پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

حزب الله؛ اصلی ترین بازیگر بیروت


حزب الله؛ اصلی ترین بازیگر بیروت
عقب نشینی دولت سنیوره در برابر جریان ۸ مارس سبب انزوای جریان خطرناک ۱۴ مارس در بیروت شده است.در جریان تحولات اخیر لبنان،حزب الله باردیگر ذکاوت و درایت سیاسی خود را اثبات نمود.ایالات متحده آمریکا،رژیم صهیونیستی و فرانسه به عنوان مثلث مداخله گر درامور بیروت ،هم اکنون خود را اصلی ترین بازندگان میدان لبنان می دانند....
در حالی که کمتر از یک روز از آغاز درگیریها میان تک تیراندازهای جریان ۱۴ مارس و نیروهای وابسته به جریان ۸ مارس می گذشت،انتشار اخبار مربوط به شکست حزب حاکم غرب را شوکه نمود:
“ولید جنبلاط خواستار گفتگو برای حل اوضاع داخلی لبنان شد.....نیروهای سعد الدین حریری و جریان المستقبل در مقابل نیروهای مخالف دولت سینیوره تسلیم شدند....مخالفان جریان ۱۴ مارس کنترل غرب بیروت را از دست دولت خارج نمودند....سمیر جعجع خواستار برگزاری نشست فوق العاده سران ۱۴ مارس شد......”
هر آنچه در خصوص اوضاع لبنان به گوش میرسد،نوای پیروزی دوباره حزب الله در مقابل مهره های واشنگتن و تل آویو در بیروت است. فوادسینیوره و همراهانش هرگز تصور نمی کردند که تک تیراندازهای خبره و کارکشته آنها،در مقابل استراتژی و مدیریت حزب الله و جنبش امل اینچنین تن به شکست و گریز دهند.دیروز جنبلاط از منزل خود گریخت تا به همگان اثبات کند که مهار مقاومت اسلامی لبنان،چه در عرصه های سیاسی و چه در میدان نبرد نظامی محال خواهد بود.جنبلاط که تاقبل از وقوع درگیریهای اخیر خود را به عنوان فردی مقتدر می پنداشت،امروزه بیش از هر زمان دیگری در موضع ضعف و ناتوانی قرار گرفته است.واقعیت امر این است که چشمان نابینای سمیر جعجع و ولید جنبلاط باید روزی نسبت به توان واقعی حزب الله باز می شد.قبل از وقوع درگیریهای اخیر بیروت،سران ۱۴ مارس تصور می کردند که اگر درگیریهای داخلی به وقوع بپیوندد،آنها با برگ برنده حمایت غرب بر جریان ۸ مارس غلبه خواهند نمود،اما نه تنها این مسئله رخ نداد،بلکه در عرض کمتر از یک روز خبره ترین نیروهای جریان حاکم در برابر توان حزب الله تسلیم شدند.به راستی جریان ۱۴ مارس چگونه و بر اساس کدام مکانیسم عقلانی خود را در برابر مقاومتی قرار می دهد که اسرائیل را در جنگ ۳۳ روزه به خاک ذلت افکنده است؟به نظر می رسد که درایت و عقلانیت سیاسی جایی در میان سران جریان ۱۴ مارس ندارد.
جریان ۱۴ مارس تاکنون دوبار فرصت بازگشت به درون ملت لبنان را از خود سلب نموده است.یک‌بار در زمان ترور رفیق حریری و دیگر ی پس از پایان جنگ ۳۳ روزه.پس از شکست تل آویو در برابر حزب الله،جریان ۱۴ مارس به جای بازنگری در رفتارهای غرب گرایانه خود،به اهرم و بازوی اجرایی توطئه های سیا و موساد در بیروت تبدیل شد.پس از طرح گزینه “میشل سلیمان”به عنوان رئیس جمهور جددید لبنان، مثلث جنبلاط،سمیر جعجع و سعد الدین حریری ترور ژنرال فرانسو الحاج را طرح ریزی و اجرا نمودند تا در پروژه بی ثبات سازی لبنان به اربابان غربی خود کمک نمایند.
هم اکنون طنین فریاد مقاومت اسلامی لبنان در جای جای بیروت طنین اندازشده است.در جریان تحولات اخیر بیروت، طرفداران جریان ۱۴ مارس استیصال رهبران پرادعای خود را در برابر فرزندان مقاومت اسلامی لبنان وجنبش امل و دیگر اعضای جریان ۸ مارس از نزدیک مشاهده نمودند.
