) در روایت دیگر آمده که از امام باقر (ع) پرسیده شد کدامیک از این دو در نماز افضل است :
بیشتر قرآن خواندن یا طول دادن رکوع و سجود ؟
حضرت فرمود : بسیار درنگ کردن در رکوع و سجود. مگر کلام خداوند متعال را نشنیده ای که می فرماید :
فَاقْرَئُوا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ، وَاءَقیموُا الصَّلاهَٔ. (مزمل ، ۲۰)
- پس هر مقدار از قرآن را که مُیَسَّر بود قرائت کنید ، ولی نماز را کاملاً بپادارید.
مسلّماً مقصود خداوند از اقامه و بپا داشتن نماز بسیار درنگ کردن در رکوع و سجود و طول دادن آن دو است .
راوی می گوید عرض کردم : کدامیک از این دو افضل است : قرائت بسیار یا دعای بسیار؟
حضرت فرمود: دعای بیشتر. مگر فرمایش خداوند متعال را نشنیده ای که می فرماید :
قُلْ: ما یَعْبَؤُ بِکُمْ رَبّی ، لَوْلا دُعآؤُکُمْ. (فرقان ، ۷۷)
- بگو: اگر دعایتان نبود ، پروردگارتان چه اعتنایی به شما داشت ؟!
● افضل بودن دعا از دیدگاه عقل :
اکنون می گویم از لحاظ عقلی نیز می توان وجهی موافق با آنچه که پیرامون افضل بودن دعا از قرائت قرآن روایت شده یافت و آن اینکه :
۱) مسلّماً این گونه نیست که هرکس کلام خداوند - جلّ جلاله - را بخواند ، به خدا معرفت داشته باشد و قدر کلام الهی را بشناسد و با تلاوت خویش خشنودی خدا را بخواهد ؛ ولی امکان ندارد کسی دعا و درخواست و آرزو کند و کسی را که می خواند و از او درخواست می کند و آرزوی خویش را از او می خواهد ، یعنی خداوند - جلّ جلاله - را نشناسد ؛ بنابراین ، دعا همواره مشتمل است بر :
الف و ب) معرفت به ذات و صفات خداوندی که او را می خواند.
ج) شناخت پیامبری (ص) که مردم را به سوی او دعوت می نماید.
د) معرفت به واگذاری امور خود به خدا و درخواست و طلب از پیشگاه او
ه) ادب نیازمندی به خدا
و) دلبستگی و تعلّق خاطر به اعتماد و تکیه بر خدا
ز) معجزه ها و کراماتی که در نزد هرکس که دعاهایش مستجاب شده و حوایجش برآورده شده و ناراحتی های شدیدش برطرف شده ، تحقّق یافته است .
این ها همگی فایده ها و مَواهبی هستند که فضیلت آنها افزون و جایگاهش دو چندان و بیش از دیگر امور همسان آن است و برای هر کس که به معنای آنها پی برد به روشنی بر امور دیگر ترجیح دارد.
ممکن است کسی اشکال کند و بگوید : گاهی غیر عارفین به خدا نیز دعا می کنند.
جواب این سخن آن است که حتّی دشمن خداوند - جلّ جلاله - یعنی ابلیس نیز با دعا کردن و درخواست از خداوند منتفع شده ، آنجا که گفت : مرا از مهلت داده شدگان قرار ده و خداوند - جلّ جلاله - درخواست او را اجابت نموده و فرمود :
إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ. (حجره ، ۳۷ و ۳۸ ؛ ص ، ۸۰ و ۸۱)
- براستی که تا روز مشخّص و معلوم ، از مهلت داده شدگان هستی.
لیکن امکان ندارد همان گونه که ابلیس به خاطر درخواست و دعا کردنش منتفع شد ، کسی دشمنِ خداوند - جلّ جلاله - باشد و در حال عداوت و دشمنی ، به خاطر خواندن قرآن شریف ثواب داده شده و به ثمره آن نایل گردد.
۲) از دیگر مرجّحات عقلی دعا بر تلاوت قرآن این است که :
کسی که درخواست و دعا می کند ، به همان اندازه ای که در حاجت خویش به او نیاز و اضطرار دارد ، به او توجّه نموده و در پیشگاهش اظهار خشوع و فروتنی می نماید ، بنابراین از آنجا که نیازمندیها و حوائج مردم به خداوند - جلّ جلاله - در زندگانی دنیا بسیار است ، دعا کننده نیز بسان شخص مضطرّ ، ناچار از اخلاصِ عبودیّت و بندگی است ؛ لیکن تلاوت قرآن شریف در غالب اوقات از این حالتها خالی است ، بلکه چه بسا انسان قرآن را با حالت غفلت تلاوت می نماید و در نتیجه خود این کار [در نزد اهل کمال] محسوب می شود.
منبع : کتاب فلاح السائل
منبع : سایت مناجات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب دولت رئیسی افغانستان دولت سیزدهم گشت ارشاد پاکستان توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور تهران سیل سیستان و بلوچستان هواشناسی سازمان سنجش فضای مجازی سلامت خراسان جنوبی شهرداری تهران پلیس اصفهان
خودرو قیمت خودرو آفریقا دلار قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو بانک مرکزی ارز ایران خودرو مسکن سایپا
خانواده موسیقی تلویزیون فیلم مهران مدیری ترانه علیدوستی سینمای ایران سحر دولتشاهی بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه رژیم صهیونیستی حماس ایالات متحده آمریکا اوکراین طوفان الاقصی طالبان
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک استقلال جام حذفی فوتسال بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فناوری
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه