سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
سموم Semum
▪ نویسنده و کارگردان: حسن کاراجاداغ.
▪ موسیقی: جاستین آر. دوربان.
▪ مدیر فیلمبرداری: سیهان بیلیر.
▪ طراح صحنه: کیوکو کی. یوومی.
▪ بازیگران: آیچا اینجی[جانان]، بوراک حاکی[ولکان]، نازلی جرن ارگون[بانو]، جم کورت اوغلو[میکاییل شیخ]، صفا زنگین[راجی]، باحتیار انگین[ماجیت]، لونت سولون[علی]، یلدیریم ئوجک[چنگیز، مشاور املاک]، حاکان مریچلیلر[دکتر اغوز
▪ ١١٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ ترکیه.
▪ ژانر: ترسناک، مهیج.
جانان و ولکان زوجی خوشبخت هستند، چون موفق شده اند پس از سال ها خانه بزرگی که همواره در خیال آرزوی تصاحب آن را می پروراندند، خریداری کنند. همه چیز خوب و مرتب به نظر می رسد تا این که یک روز پس از مستقر شدن در خانه جدید جانان شروع به بروز حرکاتی غریب از خود کند.
حرکاتی که هیچ کس معنای آنها را نمی فهمد.
او قادر به کنترل رفتار خود نیست و انگار از سوی شخص یا چیز دیگری به نام سموم کنترل می شود. چرا جانان هدف سموم قرار گرفته و چه بر سرش خواهد آمد؟ چگونه درهای دوزخ به روی آدمی معمولی گشوده می شود؟
● چرا باید دید؟
نسخه ترکی جن گیر-فیلم محبوب تماشاگران ترکیه که در سال ١٩٧٤ پلان به پلان توسط متین ارکسان بازسازی شده بود- و دومین فیلم بلند کاراجاداغ که در ادامه دابه الارض قرار است ژانر فیلم های ترسناک اسلامی را در سینمای این کشور پی افکند.
سموم بر خلاف نقدهای نه چندان مثبتی که دریافته کرده، تا این لحظه فروش خوبی داشته که نشان از کار بلدی کارگردان در دومین قدم دارد. جلوه های ویژه آن در مقایسه با فیلم قبلی بسیار بهتر است و توانسته عنوان اولین فیلم ترسناک ترکی که یک جانور در داستان قصه اش دارد، شهرتی هم به هم بزند.
کاراجاداغ که مدعی است ایده فیلم را از سوره طور و مخصوصاً آیه بیست و هفتم آن [فمن اللّه علینا و وقینا عذاب السموم] گرفته با دست اندازی به باورهای اسلامی فیلمی قابل قبول-هر چند کلیشه ای- ساخته است. بر اساس باور های اسلامی انسان از گل خشک آفریده شده و پیش از تولد وی موجودات دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند.
این موجودات از جنش شعله های آتشی بدون دود خلق شده بودند و بعدها با سمی مهلک آغشته شده و تبدیل به سموم شده اند. پس از تولد و سکونت آدم روی زمین، برخی از این سموم به رهبری شیطان شروع به حسادت کرده و شروع به انجام کارهای اهریمنی روی آنها کردند.
سموم به شکل خلاصه موجودی بسیار خطرناک است که وارد تن آدمی شده و آن را مسموم می کند. قادر است هر لحظه به کسی حمله ور شده، بسیار سریع حرکت می کند و در برخی مواقع غیر قابل مقابله است و انسانی را که موفق به دخول در جسم وی شده طعم زندگی در جهنم را به او می چشاند.
فیلم با وجود استفاده از بودجه ای متعادل توانسته بازیگران خوب و طراح صحنه ای ژاینی را به خدمت بگیرد[تماشاگران ترک ارادت زیادی به فیلم های خونریز ژاپنی دارند]. اصرار فیلمسازان بدنه ترک در دست اندازی به ژانرهای غیر بومی تا این لحظه موفقیت آمیز بوده حداقل از نظر تجاری و به نظر می رسد رنسانسی در سینمای این کشور در حال شکل گیری است.
سموم هر چند با باورهایی که فیلم بر اساس آنها شکل گرفته، مشکل بنیادی دارم- می تواند نمونه تجاری قابل اعتنای این رنسانس باشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی آمریکا اصفهان دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب دولت محمد اسلامی شورای نگهبان مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران شهرداری تهران هواشناسی حجاب قتل زلزله آموزش و پرورش پلیس قوه قضاییه فضای مجازی شهرداری سلامت
خودرو مالیات سایپا قیمت طلا مسکن قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس
نمایشگاه کتاب سینما تلویزیون دفاع مقدس سریال موسیقی تئاتر سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب صدا و سیما رسانه ملی
سرطان دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ ناسا مایکروسافت آیفون گوگل ایلان ماسک باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص کاهش وزن رژیم غذایی بیمه زایمان زیبایی دندانپزشکی افسردگی