جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فاتح تریم: پیشرفت باشگاه ها یعنی پیشرفت فوتبال ملی


فاتح  تریم: پیشرفت باشگاه ها یعنی پیشرفت فوتبال ملی
بازیکنان سرشناس فوتبال در اکثر موارد آرزو دارند پس از بازنشستگی حرفه مربیگری را پیش بگیرند و پا به این عرصه سخت و دشوار بگذارند که اغلب نیز این کار را می کنند و تعداد معدودی می توانند جای خود را در این حرفه پیدا کنند و به عنوان مربی سرشناس مطرح می شوند.
فاتح تریم بازیکن اسبق ترکیه در حال حاضر هدایت تیم ملی کشورش را به عهده دارد و اگرچه تریم در دوران بازیکنی اش نیز صاحب نام بود اما درخشش او در عرصه مربیگری در نوع خودش بی نظیر بوده است.
از طرفی فوتبال دوستان ترکیه از او به عنوان مربی مبتکر در عرصه نوآوری های تاکتیکی یاد می کنند.
تریم سرمربی تیم ملی ترکیه کارنامه درخشانی دارد که می تواند نظر بسیاری از کشورها را به سوی خود جلب کند و آنها را وسوسه کند که هدایت تیم ملی کشورشان را به او بسپارند. وی سابقه مربیگری تیم ملی زیر ۲۱ ساله های ترکیه از سال ۱۹۹۳-۱۹۹۰ در کارنامه دارد و بلافاصله در همان سال به سمت مربیگری تیم بزرگسالان ترکیه دست یافت و ۳ سال عهده دار این مسوولیت بود.
سال ۲۰۰۰ بود که تریم ترکیه را به مقصد ایتالیا ترک کرد تا هدایت فیورنتینا را به دست بگیرد. یک سال بعد بالاترین شانس مربیگری اش به او روی آورد و آن هم رسیدن به سکان هدایت آث میلان بود. البته تریم خیلی نتوانست در ایتالیا دوام بیاورد و در سال ۲۰۰۲ به وطنش بازگشت و جایش را به کارلو آنجلوتی سرمربی فعلی میلان داد. بلافاصله پس از آن مربیگری گالاتاسرای به او پیشنهاد شد که سران باشگاه با پاسخ مثبت تریم مواجه شدند او که دو سال در خدمت این تیم بود و همراه گالاتاسرای به نتایج درخشانی در رقابت های اروپایی رسید.
پس از آن بود که ارسون یانال سرمربی مستعفی تیم ملی فوتبال ترکیه به علت هفته ها ناکامی این تیم در دیدار مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان با انتقادهای تند محافل ورزشی ترکیه روبه رو شد و به رغم قرارداد ۴ ساله اش با فدراسیون فوتبال ترکیه از سمت خود کناره گیری کرد. سپس گزینه های زیادی برای این پست مطرح شدند که از مهم ترین آنها مصطفی دنیزلی ( سرمربی اسبق پاس) و اوتمار هیتسفیلد سرمربی بایرن مونیخ اشاره کرد که در نهایت نیز در ژانویه ۲۰۰۶ فاتح تریم با کنار زدن رقبای سرشناس بار دیگر عهده دار این مسوولیت سنگین شد.
ترکیه کشوری فوتبال خیز است که استعدادهای نهفته آن در حال شکوفایی است و به همین علت است که ترکیه را غول نهفته فوتبال می خوانند. مهم ترین افتخار تریم در عرصه ملی رساندن تیم ملی ترکیه به مرحله نهایی یورو ۹۶ بود زیرا این اولین تورنمنت بین المللی بود که ترکیه پس از جام جهانی ۱۹۵۴ در آن شرکت می کرد.
فاتح تریم سال پرکاری را در پیش رو دارد و مهم ترین چالش او نیز یورو ۲۰۰۸ خواهد بود. در ادامه مصاحبه سایت رسمی فیفا با این مربی با انگیزه را می خوانیم:
▪ ممکن است در چند جمله علاقه مردم ترکیه به فوتبال را شرح دهید.
ـ فوتبال ورزش اصلی کشورم است و محبوب ترین ورزش نزد جوانان ترکیه. مردم عاشق این رشته هستند و فوتبال توانسته در زندگی روزمره نقش مهمی را ایفا کند و جزو سرگرمی های مردم به حساب آید. باشگاه ها با سرعت قابل توجهی در حال حرفه ای شدن هستند و در حال حاضر می توان از صنعت فوتبال در ترکیه نیز یاد کرد.
▪ مقام سوم جام جهانی ،۲۰۰۲ رسیدن فنرباغچه به عنوان اولین تیم باشگاهی ترکیه به مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا و صعود به یورو ۲۰۰۸ بهترین افتخاراتی است که ترکیه در سال های اخیر به دست آورده است، فکر می کنید دلیل اصلی این جهش چیست؟
ـ به نظر من باشگاه ها نقش مهم و اساسی در پیشرفت تیم های ملی دارند و به عبارتی پیشرفت تیم های باشگاهی یعنی پیشرفت فوتبال ملی. سیر صعودی ما با شگفتی ساز شدن فنرباغچه آغاز شد چرا که موفقیت آنها تاثیر به سزایی در فوتبال ترکیه داشت. پس از آن شور و شعف خاص در کشور ایجاد شد و همگان خواستار پیشرفت روزافزون فوتبال بودند که البته این چنین هم شد و مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۲ ژاپن - کره جنوبی اوج آن بود.
▪ مربیگری تیم ملی کشورتان نهایت آرزوی شما بود؟
ـ خب هدایت تیم ملی افتخار بزرگی است که نصیب هر کسی نمی شود زیرا فدراسیون فوتبال هر کشور برای سپردن این پست تحقیقات موشکافانه ای انجام می دهند و حاضر نمی شوند به راحتی فوتبال کشور را به دست هر کسی بسپارند. به علاوه من مسوولیت سنگینی بر عهده دارم که می بایست پاسخگوی تک تک افراد جامعه باشم که کار چندان ساده ای نیست و مشقت فراوانی به همراه دارد.
▪ شما مدت ها رکورددار بیشترین بازی ملی در ترکیه بودید و اکنون محبوب ترین مربی ترکیه هستید کدام را بیشتر می پسندید؟ بازیکن یا مربی بودن؟
ـ تنها چیزی که برای من اهمیت دارد ورزش فوتبال است و تفاوتی ندارد که بازیکن باشی یا مربی. این عشق به فوتبال است که موجب می شود سال ها برای آن زحمت بکشی و در حالی که از ابتدا نمی دانی که آیا روزی ستاره می شوی یا نه. متاسفانه امروزه بازیکنان فقط به مطرح شدن و جنجال سازی فکر می کنند در حالی که میزان تاثیرگذار بودنت در بازی برای مردم مهم است.
▪ به عقیده بسیاری بازیکنان ترکیه از بهترین های اروپا هستند. شما هم با این نظر موافقید؟
ـ وقتی که به دور نهایی یورو ۱۹۹۶ رسیدیم، توانستیم نظر فوتبال اروپا را نسبت به خودمان تغییر دهیم که به نظر من انقلاب فوتبال ترکیه بود. به این نکته هم توجه داشته باشید که تا آن زمان حتی یک بازیکن هم به خارج از کشور ترانسفر نکرده بودیم. دقیقا از زمانی که فوتبالیست های ترکیه آموختن که به جای فرار از شکست تلاش برای پیروزی را سرلوحه قرار دهند، تیم ملی ترکیه توانست پدیده جام جهانی ۲۰۰۲ شود و ترانسفر بازیکنان به مطرح ترین باشگاه های اروپایی آغاز شد.
▪ چه فرقی بین بازیکنان تان که در داخل ترکیه فعال هستند با آنان که در کشورهای دیگر توپ می زنند می بینید؟
ـ قطعا یک فرق مهم و تاثیرگذار وجود دارد که حتی می تواند آینده بازیکن را تغییر دهد. کیفیت بازی را می توان در هر نقطه جهان آموخت و ارتقا داد ولی تفاوتی که تیم های پیشرفته اروپایی با سایر کشورها دارند طرز تفکر و قدرت تصمیم گیری آنها در بازی است چرا که سرعت عمل در تصمیم گیری به بازیکن اجازه می دهد که بهترین استفاده را از توپ های دریافتی بکند.
▪ به بحث اصلی خود برگردیم. رقبای شما در گروه A یورو ۲۰۰۸ سوئیس میزبان، جمهوری چک و پرتغال هستند ارزیابی شما از این سه تیم چیست؟
ـ اگر دقیق به رده بندی فیفا بنگریم، می بینیم که هر سه تیم وضعیت متعادلی در ۲ سال اخیر داشته اند و با این وجود چیز زیادی از آنها ندیدیم. پرتغال از بهترین های یورو ۲۰۰۴ بود و در مکان هشتم دنیا است، چک فینالیست یورو ۹۶ بود و در جای پنجم جای دارد و سوئیس علی رغم مکان چهل و چهارم در رده بندی فیفا از امتیاز میزبانی برخوردار است. امیدوارم بتوانیم سیر صعودی فوتبال ترکیه را ادامه دهیم . در فوتبال امروز دیگر نمی توانیم تنها به چند تیم خاص دل خوش کرد و هر ۱۶ تیم صعودکننده شانس برابری برای قهرمانی دارند.
▪ جام جهانی ۲۰۱۰ را چگونه می بینی؟
ـ تا به امروز که تمامی قهرمانان جام های جهانی از امریکای جنوبی و اروپا بودند و این اولین باری است که چنین تورنمنت مهمی در قاره آفریقا برگزار می شود که به نظر من همین شانس تیم های آفریقایی برای خلق شگفتی یا حتی قهرمانی را افزایش داده است. ولی به شخصه دوست دارم یک تیم اروپایی مانند جام جهانی ۲۰۰۶ جام را بالای سر ببرد.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید