جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

داروساز و آنفولانزا


داروساز و آنفولانزا
آنفولانزا یک تهدید بزرگ برای سلامت جامعه است، که ۵% تا ۲۰% از ساکنان آمریکا را هر سال مبتلا می کند، و در حدود ۲۰۰۰۰۰ بستری شدن در بیمارستان و ۳۶۰۰۰ مرگ را هر سال در ایالات متحده ایجاد می کند.۴-۱ آنفولانزا و پنومونی ششمین علت منجر به مرگ در آمریکا هستند.۵ در افراد ۶۵ ساله و بیشتر، پنجمین معمولترین علت مرگ است.۵ سی درصد ساکنین آسایشگاه که به آنفولانزا مبتلا می گردند زنده نخواهند ماند.۵ برخی داروخانه ها برنامه های واکسیناسیون را برای فراهم کردن محافظت علیه ویروس برای بیمارانشان شروع کرده اند. بنابراین ضروری است که داروسازان در مورد بیماری و پیشگیری و درمان آن آگاه باشند.
● سرایت آنفولانزا
انتقال آنفولانزا برای بیماریهای تنفسی معمول است. به محض اینکه ویروس وارد بدن میزبان می شود، میزبان پس از یک دوره کمون از یک تا چهار روز مبتلا می شود(زمان میانگین دو روز).۱ ناتوانی ظاهری علم جهت متوقف کردن شیوع آنفولانزا تا اندازه ای به این دلیل است که میزبان مبتلا می تواند قطرات آلوده را روز قبل از شروع علایم تولید کند.
این واقعیت، سودمندی بسیاری از معیارهای سلامت همگانی(از قبیل مراقبت هنگام سرفه و عطسه) را محدود می کند چرا که افرادیکه مشکوک به عفونی بودن خود نیستند معمولی رفتار می کنند، و بیماری را به دیگران منتقل می کنند. بالغین تا پنج روز پس از شروع علایم عفونی می مانند، اما کودکان می توانند عفونت را برای ۱۰ روز یا بیشتر منتقل کنند.۱ افرادیکه در مکان بسته با دیگران زندگی می کنند آشکارا نسبت به آنهائیکه جداتر هستند در خطر بالاتری قرار دارند.۵ بنابراین، انتقال در میان ساکنان خوابگاه ها، آپارتمان های با ساکنین متعدد، زندان ها، تسهیلات مراقبتی بازداشتگاهها، و آسایشگاه ها تسریع می شود.
● تظاهرات آنفولانزا
علایم و نشانه ها ناگهان آغاز می شوند. آنها به میزان زیادی غیر اختصاصی و شبیه دیگر بیماریهای تنفسی هستند.۶و۱ تظاهرات هم تنفسی و هم مزاجی هستند.۷و۱ تظاهرات تنفسی شامل گلو درد، سرفه غیر خلط دار، و رینیت هستند، در حالیکه تب، درد عضلانی، سردرد و کسالت در میان تظاهرات مزاجی هستند.
کودکان همچنین ممکن است اوتیت مدیا، اسهال، تهوع، و استفراغ را تجربه کنند. در بیشتر بیماران، علایم پس از سه تا هفت روز فروکش می کند. هرچند، سرفه و کسالت می تواند برای دو هفته یا بیشتر باقی بماند.
در بیماران با بیماریهای پزشکی زمینه، از قبیل بیماری ریوی، یا قلبی، آنفولانزا ممکن است بیماری اصلی را شدیدتر کند، که نیاز به جلوگیری از آنفولانزا را در این بیماران از طریق واکسیناسیون افزایش می دهد.
اگر کودکان کوچک با بیماریهای پزشکی با خطر بالا به آنفولانزا مبتلا شوند، خطر مرگ و میر آنان بسیار بالاتر است. میزان بستری شدن در کودکان کوچکتر از ۵سال بدون بیماری های با خطر بالا، ۱۰۰ بیمار به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ است. هرچند، برای کودکان با بیماریهای با خطر بالا، نسبت ها پنج برابر بالاتر است.( ۵۰۰ نفر به ازای هر ۱۰۰۰۰۰نفر)
● هنگامیکه آنفولانزا دارید چه کنید؟
افرادیکه مبتلا به آنفولانزا می شوند، فوراً علایم را تجربه نمی کنند. بنابراین آنها می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند بدون اینکه بدانند بیمار هستند، که سودمندی بسیاری از معیارهای سلامت عمومی را محدود می کند. به منظور کمک به کاهش خطر شما، دستانتان را دور از دهانتان نگه دارید و دستانتان را مکرر بشویید. آنفولانزا یک بیماری سالانه است که میلیون ها آمریکایی را مبتلا می کند. دانستن اینکه اگر شما آنفولانزا دارید یا اگر احساس بیماری می کنید چگونه بیان کنید، چگونه از بیماری جلوگیری کنید، و چه مراحلی را جهت داشتن احساس بهتر در پیش بگیرید، مهم است.
● آنفولانزا چیست؟
آنفولانزا یک بیماری تنفسی است- شما به آن مبتلا می شوید زیرا آنفولانزا به یکی از راه های تنفسی(بینی یا گلو) حمله می کند. دیگر بیماری های تنفسی از قبیل سرماخوردگی آزاردهنده هستند اما به ندرت تهدید کننده زندگی هستند.
آنچه آنفولانزا را چنین خطرناک می کند این است که آنفولانزا یک بیماری شدیدتر نسبت به بیشتر بیماری های تنفسی دیگر ایجاد می کند و می تواند در بیماران با خطر بالای خاص سبب مرگ شود. فصل آنفولانزا می تواند بین دی و اسفند به حداکثر برسد.
گرایشی به کاربرد واژه " آنفولانزای شکمی" جهت ارجاع به هر مدتی از اسهال، استفراغ، یا تهوع وجود دارد، اما اینها علایم معمول آنفولانزا در بالغین نیستند. بیشتر آن حوادث واقعاً توسط باکتری، ویروس های غیر آنفولانزا، یا غذای بد ایجاد می شوند.
● آنفولانزا چه علایمی ایجاد می کند؟
علایم آنفولانزا شامل تب( معمولاً بالا)، سردرد، خستگی که از خستگی پس از یک روز کاری پرمشغله شدیدتر است، سرفه خشک، گلودرد، آبریزش/احتقان بینی،و دردهای عضلانی هستند. آنفولانزا ممکن است همچنین سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود اما معمولاً فقط در کودکان. البته، تمام علایم ممکن آنفولانزا می توانند توسط بیماریهای بسیاری غیر از آنفولانزا ایجاد شوند، بنابراین اگر فکر می کنید آنفولانزا دارید داشتن یک check-up پزشکی خوب است. بیشتر بیماران بدون هیچگونه مشکل طولانی یا شدید از آنفولانزا بهبودی می یابند. شدت آنفولانزا از سالی به سالی دیگر، بسته به نژاد خاصی که در آن سال بخصوص پدیدار می شود، تغییر می کند.
● جلوگیری از آنفولانزا
شما می توانید خطر ابتلا به آنفولانزا را با توجه کردن به واقعیات بخصوصی از قبیل اینکه آنفولانزا چگونه گسترش می یابد، کاهش دهید. افرادیکه آنفولانزا دارند می توانند دیگران را یک روز کامل قبل از اینکه علائمشان شروع شود و حداقل پنج روز پس از بیمار شدن، مبتلا کنند. هنگامیکه یک بیمار آنفولانزایی سرفه و عطسه می کند، قطرات مایع عفونی وارد اتاق می شوند. هر کس در موقعیت نزدیک می تواند قطرات را تنفس کرده و عفونی شود. یک فرد عفونی نشده می تواند با این قطرات روی هر سطحی تماس پیدا کند و آنها را به دستانش منتقل کند، سپس چشمانش، بینی یا دهانش را لمس کند و ویروس را دریافت کند.
شما باید از قرار گرفتن در اطراف آنان که قبلاً آنفولانزا داشته اند، اجتناب کنید. اگر شما دستانتان را دور از صورتتان نگه دارید، خطر آنفولانزا برای شما کمتر خواهد شد. شما همچنین می توانید در آبان یا آذر هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنید. اگر در اواخر آذر یا دیماه واکسینه شوید هنوز هم می توانید محافظت گردید.
● درمان آنفولانزا
در ابتدا و از همه مهمتر، به منظور جلوگیری از سندرم رینود، هرگز به کودکان یا نوجوانانی که علایم آنفولانزا یا شبه آنفولانزا دارند آسپرین ندهید. هرچند، استامینوفن ممکن است به دردهای آنفولانزا کمک کند. هنگامیکه شما آنفولانزا دارید، از پوشاندن بینی یا دهانتان هنگام عطسه یا سرفه به منظور کمک به جلوگیری از ابتلای دیگران مطمئن شوید.
در خانه بمانید، این به حفظ نیروی شما کمک می کند، بنابراین شما سریعتر بهبودی خواهید یافت. علاوه بر این، این مسئله خطر را برای دوستان و همکاران شما کاهش می دهد. زیاد استراحت کنید و مقادیر زیادی مایعات به منظور جلوگیری از کم آبی بنوشید. قطع مصرف سیگار بخصوص در طی یک دوره آنفولانزا مفید است.
● واکسن آنفولانزا
واکسن غیرفعال شده به صورت عضلانی تجویز می شود و نمی تواند تظاهرات آنفولانزا را ایجاد کند. واکسن غیر فعال شده برای بیماران ۶ ماهه و بالاتر سالم یا ناسالم تایید شده است.
● فواید واکسن
آنتی بادیها رد پاسخ به آنفولانزا در عرض دو هفته پس از واکسیناسیون تولید می شوند.۳ واکسن ۷۰% تا ۹۰% در بالغین سالم جوانتر از ۶۵ سال موثر است.۳ در بیماران دیگر، واکسیناسیون در محدود کردن گسترده و شدت تظاهرات و کاهش خطر واکنش های جانبی ارزشمند است. واکسیناسیون برای بیماران با خطر بالای بخصوصی به منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ توصیه می شود. واکسیناسیون همچنین خطر بیماری تنفسی و ویزیت های پزشکی بعدی را کم می کند، که غیبت از محل کار و مدرسه را کاهش می دهد، هزینه های مراقبت های سلامت را کم کرده و مولد بودن را افزایش می دهد.۱ در کودکان، واکسیناسیون می تواند خطر اوتیت مدیا، یک نتیجه احتمالی آنفولانزا را کاهش دهد.۱
● چه کسانی باید واکسن را دریافت کنند؟
در سال ۲۰۰۶، گروه های متعددی که باید واکسیناسیون آنفولانزا سالانه بگیرند فهرست شدند. یک گروه بزرگ، بیماران در خطر بالا برای مشکلات ناشی از آنفولانزا هستند و کسانیکه ممکن است بیماری شدیدتر را تجربه کنند، از قبیل کودکان ۶تا۵۹ماهه، زنانیکه در طی فصل آنفولانزا باردار خواهند شد، یا آنان که ۵۰ ساله یا بیشتر هستند.۳و۱ هر بیمار با بیماری پزشکی مزمن (به عنوان مثال مشکلات ریوی یا قلبی عروقی از قبیل آسم اما به استثناء افزایش فشار خون) نیز در خطر بالا هستند.
