شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ / Saturday, 19 January, 2019

موسیقی و قدمتی بیش از تمدن بشری


موسیقی و قدمتی بیش از تمدن بشری
نخستین نشانه های مشخص ظهور موسیقی در حدود بین النهرین و نزد اقوام سومری، بابلی و آشوری یافت شده است و قدمت آن به بیش از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) می رسد. چین و مصر نیز در همان زمان از موسیقی بهره می برده اند. در هند در حدود دو هزار سال پیش از میلاد نیز استفاده از آواز و نواختن ساز در مراسم های آئینی رایج بود. در سرزمین فلسطین نیز نشانه هایی از موسیقی از حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد در دست است.
در مغرب زمین، یونان در استفاده از موسیقی پیشگام بود. یونانیان نخستین افرادی بودند که موسیقی را از نظر علمی مورد مطالعه قرار دادند. آنها معمولاً در «پارتنون» یا دیگر معابد خدایانشان گرد هم جمع می شدند و ضمن شعرخوانی، سازهای موسیقایی خود را نیز می نواختند. ایشان خدای موسیقی و هنرهای زیبا را «آپولون» می نامیدند و به هر یک از الهه های هنرهای زیبا «موز» می گفتند. کلمه موسیقی از این اسم وام گرفته شده است. آنها نت ها را نامگذاری کردند و هر یک از اصوات را به نام یکی از حروف الفبا می خواندند. در بین یونانیان سیتار و چنگ بسیار رواج داشت و حماسه سرایان بیشتر اشعار خود را با همراهی این سازها اجرا می نمودند. نمونه سازهای موسیقی یونانیان را می توان در تصاویر منقوش بر روی ظروفی که از این تمدن به جای مانده مشاهده کرد.
زمان زمامداری تیبریوس در رم، مصادف با آغاز موسیقی کلیسایی است. اولین فرم موسیقایی در آن زمان «پسالم» نام داشت که از موسیقی معابد یهودی الهام گرفته شده بود. این موسیقی منحصر به موسیقی آوازی تلاوت آیات انجیل بود و ساز در آن راه نداشت. در طی چهار قرن اول میلادی دین مسیح به تدریج در اغلب کشورهای اروپا رواج یافت و کلیساهای کاتولیک برای جلب بیشتر مردم به این اماکن، کلیسا را مرکز هنرهای مختلف از جمله، نقاشی، پیکرتراشی و نیز موسیقی قرار دادند. در این زمان موسیقی آوازی در مراسم مذهبی کلیساها اجرا گردید و متن های مذهبی همراه با آواز اجرا شدند. در اواخر سده ششم میلادی پاپ گریگور ششم، کتابی را بر مبنای آوازهای مذهبی کلیسا تدوین کرد که به نام سرود گرگورین شهرت یافت و در حقیقت منبع موسیقی کلیسایی است. سرودهای گرگورین به زبان لاتین خوانده می شد و به صورت تک صدای (هموفونی) اجرا می گشت.
با آغاز دوران رنسانس، موسیقیدانان از حدود سنن موسیقی مذهبی خارج شدند و به سمت موسیقی های چندصدایی (پولیفونیک) غیرمذهبی گرایش یافتند. ایتالیا بیش از دیگر سرزمین ها تحت تاثیر نوزایی هنر موسیقی قرار گرفت. در نظر موسیقیدانان ایتالیایی گوش نواز بودن قطعه موسیقی بیش از اجرای دقیق فنی آن اهمیت داشت.در آغاز قرن هفدهم و با پیدایش سبک باروک، موسیقی نیز از این نهضت بهره خود را برد. سبک باروک در حقیقت انقلابی بود که بر ضد موسیقی چند صدایی به وجود آمد در این دوره اپرا اجرا شد و بدین ترتیب باب نوینی در علم موسیقی بازگردید. اپرا به سه شیوه اجرا می شد: نخست، «سریا» که موضوع آن اغلب موضوعات تاریخی بود و غالباً از افسانه های یونان و رم اقتباس می گشت. در «سریا» کلیه قسمت ها به آواز خوانده می شد.
«کمیک» گونه ای دیگر بود که با نمایش همراه بود. موضوع این اپراها غالباً تراژیک بود و خوانندگان اجازه داشتند که مابین آوازهایشان صحبت کنند. نوع نازل تر اپرا نسبت به دو گونه دیگر، «بوفا» بود که در آن هیچ صحنه ای بدون موسیقی و آواز نبود. موضوع این اپرا فکاهی و داستان های مسخره آمیز بود. باروک در موسیقی با مرگ باخ در سال ۱۷۵۰ خاتمه یافت. باخ را رابط هنر باروک و کلاسیک در موسیقی می دانند. در قرون وسطی در اروپای لاتین به اشخاص برجسته اجتماع «کلاس» می گفتند و به همین جهت موسیقی و سایر هنرهایی که مخصوص طبقه اشراف بود کلاسیک نامیده می شد. بعدها در برابر این واژه از اصطلاح «رمان» برای هنر عامیانه و غیرکلاسیک استفاده شد.
در هنر کلاسیک آثار مطابق با قواعد و سبک های هنرمندان یونان و رم ساخته می شد. اثری قابل این اصطلاح می شد که به حد کمال می رسید و از قواعد و مقررات منضبطی پیروی کرده و خالی از حشو و زوائد و پیچیدگی باشد. مشهورترین آثار موسیقی کلاسیک مربوط به کلاسیک های وین است. بسیاری از آهنگسازان مقیم وین نظیر هایدن، موتزارت و بتهوون موفق شدند تا قواعد خاصی را برای موسیقی وضع کنند که اساس موسیقی نسل های آینده باشد. بتهوون رابط موسیقی دوره کلاسیک و رمانتیک است. سبک رمانتیسم در موسیقی زمانی به منصه ظهور رسید که برخی از هنرمندان به تدریج از اصول و قوانین موسیقی کلاسیک سرپیچی کردند و برای بیان احساسات خود به قوه تخیل خود اتکا نمودند. از مهمترین خصوصیات موسیقی رمانتیک آزادی فرم است.
بسیاری از موسیقیدانان این مکتب از قبیل شومان، مندلسون و برلیوز با ادبیات آشنایی داشتند و به موسیقی توصیفی علاقه نشان می دادند.محبوبیت سبک رومانتیک در اواخر سده نوزدهم با افول روبه رو شد. با پیدایش جنبش امپرسیونیسم در هنر، موسیقیدانان نیز تحت تاثیر این نگرش تازه در برابر آثار رمانتیک ایستادند. طرفداران این مکتب معتقد بودند که آهنگسازان رمانتیک با توصیفات داستانی خود موسیقی را از وظیفه اصلی خود منحرف کرده اند و آن را با افسانه های کودکانه آمیخته اند. در مکتب موسیقی امپرسیونیستی، اصوات طبیعی همچون جریان آب، دریا و ریزش باران منبع الهام هنرمندان قرار گرفتند. در آغاز قرن بیستم موسیقی معلول عواملی همچون تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فلسفی قرار گرفت و دستخوش تغییرات بسیاری در زمینه ساخت و اجرای قطعات گردید. بسیاری از مکاتب آوانگارد در این سده مجال ظهور یافتند که شاید بتوان از موسیقی کانکریت و موسیقی الکترونیک به عنوان مشهورترین آنان نام برد.
در موسیقی کانکریت صداهای طبیعت یا سازهای معمولی به وسیله دستگاه ضبط می شد و سپس مورد تغییر و دستکاری قرار می گرفت. در موسیقی الکترونیکی نیز دستگاه هایی ساخته شد که خود مولد صدا بودند. ساخت افکت های موسیقایی به وسیله همین دستگاه های مولد صدا امکان پذیر است.


منبع : روزنامه ابرار

مطالب مرتبط

برنامه ای بدون مشارکت کانونها

برنامه ای بدون مشارکت کانونها
اگر چه قصد ما از طرح این پرسش ها فروكوبیدن تلاشهای صرف شده خانه موسیقی و دبیر این جشن، جناب كامبیز روشن روان نیست، بلكه هدف اصلاح روندی است كه از شش سال گذشته شروع شده است و به رغم تمامی ناملایمتها و نیز فشارها و كاستی ها و كمبودها، گامهای موفقی را برداشته است. ما (جماعت اهل موسیقی و اصولا جماعت اهل هنر) كارهای گروهی و صنفی را كمتر تجربه كرده ایم، لذا باید تجربه های بیشتری داشته باشیم و از خطر كردن و تجربه ورزی نهراسیم.خانه موسیقی نیز می تواند ضمن برگزاری چنین برنامه هایی و پس از پایان آن این پرسش ها را طرح كند و اگر پاسخهای قانع كننده ای برای آن پیدا كرد و در اختیار كانونها و اعضای مختلف این خانه قرار داد، می تواند به خود ببالد كه برنامه ای مورد انتظار اكثر اعضا تدارك دیده است و اگر نه باید در برخی از برنامه ریزی ها تجدید نظر كند.از جمله این پرسش ها چگونگی مشاركت كانونها در برپایی این جشن است. با توجه به اینكه مجمع عمومی خانه موسیقی به عنوان بالاترین ركن تصمیم گیری در این نهاد صنفی _ هنری، اجتماعی شناخته شده است، و این مجمع خود از جمع بست هیات مدیره كانونهای ۸ گانه شكل گرفته است، تا چه میزان این كانونها و نیز مجمع عمومی ۲۴ نفره در برپایی این جشن نقش داشته اند ؟ اگر نقش داشته اند كه بسیاری از این افراد از چنین نقشی ابراز بی اطلاعی می كنند و اگر نه، چرا خانه موسیقی در یك كار صنفی و دو ماه قبل از برگزاری این گونه مراسمها، با یك اطلاعیه یا برگزاری یك مجمع عمومی فوق العاده برطلب مشاركت از كانونها تأكید نمی كند ؟ اگر قصد خانه موسیقی مشاركت دادن تمامی كانونها در این گونه برنامه هاست و ایجاد انگیزه در كانونها و هیات مدیره های تخصصی، این بهترین فرصت است و اگر نه كه باید به وجود ضعف تشكیلاتی و برنامه ریزی های صنفی در این زمینه در هیات مدیره خانه موسیقی اذعان كرد.
مراسم ویژه روز جهانی موسیقی، كه با نهم مهرماه وزادروز ابو نصر فارابی و ششمین سال فعالیت خانه موسیقی همزمان شده است، شنبه گذشته با حضور جمع كثیری از موسیقی دانان و نوازندگان و اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.این مراسم آخرین شب از سلسله برنامه هایی بود كه تحت عنوان هفته موسیقی از سوی خانه موسیقی، مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودكی و انجمن موسیقی ایران تدارك دیده شده بود.در هفته موسیقی كه از شنبه گذشته آغاز شده بود، به مدت پنج شب اركستر سمفونیك تهران به رهبری علی رهبری، سمفونی نهم بتهوون و اثری از علیرضا مشایخی را اجرا كرد و اركستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی نیز دوشب برنامه داشت.
آغازگر برنامه های جشن خانه موسیقی اجرای گروه دولت محمد آزادی از گنبد كاووس بود كه تحت سرپرستی دكتر مجید تكه گوشه هایی از موسیقی تركمنی را اجرا كردند.دكتر تكه، شناخته شده ترین چهره موسیقی تركمن است كه ضمن كار نوازندگی و هدایت گروه، پژوهشهای موثری در موسیقی تركمن و سازشناسی موسیقی این ناحیه انجام داده است.پس از این اجرا داریوش پیرنیاكان، نوازنده تار و از اعضای هیات مدیره خانه موسیقی به خواندن بیانیه خانه موسیقی پرداخت.وی در این بیانیه ضمن تأكید بر جایگاه موسیقی در جهان و توجه كشورهای صاحب موسیقی به موسیقی و آیینهای موسیقایی و اختصاص روزی به عنوان روز ملی موسیقی، به ارائه گزارشی از تلاشهای خانه موسیقی برای ثبت روز تولد ابونصر فارابی (نهم مهر) به عنوان روز ملی موسیقی ایران در تقویم سالانه پرداخت و گفت:سال گذشته روز ۹مهرماه را به عنوان روز ملی موسیقی پیشنهاد كردیم كه در نامه ۳۰ فروردین امسال مورد تأیید اولیه (شورای فرهنگ عمومی) قرار گرفت و امیدواریم در آینده نزدیك به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی كشور برسد.
بر همین بنیان شورای فرهنگ عمومی در نشست مردادماه خود تأیید اولیه كمیته كارشناسی را رد كرده است و این نامه پیش از آنكه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود، از دور خارج شده است.
اینها نكاتی بود كه داریوش پیر نیاكان به آن اشاره ای نكرد.جالب توجه اینكه نامه تأیید اولیه كه گراور آن در بروشور مراسم ویژه آمده بود نیز بر همین نكته تأكید می كرد.در بخشی از این نامه آمده بود كه این پیشنهاد در كمیسیون نامگذاری روزهای خاص شورای فرهنگ عمومی (نهم اسفند ۱۳۸۳) مورد تأیید اولیه قرار گرفت و پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی برای ثبت در تقویم سال ۱۳۸۵ قابل اجرا خواهد بود.اجرای گروه جوان به آهنگسازی و سرپرستی محمد علی كیانی نژاد دیگر برنامه این مراسم بود.پس از این اجرا علیرضا مشایخی، آهنگساز آوانگارد ایرانی به جایگاه رفت و گفت كه ۴۰ سال است كه كار و تلاش می كند تا جریان جدی ای را در موسیقی ایران جا بیندازد و در این مدت كمتر به وی كمكی شده است و اگر توجه مدیر سابق مركز موسیقی نبود وی باید همچنان در خانه های این و آن به تمرین می پرداخت.وی همچنین از نبود تعریفی برای موسیقی و موسیقی دان انتقاد كرد و گفت كه صدا وسیما نتوانسته هیچ گونه رابطه تعریف شده و منسجمی با موسیقی جدی بیابد.مشایخی سپس به جایگاه روزنامه نگاران و منتقدان موسیقی پرداخت و گفت كه این جایگاه بسیار مهم است و اگر كسی بضاعت علمی ندارد نباید در این زمینه اظهار نظر كند.در ادامه این مراسم داود گنجه ای، محمد سریر و شاهین فرهت تندیسی را به پاس عمری تلاش مشایخی به وی اهداء كردند. اجرای قطعه ای از آثار مشایخی به رهبری خودش دیگر بخش برنامه بود.وی دراین اجرا تلفیقی از اجرای ساز پیانو با سازهای كوبه ای سنتی و نیز اركسترال را به نمایش گذاشت.حضور محمد رضا شجریان كه در پیش بینی برنامه ها هم نبود، شور و ولوله ای به بخش بعدی برنامه داد.محمدرضا شجریان كه این روزها بخش اعظم وقتش را به گرد آوری كمك برای باغ هنر بم اختصاص داده بود، در این مراسم نیز به صحنه رفت و گفت كه این پروژه سه میلیارد تومان هزینه دارد و تنها ۳۵۰میلیون تومان از ناحیه فروش بلیت كنسرت بم و نیز دی وی دی این كنسرت و برخی كمكهای دیگر جمع شده است كه تا كنون ۳۲۵ میلیون تومان آن هزینه شده است.
شجریان همچنین به وعده هایی كه از سوی برخی از هنرمندان در كمك به این طرح داده شده بود اشاره كرد و گفت تاكنون كمكی دریافت نكرده است اما امیدوار است این سخنان به مرحله عمل درآید و در حد حرف باقی نماند.وی همچنین گفت كه مردم بم بیش از آنكه به كمك مادی نیاز داشته باشند به روحیه دادن نیاز دارند و ما همگی باید تلاش كنیم تا این مردم به گذشته با نشاط خویش بازگردند.به گفته شجریان باغ هنر بم در ۱۴هكتار و با زیربنای ۷هزارمتر مربع ساختمان ساخته خواهد شد و وی تمامی تلاشش را به كار خواهد بست كه با پول مردم و هنرمندان و بدون كمكهای دولتی این كار را به انجام برساند.وی در پایان وعده داد كه به زودی سایت این طرح راه اندازی خواهد شد و در آن گزارش كاملی از چگونگی دریافتی هاو نیز هزینه كرد پولها خواهد آمد.نكته جالب توجه در سخنان استاد شجریان نیاوردن نامی از خانه موسیقی بود.این البته ایرادی بر استاد نیست، اما بر برگزار كنندگان خانه ایرادی مهم وارد است و آن این كه چرا هیچ رایزنی با استاد نكردند كه اقلا یك ذكر خیری از تلاشهای خانه موسیقی، حتی درزمینه كمك به مشاركت خانه موسیقی در جمع آوری پول برای ساخت باغ هنر بم، نكرد.در پایان برنامه گروه ارغنون به خوانندگی حسام الدین سراج قطعاتی را برای حضار اجرا كردند.حضور حسام الدین سراج در جشن خانه موسیقی می تواند یك اتفاق باشد و حسن مطلعی برای حضور پربارتر خوانندگان و موزیسین های نسل انقلاب در خانه موسیقی.سراج كه در كانون خوانندگان ( دوره اول) عضو هیات مدیره بود، در دور دوم از نامزدی خودداری كرد و حضورش در این جشن می تواند بركت خیز و مبارك باشد.

وبگردی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.