جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاپلو بهترین گزینه برای انگلیس بود


کاپلو بهترین گزینه برای انگلیس بود
دیدار دوستانه ای بود اما چشم بسیاری از کارشناسان فوتبال به این بازی بود تا ببینند مغز متفکر مربی ایتالیایی چه تغییراتی در تیم ایجاد می کند. جدال انگلیس و سوییس که حاشیه های آن از یک بازی مهم هم بیشتر بود در روزهای اخیر تیتر اصلی مطبوعات را تشکیل می داد. همه انتظار می کشیدند تا ترکیب نهایی وارد میدان شود و زمانی که اوون هارگریوز مشهور را در زمین ندیدند متوجه تغییرات خاص کاپلو شدند. هارگریوز همواره نقش بسزایی در خط میانی شیاطین سرخ و تیم ملی انگلستان داشته است. اوون ۲۷ ساله تنها ۲۰ دقیقه فرصت حضور در زمین را پیدا کرد، آن هم به عنوان بازیکن تعویضی.
اوون هارگریوز متولد سال ۱۹۷۱ و کانادایی الاصل است که برای تیم ملی انگلستان فعالیت می کند. این هافبک انگلیسی طی سال های ۲۰۰۹ -۲۰۰۷ پیراهن بایرن مونیخ آلمان را برتن داشت و بازی های زیبایی در بوندس لیگا انجام داده است. هارگریوز طی ۴۵ مسابقه برای بایرن به میدان رفته و تا به امروز او را به عنوان یکی از بهترین ها در آلمان می شناسند. وی همچنین در سال ۲۰۰۱ با بایرن مونیخ قهرمان لیگ قهرمانان شد. از طرفی تنها ۲ بازیکن انگلیسی هستند که توانستند با باشگاهی غیرانگلیسی فاتح لیگ قهرمانان شوند. هارگریوز ( بایرن) و استیو مک منمن از رئال مادرید . در سال ۲۰۰۷ بود که منچستر به طور جدی خواستار به خدمت گیری هارگریوز شد وسرانجام هم توانست این هافبک ارزنده را به قیمت ۲۵ میلیون یورو به خدمت بگیرد. به علاوه او ۴۰ بار پیراهن تیم ملی انگلیس را نیز بر تن کرده است. حال اوون هارگریوز پس از مسابقه دوستانه انگلیس و سوییس طی مصاحبه ای با سایت رسمی فیفا به سوالات خبرنگار این سایت در مورد وضعیت جدید تیم انگلیس پاسخ می دهد:
▪ تیم ملی انگلیس چند روزی را برای بازی دوستانه با سوییس زیر نظر فابیو کاپلو سپری کرد. نظرت راجع به کاپلو چیست؟
ـ از آنجایی که اولین ملاقات همیشه در ذهن باقی می ماند کمی هیجان داشتم ولی اولین بار که او را دیدم خیلی از او خوشم آمد. خب، او مرد بزرگی است و تقریبا در سراسر دنیا شهرت و آوازه اش پیچیده است که این امر باعث شده همگان برای او احترام خاصی قائل شوند. به عقیده من او گزینه مناسبی برای تیم ملی بود و سران اتحادیه بهترین انتخاب را کردند چرا که اعضای تیم بسیار با انگیزه و با استعدادند اما تنها چیزی که احتیاج داریم تنها کمی انگیزه و اعتماد به نفس است که اینها را هم کاپلو با خود به تیم آورده است. اگر او به بازیکنان ارزش و انگیزه دهد قطعا خیلی بیشتر از پیش موفق خواهیم بود.
▪ فکر می کنی کاپلو چه کاری برای فوتبال انگلیس می تواند بکند؟
ـ حقیقت این است که همه آرزوی پیشرفت فوتبال انگلیس را دارند، هواداران و مسوولان و رسانه ها. همه و همه در جهت پیشرفت قدم برمی دارند ولی تا به امروز چندان موفق نبودند و اگر کاپلو بتواند آرزوی همه را به حقیقت تبدیل کند کار بزرگی کرده است. اگر دقیق تر ترکیب تیم در برابر سوییس را بررسی کنید به راحتی متوجه می شوید که ترکیب فوق العاده ساده ای در میدان بود که همگی بازیکنان با انگیزه ای بودند اما از آنجا که انگلستان نتوانست به دور نهایی جام ملت های اروپا صعود کند به همه ثابت شد که این تیم به تغییراتی اساسی نیاز دارد که با آمدن کاپلو قطعا صورت خواهد گرفت. چرا که مربی موفقی بوده و هر کجا که هدایت تیمی را برعهده داشته افتخارات زیادی کسب کرده است. شیوه او واضح است: نظم و انضباط در تمرین و بازی که تیم ملی انگلیس به آن نیاز داشت.