بیماران اگر در طی سال گذشته نیاز به قرار ملاقات پزشکی منظم یا بستری شدن بیمارستان در بواسطه بیماریهای مزمن پزشکی (از قبیل دیابت ملتیوس)، نقص عملکرد کلیوی، هموگلوبینوپاتی، یا نقص سیستم ایمنی ناشی از هر علتی باید واکسینه شوند داشتند. بیماران با بیماریهای مستعد به خطر انداختن عملکرد ریوی یا افزایش خطر آسپیراسیون(از قبیل نقص عملکرد ادراکی، آسیب طناب نخاعی، اختلالات تشنجی، سایر اختلالات عصبی عضلانی) باید واکسینه شوند. سایر بیماران با خطر بالا کودکان و نوجوانان ۶ماهه تا۱۸ ساله هستند که درمان طولانی مدت آسپرین دریافت می کنند و اگر مبتلا به آنفولانزا شوند ریسک سندرم رینود خواهند داشت.
واکسیناسیون همچنین برای هر کسی که با بیماران با خطر بالا زندگی یا از آنان مراقبت می کنند از قبیل تماس های اعضاء خانواده با یکدیگر، کارکنان سیستم مراقبت سلامت توصیه می شود. برای گروه آخر، واکسیناسیون سالانه به جلوگیری از انتقال به اعضاء گروه های در خطر بالا کمک می کند.۸
هنگامیکه کودکان بین سن ۶ماهه و ۹ماهه برای اولین بار واکسینه می شوند، دادن دو دوز واکسن آنفولانزا، که حداقل یک ماه فاصله دارند، جهت اطمینان از محافظت کامل مهم است.۱۰
● واکنش ها و موارد منع مصرف واکسن
با واکسن غیر فعال شده، داروسازان می توانند به بیماران بگویند که آنان ممکن است احساس درد، قرمزی، یا التهاب در محل تزریق را تجربه کنند، چرا که این عارضه در ۱۰%تا۶۴% از واکسینه شده ها رخ می دهد.۴و۱ دوره عوارض معمولاً کمتر از ۴۸ساعت پس از واکسیناسیون است. بدن درد، تب پایین، و کسالت ممکن است رخ دهد.
واکسن غیر فعال شده باید در بیماران کوچکتر از ۶ماه و در افراد با حساسیت آنافیلاکتیک به تخم مرغ یا دیگر اجزاء واکسن اجتناب شود.
شیردهی یک مورد منع مصرف واکسیناسیون آنفولانزا نیست، و واکسن غیر فعال برای مادران شیرده و نوزادانشان بی خطر است.۱
واکسن برای کودکان کوچکتر از شش ماه منع مصرف دارد، اما آنها ممکن است توسط یک استراتژی که با عنوان "Cocooning" (پوشاندن) شناخته می شود، محافظت شوند.۳ با کاربرد این تکنیک، تمام افرادیکه در تماس با کودک هستند باید واکسینه شوند. این روش یک پوشش بی خطر یا کمربند محافظتی در اطراف کودک ایجاد می کند.۱۰
● نیاز به واکسیناسیون سالانه
مصرف کنندگان ممکن است از داروساز سؤال کنند چرا متخصصان واکسیناسیون هر ساله آنفولانزا را توصیه می کنند. واکسیناسیون آنفولانزا تنها برای یک فصل، محافظ در نظر گرفته می شود.۱۱ ویروس هر سال از طریق روشی که به عنوان " رانش آنتی ژن" شناخته می شود جهش پیدا می کند. این مسئله معضلات متعددی ایجاد می کند.
افراد ممکن است از موارد بسیار آنفولانزا در طول زندگیشان رنج ببرند، چرا که معمولاً ایمنی کم یا هیچ ایمنی از مدت سال گذشته وجود ندارد. به علاوه، واکسن های جدید هر سال با استفاده از برآوردهایی که کدام نژادهای ویروس برای آن سال فعالترین خواهند بود، ساخته می شوند. در حالیکه واکسن هایی که در سال ۲۰۰۷/۲۰۰۶ بکار رفت برای این فصل محافظت فراهم می کند، از اثر بخشی آنها برای فصل ۲۰۰۸/۲۰۰۷ نمی توان اطمینان حاصل کرد. در نهایت، درس های ایمنی بیمار هر سال به دنبال واکسیناسیون بدون توجه به نژاد گسترش یافته شایع، "بوسترهای" سالانه را به یک نیاز پزشکی تبدیل می کند.
● داروهای ضد ویروس
FDA ضد ویروس های متعددی شامل torهای(؟) مهاری کانال یون M۲، از قبیل آمانتادین و ریمانتیدین که هر دو در پیشگیری و درمان آنفولانزا A بکار رفته شده است، را برای آنفولانزا تایید کرده است.۱۲ مهار کننده های نورآمینیداز oseltamivir(Tamiflu) و Zenamivir(Relenza) هم برای پیشگیری و هم درمان آنفولانزای AوB تایید شده اند.
مترجم دکتر نگار اصغربیک
References
۱. CDC. Prevention and control of influenza. Available at: www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr۵۵۱۰a۱.htm. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۲. Davis MM, Taubert K, Benin AL, et al. Influenza vaccination as secondary prevention for cardiovascular disease: a science advisory from the American Heart Association/American College of Cardiology. J Am Coll Cardiol. ۲۰۰۶;۴۸:۱۴۹۸-۱۵۰۲.
۳. Bren L. Influenza: vaccination still the best protection. U.S. Food and Drug Administration. Available at: www.fda.gov/fdac/features/۲۰۰۶/۵۰۶_influenza.html. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۴. CDC. Key facts about influenza (flu) vaccine. Available at: www.cdc.gov/flu/protect/keyfacts.htm. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۵. Zimmerman RK. Recent changes in influenza epidemiology and vaccination recommendations. J Fam Pract. ۲۰۰۵;۵۴(Suppl):S۱-S۸.
۶. Call SA, Vollenweider MA, Hornung CA, et al. Does this patient have influenza? JAMA. ۲۰۰۵;۲۹۳:۹۸۷-۹۹۷.
۷. CDC. Questions and answers: the disease. Available at: www.cdc.gov/flu/about/qa/disease.htm. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۸. Thomas RE, Jefferson TO, Demicheli V, et al. Influenza vaccination for health-care workers who work with elderly people in institutions: a systematic review. Lancet Infect Dis. ۲۰۰۶;۶:۲۷۳-۲۷۹.
۹. Thomas RE, Jefferson T, Demicheli V, et al. Influenza vaccination for healthcare workers who work with the elderly. Cochrane Database Syst Rev. ۲۰۰۶;۳:CD۰۰۵۱۸۷.
۱۰. Bren L. Getting ready for another flu season. Food and Drug Administration. Available at: www.fda.gov/fdac/features/۲۰۰۶/۴۰۶_flu.html. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۱۱. CDC. Questions and answers: flu vaccine. Available at: www.cdc.gov/flu/about/qa/fluvaccine.htm. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۱۲. CDC. Influenza symptoms, protection, and what to do if you get sick. Available at: www.cdc.gov/flu/symptoms.htm. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۱۳. CDC. CDC health alert. Available at: www.cdc.gov/flu/han۰۱۱۴۰۶.htm. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۱۴. CDC. Antiviral drugs and influenza. Available at: www.cdc.gov/flu/protect/antiviral. Accessed November ۳۰, ۲۰۰۶.
۱۵. Luke CJ, Subbarao K. Vaccines for pandemic influenza. Emerg Infect Dis. ۲۰۰۶;۱۲:۶۶-۷۲.
۱۶. Lee VJ, Fernandez GG, Chen MI, et al. Influenza and the pandemic threat. Singapore Med J. ۲۰۰۶;۴۷:۴۶۳-۴۷۰.
۱۷. van der Wouden JC, Bueving HJ, Poole P. Preventing influenza: an overview of systematic reviews. Respir Med. ۲۰۰۵;۹۹:۱۳۴۱-۱۳۴۹.
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید