جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دقیقه‌ای با دانییل دی‌لوئیس


دقیقه‌ای با دانییل دی‌لوئیس
دانییل دی‌ لوئیس یکی از برترین بازیگران نسل خود است که نقش آفرینی‌های ماندگاری از خود به جا گذاشته است; از بازی در نقش یک فلج ذهنی در فیلم «پای چپ من» که به خاطر آن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد تا فیلم «خون به راه خواهد افتاد» که در انتظار چند اسکار به سر می‌برد.
در فیلم خون به راه خواهد افتاد دانییل دی‌لوئیس بریتانیایی نقش یک جوینده نفت به نام «دانییل پلین ویو» را در اوایل قرن بیستم بازی می‌کند که البته به ثروت بسیار بزرگی دست پیدا می‌کند ولی او در این راه هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کند.
معروف است که دی‌ لوئیس در نقشی که می‌خواهد بازی کند عمیقا فرو می‌رود ولی او در مصاحبه‌ای که انجام داد در مورد نقش‌هایش با طنز و شوخی حرف می‌زد.
▪ از آخرین باری که شما را بر روی پرده سینما دیدیم دو سال می‌گذرد. آخرین فیلمی که در آن بازی کردید «ترانه عاشقانه جک و رز» نام داشت که همسرتان «ربکا میلر» آن را نویسندگی و کارگردانی کرده بود. در این دو سال چه کار می‌کردید؟
ـ کار می‌کردم. ساخت این فیلم سه سال طول کشید. دو سال برای آماده شدن، چهار پنج ماه فیلمبرداری و یک سال هم برای تدوین. الا‌ن انگار سه چهار سال از عمر من صرف این فیلم شد.
من با «پل توماس اندرسون» نویسنده و کارگردان فیلم «خون به راه خواهد افتاد» که صحبت می‌کردم گفت برای گسترش شخصیت «دانییل پلین ویو» همکاری بسیار نزدیکی با هم داشتید.
پل برای نوشتن فیلمنامه به کمک هیچ کس نیاز نداشت. ما وقتی در مورد این فیلم با هم دیدار کردیم تا چندین و چند ماه کارمان این بود که درباره شخصیت دانییل با هم بحث و گفت‌وگو کنیم... من اگر از سوژه‌ای خوشم بیاید حاضرم ۱۰ سال هم روی آن کار کنم.
باید مدت زمان فیلمبرداری را محدود کنی و وقت آماده کردن شرایط برای ساخت فیلمت را طولا‌نی‌تر کنی چون در این مدت می‌توانی حسابی به کارت شاخ و برگ بدهی ولی وقت فیلمبرداری چیز خاصی در چنته نداری که رو کنی.
در طول سه سالی که صرف آماده شدن برای ساخت یک فیلم می‌کنید چه کار‌هایی انجام می‌دهید؟
گفتن اینکه دقیقا چه کار‌هایی انجام می‌دهم کار سختی است. ولی در هر فیلمی که بخواهی بازی بکنی باید سعی کنی دنیایی را در ذهنت تصور کنی و بعد آن دنیا را با نگاه و تجربه انسانی که خودت نیست درک کنی.
▪ دنیا از دید دانییل پلین ویو در فیلم خون به راه خواهد افتاد چگونه است؟
ـ بخشی از وجود ما آدم‌ها به راستی حیوانی است. شما اگر موجود انسانی را در شرایط خاص قرار بدهید آن انسان اگر بقایش وابسته به این باشد که تا حد یک حیوان وحشی تنزل کند مطمئن باشید این کار را خواهد کرد. بخشی از کار که لذتبخش است در هم شکستن محدودیت‌ها است، یعنی دیوار‌هایی که دور تا دور ما را گرفته‌اند.
▪ در اواسط فیلم، دانییل پلین ویو درباره عصبانی و اهل رقابت بودن خود صحبت می‌کند. چه چیزی به دانییل دی‌ لوئیس این انگیزه را می‌دهد که کارش را به نحو احسن انجام بدهد؟
ـ کنجکاوی. غرور. به این معنی که من همیشه از بابت کاری که دارم انجام می‌دهم احساس غرور می‌کنم. از طرفی دوست ندارم کارم را طوری انجام بدهم که مثل آدم‌های احمق به نظر برسم.
معنای ضمنی جواب شما این است که باید دست به ریسک‌های بزرگ بزنید و به قول معروف با انجام ریسک‌های بزرگ آدم به نتایج بزرگ می‌رسد.
آدم البته باید دست به ریسک‌های بزرگ بزند ولی هر وقت که من این جمله را در حین کارم استفاده می‌کنم پیش خودم فکر می‌کنم با انجام دادن این کار بهترین چیزی که گیرت می‌آید چیست؟ اگر کاری که داری انجام می‌دهی نهایتش این باشد که به شکل احمق‌ها به نظر برسی آن کار به هیچ وجه ارزش ریسک را ندارد. به این نوع ریسک می‌گویند ریسک از سر شوخی.
▪ پل توماس اندرسون در اوج حرفه خود قرار دارد. می‌توانید برای ما توضیح بدهید کار کردن با او چگونه است؟
ـ من سعی می‌کنم درباره ارتباط صمیمانه‌ام با همکار حرفی نزنم مخصوصا که ارتباط صمیمانه بین من و پل باشد چون به نظر می‌رسد که اگر این کار را بکنم انگار همه چیز را لوث کرده‌ام. دوست ندارم این رابطه را که برای من خیلی بزرگ و مهم است در چند کلمه خلا‌صه کنم.
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید