جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ایزابل آلنده بانوی داستان های شیلی


ایزابل آلنده بانوی داستان های شیلی
ایزابل آلنده در دوم آگوست ۱۹۴۲ به عنوان اولین فرزند خانواده یک دیپلمات شیلیایی توماس آلنده و فرانسیسکا لیونا در شهر لیما پایتخت پرو به دنیا آمد. در سه سالگی پس از جدایی پدر و مادرش، مادرش به همراه ایزابل و دو فرزند خردسال دیگر به خانه پدری در سانتیاگو شیلی بازگشت. وقتی ایزابل ۱۱ ساله بود مادرش با یک دیپلمات ازدواج کرد. در این سال ایزابل به همراه خانواده به شهر لاپاز رفت. خانواده ایزابل از سال ۱۹۵۶تا ۱۹۵۸ در بیروت زندگی کرد. ایزابل در این کشورهای متفاوت در مدارس خصوصی انگلیسی زبان تحصیل می کرد. در ۱۹۵۸ به شیلی بازگشت و آنجا تحصیلات خود را به اتمام رساند و از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵ در یک موسسه وابسته به سازمان ملل کار می کرد.
ایزابل آلنده از هیجده سالگی به عنوان خبرنگار و مجری در یک کانال تلویزیونی شیلی به کار پرداخت. در ۱۹۶۲ ازدواج کرد و سال بعد صاحب دختری به نام پائولا شد و پسرش نیکولاس در سال ۱۹۶۶ به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۵ برای تحصیل در ژنو و بروکسل به سر برد. در سال ۱۹۶۷ به همراه زنان دیگر مجله فمینیستی پائولا را در سانتاگو بنیان گذاشت و از ۱۹۶۸ سردبیر مجله شد.
پس از کودتای خونین پینوشه علیه دولت سالوادور آلنده در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ او مدتی در شیلی بود و در سال ۱۹۷۵ به کاراکاس ونزوئلا به تبعید رفت و در آنجا به کارهای مختلفی برای تامین زندگی اش پرداخت و از ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ به عنوان خبرنگار آزاد در روزنامه «ال ناسیونال» کار کرد. هنگامی که در سال ۱۹۸۱ از فوت پدر بزرگ ۹۹ ساله اش باخبر شد، شروع کرد به نوشتن یک نامه طولانی به او. این نامه زیربنای رمانی شد که در سال ۱۹۸۴ به نام «خانه ارواح» زیر چاپ رفت.
این رمان چند دهه زندگی یک خانواده را ترسیم می کند، عشق و نفرت، انتقام ومرگ. این رمان خیلی زود معروفیت بین المللی یافت. میلیون ها نسخه از آن چاپ شد. پس از آن چند کتاب کودک و سپس دومین رمان او به نام «ازعشق سایه ها» منتشر شد. ایزابل آلنده به خاطر این رمان ها جوایز بین المللی دریافت کرد و از جمله در آلمان کتاب او عنوان کتاب سال را دریافت کرد و دوسال پی در پی برای دو رمانش به عنوان نویسنده سال انتخاب شد. در سال ۱۹۸۷ رمان «اوالونا» از او منتشر شد. او پس از جدایی از همسر اولش با ویلیام گوردون در سال ۱۹۸۷ ازدواج کرد و به سانفرانسیسکو رفت.
در سال ۱۹۸۸ بعد از ۱۳ سال به شیلی بازگشت.
پس از انتشار رمان چهارمش در سال ۱۹۹۱ او در دانشگاه شیلی عنوان پرفسور افتخاری را دریافت کرد و همان سال در دانشگاه نیویورک عنوان دکترای افتخاری را گرفت. پائولا دختر ایزابل آلنده در سال ۱۹۹۲ در مادرید به دلیل یک بیماری خونی ژنتیکی درگذشت. در سال ۱۹۹۳ فیلمی از روی کتاب «خانه ارواح» توسط بیل آوگوست فیلمساز دانمارکی تهیه شد. پس از آن رمان های دیگری از ایزابل آلنده انتشاریافته است. از جمله زندگی اینس سوارز شخصیت تاریخی شیلی.
ایزابل آلنده وقتی در کتاب «سرزمین تخیلی من» از شیلی و تاریخ آن می گوید و از سرزمینی که بسیار تغییر کرده و دیگر به آن شکل سابق وجود ندارد، خود می گوید وطن کجاست وطن نقطه ای بر روی نقشه نیست، وطن جایی در ذهن ماست. ایزابل آلنده در ایران نویسنده ای شناخته شده است. رمان های او با استقبال خوانندگان روبه رو شده است. تا کنون از او ۱۰ کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است.
دو تا از کتاب های او با دو ترجمه متفاوت و از ۲ نویسنده به بازار کتاب آمده است. از کتاب های ترجمه شده او می توان از رمان های «خانه ارواح»، «از عشق سایه ها»، «نقش رنگ باخته»، «دختر بخت»، «تصویر کهنه»، «شهر جانوران»، «داستان های اوالونا» و «اشباح مه» نام برد.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید