سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


خانه تان را برای زمستان مهیا کنید


خانه تان را برای زمستان مهیا کنید
با پیش آمدن زمستان، صبح ها که از خواب بیدارمی شوید، احساس سرما می کنید و دائماً بالا بردن درجه بخاری باعث شده قبض سوخت ماهانه تان هر روز بالا و بالاتر برود. به جرات می توانیم بگوییم که عناصر ناگوار زمستان شدیداً روی خانه، آسودگی و دخل و خرجتان تاثیر می گذارد.
اما راه های ساده ای برای حل این مشکل وجود دارد. در روزهایی به جز روزهای تعطیل آخر هفته می توانید استراتژی هایی برای مقابله با سردی کف خانه، از دست رفتن انرژی و بالا رفتن قبض ها ماهانه پیاده کنید. پس امسال آماده باشید که با استفاده از مراحلی که در زیر برایتان توضیح می دهیم، خانه تان را برای آمدن زمستان مهیا کنید.
● پشت بام و ناودان را بازرسی کنید
برای آماده کردن خانه برای زمستان، چرا از بالا به پایین شروع نکنید؟ ازآنجا که سقف و پشت بام خانه بالاتر از هر قسمت خانه تان قرار دارد، وضعیت آن هم باید بالاترین و بهترین باشد. سری به پشت بام خانه بزنید و یک بررسی کامل انجام دهید. عمدتاً باید به دنبال توفال های افتاده و از بین رفته، جاهای لخت و سوراخ باشید. هرکدام از این سه مورد (یا ترکیبی از اینها) باعث می شود گرما از خانه بیرون رفته و آب چکه کند که هر دو اینها طی فصول سرما دردسر ساز است. هر نوع مشکلی را فوراً درست کنید. می توانید اینکار را خودتان انجام دهید یا یک متخصص خبر کنید.
وقتی آن بالا هستید، خوب است که دستی هم به ناودان ها کشیده و آنها را هم تمیز کنید. اگر ناودان ها پر از آشغال و زباله باشند، باعث می شود که آب دوباره به سطح پشت بام برگردد. لوله ها را با آب شستشو دهید و مطمئن شوید که حتماً آب را از پایین بالا می کشند.
● عایق کاری کنید
عایق کاری کامل سقف بهترین راه برای نگه داشتن گرما در زیر سقف است. از اینرو، اتاق زیرشیروانی بهترین نقطه شروع است. مهمترین اصل گرما اینجا روی کار می آید: هوای گرم همیشه بالا می رود و می توانید مطمئن باشید که به راحتی از سقفی که خوب عایق کاری نشده باشد به بیرون نفوذ می کند. راه حل آن خیلی ساده است. اگر تیرآهن های سقف از پشت بام مشخص باشد، به این معنا است که باید یک لایه دیگر روی آن عایق کاری شود. بهتر است اینکار را به متخصص آن واگذار کنید البته ممکن است کمی هم برایتان گران تمام شود اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. برای اطمینان بیشتر می توانید عایق کاری را تا روی دیواره های پشت بام هم بکشید.
● دستگاه گرمایش خود را سرویس کنید.
قبل از اینکه بخاری یا هر وسیله گرمایشی دیگر خود را—گازی یا برقی-- روشن کنید، بهتر است از یک متخصص بخواهید که دستگاه شما را بازرسی کند. سرویس کردن دستگاه گرمایشی/سرمایشی باعث می شود از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید و دستگاه کارآمدتر و بادوامتری داشته باشید. بعلاوه، باید هر ماه فیلتر هوا را تمیز کنید. کثیف بودن فیلتر جریان هوا را مسدود کرده و باعث می شود دستگاه سخت تر کار کند و این یعنی مجبور می شوید ماهانه پول بیشتری برای قبوض سوخت پرداخت کنید.
● درب ها و پنجره ها را چک کنید
یکی از وقت گیرترین مراحل چک کردن در و پنجره هاست تا ببینید احیاناً سوراخ نداشته باشند. متخصصین برای اینکار از دستگاه مخصوص استفاده می کنند اما آزمایش حسی خودتان هم به همان اندازه کافی است. درصورت وجود هرگونه سوراخ و شکاف، در و پنجره ها باید فوراً تعمیر شوند. برای پنجره ها می توانید از عایق های مخصوص استفاده کنید.
● دریچه های کولر را مسدود کنید
یکی از راه های خروج و اتلاف گرما و انرژی باز بودن دریچه های کولر میباشد. این دریچه ها را میتوانید توسط اهرم و یا نصب پلاستیک روی آنها مسدود نموده و تا حد زیادی از برون رفت گرما بکاهید.
● گرمکن آب را بپوشانید
این روزها روکش های مخصوص پوشاندن گرمکن در بازار موجود است. این روکش ها دستگاه را عایق کرده و باعث می شود کارآمدتر عمل کند.
● ترموستات را کنترل کنید
ترموستات را باید بطور مداوم کنترل کنید. سالهای سال است که مردم به این نتیجه رسیده اند که ثابت نگه داشتن درجه ترموستات باعث می شود هم دما منظم و ثابت بماند و هم هزینه قبض ها کمتر شود. اما این شایعه ای بیش نیست. امسال وقتی خانه تان را برای زمستان آماده می کنید، خانه را با تساوی های "سه تا ۸ تا" گرم کنید: ترموستات را ۸ ساعت در روز ۸ درجه پایین بیاورید و هزینه سوختتان هم تا %۸ پایین می آید. روش دیگر این است که از ترموستات های قابل برنامه ریزی استفاده کنید که وقتی فراموش می کنید به طور اتوماتیم درجه را پایین می آورد. اگر فراموش کار هستید، این می تواند ایده خوبی باشد. ترموستات های دیجیتال هم در هزینه ها و هم انرژی صرف جویی می کند.
● با استراتژی زندگی کنید.
آماده کردن خانه برای آمدن زمستان در مراحل آخر به استراتژی های کوچک می رسد: منافذ هوا را همیشه باز بگذارید تا هوا راحت تر در سراسر خانه گردش کند. پنکه های سقفی باید در جهت حرکت عقربه ساعت و به کندی حرکت کنند تا هوای گرم را از بالا به سمت پایین و در اتاقها جاری کند. همچنین در روز پرده ها را کنار بکشید تا نور خورشید بتواند گرمای اضافی در خانه وارد کند. اجاق گاز گرما تولید می کند که دمای کلی خانه را بالا می برد. و آخر اینکه مناسب فصل لباس بپوشید تا مجبور نباشید برای اینکه به راحتی بتوانید با تاپ و شلوارک در خانه بگردید، دمای خانه را بالاتر ببرید.
یک خانه سرد اصلاً محیط دلپذیری نیست. به همین خاطر هر پاییز استراتژی هایی که در بالا گفته شد را پیاده کنید تا هم خانه و هم خودتان برای فصل سرد آماده باشد. یک خانه گرم و راحت در زمستان واقعاً غنیمت بزرگی است .
منبع:ایران ۲۰ (iran۲۰.ir)
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید