جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


شهر شن‌های طلایی


شهر شن‌های طلایی
وارنا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای بلغارستان است. این شهر بعد از صوفیا و پولودیوف سومین شهر بزرگ بلغارستان می‌باشد. وارنا شهر جهانگردی و در حال توسعه بلغارستان دارای جاده‌های ارتباطی خوب، هوای عالی، حمل و نقل دریایی و راه‌آهن است تا جایی که یک قایق برقی به وسیله سیم از این طرف به آن طرف رودخانه می‌رود.
● جغرافیا
بلغارستان در جنوب شرقی قاره اروپا و در غرب دریای سیاه واقع شده و با کشورهای رومانی در شمال، یوگسلاوی در غرب و ترکیه و یونان درجنوب هم مرز است ، وارنا بر کرانه دریای سیاه واقع است که در نزدیکی این شهر، دریاچه وارنا قرار دارد و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می‌رود. ۶۰ سال پیش زمانی که این کشور کمونیست بود، این شهر «استالین» نامیده می‌شد، اما پس از تغییرات سیاسی نام وارنا را بر این شهر نهادند.وارنا به دلیل قرار گرفتن نزدیک دریا دارای هوای معتدل و مرطوب است و همین مسئله سبب شده که در ایام تعطیلات و تابستان‌ها شمار زیادی جهانگرد برای شنا و استراحت در سواحل دریاچه وارنا به این شهر بیایند. این شهر با این‌که جمعیت آن ۳۴۲ هزار نفر است، اما شهری پرجنب و جوش است.
● تفریحگاه ساحلی
این شهر بزرگ صنعتی در امر کشتیرانی و کشتی‌سازی در جهان شهرت دارد و عنوان تفریحگاه ساحلی دریایی را در دنیا به خود اختصاص داده است. سواحل زیبا و شن‌های طلایی وارنا یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر در بلغارستان است.همچنین ساحل شنی آسپارادوف این شهر پیش از ۱۵۰۰ متر طول دارد، به این دلیل نام این شهر را شن‌های طلایی گذاشته‌اند که رنگ شن‌های این ساحل به رنگ طلایی است.
● مکان‌های دیدنی
صومعه آلادژا در ۱۴ کیلومتری شمال وارنا واقع است، همچنین جنگل سنگ که مکانی به شکل جنگل آن هم از جنس سنگ‌های رنگارنگ است که کار هنرمندان سنگ‌تراش ماقبل تاریخ در وارناست.این پدیده منحصر به فرد در ۱۸ کیلومتری غرب وارنا قرار دارد و بقایای ماقبل تاریخ و ستون‌های سنگی ۵ الی ۶ متری نگاه تماشاگران را مبهوت می‌سازد.همچنین موزه احیای ملی وارنا و موزه علوم طبیعی و موزه تاریخ مدرن از گنجینه‌های باارزش مردم گذشته و حال وارناست. کلیسای عروج مریم مقدس در مرکز شهر وارنا با سبک معماری قدیمی نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.هتل‌های شهر وارنا با معماری سبک قدیمی روسی پرجاذبه‌ترین مکان‌ها در زمینه شهری است.
ایام تابستان زمان مناسبی برای شناست، همچنین عده زیادی به وارنا می‌آیند و به کوه‌های اطراف شهر برای شکار می‌روند و برای ماهیگیری در کناردریای سیاه می‌نشینند و اوقات‌فراغت خود را می‌گذرانند و از سویی در زمستان نیز اسکی در کوه‌های پربرف وارنا بسیار هیجان‌انگیز و جالب است.
● مردم وارنا
اغلب اقوام این شهر سفیدپوست و از تیره‌های بلغار، ترک، یونانی و ارمنی هستند، ضمن این‌که مسلمانان هم در این شهر زندگی می‌کنند. ۷۰ درصد مردم، ارتدوکس مسیحی و ۹ درصد، مسلمان هستند. زبان رسمی آنها بلغاری است که با خط سیریایی نوشته می‌شود. البته زبان‌های ترکی، یونانی و ارمنی نیز در بین مردمان این شهر رایج است.
آنچه که باید درباره مردمان این شهر و اصولا اهالی بلغارستان گفت، این است که در زمان حکومت کمونیستی بر مسلمانان سختی‌های زیادی تحمیل شد.در سال ۱۹۶۱ دولت بلغارستان، مسلمانان این کشور را تحت فشار قرار داد. حتی مسلمانان حق نداشتند نام نوزاد خود را به نام‌های اسلامی خطاب کنند و برگزاری فرایض مذهبی به‌طور دسته‌جمعی ممنوع بود. بسیاری از مساجد تخریب شد و نشر و خرید و فروش قرآن و دیگر کتب اسلامی منع شد، همچنین کسی اجازه حج رفتن نداشت.در سال ۱۹۸۹ بر اثر تلاش و مبارزه مسلمانان، دولت بلغارستان، مسلمان را در اجرای فرایض دینی آزاد گذشت و در سال ۱۹۹۱ با تغییر قانون اساسی بلغارستان، مسیحیت ارتدوکس شرقی به عنوان دین رسمی و آزادی مذهبی برای کلیه اقلیت‌های دینی از جمله مسلمانان آزاد شد. از آن پس مسلمانان که بیشتر ترک‌تبار هستند در حوضه رود آردا و در امتداد رود دانوب و سواحل وارنا مشغول به زندگی شدند و می‌توانند آزادانه به اعمال دینی خود بپردازند. در مورد وارنا باید اشاره داشت که به همراه بوداپست و پراگ جزو سه شهر زیبای شرق اروپاست.
امید کوکب پیک
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید