شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کلمنته، برانکو نیست


کلمنته، برانکو نیست
ورود مربی اسپانیایی به ایران را خیلی ها پایان بحران فوتبال ملی دانستند و آینده درخشانی را برای این ورزش رو به نزول ترسیم کردند.این مربی در نخستین صحبت های خود از موافقت کلی برای هدایت تیم فوتبال کشورمان سخن گفت، ولی تنها یک شرط مانع از عقد قرارداد قطعی با فدراسیون فوتبال در زمان حضورش در ایران شد.
کلمنته که یک مربی حرفه ای است، در این شرط خواسته به طور دایم در ایران حضور نداشته باشد، زیرا برای آماده سازی تیم ملی با برنامه ریزی خود پیش می رود و در زمان های خالی به اسپانیا سفر کند. این شرط سرمربی اسپانیایی با مخالفت مسوولان بلند پایه ورزش و فدراسیون مواجه شد و آن ها با صراحت اعلام کردند که «مربی پروازی» برای تیم ملی مفید نبوده و نخواهد بود.
اگر کمی واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم در ورزش ما مربی مطرحی مانند زوران گاییچ هدایت تیم ملی والیبال را بر عهده دارد ولی به صورت دایم در کشور حضور ندارد.
کلمنته نیز مانند گاییچ حضورش در خارج از کشور می تواند از جنبه بین المللی و همچنین نگاه جدید و مثبت جهان به فوتبال ایران بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.وجهه و عملکرد این مربی اسپانیایی با برانکو زمین تا آسمان تفاوت دارد، زیرا مرد کروات پیشین تیم ملی به غیر از ایران کجا می توانست برود تصور کنید کلمنته به عنوان مربی ایران بخواهد برای تماشای عملکرد لژیونرهای کشورمان وارد آلمان یا کشورهای دیگر شود، آن زمان است که تبلیغات مثبت رسانه ها در کنار دعوت و استقبال رسمی مقامات آن کشور و باشگاه تنها باعث افزایش اعتبار فوتبال ایران در اروپا می شود.در این شرایط اصلا منطقی نیست به جای حضور کلمنته در اروپا در زمان تعطیلات تمرینات تیم ملی، از این مربی اسپانیایی بخواهیم با حضور در شهرهای مختلف لیگ حرفه ای ما را با مشکلات حاشیه ای بسیارش از نزدیک تماشا کند. ضمن این که مطمئنا دستیارانی که کلمنته انتخاب می کند یا از سوی فدراسیون ایران در کنارش قرار می گیرند، می توانند وظیفه تماشای مسابقات و برگزیدن نفرات شایسته را بر عهده بگیرند تا بر اساس تفکرات تاکتیکی و برنامه های حرفه ای این مربی ، فوتبال ایران جاده دشوار حضور در جام جهانی را با موفقیت پشت سر بگذاریم. امیدواریم هر چه زودتر این مشکل به بهترین شکل برطرف شود تا فوتبال ایران از داشتن یک مربی با دانش محروم نشود.
امیر ملکی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید