شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رابطه اسلام و غرب از نگاه داووس


رابطه اسلام و غرب از نگاه داووس
مجمع جهانی اقتصاد با همراهی دانشگاه جورج تاون (GeorgeTown) گزارش مشترکی را در مورد اسلام و غرب با محوریت مذاکرات موثر تهیه کردند.
این اولین گزارش در سطح جهان در مورد رابطه اسلام و غرب است و به بررسی چگونگی رابطه مسلمانان و جوامع غربی در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می پردازد.
در این گزارش که در نتیجه پژوهشهای عمیق کارشناسان و محققان برتر جهان در این حوزه تهیه شد آمده است:" اکثر مردم جهان معتقدند برخوردهای خشونت آمیز بین غرب و کشورهای مسلمان قابل اجتناب است. اگرچه افرادی که تحت بررسی قرار گرفته اند نسبت به برقراری یک رابطه سالم و خوب بین مسلمانان و غرب چندان امیدوار نیستند و بر این باورند که تنها باید از درگیری و تنش دور بود."
در میان کشورهایی که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند و کشورهایی که مسلمانان در اقلیت هستند یک نظریه واحد در مورد احتمال ایجاد یک رابطه خوب وجود دارد. طبق این گزارش در هر یک از جوامع تنها ۳۰ درصد از مردم بر این باورند که می توان با طرف مقابل رابطه خوب برقرار کرد و مابقی معتقدند تنها کاری که می توان انجام داد ممانعت از ایجاد خشونت و تنش میان دو منطقه است.
اما بدون توجه به این نگاه تردید آمیز در مورد امکان برقراری رابطه سالم بین دو کشور و ناامیدی نسبت به این رابطه، همه مردم جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان یا سیاسی و غیر سیاسی بر ضرورت برقراری رابطه خوب بین غرب با کشورهای مسلمان تاکید دارند و بر این باورند که تنها در این صورت جهان می تواند صلح و آرامش را تجربه کند.
کلاووس شواب، بنیانگذار و مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد و اجلاس سالانه داووس در این مورد می گوید:" مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است با همکاری تنگاتنگ دولتها، محافل اقتصادی، بازرگانی، مذهبی، دانشگاهی، مدنی و رسانه ای کشورهای مختلف جهان می توان از بروزخشونت در روابط غرب و مسلمانان جلوگیری کرد و زمینه را برای برقراری رابطه گرم و صمیمی بین دو طرف فراهم نمود. اما این مساله نیازمند هماهنگی همه گروهها و همکاری آنها با یکدیگر است."
به همین دلیل در اجلاس سال ۲۰۰۸ میلادی افراد مختلفی از جوامع غربی و مسلمان برای مذاکره با یکدیگر دعوت شده اند و نمایندگان جوامع غربی و مسلمان در مورد حوزه های مهم در روابط دو طرف با هم مناظره می کنند.
از جمله می توان به مناظره نماینده فلسطینیان با اسرائیلی ها در صحن عمومی مجمع اشاره کرد که بسیاری آن را مهمترین مساله سیاسی مجمع می دانند.
در تهیه این گزارش از شاخص مذاکرات سازنده بین مسلمانان و غرب که توسط بنیادGallup ارایه شد نیز استفاده شده است. طبق این گزارش کشورهای مختلف جهان از نظر میزان امیدواری به برقراری رابطه بین مسلمانان و غرب طبقه بندی شده اند و دلیل امیدواری بیشتر یا کمتر هر یک عنوان شده است.
در این گزارش که توسط سایت مجمع جهانی اقتصاد ارایه شده است تحلیلی در مورد تصویر اسلام و غرب در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی سراسر جهان نیز وجود دارد .
علاوه بر این در گزارش مجمع بر ضرورت و اهمیت مهاجر پذیری غرب از کشورهای مسلمان و ارایه مدارک شهروندی به مسلمانان متقاضی در این کشورها به عنوان دومین مظهر قدرتمند در امکان برقراری رابطه خوب بین دو منطقه تاکید شده است. البته شهروندان مسلمان باید از حقوقی مساوی با دیگر شهروندان برخوردار باشند.
در سالهای گذشته در راستای تحقق این هدف کشورهای اروپایی شمار زیادی از مسلمانان را به عنوان شهروند خود پذیرفتند و به آنها اجازه حضور قدرتمند تر در عرصه های مختلف اجتماعی دادند. هم اکنون مسلمانان در جوامع اروپایی شمار زیادی از شهروندان را تشکیل می دهند و نقش بسزایی در کشور دارند و این رابطه تا حد زیادی اصلاح شده اگرچه این اتفاق در قاره آمریکا نیفتاده است.
مترجم : مونا مشهدی رجبی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید