جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


معیار اقتصادی زنان آمریکایی برای انتخاب رئیس جمهور


معیار اقتصادی زنان آمریکایی برای انتخاب رئیس جمهور
پس از انتخاب باراک اوباما در انتخابات نمایندگان حزب دموکرات، زنان آمریکایی توجه بیشتری به سیاست های اقتصادی نامزدهای دو حزب دارند و در بعضی زمینه ها دیدگاه های دو حزب اهمیت بیشتری برای آنها دارد از جمله موضع آنها درباره برابری دستمزدها، حمایت از وام گیرند گانی که به خاطر ناتوانی در بازپرداخت وام های پربهره ملک در رهن بانک شان ضبط می شود و افزایش بیمه بیکاری.
پس از پیروزی باراک اوباما و انتخاب او به عنوان نماینده حزب دموکرات همه منتظرند تا ببینند حامیان هیلاری کلینتون - که بعضی از آنها قسم خورده اند که پس از شکست تلخ هیلاری به جان مک کین رای دهند-به چه کسی رای می دهند.
سوزان جی کارل، پژوهشگر مرکز مطالعات زنان در دانشگاه راتگرز آمریکا می گوید: «اگر این زن ها رای ندهند یا در ایالت های اوهایو، پنسیلوانیا و دیگر ایالت هایی که در آن رقابت بین نامزدهای دو حزب تنگاتنگ است به مک کین رای دهند شانس دموکرات ها برای پیروزی در کاخ سفید کاهش می یابد.»
در حال حاضر زنانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند با موشکافی بیشتری جریان انتخابات را دنبال می کنند و انتظار دارند که توجه عمومی به برنامه های اقتصادی ای که هر حزب ارائه می دهد بیشتر شود، برنامه هایی که نیازهای مالی ضروری آنها را جوابگو باشد از دستمزد برابر گرفته تا جلوگیری از ضبط ملک در رهن بانک و افزایش بیمه بیکاری.
والری ریدر، مادر مجرد ۲۵ ساله هم که به تازگی شغلش را در بانک از دست داده همین دغدغه ها را دارد. او می گوید: «مسائل اقتصادی دغدغه اصلی من است. من به نامزدی رای می دهم که برای کمک به زنانی که از نظر مالی در مضیقه هستند، برنامه بهتری ارائه دهد. بازار اشتغال راکد است و اگر نتوانم به زودی کار پیدا کنم نمی توانم دخترم را امسال به دانشگاه بفرستم. در حال حاضر تحت پوشش بیمه درمانی نیستم و خرج غذا و نیازهای ضروری ام را از پس انداز بازنشستگی ام می دهم.»
در حالی که مدت بیمه بیکاری کاهش یافته و قیمت نفت در بازارهای جهانی از یک سال پیش تاکنون دو برابر شده است، نظرسنجی واشنگتن پست نشان می دهد که مهمترین مساله ای که مردم با آن مواجه اند مساله اقتصادی است و زن ها هم در مواجهه با این مساله در صف اول قرار دارند.
● بهبود وضعیت اقتصادی در اولویت است
لیک رئیس یک موسسه پژوهشی در آمریکا می گوید: «پیش از اینکه مردها با جنگ مخالف باشند، زن ها با آن مخالف بودند و وقتی در این سال ها دیدند که قیمت کالاهای مصرفی روزانه شان یعنی غذا و سوخت هر روز بالاتر می رود به سیاست های اقتصادی توجه بیشتری نشان دادند. اگر نرخ بیکاری در طول تابستان امسال بیشتر شود سیاست های اقتصادی در انتخابات ماه نوامبر اهمیت بیشتری پیدا می کنند.»
هیدی هارتمن ،رئیس یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا هم معتقد است که حزب دموکرات برای زنانی که مسائل اقتصادی مهمترین مساله آنهاست به انتخاب اول تبدیل شده است زیرا در زمان حاکم بودن حزب جمهوری خواه بیکاری و گرانی بیشتر شد و پس از رکود سال ۲۰۰۱ نه تنها به اشتغالزایی توجهی نشد بلکه به خاطر نبود نظارت های قانونی بحران وام های پربهره پدیدار شد و از طرف دیگر در حالی که دستمزد کارگران افزایشی نداشت، مدیر عاملان حقوق های میلیونی می گرفتند.
اوباما نامزدی است که وجهه بهتری نزد زنان دارد چرا که او توسط مادری مجرد بزرگ شده، مادری که در مقطعی از زندگی اش با برچسب زدن روی مواد غذایی خرج زندگی اش را تامین می کرده است.
در عین حال اوباما از دستمزد برابر نیز حمایت کرده و برخلاف مک کین به لایحه ای در مجلس رای داده که بر اساس آن زنان راحت تر بتوانند از کارفرما به خاطر اعمال تبعیض جنسیتی شکایت کنند.
البته این را هم باید گفت که مطالعات نشان داده اند زنانی که از نظر مالی تحت فشارند و مشکلات اقتصادی بیشتری را تجربه کرده اند اصلاً رای نمی دهند. در ماه آوریل سال جاری ۲۰ هزار کارگر بیکار شده اند و پس از چهار ماه رکود در بازار کار از ماه دسامبر تاکنون ۲۶۰ هزار نفر بیکار شده اند و اکنون نرخ بیکاری زنان در آمریکا ۳/۴ درصد و نرخ بیکاری مردان ۶/۴ درصد است.
● افزایش نرخ بیکاری در صنعت خرده فروشی
جان دادز، رئیس یک موسسه پژوهشی در فیلادلفیا می گوید: «زن ها کمتر از مردها در صنایع تولیدی و ساختمان، دو بخشی که بیشتر دچار رکود می شود، هستند اما بیشتر زن ها در صنعت خرده فروشی شاغلند که به تازگی کارگران این بخش ها هم اخراج یا مجبور به انتخاب کارهای نیمه وقت می شوند.»
کارگران نیمه وقت که ۷۰ درصدشان زن هستند از رکود اقتصادی صدمه بیشتری می بینند. امنیت کاری آنها کمتر است و اضافه کاری های آخر وقت و آخر هفته هایشان نیز حذف شده است.بیشتر زنانی که در صنعت خرده فروشی یا شرکت های خدماتی مواد غذایی کار می کنند پس از این که بیمه بیکاری ۲۶ هفته ای آنها به اتمام می رسد دچار فقر می شوند.براساس پیش بینی ها بیمه بیکاری ۷/۱ میلیون کارگر بیکار آمریکایی در ماه های آینده به انتها می رسد که با این حساب سه میلیون کارگر در سال ۲۰۰۸ بدون مستمری زندگی می کنند. ۴۳ درصد از این کارگران را زنان تشکیل می دهند که مدت زیادی است بیکارند و بیش از شش ماه است که دنبال کار می گردند.
اوباما پیش از این از مجلس خواسته بود که مدت زمان بیمه بیکاری کارگران اخراجی بیشتر شود.
● ضبط ملک های در رهن بانک صاحبخانه ها
وام گیرنده هایی که نتوانند بهره وام خود را بپردازند ملکشان ضبط می شود طوری که ۶۴ درصد کسانی که چاره ای جز گرفتن وام های پربهره نداشته اند و نتوانسته اند قسط ماهانه خود را بپردازند ملکشان توسط بانک ضبط شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال ۲۰۰۸ بیش از یک میلیون ملک رهنی ضبط شود.
این در حالی است که ۳۲ درصد کسانی که مجبور به گرفتن وام پربهره می شوند زن هستند و گرفتن این وام ها ملکشان را در معرض ضبط قرار می دهد.
مک کین که در ابتدا معتقد بود نجات وام گیرنده های بی مسوولیت از ورشکستگی، وظیفه دولت نیست اکنون نظر خود را تغییر داده و معتقد است که دولت باید به این افراد کمک مالی کند.
اوباما هم از طرحی حمایت کرده که وام های پربهره را به وام هایی۳۰ساله با نرخ بهره ثابت تبدیل کند تا ملک وام گیرنده ضبط نشود. او همچنین ۱۰ میلیارد دلار بودجه را به کمک به افرادی که در معرض خطر ضبط اموالشان توسط بانک ها هستند، اختصاص داده است.
ترجمه: مهرزاد غنی پور
منبع:www.womensenew.org
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید