شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

من مورینیو هستم، سرمربی اینتر بزرگ


من مورینیو هستم، سرمربی اینتر بزرگ
خوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی که در اوایل فصل گذشته بر اثر اختلاف با رومن آبراموویچ، سرمربی چلسی به ناگاه استمفوردبریج را ترک کرده بود، پس از گذراندن چند ماهی دور از دنیای مربیگری و رد پیشنهاداتی نظیر هدایت تیم ملی انگلیس و باشگاه هایی چون بارسلونا عازم ایتالیا شد تا حرفه اش را در سرزمین چکمه ای ادامه دهد. پس از اخراج ناباورانه روبرتو منچینی ، سرمربی ایتالیایی نراتزوری ها که واقعا کسی در لیاقت و موفقیت وی شکی نداشت، شایعات حضور سرمربی سابق چلسی در مه آتزا قوت گرفت تا اینکه پس از اندک مباحثاتی ، وی عازم باشگاه مشکی و آبی پوشان شود. مورینیو بلافاصله پس از عقد قرارداد ۳ ساله اش با باشگاه قهرمان ایتالیا در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وی همچنین برای تیفوسی های باشگاه جدیدش پیغامی داد که خلاصه آن به شرح ذیل است.
▪ تسلط نسبی شما به زبان ایتالیایی همه ما را به تعجب واداشته است. آیا مدت زیادی است که این زبان را فراگرفته اید؟
ـ منظور شما را به خوبی درک می کنم. می خواهید بدانید که اینتر برای اولین بار چه موقع با من تماس گرفت. دوست دارم حقیقت را بگویم و حقیقت این است که سران اینتر در بازی دوم مقابل لیورپول با من تماس گرفتند. اما آن موقع هیچ تصمیمی گرفته نشد. من هم مطالعات ایتالیایی نداشتم تا اینکه سه هفته پیش همه چیز تقریبا مسلم شد و من شروع به خواندن ایتالیایی کردم. این زبان شبیه پرتغالی و اسپانیایی است اما حروف تعریف و زمان فعل ها قدری سخت ترند. لغات ها مشابه هستند. مسئله این است که باید تمرین کرد و صبور بود. من تلفنی با کاپیتان زانتی صحبت می کردم. او تجربه بالایی دارد و به من گفت که لازم است چند هفته قبل از آغاز به کار با تیم قدری زبان یاد بگیرم.
▪ فکر نمی کنید که فوتبال ایتالیا در حال حاضر حرف اول را در دنیا بزند؟
ـ فوتبال ایتالیا مهم ترین فوتبال در سطح دنیاست و مرتب در حال پیشرفت است. همیشه گفته ام که فوتبال ایتالیا بهترین نیست اما وقتی می بینید که تیم های خوب در حال پیشرفت هستند، طبعا تیم های ایتالیایی چون اینتر نیز درصدد ترقی و بهتر شدن هستند و بدین ترتیب سری A مرتب پیشرفت می کند. این مسئله برای خود من هم یک انگیزه بالاست و کم کم متوجه این حقیقت می شوم که موفقیت تیم چیزی نیست که با دستان یک نفر حاصل شود بلکه نتیجه تلاش تیمی است. وظیفه همه است که برای موفقیت تیم تلاش کنند از تیم خبری گرفته تا بازیکنان، مربی و روسای باشگاه. اینتر در چند سال گذشته قهرمان شد چون عالی کار کرد و گذشته از دو سه ماه اخیر باید بگویم که در تمام طول فصول ثابت قدم بود. این تیم همیشه خود را به عنوان تیمی که از لحاظ روانی در سطحی عالی است معرفی کرده و همین امر به قهرمانی شان در اسکودتو کمک کرده است.
▪ فکر می کنید در فصل اول حضورتان به عنوان مربی اینتر بتوانید قهرمانی را برای نراتزوری ها به ارمغان بیاورید؟
ـ در کل معتقدم که نتایج خوبی کسب خواهیم کرد چرا که تمرکز من بر روی تلاش و کار زیاد است. همیشه می گویم که بازیکنانم بهترین های دنیای فوتبال هستند. همین جمله را زمانی هم که سرمربی باشگاه های کم اهمیت تر نیز بوده ام تکرار کرده ام. در چلسی و پورتو هم وضعیت به همین منوال بود و از حالا به بعد بهترین ستارگان دنیای فوتبال همان اینتری ها هستند. طی ۶ فصل گذشته ۱۲ عنوان کسب کرده ام و فکر می کنم در اینجا هم می توانم آمار موفقیت هایم را با کار تیمی بالا ببرم.
▪ آقای مورینیو شما از خودتان به عنوان یک مربی منحصربه فرد یاد کرده بودید و این مساله به سال ۲۰۰۴ که در چلسی حضور داشتید برمی گردد. طبعا بقیه نیز در پی موفقیت هایی که کسب کردید شما را منحصربه فرد خواندند. حالا دوست دارید چه لقبی برای خودتان انتخاب کنید؟
ـ مورینیو. من به یک باشگاه بزرگ وارد شده ام و و وقتی باشگاهی بزرگ باشد، طبعا به سرمربی اش نیز پروبال می دهد و او را با اهمیت جلوه می دهد. فراموش نمی کنم که مربی بزرگی هستم اما نمی خواهم منحصربه فرد باشم. من خوزه مورینیو هستم و تغییری نکرده ام. همان فرد با همان افکار و انگیزه ها که عاشق فوتبال است. او همیشه دوست داشته که در ایتالیا مربی باشد. اینتر به من این شانس را داده که به آرزویم برسم. این قضیه برایم اهمیت دارد و چالش بزرگی محسوب می شود. بنابراین از روسای باشگاه خصوصا مارکو برانکا سپاسگزارم که مرا انتخاب کردند.
▪ آقای موراتی برای آغاز راه چه چیزی از شما خواسته اند؟
ـ رئیس باشگاه از من خواست که همان خوزه مورینیوی همیشگی باشم. این بدان معناست که با تیم خوب کار کنم و هواداران را ناامید نکنم. از امروز دوره جدیدی در زندگی اینتر رقم می خورد، دوره ای جدید در ادامه دوره ای که روبرتو منچینی تمام کرده. ما ورق را برمی گردانیم و زندگی جدیدی را آغاز می کنیم. برای دستاوردهای منچینی احترام زیادی قائلم اما من مورینیو هستم و متدها و روش های خاص خودم را دارم. همیشه رابطه ای قوی با شاگردانم داشته ام و اطمینان دارم که با سپری کردن چند هفته این رابطه میان من و نراتزوری ها نیز شکل گیرد.
▪ به نظر شما تغییر برخی عناصر فعلی تیم اینتر لازم و ضروری است؟
ـ از آنچه که از مطبوعات دریافته ام متوجه شدم که من سرمربی اینتری هستم که ۷۰ بازیکن دارد. این اصلا خوب نیست. دوست دارم در یک تیم با ۲۰ بازیکن به همراه یک دروازه بان کار کنم. می دانم که هر بازیکنی دوست دارد در تیمی چون اینتر توپ بزند اما من بازیکنان فعلی ام را دوست دارم و قصد ایجاد تغییرات اساسی را ندارم. تنها به ۳ بازیکن دیگر برای پیشرفت بهتر اوضاع نیازمندم. این تصمیمی است که به اتفاق رئیس باشگاه آن را اتخاذ کردم. آنچه که در روزنامه ها راجع به خودم خواندم ابدا جالب نبود. خبرنگاران مرتب به این مساله اشاره می کردند که تمام خریدهایم را از اروپا انجام خواهم داد. دوست ندارم مطبوعات و رسانه ها از زبان من دروغ درج کنند و برایم تصمیم گیری نمایند. من تیم فعلی ام را دوست دارم.
● پیامی به تیفوسی ها
همچنین مورینیو ضمن تشکر و قدردانی از هواداران تیم جدیدش در شبکه اینتر به تمامی آنها اعلام کرد: پیش از همه باید بگویم که تمام تلاشم را برای قهرمانی اینتر به کار می گیرم و می دانم که این مساله برای هواداران اهمیت زیادی دارد.
از امروز به بعد من یکی از هواداران پرو پا قرص اینتر هستم و تا پایان عمر نیز خواهم بود.
می خواهم تا آنجا که می توانم درخدمت اینتر باشم و هواداران نراتزوری را خوشحال کنم.
حورا شکیبی ممتاز
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید