جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کارلوس: همیشه لبخند بزنید


کارلوس: همیشه لبخند بزنید
روبرتو کارلوس ستاره برزیلی خط دفاع فنرباغچه ترکیه که سابقا در رئال مادرید توپ می زد، با عزیمت ستارگانی چون دیوید بکام و بازنشسته شدن زین الدین زیدان از جمع کهکشانی ها ترجیح داد عرصه را برای جوان تر ها باز کند و باشگاه رئال را به مقصد باشگاهی در خارج اروپا ترک نماید. کارلوس از حضور در باشگاه جدیدش راضی به نظر می رسد و در آخرین مصاحبه اش با هواداران و بازدیدکنندگان وب سایت یوفا از این مساله پرده برمی دارد.
▪ به نظر خودت چند سال دیگر می توانی فوتبال بازی کنی؟
ـ فکر می کنم دو سال دیگر در ترکیه بمانم و پس از آن کفش هایم را آویزان کنم.
▪ چرا بعد از یک سال اینترمیلان را ترک کردی؟ آیا دلیل این تصمیم عدم انطباق و هماهنگی فوتبال برزیلی ات با استیل ایتالیایی نبود؟
ـ ما یک مربی انگلیسی داشتیم که دوست داشت من در خط میانی پا به توپ باشم و من هم این قضیه را قبول نداشتم. دوست داشتم همان پست خودم در تیم ملی برزیل ( دفاع چپ) را در تیم باشگاهی ام نیز داشته باشم وگرنه مشکلی با استیل و سیستم بازی ها نداشتم.
▪ کدام قسمت استانبول را دوست داری؟
ـ منطقه رینا و تنگه بسفر.
▪ به نظر من، باز هم باید برای برزیل پا به توپ شوی. هنوز در سطح بالایی بازی می کنی و برزیل به تو نیاز دارد؟
ـ اگر برزیل به من احتیاج دارد، من هم آماده کمک هستم. اگر از من درخواست همکاری شود بیشتر دوست دارم در تورنمنت ها حاضر شوم تا بازی های دوستانه. به خاطر بازی های ملی هیچ وقت فرصت آزاد نداشتم و حالا از اوقاتم نهایت استفاده را می برم.
▪ بهترین بازیکنی که با او بازی کرده اید چه کسی بود؟
ـ به نظر لوئیس فیگو بهترین آنها بوده، البته زیدان را هم نباید از قلم انداخت. زی زو عرصه را برای تمام هم تیمی هایش آسان تر می کرد.
▪ بازی کردن زیر نظر زیکو و فابیو کاپلو چگونه است؟
ـ زیکو تاکتیک کمتری در مربیگری اش به کار می برد و آزادی بیشتری به شاگردانش می دهد. در کل او دوست دارد بازی با شیوه ای درست انجام گیرد.
▪ نظرت در مورد دربی گالاتاسرای و فنرباغچه چیست؟
ـ این دربی مساوی است با دربی رئال مادرید و بارسلونا، سطح رقابت حتی بالاتر است. این دو تیم واقعا قوی هستند.
▪ آیا شانس بازی در کنار برزیلی هایی چون الکس، اورلیو، دیوید، ادو و همچنین حضور زیر نظر زیکو تو را تشویق به سفر به ترکیه کرد؟
ـ قطعا این مساله بسیار تعیین کننده بود. نمی دانم اگر این همه برزیلی در فنرباغچه نبودند، چطور می توانستم با حضورم در این باشگاه کنار بیایم. البته ملیت این بازیکنان تنها عامل تصمیم گیرنده نبود بلکه کیفیت بازی آنها مرا تشویق کرد.
▪ با این که در لیگ فوتبال اسپانیا کار کرده ای، سطح فوتبال ترکیه را چگونه می بینی؟
ـ اولا باید بگویم از حضور در فنرباغچه خوشحالم. باشگاه های ترکیه معمولا در یک سطح هستند. با این حال سطح بازی های فنرباغچه قدری بالاتر است. فوتبال ترکیه تهاجم کمتری دارد و بالاخره این که تعداد تیم های خوب در لالیگا کم است.
▪ بهترین سال فوتبالی ات کدام بوده؟
ـ سال ۲۰۰۲ که قهرمان اروپا و جهان شدیم فکر می کنم آن سال باید توپ طلای اروپا یا عنوان برترین بازیکن را از آن خود می کردم!
▪ چطور پست دفاع چپ را انتخاب کردی؟ آیا این تصمیم سرمربی بود یا این که خودت بیشتر در آن موقعیت احساس راحتی می کردی؟ آیا همیشه در این پست بازی کرده ای؟
ـ اولین باری که مرا برای بازی در پست دفاع چپ دعوت کردند، سال ۱۹۸۸ بود که آدایلتون لادیرا، سرمربی سائوپائولو مرا در این قسمت قرار داد. در آغاز من یک هافبک چپ بودم اما چون دفاع چپ ما در سائوپائولو مصدوم شده بود، ناچار شدم به جای او تغییر موقعیت بدهم. آن زمان گفتم اشکالی ندارد و از آن موقع در همان پست جای خوش کردم.
▪ در فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۲ مقابل بایرلورکوزن حرکت زیبایی انجام دادی و پاس سولاری را به سوی زیدان نشانه رفتی تا او گل بزند آیا از آن حرکت متعجب نشدی؟
ـ اصلا توقع نداشتم که پاس من گل شود. به نظر خودم فوق العاده بود. اینطور نیست؟
▪ بهترین گل دوران فوتبال حرفه ای کدام بوده؟
ـ فکر می کنم ضربه آزاد من در سال ۹۷ مقابل فرانسه بهترین گلم بود. تصویر آن هنوز در ذهن من است. شاید آن بازی چندان مهم نبود اما آن گل برایم ارزش زیادی داشت.
▪ رمز صورت همیشه خندان تو چه در داخل زمین و چه خارج از آن چیست؟
ـ واقعیت این است که خیلی ها از نحوه برخورد من شکایت می کنند. فکر می کنند من آدم مغروری هستم! در کل آدم شاد و خوشحالی هستم و ترجیح می دهم مردم را نیز خوشحال کنم. همیشه به یاد داشته باشید که خنده تان ترک نشود. امیدوارم این توصیه مرا فراموش نکنید.
▪ پس از خداحافظی از فوتبال آیا روی به سرمربیگری می آوری؟ در کدام لیگ؟
ـ بله، دوست دارم سرمربی شوم ولی نمی دانم دقیقا به کدام لیگ می روم. فعلا اولویتی ندارم. اجازه بدهید که پیشنهادات از راه برسند بعد تصمیم می گیرم.
حورا شکیبی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید