جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
راهی آسمانی از میان زندگی زمینی
در نگاه ژرف و همه سو نگر « فرهنگ و معارف اسلامی » راه خدا از میان خلق خدا می گذرد و باید با مردم زیست و به مواجهه و تعامل با آنان پرداخت و در فراز و فرودها و پیچ و خم های مختلف زندگی اجتماعی حاضر گشت و در گفتار و کردار و رفتارها و کار و تلاش و کوشایی ها و در همه صحنه ها و میادین و عرصه ها به طور ممدوح و شایسته و مطابق با موازین و معیارها و ارزش های الهی و در مراتب بالای ایمان و خلوص و صدق و راستی و وفا با همنوعان و همباوران و همراهان پیوند اعتقادی و عبادی و اخلاقی و عاطفی و مادی و معنوی برقرار نمود تا حاصل و ثمره آن به صورت « عمل صالح » مورد پذیرش حضرت پروردگار قرار گیرد و رضوان و خشنودی او را به ارمغان آورد و پشتوانه حیات جاودان گردد.
به دیگر سخن از « خاک » باید به « افلاک » رسید و از زندگی در این سرا باید به دیگر سرا راه یافت و « دنیا » را پل عبور برای رسیدن به « آخرت » قرار داد و به همین دلیل است که دین مبین حق هرگز انزوا و عزلت و کناره گیری از حضور در میادین کار و تلاش و تعامل با مردم را نمی پذیرد و « ترک دنیا » به بهانه رسیدن به « آخرت » را به شدت نفی و نهی می نماید . (۱ )
پیوند و ارتباط زندگی خاکی با حیات افلاکی و مزرعه بودن دنیا برای بذرافشانی و زراعت و پرورش نهال های ایمان و نیکی و هر خیر و رفتار و اخلاق و عمل صالح برای نیل به حیات جاودان آخرت دارای ابعاد و جنبه ها و جلوه های گوناگون می باشد وهرگز محدود به یک عرصه از زندگی و یا افراد خاص نمی باشد که همه عرصه های حیات و تمام اشخاص و گروه ها را در گستره ای عظیم شامل می گردد.
یکی از ابعاد و جلوه های پیوند حیات دنیایی با حیات اخروی شیوه تعامل انسان با « والدین » می باشد که هر گفتار و رفتار و کنش و مواجهه ای که فرزندان با آنان در این دنیا به منصه ظهور برسانند در آخرت انعکاس می یابد.
اگر این مواجهات و تعاملات به طور پسندیده و مبتنی بر دستورالعمل های اسلامی صورت گیرد در سرای آخرت انعکاسی نیک و پاک خواهد داشت و ثمره آن رضوان خداوند و ثواب و پاداش های وصف ناپذیر و زندگی جاودان و لذت بخش در بهشت الهی می باشد. و چنانچه رفتار و سلوک و عملکردها و برخوردها به طرز ناشایست و متضاد و مخالف با قوانین اسلام انجام پذیرد در جهان آخرت انعکاسی زشت و ناسالم خواهد داشت و فراهم آورنده عذاب رنجزا در دوزخ خواهد بود و این دو هر کدام حاصل و نتیجه عملکرد خود انسان است و همان گونه که خداوند متعال فرموده است هر کس ذره ای عمل صالح یا عمل فاسد انجام دهد ثمره عینی آن را مشاهده می نماید . (۲ )
در رهنمود ذیل از رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص ) به این جلوه از پیوند و ارتباط زندگی دنیا با حیات آخرت تصریح می شود :
« خشنودی خدا در خشنودی پدر و مادر است و ناخرسندی خدا در ناخرسندی و نارضایتی والدین می باشد . » (۳ )
این رهنمود اولا جلب خشنودی پدر و مادر را یک ارزش و فضیلت والا معرفی می نماید و همه فرزندان را به مراقبت و تلاش در مسیر انجام صحیح وظایف و مسئولیت هایشان نسبت به والدین و ابراز محبت و احساس خاص نسبت به آنان ترغیب می نماید. ثانیا این معرفت و بینش را به فرزندان انتقال می دهد که راه خشنودی و رضایت خداوند متعال با به دست آوردن خرسندی و رضایت پدر و مادر هموار و مقصد رسان می شود و تا پدران و مادران از رفتار و عملکرد فرزندانشان راضی نباشند و آنان را در انجام امور مختلف و منطبق با قوانین و ارزش های پاک و والای الهی در همه ابعاد از جمله شیوه های ممدوح مواجهه و تعامل با اعضای کانون خانواده متعهد نیابند به خشنودی نمی رسند و در پی تحقق این ناخشنودی خداوند متعال نیز از این گروه از فرزندان ناخرسند می گردد.
همچنان که در نقطه مقابل تامین رضایت پدران و مادران با تحقق رفتار و عملکردهای سالم و متعهدانه فرزندان رضوان و خشنودی الهی را جلب خواهد نمود.
بنا به رهنمود رسول اکرم (ص ) هیچ تنافی و تضادی بین امور دنیایی و امور اخروی وجود ندارد و رضایتمندی والدین در دنیا که رضایتمندی حضرت پروردگار را به ارمغان می آورد هر کدام دو موضوع از موضوعات مرتبط با سرای دنیا و سرای آخرت است که از هم منفک و جدا نمی باشند که پیوند خورده با هم و انفکاک ناپذیر می باشند.
با توجه به این اصل ثابت که یکی از سنت ها و قوانین متقن و استوار و همیشگی و تغییرناپذیر الهی می باشد فرزندان باید از این فرصت بسیار حیاتی و نقش آفرین در تعیین سرنوشت نهایی خویش که با رسیدن به مراتب بالای تقرب الهی و نیل به حیات جاودان آخرت و بهشت برین و سرشار از نعمت های الوان به وجود می آید حداکثر بهره برداری شایسته را به عمل آورند و با انجام وظیفه نسبت به پدران و مادران خویش و جلب خشنودی آنان به رضوان و رضایت حضرت پروردگار و حضور در محفل انس و قرب او نائل آیند.
تلاش در مسیر نضج و شکل گیری مبانی فکری و اعتقادی سالم انجام طاعات و عبادات کسب فضایل بزرگ اخلاقی و کناره گیری از رذایل و صفات و رفتارهای نامناسب و دون شان و منزلت الهی انسان فعالیت های علمی و حضور در عرصه های کار و تلاش اقتصادی سالم مهرورزی با اعضای کانون خانواده احسان و محبت خاص و به عینیت درآوردن عواطف و تعهدات و حقوق تعیین شده الهی نسبت به والدین از جمله وظایف و مسئولیت هایی به شمار می روند که بر دوش فرزندان سنگینی می کنند و انجام دقیق آنها موجب جلب خشنودی و رضایت پدران و مادران و به دنبال آن کسب رضوان و رضایت الهی می شود.
پاورقی :
۱ ـ حضرت امام موسی بن جعفر(ع ) درباره ارتباط دنیا و آخرت و موازنه مشروع و معقول بین امور مادی و معنوی و نفی هرگونه کژاندیشی و برداشت های غلط و رفتار و عملکردهای ناصواب می فرماید :
« از ما نیست کسی که دنیای خود را برای دین خویش یا دین خود را برای دنیای خویش ترک کند » (الحدیث ج ۲ ص ۳۴ )
۲ ـ قرآن کریم سوره زلزال آیه ۷ و ۸
۳ ـ نهج الفصاحه روایت ۱۶۶۵
پیوند و ارتباط زندگی خاکی با حیات افلاکی و مزرعه بودن دنیا برای بذرافشانی و پرورش نهال های ایمان و عمل صالح دارای جنبه ها و جلوه های گوناگون می باشد و هرگز محدود به یک عرصه از زندگی و یا افراد خاص نمی باشد که همه عرصه های حیات و تمام اشخاص و گروه ها را در گستره ای عظیم شامل می گردد
یکی از ابعاد پیوند حیات دنیایی با حیات اخروی شیوه تعامل انسان با « والدین » می باشد که با جلب خشنودی آنان رضایت و خشنودی حضرت پروردگار جلب خواهد شد همچنان که ناخرسندی والدین از فرزندان موجب ناخشنودی خداوند متعال خواهد گردید
۱ ـ حضرت امام موسی بن جعفر(ع ) درباره ارتباط دنیا و آخرت و موازنه مشروع و معقول بین امور مادی و معنوی و نفی هرگونه کژاندیشی و برداشت های غلط و رفتار و عملکردهای ناصواب می فرماید :
« از ما نیست کسی که دنیای خود را برای دین خویش یا دین خود را برای دنیای خویش ترک کند » (الحدیث ج ۲ ص ۳۴ )
۲ ـ قرآن کریم سوره زلزال آیه ۷ و ۸
۳ ـ نهج الفصاحه روایت ۱۶۶۵
پیوند و ارتباط زندگی خاکی با حیات افلاکی و مزرعه بودن دنیا برای بذرافشانی و پرورش نهال های ایمان و عمل صالح دارای جنبه ها و جلوه های گوناگون می باشد و هرگز محدود به یک عرصه از زندگی و یا افراد خاص نمی باشد که همه عرصه های حیات و تمام اشخاص و گروه ها را در گستره ای عظیم شامل می گردد
یکی از ابعاد پیوند حیات دنیایی با حیات اخروی شیوه تعامل انسان با « والدین » می باشد که با جلب خشنودی آنان رضایت و خشنودی حضرت پروردگار جلب خواهد شد همچنان که ناخرسندی والدین از فرزندان موجب ناخشنودی خداوند متعال خواهد گردید
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
غزه آمریکا طالبان توماج صالحی حجاب گشت ارشاد رهبر انقلاب سریلانکا کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
آتش سوزی کنکور سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل زنان
قیمت خودرو خودرو ارز قیمت دلار دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران مهران مدیری موسیقی کتاب تئاتر شعر
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا اتحادیه اروپا ترکیه عربستان
فوتبال پرسپولیس سردار آزمون استقلال بارسلونا بازی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس تیم ملی فوتسال ایران
تیک تاک بنیاد ملی نخبگان ناسا وزیر ارتباطات عیسی زارع پور همراه اول تبلیغات اپل
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس پیری داروخانه دوش گرفتن