▪ وضعیت روحی بازیکنان بعد از پیروزی چگونه بود؟
ـ برای بازی با سوییس تنها ۳ روز در کنار هم بودیم و به خاطر همین چندان نتوانستیم هماهنگ باشیم ولی با این حال بازی خوبی بود مسلما پس از هر پیروزی که در رختکن جشن گرفته می شود ما هم خوشحال بودیم و این اولین پیروزی ما تحت هدایت کاپلو بود. در همین مدت کم هم او خیلی صریح به ما فهماند که شیوه مربیگری اش چگونه است و از ما انتظار چه بازی را دارد. معمولا هدایت کننده تیم که تغییر می کند باید منتظر تغییراتی باشیم. البته در آینده زمان بیشتری داریم که بازیکنان می توانند با هم هماهنگ شوند و به مربی جدید عادت کنند.
▪ پس از بازی کاپلو به خبرنگاران گفت که بعضی از بازیکنان استرس خاصی داشتند.
ـ هر بازی استرس خاص خودش را دارد و فرقی نمی کند که برای باشگاه توپ می زنی یا تیم ملی. خب، در اکثر رقابت ها کمی نگرانی روی بازیکنان وجود دارد که بعضا روی عملکرد آنها تاثیرگذار می شود که اغلب در جوانترها دیده می شود و خیلی زود هم به آن عادت می کنند. در تیم ملی همه به بازی در ورزشگاه ویمبلی آشنا هستند و جو آن را به خوبی می شناسند و می دانند چگونه باید با آن کنار بیایند. به شخصه برای من تفاوتی ندارد که در چه ورزشگاهی بازی می کنم و یا تیم مقابل کیست. به علاوه اگر بخواهی به اوج برسی باید بتوانی در رقابتی خوب ظاهر شوی، چه جام جهانی، چه جام ملت ها و حتی لیگ قهرمانان. بازی با سوییس که تنها یک دیدار دوستانه و آن هم در زمین خودمان بود.
▪ رقابت تنگاتنگی بین بازیکنان تیم وجود دارد.
ـ چیز عجیبی نیست و رقابت در هر تیمی هست به عنوان مثال در منچستر. اگر بخواهی عضو تیم مطرحی باشی و با بهترین ها همبازی باشی باید قبول کنی که رقبای سرسختی وجود دارند که منتظر کوچک ترین لغزش تو هستند تا نیمکت نشینی را به تو هدیه کنند. نمی دانم که چرا بعضی ها از این موضوع متعجب اند. به عنوان مثال این رقابت در منچستر هم وجود دارد و موجب شده که منچستر از بهترین های دنیا باشد. در کل رقابت معمولا مفید است و برای من فرقی نمی کند که در ترکیب نهایی باشم یانه، مهم موفقیت تیم است.
▪ به نظر تو کاپلو می تواند انگلیس را به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برساند؟
ـ حتما این اتفاق می افتد. انگلیس تیم بزرگی است با بازیکنان بزرگ و حال که سرمربی چون کاپلو داریم چرا نباید صعود کنیم. هیچ چیز نمی تواند مانع از صعود ما شود. هنوز وقت زیادی تا مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی وجود دارد و ما تا آن زمان قطعا پیشرفت خواهیم داشت و اگر تلاشمان مستمر باشد. خیلی آسان در جام جهانی ۲۰۱۰ هم حضور پیدا می کنیم. قبول داریم که انتظارات بسیار بالاست با این وجود صعود ما قطعی است.
▪ نظرت راجع به تیم های هم گروه انگلیس چیست؟
ـ برای من همه تیم ها و کشورها به یک اندازه محترم اند و در عین حال همه آنها هم قدرتمند هستند. در بازی های حساسی چون مقدماتی جام جهانی نمی توان تیمی را دست کم گرفت. در گروه ما کرواسی قوی ترین و خطرناک ترین رقیب است. در چند سال گذشته از انگلیس هم بهتر ظاهر شده ولی دوباره تاکید می کنم که تا آن موقع پیشرفت قابل توجهی خواهیم داشت.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید