سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

تقلای بی‌حاصل


تقلای بی‌حاصل
حدود ۲ سال است که روبرتو مانچینی در سمت مربیگری اینتر فعالیت می‌کند و همواره در صدد بوده تا به رؤیای قهرمانی این تیم در ۱۷ سال اخیر تحقق بخشد. اما تا به امروز رؤیای بزرگ رنگ واقعیت را ندیده است. البته این تیم فصل گذشته در پی رسوائی میلان و یوونتوس در فوتبال ایتالیا، صاحب اسکودتو شد اما این اسکودتو لذتی واقعی و دلپذیر داشت و اینتر دوست داشت که در رقابتی ناب و پاک و فارغ از هرگونه تبانی و رسوائی، در پایان فصل و در مقابل دیدگان هوادارانی که سال‌ها برای باشگاه‌شان دعا کرده‌اند قهرمان شود.
پیش از آمدن مانچو، اینتر مربیان زیادی را به خدمت گرفت و دست به دامن آنان شد تا قهرمانی اینتر را محقق سازد. آلبرتو زاکه‌رونی و هکتور کوپر از جمله مربیان بزرگی هستند که تمام توان فنی خود را به‌کار گرفتند اما به در بسته خوردند. در آن هنگام مانچو مربی لاتزیو بود. او در این تیم توانسته بود واحدی منسجم و مقاوم شکل دهد و به جایگاه مطلوبی دست یابد. لاتزیو در آن دوره با بحران مالی دست به گریبان بود و حتی قادر نبود که دستمزد بازیکنانش را به موقع پرداخت نماید و این نارضایتی آنان را در پی داشت. اما مانچینی ترکیبی ایجاد کرده بود که اتحادش را سرلوحه کار قرار داده بود و با وجود بحران مالی نتایج خوبی می‌گرفت. اینتر به داشتن چنین مربی‌ای رشک می‌ورزید و سرانجام مانچو را جذب کرد.
او حدود ۲ سال است که نتوانسته در اینتر کاری از پیش ببرد مگر چند جام و عنوان کم‌اهمیت که البته برای اینتر بسیار مهم بوده است. تیم او در فصل گذشته معمولاً یا به پیروزی یک بر صفر می‌رسید یا با نتیجه یک بر یک مساوی می‌کرد. اما در فصل جاری هم زیاد گل می‌زند و هم زیاد گل می‌خورد. علاوه بر این تعداد شکست‌های اینتر زیاد شده است. او در گفت‌وگوئی با وب سایت اینتر به‌علل باخت اینتر مقابل بایرن‌مونیخ (۲ بر صفر) و اسپورتینگ لیسبون (یک بر صفر) پرداخته است و نسخه‌ای برای اینتر تجویز کرده است که بتواند پس از سالیان دراز قهرمان اروپا و ایتالیا شود.
●● این گفت‌وگو را در زیر با هم می‌خوانیم:
● اینتر هفته گذشته مقابل بایرن‌مونیخ شکست خورد. برای این باخت چه توجیهی دارید؟
▪ پیش از این شکست، به اسپورتینگ لیسبون در لیگ قهرمانان باختیم و این بسیار ناامیدکننده است. اما این باخت‌ها یک دلیل مشترک دارد و آن اینکه در هر ۲ بازی پس از ۳۰ یا ۴۰ دقیقه ۱۰ نفره شدیم. به‌نظر من این تنها عامل باخت ما در هر ۲ بازی بود. در هر حال آنچه که اهمیت دارد نتیجه بازی است. علاوه بر این باید سری A و لیگ قهرمانان را از هم تفکیک کرد.
● با توجه به کارت‌های قرمزی که در هر ۲ بازی دریافت کردید باید از این پس در بازی‌هایتان بسیار مراقب باشید. درست است؟
▪ ۳ کارت قرمزی که گرفتیم به‌دلیل خطای بازیکنان ما روی افراد حریف بود. از این به بعد باید بسیار مراقب باشیم اما گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که اجتناب‌ناپذیر است. در واقع، برخی اوقات شانس و تقدیر بسیار تأثیرگذار ست.
● اینتر اخیراً زیاد گل می‌خورد. آیا این شما را نگران نمی‌سازد؟
▪ باید گل‌های بسیار کمتری بخوریم. اما در لیگ قهرمانان هنگامی‌که ۱۰ نفره بازی می‌کردیم ۳ گل خوردیم و این ناخوشایند است. گل دوم بایرن چندان به این مسئله ربطی ندارد؛ زیرا در تلاش برای حمله بودیم و روی ضد حمله بود که گل خوردیم. در سری A در ۲ بازی مشابه مقابل کیه‌وو ۳ گل و مقابل فیورنتینا ۲ گل خوردیم. علت آنکه در این بازی‌ها زیاد گل خوردیم. علت آنکه در این بازی‌ها زیاد گل خوردیم آن بود که در هر ۲ بازی تصور می‌کردیم که پیروزی از آن ماست و همین امر تمرکز ما را بر هم زد و در واقع این باور نادرست نزدیک بود که ما را به‌سوی باخت سوق دهد. از این پس باید مراقب باشیم.
