سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

صبحانه رمز شادابی


صبحانه رمز شادابی
معمولا بیرون رفتن از منزل و جدا شدن از گرمای دلنشین رختخواب در صبح های آخرین فصل سال، کمی سخت و ناخوشایند است. اما مواجه شدن با سرمای هوا آن قدرها هم امر محال و مشکلی نیست، به شرط اینکه به اصول تغذیه صحیح و مقدار کالری مورد نیاز بدن، توجه داشته باشیم. و مهم ترین نکته در این باره، اهمیت بسیار زیاد «صبحانه» مناسب در ساعات آغازین روز است تا با نیروی کافی به فعالیت های روزمره بپردازیم.
درواقع اهمیت «صبحانه» از آنجایی است که بدن پس از تحمل گرسنگی در مدتی حداقل ۷ ساعت، نیاز به دریافت موادغذایی دارد و این درحالی است که گرچه فعالیت دستگاه های بدن در شب کاهش می یابد، اما نیاز آنها به انرژی قطع نمی شود.
برای اینکه این وعده غذایی به مطلوب ترین حد خود برسد، می بایست حتما به خوراکی هایی که در صبحانه مصرف می شود، توجه کرد. صبحانه صرفا به خوردن چند شیرینی یا شکلات خلاصه نمی شود. این خوراکی ها سرشار از چربی ها و فاقد ویتامین هاست. درواقع باید گفت که دیگر وعده های غذایی کمبود مواد مغذی صبحانه را برای بدن جبران نمی کند و فرد تمام طول روز را با کمبود غذایی سپری می کند. در شرایط ایده آل صبحانه باید ۲۵% انرژی روزانه ما را تأمین کند. در این صورت یک نوشیدنی، میوه تازه، یکی از محصولات لبنی و نان یا یکی دیگر از غلات چنین صبحانه ای را تشکیل می دهند.
▪ نوشیدنی گرم؛ جز لاینفک صبحانه:
نوشیدنی گرم نه تنها آب بدن را تأمین می کند بلکه موجب گرم شدن بدن نیز می شود. با نوشیدن اولین جرعه چای، قهوه یا شیر، احساس شادابی و سرزندگی تمام وجود را پر می کند.
▪ میوه؛ یار سلامتی بدن:
گرچه تنوع میوه ها در فصل زمستان نسبت به تابستان محدودتر است اما پرتقال، نارنگی، کیوی، سیب، موز و... در این فصل فراوان است و به نظر می رسد که خوردن میوه در وعده صبحانه بسیار مفید خواهد بود. میوه ها که منبع غنی فیبر، ویتامین ها و مواد مغذی خصوصا آنتی اکسیدان ها هستند، قدرت بدنی را بالا برده و با رادیکال های آزاد که باعث پیری می شوند، مقابله می کنند. پس برای اینکه همیشه کاملا شاداب و پرانرژی باشید، خوردن میوه ها را به عنوان یک ماده نیروزای طبیعی فراموش نکنید.
غلات؛ یک ماده غذایی اصلی:
بیسکویت و دیگر غلات سرشار از قندهای ساده بوده و انرژی مورد نیاز بدن را برای انجام فعالیت های صبح تأمین می کند. مقدار خوردن این گروه خوراکی ها به میل و اشتهای شما بستگی دارد.
▪ لبنیات؛ خوراکی لازم:
شیر، ماست و پنیر حاوی کلسیم هستند که برای سلامتی استخوان ها بسیار مفید است و پروتئین های مورد نیاز را تا سطح بسیار خوبی تأمین می کند.
به رغم اهمیت بسیار بالا و قابل توجه صبحانه، اما جای این وعده غذایی در زندگی بسیاری از ما هنوز خالی است. کمبود وقت و بی اشتهایی، دو دلیل اصلی افرادی است که از این وعده غذایی غفلت می کنند. اختصاص و رعایت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در صبح برای خوردن صبحانه مشکل اول را رفع می کند. توجه به این زمان در خانواده هایی که کودک دارند، چندین برابر می شود. اگر برای بیدار کردن بچه ها از خواب برنامه ریزی داشته باشیم، نگرانی و اضطراب دیر رسیدن به مدرسه، مانع صبحانه خوردن با آرامش آنها نمی شود. کسانی هم که پس از بیدار شدن میلی به صبحانه ندارند، بهتر است یک فنجان چای یا قهوه در منزل بنوشند و مقداری ماست، میوه و... را با خود به محل کارشان ببرند. اما از بی اشتهایی کودکان به صبحانه نباید ساده گذشت، زیرا در اغلب موارد کودک نسبت به بعضی مواد غذایی حساسیت دارد. به عنوان مثال، بسیاری از بچه ها به سختی شیر را هضم می کنند. در چنین مواردی معمولا توصیه می شود که دیگر لبنیات مانند ماست به کودک داده شود. اگر مشکل هضم کودک برطرف شد، بهتر است بین زمان بیدار شدن او و خوردن صبحانه فاصله ای باشد. در این زمان نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه، کودک احساس گرسنگی می کند.
خوردن صبحانه کامل و صحیح را در فصل زمستان فراموش نکنید و مطمئن باشید که این وعده غذایی می تواند حربه مفیدی برای مقابله با سرما باشد.
منبع : روزنامه کیهان