حزب الله لبنان در جریان جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ با استناد به استراتژی موفق “حمله پیش دستانه”شکست سختی را بر پیکره رژیم صهیونیستی و غرب وارد نمود.شواهد ومستندات موجود،از جمله تحرکات اخیر جریان ۱۴ مارس و استقرار ۱۰ ناو آمریکایی در دریای مدیترانه نشان می دهد که تل آویو و واشنگتن قصد دارند با مشارکت احتمالی ناتو باردیگر فرزندان مقاومت اسلامی را هدف قرار دهند.حزب الله لبنان همواره در مدیریت دفاعی و استراتژیک از توانایی‌های بالقوه و بالفعل عظیمی برخوردار بوده است.مقاومت اسلامی لبنان در جریان جنگ ۳۳روزه بسیاری از توانایی‌های خود را مستتر نگاه داشت تا ازآنها در زمان مقتضی استفاده نماید.هم اکنون حزب الله لبنان باید به جمع بندی نهایی استراتژیها،امکانات و فرصتهای نظامی خود در برابر دشمنان احتمالی خود بپردازد.میراث افرادی مانند حاج رضوان(شهید مغنیه)ودیگر شهدای مقاومت همین درایت و مدیریت مطلوب منابع در جنگهای نابرابر بوده است.میراثی که فرزندان مقاومت همواره در پاسداری از آن کوشا و مصمم بوده اند.
حزب الله طی روزهای اخیر نشان داد که با حداقلهای خود معادلات مبتنی بر حداکثرهای دشمنان خود را برهم می زند.از سوی دیگر،حزب الله پس از پیروزی رد جنگ ۳۳ روزه به اصلی ترین بازیگر سیاسی بیروت تبدیل شده است.این حقیقتی است که جریان ۱۴ مارس و حامیان غربی دولت سنیوره چاره ای جز اعتراف نسبت به آن ندارند.
در شرایط فعلی،سعدالدین حریری،یکی از اصلی ترین مهره های اسرائیل در بیروت سعی دارد همچنان در برابر حزب الله و جریان ۸ مارس عرض اندام نماید.حزب الله لبنان در واکنش به فرافکنی های اخیر رئیس فراکسیون المستقبل، از سران ۱۴ مارس، در بیانیه ای، از ادعاهای دروغین وی درباره این جنبش ابراز شگفتی و تاکید کرده است که سلاح مقاومت برای مقابله با اسرائیل باقی خواهد ماند.
اقدام سعدالدین حریری مبنی بر برانگیختن ترس در وجود مردم، سبب سرپوش گذاشتن بر اشتباهات فاحش و گزینه های سیاسی(ماموریتهای محوله به وی از سوی کشورهای عربی و غرب) که بر عهده وی گذاشته شده است؛ نمی شود.لازم به ذکر است سعد الحریری ادعا کرده بود حزب الله لبنان و شبکه تلویزیونی المنار تلاش می کنند جریان حاکم در لبنان و فراکسیون المستقبل را عامل این درگیریها در شهر حلبا در منطقه عکار قلمداد کنند.حریری همچنین شبکه المنار را به دروغگویی متهم کرده بود.
واقعیت امر این است که صورت مسئله «کلیت بحران بیروت» کاملا مشخص است. اینکه واشنگتن، تل‌آویو و پاریس سعی دارند توازن قدرت را به سود جریان ۱۴ مارس تعریف نمایند. اما صورت مسئله «شرایط فعلی بیروت» برای غرب قابل هضم نیست.
اصلی‌ترین هنر حزب‌الله این است که معادلات غرب را با استناد به مدیریت خود بازتعریف نموده و انرژی به کار رفته توسط واشنگتن و متحدانش را به سود جریان ۸ مارس مصادره می‌کند. به عبارت دیگر، مقاومت اسلامی لبنان تلاش‌های غرب جهت تقویت جریان ۱۴ مارس را تغییر جهت داده و به سود تقویت مواضع مخالفان سینیوره و جنبلاط هدایت می‌کند.
امروزه مثلث مداخله‌گر «واشنگتن، تل‌آویو، پاریس» بیش از هر برهه دیگری خود را در مقابل حزب‌الله آسیب‌پذیر می‌بیند، حدود دو سال قبل، «ژاک شیراک»، «دوویلپن» و دیگر مقامات فرانسوی سعی کردند به هر نحو ممکن دولت سینیوره و جریان ۱۴ مارس را در برابر ۸ مارس تقویت نمایند.
پاریس در جریان جنگ ۳۳ روزه نیز از هیچ گونه تلاشی در جهت تقویت رژیم صهیونیستی فروگذار نکرد، اما فرجام این جنگ مترادف با شکست غرب و فرو افتادن حامیان تل‌آویو در خاک ذلت بود. از سوی دیگر، افرادی مانند «سیدحسن نصرالله»، «میشل عون» و «سلیمان فرنجیه» طی ماه‌های اخیر به محبوب‌ترین رهبران سیاسی لبنان تبدیل شده‌اند و غرب همچنان در حسرت انقلاب سرو مانده است. هم‌اکنون «سینیوره»، «جنبلاط»، «سعدالدین حریری» و «سمیر جعجع» به نقطه پایان خود رسیده‌اند. نقطه‌ای که در آن «تسلیم در برابر ۸ مارس» بیش از پیش عینیت یافته است.
سحاب فاطمی
منبع : روزنامه رسالت