● آیا اخراج سینیشامیهایلوویچ در باخت مقابل بایرن مونیخ نشانه عصبی بودن اینتر است؟
▪ نباید چنین حرف‌هائی زد زیرا این چیزی کاملاً بیخود و بیهوده است. بازیکن ما اگر مرتکب خطائی شود داور او را از بازی اخراج می‌کند. یکی از نیمکت‌نشینان بایرن حرف بدی به یکی از بازیکنان ما زد و میهایلوویچ به دفاع از او رفت. این چیزی کاملاً طبیعی است و اتفاقی جدی رخ نداده است که براساس آن اینتر را به‌عنوان یک تیم عصبی معرفی کنیم و گل خوردن‌های تیم‌ را حاصل عصبی بودن اینتر بدانیم. اگر تیم ما یازده نفره می‌ماند و روندی را که از ابتدای بازی در پیش گرفته بود ادامه می‌داد می‌توانستیم یک بر صفر پیروز شویم. دست کم زدن یک گل محتمل‌ترین اتفاق بود و شما به گونه دیگری در ما فکر می‌کردید. بنابراین سعی کنید اندکی هدفمندانه و بیشتر به بازی‌های تیم ما نگاه کنید. اخراج میهایلوویچ را نباید نشانه عصبی بودن اینتر دانست زیرا سینیشا از یک بازیکن اینتر دفاع کرد و این دلیلی بر عصبی بودن تیم ما نیست. این اتفاق در هر خانواده و هر تیم دیگری که بخواهید رخ می‌دهد. برای تحلیل اوضاع باید همه چیز را به‌درستی در کنار هم قرار داد.
● در حال حاضر اوضاع تیم چگونه است؟
▪ تعدادی از بازیکنان ما مصدوم هستند با این حال اکثریت آنان می‌توانند برای ما بازی کنند و این مسئله خوشایند است. بازیکنانی که به میدان می‌روند باید از تمام توان خود استفاده کنند زیرا اگر چنین شود این فرصت را خواهند داشت که در کمال آرامش و راحتی به استراحت بپردازند و بازیکنان مصدوم نیز قادر خواهند بود با استفاده از این فرصت، بدون دغدغه روند بهبودی خود را طی کنند.
چند روز پیش ماسیمو موراتی مالک باشگاه اینتر گفت که از همان ابتدای فصل ترجیح می‌داده است که این تیم قهرمان سری A شود و البته این نظر شخصی وی بوده است. نظر شما درباره این اظهارات چیست و آنان را چگونه تجزیه و تحلیل می‌کنید؟
به اعتقاد من، ما باید در هر ۳ رقابتی که حضور داریم از تمام توان خود برای ارائه بازی‌های بهتر و بهتر بهره بگیریم. باید باخت‌هائی را که در لیگ قهرمانان داریم فراموش کنیم و در پی کسب نتایج بهتر در آینده باشیم. به‌نظر من سری A و لیگ قهرمانان اروپا به یک اندازه اهمیت دارند.
● در روزنامه‌ها می‌نویسند که اگر مانچو خوب کار نکند و نتایج مطلوبی به‌دست نیاورد، باید از سمت مربیگری اینتر اخراج شود و فرد دیگری جایگزین او شود. آیا خواندن چنین چیزی در مطبوعات برای شما آزاردهنده و ناخوشایند نیست.
▪ اجازه نمی‌دهم که تحت‌تأثیر چنین نوشته‌ها یا گفته‌هائی قرار گیرم. همیشه این چیزها وجود دارد و گوئی که پایانی برای آن متصور نیست. قبل از بازی با رم هم از این حرف‌ها می‌زدند و هنوز هم ادامه دارد. اما آن بازی را بردیم و همه چیز به حالت طبیعی بازگشت. فعلاً که اوضاع بدین منوال است و من از بابت آن نگران نیستم.
● اینتر سال‌هاست که در سری A قهرمان نشده است البته اسکودتوی فصل پیش، به‌دلیل رسوائی یوونتوس و میلان در سری A به اینتر تعلق گرفت. طی این چند سال بارها بارقه امیدی برای قهرمانی اینتر دیده شده اما همه چیز با ناکامی پایان یافته است. نظر شما درباره تداوم این مسئله چیست؟
▪ این وضعیت بغرنجی است. اما آنچه ۲ هفته پیش گفتیم همان چیزی است که هنوز هم به آن می‌اندیشم و به آن اعتقاد دارم.
نیازی نیست که خودمان را بکشیم فقط باید متحد و یکپارچه بمانیم، به‌ویژه در زمان‌های دشوار؛ زیرا پس از کسب پیروزی، متحد ماندن بسیار آسان‌تر است. بنابراین اگر از این امر تبعیت کنیم پیروزی در سری A و در لیگ قهرمانان اروپا در دستان ما خواهد بود. اما اگر پس از هر باختی یک گام به عقب برگردیم همه چیز سخت‌تر و سخت‌تر از گذشته می‌شود. بار دیگر تکرار می‌کنم. به‌هنگام سختی‌ها باید متحد باشیم. هر کسی که از بیرون به اینتر نگاه می‌کند. بنا به دلائلی ما را تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین دست کم باید از درون متحد باشیم و آرامش خود را حفظ کنیم تا مشکلاتمان مضاعف نشود. برای ۲ باختمان در لیگ قهرمانان نباید اجازه داد که پس از ۳۰ دقیقه بازیکنان از میدان اخراج شوند زیرا در واقع این یک هدیه بزرگ به حریفان خواهد بود. با وجود اینکه در سری A برنامه بازی دشوار و فشرده‌ای داشتیم، تاکنون خوب پیش آمده‌ایم. با این‌حال هر کسی می‌تواند هر طور که می‌خواهد فکر کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید